Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 09:38

Afbeelding
Een politiebureau word in de fik gestoken in Minneapolis.

Waarom zijn er zo vaak plunderingen bij demonstraties ?
Dat heb ik mij altijd afgevraagd.
Ook nu zien we het weer in Minneapolis naar aanleiding van de dood van een arrestant.

Dat men zijn of haar woede uit door een politiebureau in de fik te steken is al niet goed maar gezien wat er is gebeurd kan ik het doelwit nog begrijpen ook al keur ik het helemaal af.
Maar winkels plunderen ?

Winkels die gerund worden door hardwerkende mensen, dat snap ik niet.
Tv’s en van alles meejatten is iets wat niks meer met de demonstratie en de gebeurtenis te maken heeft.
Er worden verder gebouwen in de fik gestoken en ook flatgebouwen.
Daar wonen mensen in, het is chaos daar.

Maar niet alleen daar gebeurd het.
In veel andere landen ook.
Parijs staat mij ook bij en andere steden .
Auto’s worden in brand gestoken en hele winkelstraten worden geplunderd.

Dat men boos is en gaat demonstreren snap ik.
Maar zaken die er niks mee te maken hebben erbij betrekken snap ik nooit.
Mijn begrip voor de demonstratie verdwijnt dan ook langzaam, dat heb ik met alle demonstraties die met plunderingen gepaard gaan..
Want dit is ook geweld , terwijl men daar juist tegen protesteert.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door gusteman » 29 mei 2020, 10:17

Tammy schreef:
29 mei 2020, 09:38
Dat men boos is en gaat demonstreren snap ik.
Maar zaken die er niks mee te maken hebben erbij betrekken snap ik nooit.
Mijn begrip voor de demonstratie verdwijnt dan ook langzaam.
Want dit is ook geweld , terwijl men daar juist tegen protesteerd.
Het begrip voor demonstraties is ook een zaak die niks zou mogen te maken hebben met het vertoon van geweld en hebberigheid in de marge van demonstraties.

Want de demonstranten zijn niet degenen die de boel op stelten zetten ... dat gebeurt door mensen die misbruik maken van een demonstratie om in de verwarring die er sowieso bij hoort (het merendeel van de demonstranten bevindt zich in een voor hen volstrekt onbekende, niet vertrouwde, omgeving) te kunnen uiting geven aan hun vernielzucht en hebberigheid.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 10:34

Ok Gusteman dus jij zegt dat het niet de demonstranten zelf zijn.
Voor mijzelf had ik relschoppers die niks met demonstraties te maken hebben al bedacht maar niet allemaal.
Jij gelooft dus dat alle plunderingen niet door demonstranten kunnen worden gedaan ?
Mag ik vragen waarop je dat baseert ?

En wat bedoel je precies met verwarring in vreemde omgeving ?
De mensen die demonstreren wonen daar, ze kennen dus de stad.
Dus dat snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoelt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Vitharr » 29 mei 2020, 12:24

Het is vaak ook een bewuste ondermijningsactie van de tegenpartij om de zaak te laten escaleren Tam.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tardis » 29 mei 2020, 12:26

In Hong Kong gaan al heel lang de geruchten dat de relschoppers worden ingehuurd door de Chinese overheid om de protesten tegen verdere inperking van de vrijheid in HK in diskrediet te brengen. De Chinese overheid streeft tegen de afspraken in naar totale controle in Hong Kong en is daartoe in staat, maar het is moeilijk om hard bewijs te krijgen. Gebruikmaking van infiltranten om vreedzame protesten uit de hand te laten lopen zou een antwoord kunnen zijn op de vraag waarom sommige protesten escaleren. Je moet je in dergelijke gevallen steeds afvragen wie er voordeel heeft aan het uit de hand lopen van een protestdemonstratie. In andere gevallen van plunderingen en brandstichting is het een uiting van de volkswoede die het gevolg is van perspectiefloze armoede en rechtsongelijkheid. Gestolen waren kunnen dan verkocht worden voor een beetje geld of worden voor eigen gebruik ingezet omdat ze er het geld niet voor hebben om het product aan te schaffen. Zomaar een paar gedachten die bij me opkwamen n.a.v. je vraag Tammy.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 12:42

Iets om over na te denken Vitharr en Tardis wat jullie zeggen. [think]

Zoals inderdaad bij China zou het misschien kunnen zijn.
Ik zeg misschien want ik weet niet of de Chinese overheid dat ook doet.

