Stortvloed aan kritiek op lesopdracht voor groep 4: ‘Niet de bedoeling om te discrimineren’

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Stortvloed aan kritiek op lesopdracht voor groep 4: ‘Niet de bedoeling om te discrimineren’

Bericht door Tammy » 11 jun 2020, 18:55

Allemachtig zo krijgen kinderen in dit land les ? :shock:
Niet te geloven wat een vreselijke domme eenzijdige uitleg aan kinderen over racisme.
Dit is echt erg. [doh]

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Stortvloed aan kritiek op lesopdracht voor groep 4: ‘Niet de bedoeling om te discrimineren’

Een onderwijsplatform van schoolbegeleidingsdienst CED-Groep krijgt vandaag een stortvloed aan kritiek over zich heen nadat op sociale media een lesopdracht over George Floyd en racisme verscheen. Het zogeheten begeleidingsprogramma ‘Nieuwsbegrip’ wordt op grote schaal beticht van het ‘indoctrineren van kinderen met eenzijdige lesgeving’. CED-Groep laat weten te werken aan een nieuwe opdracht. ,,Het was geenszins de bedoeling om wie dan ook te discrimineren.”

Het in 2005 opgerichte ‘Nieuwsbegrip’ is een methode voor kinderen om gemakkelijker begrijpend te kunnen lezen aan de hand van teksten uit de actualiteit. Veel scholen in Nederland gebruiken Nieuwsbegrip als lesmethode om kinderen te leren hoe ze teksten moeten lezen en leren begrijpen. Deze week gaan de lessen over de antiracismeprotesten die momenteel over de hele wereld worden gehouden.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/binnenland/stortvloed ... ~a60ff96a/

In de link kan men deze brief beter lezen.
Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stortvloed aan kritiek op lesopdracht voor groep 4: ‘Niet de bedoeling om te discrimineren’

Bericht door taigitu » 12 jun 2020, 09:34

Afbeelding

Ik krijg bij die lijst het gevoel alsof ze dit gedrag meer bij andere landen wordt neergelegd,
dan dat het hier in Nederland eveneens voorkomt.
De lijst wordt nu deel van het lesprogramma, een opdracht, die ik graag bij deze lijst had
gelezen. Het gaat hier, als ik het goed heb, over kinderen van ongeveer 10 jaar en dat vind ik vrij jong
om met zo'n opdracht te belasten. Het zou eerder passen bij kinderen van een paar jaar ouder.

Als die les een opdracht inhoudt (bij voorbeeld zelf dingen opzoeken over wat er nu allemaal
speelt met al zijn gruwelijk heden, is dat erg zwaar voor zo'n jong kind.
Gesprekken in de klas waar dingen op leeftijdsniveau wordt uitgelegd en de kinderen
vragen kunnen stellen, dus direct vanuit emotie, is beter dan dat zo'n jonge leerling zelfstandig
op onderzoek gaat en die emoties opslaat totdat hij weer in de klas zit en er over kan praten.
Het kan trauma's veroorzaken waar een jonge leerling lang last van kan hebben.
Zeker omdat deze 'ontploffing' door de dood George Floyd en de demonstraties over racisme
langere tijd een hoofdrol zullen spelen in de media.
Ik hoop dat de kinderen hierbij goed begeleid worden, het is voor volwassenen al moeilijk om hier
mee om te gaan.

Racisme in Nederland
viewtopic.php?f=66&t=20757
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Stortvloed aan kritiek op lesopdracht voor groep 4: ‘Niet de bedoeling om te discrimineren’

Bericht door Tammy » 13 jun 2020, 04:48

Afbeelding

Boosheid bij politie na racisme-opdracht groep 4: ‘Kinderen zeiden thuis: papa, maak jij mensen dood?’

De racisme-opdracht begrijpend lezen voor basisschoolleerlingen, waar gisteren zoveel over te doen was, heeft kwaad bloed gezet bij agenten. Politiebonden ANPV en ACP vinden dat Nieuwsbegrip, een onderwijsplatform van schoolbegeleidingsdienst CED-Groep, een grens overschrijdt door zonder verdere argumentatie te stellen ‘dat witte politiemensen vaker zwarte mensen met geweld om het leven brengen’. ,,Ik voel mij aangetast in mijn goede naam en eer door de weerzinwekkende manier waarop Nieuwsbegrip meent kinderen te moeten onderwijzen.”

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/binnenland/boosheid-b ... ~a15dcc10/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik snap de boosheid bij de politie ook zeer goed.
Deze uitleg kan echt niet .
In het artikel word ook gewag gemaakt of in deze dodelijke arrestatie wel sprake van racisme was .
Het onderzoek moet nog beginnen notabene maar iedereen ging er al meteen vanuit dat het zo was.
Hoe de kinderen les hebben gekregen hierover is echt ver beneden alle peil.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie