Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Fenna » 06 jul 2020, 08:32

gusteman schreef:
05 jul 2020, 22:25
Deze man zegt ook "I am tired of seeing my country burnt down because you are sick of white people".

En daaruit volgt dat er een reden is waarom die mensen ziek zijn van blanken
Verdraai je het nu niet gusteman?
Hij bedoelt met "you" de BLM activisten.
Hij voelt zich Amerikaan en vind dat zijn Amerika naar de knoppen gaat door deze rellende activisten.
Ik hoor in zijn filmpje geen reden waarom hij ziek is van "white people".
Of is Trump de reden, omdat hij zich daar aan het eind positief over uitlaat?
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door gusteman » 06 jul 2020, 09:17

Fenna schreef:
06 jul 2020, 08:32
Verdraai je het nu niet gusteman?
Euhh ... neen, ik denk eerder dat jij niet begrijpt wat ik schreef.
Fenna schreef:
06 jul 2020, 08:32
Hij bedoelt met "you" de BLM activisten.
Inderdaad, dat is wat hij bedoelt.
Fenna schreef:
06 jul 2020, 08:32
Hij voelt zich Amerikaan en vind dat zijn Amerika naar de knoppen gaat door deze rellende activisten.
Inderdaad, dat is wat hij verkondigt.
Fenna schreef:
06 jul 2020, 08:32
Ik hoor in zijn filmpje geen reden waarom hij ziek is van "white people".
Hij beweert ook nergens dat hij 'ziek is van blanke mensen' ... hij beweert dat BLM 'ziek is van blanke mensen'.
Fenna schreef:
06 jul 2020, 08:32
Of is Trump de reden, omdat hij zich daar aan het eind positief over uitlaat?
Hoe kom je er bij? Neen, die gekke Donald speelt niet mee in mijn reactie.

Ik zal het hier eens anders verwoorden:

de man uit het filmpje is het beu dat er trammelant wordt gemaakt rond het gegeven dat al meer dan tweehonderd jaar verstreken zijn na het afschaffen van de slavernij en dat de doorsnee zwarte in de VS nog steeds wordt behandeld als een tweederangsburger.

Toch is er een goede reden voor die trammelant want cijfers bewijzen inderdaad (*) dat niet-blanken nog steeds worden gediscrimineerd in een overgroot deel van de Amerikaanse samenleving.
En laat je niet misleiden door de schone schijn die vaak wordt opgehouden: ergens 'getolereerd' worden is nog steeds niet hetzelfde als aanvaard worden als een volwaardig lid van de samenleving.
Ook die mensen leven met een gevoel van machteloosheid, nergens gehoord worden, telkens weer bot vangen bij elke poging ... ik denk wel dat jij dit begrijpt.

(*) https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_ ... ted_States
(*) https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in ... ary_issues

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Fenna » 06 jul 2020, 09:56

gusteman schreef:
06 jul 2020, 09:17
Toch is er een goede reden voor die trammelant want cijfers bewijzen inderdaad (*) dat niet-blanken nog steeds worden gediscrimineerd in een overgroot deel van de Amerikaanse samenleving.
Zie dan het filmpje met Denzel Whasington maar eens.
Hij legt de vinger op de zere plek waarom.

Maar vele donkere mensen kruipen zelf ook in een slachtofferrol en blijven daar in hangen en komen er ook niet uit omdat ze hun eigenwaarde onderschatten.
De blanke mensen altijd maar aanwijzen dat zij de schuld hebben van hun n malaise is niet terecht.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80643
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Tammy » 06 jul 2020, 10:13

Gusteman schreef :
de man uit het filmpje is het beu dat er trammelant wordt gemaakt rond het gegeven dat al meer dan tweehonderd jaar verstreken zijn na het afschaffen van de slavernij en dat de doorsnee zwarte in de VS nog steeds wordt behandeld als een tweederangsburger.
Ik denk dat jij niet begrijpt Gusteman wat deze man zegt.
Deze man is de activisten van BLM beu.
Hij noemt ze stom en zelfs racistisch en wilt nog geeneens geaccocieerd worden met die BLM activisten.
Dat is wat hij zegt Gusteman en nog veel meer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80643
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Tammy » 07 jul 2020, 06:28



Vier jaar oud maar actueel .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door gusteman » 07 jul 2020, 09:59

Tammy schreef:
06 jul 2020, 10:13
Ik denk dat jij niet begrijpt Gusteman wat deze man zegt.
Deze man is de activisten van BLM beu.
Hij noemt ze stom en zelfs racistisch en wilt nog geeneens geaccocieerd worden met die BLM activisten.
Dat is wat hij zegt Gusteman en nog veel meer.
Inderdaad, dat is wat de man zegt: hij heeft een hekel aan Black Lives Matter, aan de manier waarop ze te werk gaan en aan hun ideologie.

Goed voor hem, prima, fijn zo.

Wat leert ons dat over rassenongelijkheid in de VS? Niks, noppes, niemendal.

Kan deze man ons aantonen dat die rassenongelijkheid niet bestaat? Neen, dat kan hij niet.

De video toont ons het standpunt van één enkele man. Mooi, goed, die man heeft recht op zijn eigen mening èn op het uiten van die mening ... en hij maakt dan ook dankbaar gebruik van die rechten.

Weegt die mening door in het oplossen/aanklagen van de rassenongelijkheid in de VS?

Neen, die mening weegt niet door ... net zoals al die meningen in filmpjes geen gewicht in de schaal leggen wanneer het er om gaat het door rassenongelijkheid ontstane onevenwicht weg te werken.

Want tegenover die meningen staan de keiharde cijfers (*), resultaten van ontelbare onderzoeken, die duidelijk aantonen dat niet blanke inwoners van de VS nog altijd (op een klein percentage na, die het wèl 'gemaakt' hebben) tweederangsburgers zijn.

(*) https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_ ... ted_States
(*) https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in ... ary_issues


Betekent dit dat ik onvoorwaardelijk mijn steun geef aan Black Lives Matter?

Neen, want dat doe ik niet ... ik laat me echter ook niet afleiden door wat Black Lives Matter fout doet want ze betekenen voor een massa niet-blanke inwoners van de VS heel wat meer dan alleen maar een actiegroep ... zij betekenen de hoop op een toekomst voor hun kinderen en kleinkinderen, een toekomst waarin dat nageslacht NIET zal gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een school, NIET zal gediscrimineerd worden bij het vinden van een woning, NIET zal gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan, gewoon een normaal leven kunnen leiden zonder hopeloze vooruitzichten.

DAT is wat Black Lives Matter betekent voor veel van de niet-blanken in de VS.

Weet je nog hoe de Apartheid in Zuid Afrika voor mensonterende rassendiscriminatie zorgde? Hoe de zwarte bevolking hiertegen uiteindelijk in opstand kwam? Hoe, na jaren van bloedige strijd (waarin ook onschuldige blanke Boeren het leven lieten), uiteindelijk de stem van de rede en de diplomatie tot rechtzetting van die ongelijkheid heeft gezorgd?

De VS staan aan de vooravond van een dergelijke (r)evolutie ... het zal van hun beleidsmakers afhangen of dit al dan niet tot positieve resultaten zal leiden.



Addendum
voor wat betreft de anti Apartheid beweging nog even dit: ik schreef hierboven dat in die strijd ook onschuldige blanke Boeren het leven hebben gelaten.
Daarbij zou ik iedereen aanraden even deze overweging te maken: wanneer je als blanke Zuid Afrikaan jaren lang die ongelijkheid hebt weten bestaan en je er nooit echt iets tegen ondernomen hebt, nooit stappen hebt gezet om hier een einde aan te maken, kan je dan echt, in eer en geweten, met de hand op het hart, verklaren "ik ben onschuldig hieraan"?

Neen, dat kan je niet, want je hebt weggekeken van datgene waarvan je donders goed wist dat het een schande was. Je bent hypocriet geweest, net zo hypocriet als die bewoners van dorpen naast concentratiekampen die ook beweerden "wir haben das nicht gewüst".

Net zoals nu iedereen die 'verzachtende omstandigheden' zoekt voor politiegeweld er even schuldig aan is want hiermee wordt een excuus verleend aan die politiemensen die wèl onterecht geweld gebruiken ..... en die zijn er bij de vleet.

