Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gast1

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Gast1 » 30 jun 2020, 10:43

Witte wel schreef:
29 jun 2020, 21:34
Gast1 schreef:
29 jun 2020, 10:17
Drie vraagjes en de drie eventuele antwoorden daarop zullen mij motiveren om te gaan kijken of niet.
Je moet zelf weten of je iets bekijkt of niet, niemand hoeft je daar middels antwoorden op je vraagjes in te motiveren. Lees je eigen posten van de laatste weken maar eens terug.
Van de laatste weken?
Je maakt me nieuwsgierig :grin:
Witte wel schreef:
29 jun 2020, 21:34
Je bezit wel degelijk een angst alleen je loopt daar aan voorbij. Dat is een keuze en het staat je vrij wat dan ook te bekijken.
Die motivering moet je voor jezelf regelen.
Aan mijn angst voorbijlopen?
Welke angst, ik ben me daar oprecht niet van bewust [think]
Witte wel schreef:
29 jun 2020, 21:34
Je schreef ergens dat als je met iemand buiten staat te praten je er zoveel mogelijk rekening mee probeert te houden en van wind af spreekt zodat de wind niet in je eigen gezicht komt als een ander terug spreekt.
Dat is ook angst want je hebt buiten niets te vrezen.
O?

Welnu als dat 'angst' is, dan is dat voor mij net zoveel angst dat als ik een drukke weg over steek, dat ik eerst naar links en rechts kijk, alvorens dat ik oversteek.
Je verwart angst met voorzichtigheid.
Het is verstandig om eerst naar links en rechts te kijken en het is verstandig rekening te houden met een mogelijk 'gevaar'.
Dat kun je negeren zoals belangrijke 'leiders' in de wereld doen ... [doh]
Witte wel schreef:
29 jun 2020, 21:34
Dat is een groepsgedachte die ons is aangepraat.
:-|
Witte wel schreef:
29 jun 2020, 21:34
Maar jij bent er wel bang voor want je houdt er rekening mee. Dat je op deze wijze een ander wel jóu aerosolen in hun gezicht spettert daar zie ik je niet over schrijven.
Dat spreekt uiteraard voor zich inderdaad.
Maar het is me nu duidelijk wat jij als angst ziet. :mrgreen:
En ik weet nu ook waar jouw angst zit.
Witte wel schreef:
29 jun 2020, 21:34
Je hebt nu een veilig hoekje gecreëerd, ;P! , waar je lekker van je af kan schrijven.
Veilig hoekje? :hahaha:

Waarom zou ik een 'veilig hoekje creëren'?
Ik ken zeker angsten, maar je zou kunnen weten dat ik onbevreesd ben om 'zaken aan te pakken' ...

Witte wel, Witte wel [doh] ... je vult maar wat in ... Witte nie? :wink:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 30 jun 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Determinist » 30 jun 2020, 11:35

Interessante discussie waar nu weer alles door elkaar gegooid wordt en waar zwart wit weer eens de boventoon voert.
Het gaat hier en daar over angst die ons met een reden aangepraat wordt om daarmee een doel te bereiken.
Dan hebben we het over angst die je jezelf aanpraat waar deze niet is.
Ik hoor ook dat niet ervaren angst als angst moet worden gezien en als men dat niet doet men zich bewust in een veilig hoekje plaatst.
En de angst voor daadwerkelijk gevaar dat dit een reden op zich heeft.
Dan krijgen we nog de definitie van angst die blijkbaar voor de ene anders is dan voor de andere.
Wat ik ook ontwaar is dat de argumenten voor angst als bewijs wordt gezien voor het niet bestaan van gevaar wat evident ook geen gevaar is.
Maar tegelijkertijd bewijs van het niet bestaan van gevaar wat evident wel een gevaar is.

Gast1

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Gast1 » 30 jun 2020, 11:39

:post:

Ik kan het daar helemaal mee eens zijn, dit is inderdaad wel wat het met de maatschappij doet.
Omdat mijn Moeder heel bevreesd is, projecteerde ik dat op wat mij omringd.
Maar niet op de maatschappij.

Goed dat je dat even rechtzet.

:hands:

Suus:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Susan » 30 jun 2020, 12:56

Gast1 schreef:
30 jun 2020, 10:28
Susan schreef:
29 jun 2020, 21:17
Jouw Moeder heeft idd goede redenen om angstig en bang te zijn.
Hier mee heb ik alle drie vragen in een keer beantwoord.
En dat heb je zeker waardoor ik mij niet direct uitgenodigd voelde om te gaan kijken.
Maar ... ik heb gekeken.
Alle drie de delen. :wink:
Het maakt mij niets uit dat jij je: "niet direct uitgenodigd voelde om te gaan kijken"
want mijn antwoord/reactie doet er ook niet toe Gast1 om daar een keus van af te laten hangen,
maar ik had al gezegd het onbegrijpelijk te vinden.
Karen Hamaker-Zondag heeft een prettige stem om naar te luisteren en bouwt alles heel mooi op.
Maar Susan, heb jij werkelijk iets 'nieuws' gehoord?
Nee voor mij was het niet nieuw, maar velen kennen het niet en dan kan het interessant zijn
om hier kennis van te nemen.

*
(geplaatst terwijl er al weer meerdere reacties bij zijn gekomen
die ik nog niet gelezen heb en later pas kan bekijken)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Gast1 » 30 jun 2020, 13:37

Susan schreef:
30 jun 2020, 12:56
Nee voor mij was het niet nieuw, maar velen kennen het niet en dan kan het interessant zijn om hier kennis van te nemen.
:post:

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1554
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Kristof Piessens » 30 jun 2020, 18:04

Witte wel schreef:
28 jun 2020, 22:44
Erg verhelderend Susan, heb ze nu alle drie bekeken en veel wist ik al maar is hier prachtig uitgelegd.
Wat ook goed uitgelegd wordt is de groepsdenker en ook hier op het forum hebben we er daar enkele van actief zonder dat zij dat zelf door hebben. Enkele goed ontwikkelde mensen die bevangen zijn door de groepsgedachten en daar niet vanaf te brengen zijn. Dat is jammer want nu net die gradatie van mensen zijn nodig de wereld te doen veranderen.
In mijn vriendenkring heb ik dat ook al eens mee gemaakt en een persoon wél weten te overtuigen dat deze verstrengeld was in een patroon wat niet juist was. Verbazing, geshockt en bewustwording was het resultaat. Bijzonder te zien hoe het eigen denken onbewust wordt losgelaten en wordt vervangen door een opgelegd patroon. En dat treft zeker niet enkel de minder ontwikkelde persoon maar net zo goed de ontwikkelden. De besproken angsten vind je nu overal op de wereld op diverse vlakken en de vraag is wat daar de bedoeling van is. Staat er dan iets globaal te gebeuren kan men zich afvragen gezien de feiten. En die feiten liegen er niet om.
In het blauw, interessant, maar een opmerking;...je weet toch dat als je onder invloed komt van bvb alcohol, ook bewust vergeet ? Dat is het punt dat je niet kunt door-ijken met de bewering dat ie zichzelf in evenwicht heeft en perfect weet wat hij/zij doet.

Trouwens, wat zijn patronen dan ? die 'opgelegd' zijn of 'aangeleerd' zijn ?

Maar we spreken in dit topic over het officiële narratief en toenemende kritiek bij angstscenario's, de flessenhals effect !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4708
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Witte wel » 30 jun 2020, 21:54

Kristof Piessens schreef:
30 jun 2020, 18:04
Trouwens, wat zijn patronen dan ? die 'opgelegd' zijn of 'aangeleerd' zijn ?
Ik noem het hier even patronen Kristof en bedoel daar eigenlijk gewoon denkwijzes, manieren van interpretatie of theorieën mee die men hanteert waar de overtuiging er wel van is maar in werkelijkheid niet kloppen.
Een theorie die wordt toegepast die niet sluitend of bewezen is maar die wél overtuigend gepredikt wordt als zijnde de waarheid.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door univers » 30 jun 2020, 22:49

Beeldendenken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1554
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Kristof Piessens » 30 jun 2020, 23:35

univers schreef:
30 jun 2020, 22:49
Beeldendenken.
Beelddenken bedoel je zeker ?

Waarom steekt er daar nog een 'en' tussen beeldendenken ?

Zo gek ben ik niet, hoor !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door univers » 01 jul 2020, 06:47

Zeg ik dat je gek bent ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Deel 3 Angst ivm COVID-19 virus-wat het met de maatschappij doet

Bericht door Gast1 » 01 jul 2020, 07:08

Kristof Piessens schreef:
30 jun 2020, 18:04
Witte wel schreef:
28 jun 2020, 22:44
Erg verhelderend Susan, heb ze nu alle drie bekeken en veel wist ik al maar is hier prachtig uitgelegd.
Wat ook goed uitgelegd wordt is de groepsdenker en ook hier op het forum hebben we er daar enkele van actief zonder dat zij dat zelf door hebben. Enkele goed ontwikkelde mensen die bevangen zijn door de groepsgedachten en daar niet vanaf te brengen zijn. Dat is jammer want nu net die gradatie van mensen zijn nodig de wereld te doen veranderen.
In mijn vriendenkring heb ik dat ook al eens mee gemaakt en een persoon wél weten te overtuigen dat deze verstrengeld was in een patroon wat niet juist was. Verbazing, geshockt en bewustwording was het resultaat. Bijzonder te zien hoe het eigen denken onbewust wordt losgelaten en wordt vervangen door een opgelegd patroon. En dat treft zeker niet enkel de minder ontwikkelde persoon maar net zo goed de ontwikkelden. De besproken angsten vind je nu overal op de wereld op diverse vlakken en de vraag is wat daar de bedoeling van is. Staat er dan iets globaal te gebeuren kan men zich afvragen gezien de feiten. En die feiten liegen er niet om.
In het blauw, interessant, maar een opmerking; ... je weet toch dat als je onder invloed komt van bvb alcohol, ook bewust vergeet ? Dat is het punt dat je niet kunt door-ijken met de bewering dat ie zichzelf in evenwicht heeft en perfect weet wat hij/zij doet.

Trouwens, wat zijn patronen dan ? die 'opgelegd' zijn of 'aangeleerd' zijn ?
Nu je het overigens aanhaalt ... [think]
Is iemand 'wél weten te overtuigen' ook niet een vorm van 'opleggen'? (retorische vraag)
Wordt het 'eigen denken' bij iemand niet weggegomd door iemand anders haar/zijn overtuiging (steevast) over te brengen?
Was die ene persoon toevallig een 'minder ontwikkelde persoon' ?
Waarom dat onderscheid de minder ontwikkelde personen en de ontwikkelden?

:grin:

Ik ken zogenaamde 'minder ontwikkelde personen' die de 'ontwikkelden' verbaasden.
En al zeker die met een groot ego ... :mrgreen:

Over angst gesproken ende geschreven (en volgens mij on-topic):
Witte wel schreef:
01 jul 2020, 07:27
Het volgende virus komt er mogelijk aan, als we de media moeten geloven.
Het G4EA H1N1 virus, een variant op de Mexicaanse griep uit 2009.
De bestaande vaccins werken hier niet tegen maar hoeven mogelijk enkel aangepast te worden. :shock:
Houd de kranten in de gaten..

Plaats reactie