Maar wat kan het motief zijn bij een arrestatie die fout is gegaan ?
Waarbij dus iemand is overleden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tardis » 29 mei 2020, 13:17

Afgaand op de berichtgeving die ik zojuist in dagblad Trouw las is de aanleiding de onnodige dood van een arrestant als gevolg van ongeoorloofd geweld. De arrestant is tijdens zijn arrestatie in koelen bloede vermoord. De agent is het symbool geworden van de machtsmisbruik. In de USA is iedereen officieel gelijk maar iedereen weet dat er een onofficieel apartheidsregime heerst. Daar is ook het verdelen van de bevolking in 'zwart' en 'wit' ontstaan. En er is een verdeling tussen arm en rijk. Arm als in werkelijk veel armer dan in Nederland en rijk als in onfatsoenlijk, verachtelijk rijk. Dat is een recept voor volkswoede en van zo'n arrestatie wordt een racistisch beginsel gemaakt waardoor de mensen die zich slachtoffer voelen van een racistisch regime hun woede koelen op de uitingen van die macht, zoals een politiebureau en winkels die producten verkopen die lang niet voor iedereen betaalbaar zijn. Ik keur het niet goed, maar ik denk het wel te begrijpen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 13:30

Dat bedoelde ik niet Tardis.
Ik heb niet duidelijk genoeg geschreven zie ik nu.
Ik weet de aanleiding van de rellen maar jij had het over de Chinese overheid dat die mensen inhuurt.
Denk jij dat ook in deze zaak dat de Amerikaanse overheid dit doet ?

Vitharr jij schreef over een bewuste ondermijningsactie van de tegenpartij, dat dat soms ook gebeurt.
Denk jij dat dat nu ook zo is ?
En over welke tegenpartij heb jij het dan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tardis » 29 mei 2020, 13:51

Tammy schreef:
29 mei 2020, 13:30
Dat bedoelde ik niet Tardis.
Ik heb niet duidelijk genoeg geschreven zie ik nu.
Ik weet de aanleiding van de rellen maar jij had het over de Chinese overheid dat die mensen inhuurt.
Denk jij dat ook in deze zaak dat de Amerikaanse overheid dit doet ?
Nee, ik denk dat deze rellen de uiting zijn van meer dan een eeuw frustratie omdat de afschaffing van de slavernij geen significante verhoging op de maatschappelijke ladder heeft opgeleverd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 14:51

Ok duidelijk Tardis.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door gusteman » 29 mei 2020, 15:47

Tammy schreef:
29 mei 2020, 10:34
Ok Gusteman dus jij zegt dat het niet de demonstranten zelf zijn.
Voor mijzelf had ik relschoppers die niks met demonstraties te maken hebben al bedacht maar niet allemaal.
Jij gelooft dus dat alle plunderingen niet door demonstranten kunnen worden gedaan ?
Mag ik vragen waarop je dat baseert ?

En wat bedoel je precies met verwarring in vreemde omgeving ?
De mensen die demonstreren wonen daar, ze kennen dus de stad.
Dus dat snap ik niet helemaal wat je daarmee bedoelt.
Nou, ik heb gewoon gereageerd op wat jij zelf hebt geschreven, namelijk in de eerste nplaaats al de titel van dit onderwerp:
Waarom gaat men plunderen bij demonstraties
en ook nog
Waarom zijn er zo vaak plunderingen bij demonstraties ?
Dat heb ik mij altijd afgevraagd.
Je schrijft dat je je dit 'altijd' hebt afgevraagd ... daaruit volgt dat je het niet alleen hebt over de demonstraties in Minneapolis, maar over demonstraties 'in het algemeen'.

Dit versterk je nog door in de volgende zin gebruik te maken van
Ook nu zien we het weer in Minneapolis ...
waarna je verwijst naar wat daar is gebeurd.

Even verder heb je het dan weer over 'demonstraties in het algemeen'.
Maar niet alleen daar gebeurd het.
In veel andere landen ook.
Parijs staat mij ook bij en andere steden .
Auto’s worden in brand gestoken en hele winkelstraten worden geplunderd.
En je gaat verder in algemene zin, wat blijkt uit het gebruik van
... snap ik nooit.
wat duidelijk verwijst naar meerdere gebeurtenissen op diverse tijdstippen.

Enkel je laatste zin blijkt dan weer (hoogstwaarschijnlijk) over de gebeurtenissen in Minneapolis te gaan.
Tammy schreef:
29 mei 2020, 09:38
Dat men boos is en gaat demonstreren snap ik.
Maar zaken die er niks mee te maken hebben erbij betrekken snap ik nooit.
Mijn begrip voor de demonstratie verdwijnt dan ook langzaam, dat heb ik met alle demonstraties die met plunderingen gepaard gaan..
Want dit is ook geweld , terwijl men daar juist tegen protesteert.
Dus heb ik gereageerd met betrekking tot 'demonstraties in het algemeen' ... en niet specifiek naar het voorval in Minneapolis, want dat is maar één uit een ellenlange lijst.

Vandaar ook "... verwarring in een vreemde omgeving ..." aangezien de overgrote meerderheid van demonstraties wereldwijd bestaat uit georganiseerde optochten waar mensen uit alle windstreken aan deelnemen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 29 mei 2020, 16:58

Jij ook duidelijk nu dank je voor je antwoord. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 30 mei 2020, 10:37

Afbeelding
Betogers beklimmen het CNN-logo bij het hoofdgebouw van de tv-zender in Atlanta.

Weer onrust in Amerikaanse steden: hoofdkantoor CNN bestormd.

Duizenden mensen zijn vrijdagavond in verschillende steden in de Verenigde Staten de straat opgegaan om te demonstreren tegen het politiegeweld tegen zwarte Amerikanen, naar aanleiding van de dood van de 46-jarige zwarte man George Floyd. In Atlanta werd het hoofdkantoor van CNN bestormd. Enkele honderden demonstranten betoogden bij het Witte Huis, dat korte tijd werd gesloten.

Na een tot dan toe vreedzaam verlopen protest, beklommen en bekladden de demonstranten in Atlanta het grote logo voor het pand en zwaaiden met Black Lives Matter-vlaggen. Tevens werd er glas bij de ingang vernield. De manifestanten eisten ‘gerechtigheid voor George Floyd’. Ook ging een politie-auto in vlammen op. De politie gebruikte traangas om de menigte uiteen te drijven.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.trouw.nl/buitenland/weer-on ... ~bb9c5050/

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Nu weet ik zeker dat ik iets heb gemist.
Waarom bestormen ze in vredesnaam het hoofdkantoor van CNN ? :shock:
Als er een zender is die rellen uitvoerig in beeld brengt zijn zij het wel.
Zelfs een CNN verslaggever is gisteren gearresteerd.

Dus wat is hier dan de bedoeling van ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Tammy » 30 mei 2020, 11:38

Ik schijn toch niet echt iets gemist te hebben.
Gewoon vernielen om het vernielen ?
Aan zulke demonstraties heb je dus niks aan.

Een stukje uit een artikel die verder te lezen is via de link:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In Atlanta hebben betogers het hoofdkantoor van CNN belaagd. Ze gooiden met stenen en richtten vernielingen aan het gebouw aan. De politie kon de demonstranten met moeite buiten houden.

Waarom de demonstranten het op CNN gemunt hadden, is niet helemaal duidelijk. "Ze kwamen er toevallig langs", zegt correspondent Marieke de Vries. "Het is het grootste toonaangevende gebouw in het centrum, dus dan is het al gauw een doelwit." Ook op andere plaatsen in Atlanta zijn branden gesticht en politieauto's vernield.

https://nos.nl/artikel/2335593-opnieuw- ... laagd.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Maxi » 31 mei 2020, 23:28

Pure criminaliteit in mijn ogen.