Ik lees hier op het forum, en op andere plaatsen, vaak genoeg "je moet het héle plaatje bekijken" ... wel, ook dit behoort bij dat héle plaatje: de hypocrisie van diegenen die liever wegkijken wanneer onheuse zaken gebeuren; die liever niet zien dat dit aan het licht komt; die liever dat geweld in hun eigen voordeel laten gebeuren.
Tammy schreef:
06 jul 2020, 10:13
Ik denk dat jij niet begrijpt Gusteman wat deze man zegt.
O jawel hoor, lieve Tammy, ik begrijp héél goed wat deze man zegt; hij zegt namelijk het volgende: "ik heb als niet blanke Amerikaan een fijn leven, en ik wil dat ook zo houden. Ik weet best dat de meeste Amerikanen met een huidskleur als de mijne geen kansen krijgen zoals ik die heb gehad; ik weet best dat zij worden gediscrimineerd; maar ik weet ook dat alle herrie die zij maken er weleens zou kunnen toe leiden dat ik zelf mijn leuke leventje zie verdwijnen ... en dat wil ik niet, dus Fuck You BLM !"
Dàt is wat die man zegt in dat filmpje ..... en ik kan hem best begrijpen, niemand wil zijn comfortabele bestaan zien verdwijnen.
Maar dat neemt niet weg dat hij een hypocriet is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80643
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Tammy » 07 jul 2020, 12:17

Gusteman schreef :
O jawel hoor, lieve Tammy, ik begrijp héél goed wat deze man zegt; hij zegt namelijk het volgende: "ik heb als niet blanke Amerikaan een fijn leven, en ik wil dat ook zo houden. Ik weet best dat de meeste Amerikanen met een huidskleur als de mijne geen kansen krijgen zoals ik die heb gehad; ik weet best dat zij worden gediscrimineerd; maar ik weet ook dat alle herrie die zij maken er weleens zou kunnen toe leiden dat ik zelf mijn leuke leventje zie verdwijnen ... en dat wil ik niet, dus Fuck You BLM !"
Dàt is wat die man zegt in dat filmpje ..... en ik kan hem best begrijpen, niemand wil zijn comfortabele bestaan zien verdwijnen.
Maar dat neemt niet weg dat hij een hypocriet is.
Wow Gusteman ik wist niet dat jij weet wat deze man denkt.
Kennen jullie elkaar ?
Ik praat over hem om wat hij zegt en wat ik hem hoor zeggen.
Wat hij denkt in zijn hoofd weet ik niet.
Maar jij wel en concludeert meteen dat hij een hypocriet is , dat is knap vind ik.

Geeft ook meteen aan dat je echt niet begrijpt wat hij zegt en de andere mensen met een donkere huidskleur die tegen de activisten zijn ook niet.
Het zijn ook nog allemaal hypocrieten volgens jou .
Je luistert echt niet wat ze allemaal zeggen he ?

Ik ga het je ook niet uitleggen Gusteman, dat heeft totaal geen zin meer.

Ooh nog even dit :

Niemand zoekt die 'verzachtende omstandigheden' van dat politiegeweld bij Floyd waar jij het over hebt.
Iedereen is het erover eens hoe fout dat was.
Dat je dat suggereert en ook denkt geeft al aan dat je het commentaar wat de mensen tegen BLM hebben daar echt totaal niet begrijpt maar niks aan te doen.
Verder discussiëren heeft totaal geen zin als jij een Mind Reader denkt te zijn.

Fijne dag Gusteman. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80643
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Tammy » 07 jul 2020, 13:54

Gewoon weer wat mensen die vertellen hoe zij bepaalde zaken zien.
Racisme bestaat en het bestaat over heel de wereld.
Alles moet bekeken worden op dit gebied maar ook alles moet besproken kunnen worden.
En alle invalshoeken moeten belicht worden.

Mensen zelf laten praten ieder vanuit zijn of haar eigen visie.
En luisteren naar elkaar.
Dat is een stuk beter dan geweld en beelden omver trekken of tijdens demonstraties oproepen tot geweld.






Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80643
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Tammy » 07 jul 2020, 14:15


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80643
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Niet al het politiegeweld tegen zwarte burgers is racisme

Bericht door Tammy » 07 jul 2020, 15:33



The Brown University economist and outspoken critic of Black Lives Matter discusses George Floyd, social progress, and the state of political discourse.

In the wake of the police killing of George Floyd in Minneapolis, protests have erupted around the country, calling attention to racial disparities in the way that black people are treated by the criminal justice system and by American society more generally.

Brown University's Glenn Loury has emerged as one of the most vocal and outspoken critics of Black Lives Matter and other groups arguing that systemic racism is at the center of the African American experience in the United States today.

Lees verder op YouTube waar je dit intervieuw ziet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie