Een verhaal om over na te denken

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Een verhaal om over na te denken

Bericht door Tammy » 10 jun 2020, 10:45

Ik heb net een artikel gelezen in Elsevier.
Ik heb op geen enkele krant een abonnement dus ook niet op Elsevier en ik kan het volledige artikel lezen dus als het goed is is het niet verscholen achter een paywall zoals men dat noemt.

Het is lang geleden dat ik een artikel lees waar ik even stil van word.
Dit verhaal is geschreven door een zekere Oud-fractieleider en -campagneleider van Leefbaar Rotterdam Ronald Buijt .
Ik ken de man niet en zijn partij eigenlijk ook amper maar dat maakt niet uit.

Deze Ronald Buijt beschrijft de situatie waarin de racisme protesten plaats vinden.
Mensen staan tegenover elkaar en iedereen heeft een mening.
Maar wat deze man schrijft en hoe hij alles samenvat heeft mij heel even stil gemaakt.
En dat gebeurt mij zelden.
Ik zie een uiteenzetting van hem rondom het protestgebeuren en alles wat daarmee samenhangt wat zo goed is geformuleerd.
Dit is werkelijk een juweeltje van een artikel, tenminste zo ervaar ik het.

Kijk maar eens voor wie het interesseert.
Misschien vind je het niks maar misschien ook wel.
Laat je niet afschrikken door de titel of de partij waar hij toe behoort.
Het is echt de moeite waard om het artikel in zijn geheel te lezen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding


‘White privilege’? Ik kniel voor niemand.

Oud-fractieleider en -campagneleider van Leefbaar Rotterdam Ronald Buijt weigert zich aan te laten praten dat hij geen problemen heeft dankzij zijn ‘white privilege’. In een ingezonden opinie legt hij uit waarom hij het compleet ridicuul is om de blanke Nederlanders van dit moment het slavernijverleden voor de voeten te gooien, laat staan dat zij zouden moeten knielen.

Mijn opa is in 1903 in Sliedrecht geboren. Op zijn twaalfde moest hij van zijn moeder van school af. Zijn vader was overleden en hij en zijn broers moesten werken om geld verdienen. Ze waren straatarm. Net als de helft van Nederland verkommerde zijn familie in krotten en kelders.
Op zijn veertiende voer hij als Ketelbinkie de wereld over. In 1921 kwam de hele familie zonder één cent op zak lopend naar Rotterdam Zuid.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/ ... nd-760647/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door Fenna » 10 jun 2020, 11:05

:post:
Sta ik 100% achter.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door taigitu » 10 jun 2020, 11:37

Tammy schreef:
10 jun 2020, 10:45
Ik heb net een artikel gelezen in Elsevier.
Ik heb op geen enkele krant een abonnement dus ook niet op Elsevier en ik kan het volledige artikel lezen dus als het goed is is het niet verscholen achter een paywall zoals men dat noemt.

Het is lang geleden dat ik een artikel lees waar ik even stil van word.
Dit verhaal is geschreven door een zekere Oud-fractieleider en -campagneleider van Leefbaar Rotterdam Ronald Buijt .
Ik ken de man niet en zijn partij eigenlijk ook amper maar dat maakt niet uit.

Deze Ronald Buijt beschrijft de situatie waarin de racisme protesten plaats vinden.
Mensen staan tegenover elkaar en iedereen heeft een mening.
Maar wat deze man schrijft en hoe hij alles samenvat heeft mij heel even stil gemaakt.
En dat gebeurt mij zelden.
Ik zie een uiteenzetting van hem rondom het protestgebeuren en alles wat daarmee samenhangt wat zo goed is geformuleerd.
Dit is werkelijk een juweeltje van een artikel, tenminste zo ervaar ik het.
Ik kan voor een groot deel meegaan in wat Ronald Buijt beschrijft.
Ik was een jonge meid en las over de slavernij, ook had ook het idee dat ik niet medeschuldig was daaraan.
Ik begreep toen niet dat er mee werd bedoeld dat de groei die Nederland over de eeuwen had gemaakt
en dat ons goede leven, op dat moment dat ik het leefde, als basis de slavernij had.
Ik las de verhalen en voelde mee met de mensen die slaaf waren en hoe gruwelijk ze geknecht werden.
Toch bleef dat idee, dat we mede schuldig zijn aan slavernij, op momenten toch bovenkomen.
Totdat ik bewust daar een streep onder zette. Slavernij is een gruwel, toen en ook nu, en voor welke groep op aarde dan ook.
Het daaruit voortvloeiende racisme, voor welke groep dan ook, kleur, afkomst, man of vrouw, geaccepteerd of gebruikelijk, enz......