Ik snap de vernieling en plundering niet. Het moet maar voor je deur gebeuren, voor Je gezin, je huis, je winkel, je zaak. Het kan heel je leven kapot maken terwijl je misshien wel eens bent met het standpunt van de demonstranten.
Dan nog die misbruik maken van de situatie, en "de kudde" die volgt.
Het zelfde hier in Brussel. Als er iets gebeurt op politiek vlak in turkije of afrika of weet ik veel waar, dan staat brussel in brand. Gaat dan ginder wonen hé en vecht het daar uit. Het zijn enkel onschuldige die het slachtoffer zijn van rellen.

Ik zag in Amerika sommige omver gereden worden door politie en dergelijke. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat die mensen kwetsuren er aan overhouden voor het leven, en dat er veel doden mogen vallen langs de kant van de demonstanten.
Ik heb hier weinig compassie voor deze mensen/criminelen. Ik zou kogels gebruiken inplaats van traangas.


Zelfde met die gele hesjes, Toen een brave werkende man plots bestormd word door een bende. En schiet met zijn nagelpistool (die hij nodig had voor zijn job) om zich zelf de verdedigen. en hij kon het gaan uitleggen waarom er een dode is.
of een vrouw die dringend naar de dokter moest met een doodziek kind en uit paniek een paar mensen ommaait met de wagen.

Als ik een groep langs of voor me heb zou hebben die agressie zou tonen zet ik vertsand op nul en plank gas geven zeker als er kind is. Je weet nooit tot wat deze demostranten in staat zijn eens je stopt.
Laatst gewijzigd door Maxi op 31 mei 2020, 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door univers » 31 mei 2020, 23:32

Kan je net zo goed een handgranaat gooien. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Fenna » 31 mei 2020, 23:36

:post: Maxi.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door univers » 31 mei 2020, 23:46

En ikke niet ?

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door univers » 01 jun 2020, 06:22

Afbeelding
Toen honderden demonstranten vrijdagavond buiten het Witte Huis bijeenkwamen, brachten agenten van de geheime dienst de president met spoed naar een ondergrondse bunker.Credit...Nicholas Kamm / Agence France-Presse - Getty Images

In het Witte Huis was de sfeer vol spanning. Honderden demonstranten verzamelden zich buiten de poorten, schreeuwden vloeken tegen president Trump en gooiden in sommige gevallen stenen en flessen. Zenuwachtig voor zijn veiligheid haastten agenten van de geheime dienst de president abrupt naar de ondergrondse bunker die in het verleden tijdens terroristische aanslagen werd gebruikt.

De scène op vrijdagavond, beschreven door een persoon met kennis uit de eerste hand, begon een ongemakkelijk weekend in het Witte Huis toen de demonstraties zich verspreidden na de wrede dood van een zwarte man in politiehechtenis onder de knie van een blanke officier. Terwijl ambtenaren uiteindelijk zeiden dat ze nooit echt in gevaar waren, zijn de heer Trump en zijn familie gerammeld door protesten in de buurt van het Executive Mansion die zondag voor de derde nacht gewelddadig werden .

Na dagen waarin de empathie die hij voor George Floyd uitte, de man die werd vermoord, werd overschaduwd door zijn strijdlustige dreigementen om het geweld tegen plunderaars en relschoppers op te voeren, bracht de heer Trump de zondag uit het zicht, ook al adviseerden sommige van zijn campagneadviseurs dat hij houdt een toespraak op het nationale televisiescherm voor een nieuwe nacht van geweld. Het gebouw was zelfs leger dan normaal, omdat sommige functionarissen van het Witte Huis die van plan waren te werken, te horen kregen dat ze niet moesten komen in geval van hernieuwde onrust.

Verder : https://www.nytimes.com/2020/05/31/us/p ... e=Homepage
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Waarom gaat men plunderen bij demonstraties

Bericht door Gast1 » 01 jun 2020, 08:25

Het is me wat ... :mrgreen:

Plaats reactie