Maar als ik dan even kijk wie Ronald Buijt is, dan wordt hij 'kleurrijker' dan ik in zijn artikel lees.

Afbeelding

OM begint onderzoek naar volmachten Leefbaar

10 maart 2010

DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt of er in Rotterdam sprake is van het ronselen van stemmen.
Leefbaar Rotterdam heeft kandidaat-raadsleden aangezet tot het werven van volmachten. Dat is in strijd met de Kieswet, stelt de Kiesraad.
Daarop staat een celstraf van één maand of een boete van 7600 euro.

Als kandidaat-raadsleden meer volmachten kregen dan de twee die zijn toegestaan, konden ze die via raadslid Ronald Buijt inleveren.
Hij had vrijwilligers klaar staan die ze konden overnemen. Had iemand er te weinig - ondanks de tips die Buijt rondmailde -
dan kon die zich ook bij hem melden om volmachten te krijgen.


Het OM in Rotterdam gaat de kwestie op eigen initiatief onderzoeken. ''Er is nog geen aangifte gedaan'', stelt persofficier Ernst Pols.
''Maar er zijn hele concrete berichten dat er door één partij en door één raadslid volmachten zijn geworven.''
Hij stelt dat de Kiesraad ook kritiek heeft op de methode van Leefbaar Rotterdam.

Lees verder:
https://www.parool.nl/nieuws/om-begint- ... ~b48aa782/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door Tammy » 10 jun 2020, 12:35

Ja Fenna vind zelf ook heel goed samen gepakt.

Taigitu ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt te zeggen met je artikel uit 2010.
Dat is 10 jaar geleden ? :roll:
Dat gaat over verkiezingen maar niet over racisme en White Privilage waar hij nu over schrijft.
Er is trouwens niks door het OM toendertijd verder mee gedaan.
Maar ik snap de link niet goed met dit artikel maar dat ligt misschien aan mij.
Naar aanleiding van klachten van de PvdA over een uitgelekte interne e-mail van Leefbaar Rotterdam-raadslid Ronald Buijt begon het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam op 10 maart 2010 een oriënterend onderzoek naar Leefbaar Rotterdam, om te bezien of er sprake was van het ronselen van stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. In de e-mail werd opgeroepen zo veel mogelijk mensen te benaderen en, als deze geen zin hadden om te stemmen, ze te bewegen tot het afgeven van een volmacht.[15][16][17] Toen er vervolgens meldingen kwamen dat de Rotterdamse PvdA vier jaar eerder op haar website hetzelfde gedaan zou hebben betrok het OM ook dit in het oriënterend onderzoek.[18][19][20] Op deze PvdA-website stond in 2006 de oproep aan mensen die PvdA wilden stemmen en zelf niet konden gaan om de PvdA te bellen om een volmacht te regelen.[21]
Op 6 april 2010 liet het OM weten geen strafrechtelijk onderzoek in te stellen. De oproep van Leefbaar Nederland zou volgens het OM "mogelijk gekwalificeerd kunnen worden als het uitlokken van een strafbaar feit". Nader onderzoek werd echter "praktisch nauwelijks uitvoerbaar" en "ook niet opportuun" geacht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... ingen_2010

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door taigitu » 10 jun 2020, 14:38

Tammy schreef:
10 jun 2020, 12:35
Taigitu ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt te zeggen met je artikel uit 2010.
Dat is 10 jaar geleden ? :roll:
Dat gaat over verkiezingen maar niet over racisme en White Privilage waar hij nu over schrijft.
Er is trouwens niks door het OM toendertijd verder mee gedaan.
Maar ik snap de link niet goed met dit artikel maar dat ligt misschien aan mij.
Ja, het is 10 jaar geleden en hij is niet veroordeeld.
Maar het was niet rechtmatig wat hij toen deed. Het ronselen van stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen
om de partij groter te maken op een onrechtmatige manier. Dat maakte hem, voor mij, tot opportunist.
En daardoor wordt ik voorzichtig om iets zomaar aan te nemen.

Als ik dan lees dat hij burgemeester Aboutaleb een soloactie kwalijk waardoor er met de Sinterklaasviering
minder 'herrie' is en kinderen gewoon worden dat de roetpieten Sinterklaas helpen met het vieren van zijn verjaardag.
Dat er dus roetpieten komen en daarmee het kinderfeest rustig gevierd kan worden, wil Ronald Buijt dat de
klassieke zwarte Piet moet blijven omdat het een cultuur is in Nederland en al eeuwen dominant.
Dat die dominante cultuur gelinkt is aan de slavernij en discriminatie in de hand werkt, dat doet er dan niet toe?



Leefbaar Rotterdam woest op 'verkwanselen' Zwarte Piet

Antti Liukku 13-11-17

Fractievoorzitter Ronald Buijt beschuldigt burgemeester Aboutaleb van een ‘soloactie’, waarbij uitsluitend is gesproken met tegenstanders van Zwarte Piet.
,,Iedereen zegt maar trots te zijn op de 175 culturen in Rotterdam, maar er wordt geen rekening gehouden [/b]met de cultuur die in dit land al eeuwen dominant[/b] is.’’

Dit is een grove fout van de burgemees­ter
Fractievoorzitter Ronald Buijt

Nu over twee jaar 90 procent bestaat uit roetpieten, is ook in Rotterdam de traditionele zwarte piet verdwenen.
Dit is de uitkomst van overleg tussen het Sint Nicolaas Intocht Comité met de afro-gemeenschap in Rotterdam,
die op instigatie van burgemeester Aboutaleb aan tafel zijn gegaan.

Lees verder:
https://www.ad.nl/rotterdam/leefbaar-ro ... ~a9cc3336/



Zwarte Piet historisch. Zie video via onderstaande link.
https://www.npostart.nl/WO_NTR_6166323
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door Tammy » 10 jun 2020, 15:00

Ok duidelijk hoe je over die man denkt Taigitu.
Mij ging het over zijn verhaal inzake de demonstraties , vond ik goed.
Dat is alles.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door Gast1 » 10 jun 2020, 17:07

Tammy schreef:
10 jun 2020, 10:45
Het is echt de moeite waard om het artikel in zijn geheel te lezen.
En gelezen, met een dikke :post:

On-topic:

Ik liet mijn Moeder langer geleden een afbeelding van een schilderij zien, ze vond het prachtig.
Toen ik haar echter zei dat Hitler dat geschilderd heeft, ging de glans er bij haar onmiddellijk af.

Datzelfde gebeurde bij Andrea Bocelli, mijn Moeder vond altijd dat hij een prachtige stem had.
Het was haar idool, maar toen ze hoorde dat hij gescheiden was, kon ze een half jaar niet meer naar hem luisteren.

Typische gevallen van conditionering en zo ook hier lees ik.
Het doet er niet toe of hij van Leefbaar Rotterdam is of van Jehova's getuigen.
En lees ik nou iets over 'zwarte Pieten' ? ... :roll:


Het doet er toe wat er geschreven staat, en dat wat geschreven staat is helder en duidelijk in de Elsevier.
En ik ben het daar geheel mee eens.
Tammy schreef:
10 jun 2020, 12:35
Maar ik snap de link niet goed met dit artikel maar dat ligt misschien aan mij.
Nee, dat ligt niet aan jou.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door Tammy » 10 jun 2020, 17:43

Gast1 schreef :
Het doet er niet toe of hij van Leefbaar Rotterdam is of van Jehova's getuigen.
En lees ik nou iets over 'zwarte Pieten' ? ... :roll:


Het doet er toe wat er geschreven staat, en dat wat geschreven staat is helder en duidelijk in de Elsevier.
En ik ben het daar geheel mee eens.
Precies Gast1 het gaat om wat er geschreven staat. :hands:
Daar ging het mij om.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Een verhaal om over na te denken

Bericht door Gast1 » 10 jun 2020, 18:58

:grin:

Mij ook, en dat wat er geschreven staat wordt vaak niet gelezen of er wordt overheen gelezen.
Of het wordt niet begrepen.

Grappig dit. :mrgreen:

Plaats reactie