De Cancel Culture

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De Cancel Culture

Bericht door Tammy » 27 jun 2020, 18:01

De video die hier eerst stond doet het niet dus plaats ik een artikel over deze Cancel Culture.

Correctie: de video van Nu.nl hebben ze zelf verwijderd en ze maken een ander nu want voldeed niet aan de kwaliteitseisen.
Ja hoor dat deed het wel .
Ik heb hem gezien, keurige uitleg.
Maar gewist dus.
Ironisch gezien het onderwerp maar goed het is niet anders helaas.




>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Afbeelding

Beeld van John Wayne, dat volgens tegenstanders moet verdwijnen omdat de filmster racistische opmerkingen zou hebben gemaakt.

Het puriteins geloof van ‘cancel culture’ ontkent de feiten.

Liberale media in de Engelstalige nieuwe wereld zijn in de greep van een fanatiek streven naar één morele waarheid. Dat gaat ten koste van de meningsvrijheid, meent Ian Buruma.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/02/he ... n-a4004800

>>>>>>>>>>>>>>

Deze tekst hieronder stond er al eerder van mij met de video die het niet deed.

Een hele kwalijke ontwikkeling vind ik deze Cancel Culture.
Ik zeg het vaker maar het lijkt wel alsof de wereld gek aan het worden is.
Het vergrootglas waaronder men tegenwoordig leeft is iets wat totaal op hol geslagen is.

En ik ben benieuwd waar dat toe gaat leiden.
En nee dat is geen verbinding tussen mensen maar het tegenovergestelde volgens mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Cancel Culture

Bericht door Tammy » 08 jul 2020, 13:19

Afbeelding

J.K. Rowling en 149 anderen uiten in open brief onvrede over cancel culture.

J.K. Rowling, Salman Rushdie, Margaret Atwood en 147 andere auteurs, wetenschappers en docenten hebben in een open brief hun onvrede geuit over de cancel culture, die als gevolg van onder meer de Black Lives Matter-protesten steeds meer aandacht krijgt.

De term cancel culture wordt gebruikt wanneer bekende personen geboycot worden nadat zij met een aanstootgevende mening voor controverse zorgen. Ook afleveringen van series die niet meer worden vertoond, zoals de aflevering van Little Britain waarin een personage met blackface (een zwart geschminkt gezicht) te zien was, vallen onder cancel culture.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.nu.nl/cultuur-overig/606309 ... lture.html

>>>>>>>>>>>>>>

Helemaal mee eens met hun onvrede.
Mooi ook al zal het helaas niet veel uitmaken dat men in verzet komt.
Want zoals het nu gaat is niet normaal meer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Cancel Culture

Bericht door Gast1 » 08 jul 2020, 14:07

Tammy schreef:
08 jul 2020, 13:19
Want zoals het nu gaat is niet normaal meer.
Tammy ... dat is nou juist het 'nieuwe normaal' ...
Als het tij verloopt verzet men de bakens ... ik had daar aanvankelijk moeite mee en het maakte we wat langer gelden melancholiek.

Dit is wat aan het gebeuren is en daar is erg weinig tegen te doen. :-|

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Cancel Culture

Bericht door Tammy » 08 jul 2020, 15:10

Nou ik hoop dat ze er wel iets tegen kunnen doen Gast1.
Want dit begint op de McCarthy-heksenjachtenn onderhand te lijken .
Eerst MeToo die compleet ongecontroleerd zijn gang kon gaan en nu dit.

Kom op zeg, dat zaken onder de loep worden genomen Is ok .
Dat moet ook.
Maar niet op deze manier .

Ik vraag mij af als er geen internet was en dus ook geen social media , hoeveel mensen er echt de wereld introkken om te protesteren tegen iets wat hen niet bevalt zoals nu in de Cancel Culture gaande is.

Hoeveel mensen zouden hun mond open doen zonder hun toetsenbordje op pc-laptop-mobiel ?

Hoeveel gaan er naar buiten ?

Hoeveel ?.............. :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Cancel Culture

Bericht door Gast1 » 08 jul 2020, 15:21

Tammy schreef:
08 jul 2020, 15:10
Nou ik hoop dat ze er wel iets tegen kunnen doen Gast1.
Ik hoop uiteraard met je mee Tammy, maar die 'hoop' staat op een wel erg laag pitje.
Als je heel lang blijft hopen ... en er gebeurt niets ... of het wordt alleen maar erger, verwordt de hoop dan niet tot een lange lijdensweg?

Kan er dan nog wel genoten worden van alle andere mooie dingen in het leven?
Tammy schreef:
08 jul 2020, 15:10
Ik vraag mij af als er geen internet was en dus ook geen social media , hoeveel mensen er echt de wereld introkken om te protesteren tegen iets wat hen niet bevalt zoals nu in de Cancel Culture gaande is.

Hoeveel mensen zouden hun mond open doen zonder hun toetsenbordje op pc-laptop-mobiel ?

Hoeveel gaan er naar buiten ?

Hoeveel ?.............. :roll:
Mag ik daar mijn bekende 'schepje bovenop' doen?
Ik neem mij die vrijheid eens even.

Stel als er geen enkele vorm van informatie zou zijn, dan zouden wij tal van zaken niet weten ... en ons er ook niet druk om maken.
Mogelijk zit het probleem in datgene, dat wij denken heel en heel veel te weten.
Maar heel veel weten wij nog altijd niet en dan nog, wordt het wel allemaal op een juiste wijze / manier begrepen?
Ik denk van niet en ik heb het al talloze keren geschreven:

Weinigen weten hoeveel men die te weten om te weten dat we niets weten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Cancel Culture

Bericht door Tammy » 08 jul 2020, 16:08

Gast1 schreef :
Stel als er geen enkele vorm van informatie zou zijn, dan zouden wij tal van zaken niet weten ...
Maar er is wel informatie Gast1 , de wereld bestond al voor dat we social media hadden.
Toen hadden we ook nieuws zoals je weet natuurlijk.
We krijgen nu meer informatie en veel sneller maar informatieloos waren we niet.
Daar heb ik het ook helemaal niet over.

Wat ik bedoelde met mijn opmerking was de vraag hoeveel mensen echt de moeite zouden nemen om naar buiten te gaan en naar personen/bedrijven enz te gaan in plaats van achter een toetsenbord te reageren.
Dat vraag ik mij af.

Men kan mensen en bedrijven enz ruïneren door iets te typen wat razendsnel over de wereld gaat.
Heel makkelijk tegenwoordig , zou men de moeite en inzet ook nemen zonder social media ?
Sommige wel natuurlijk maar ook allemaal ?
Ik heb daar mijn vraagtekens bij.

Als je heel lang blijft hopen ... en er gebeurt niets ... of het wordt alleen maar erger, verwordt de hoop dan niet tot een lange lijdensweg?
Over wat je schrijft over hoop het volgende:

Ik mag toch hopen dat dit anders word aangepakt maar lijdensweg als het niet lukt ?
Ik weet wat een lijdensweg is , daar komen al die boze schreeuwende mensjes op internet nog niet bij in de buurt.
Een lijdensweg is voor mij toch wel heel iets anders dan dat vergelijk.
Maar dat terzijde.

En het “bekende schepje bovenop “ van jou laat ik bij jou., want daar heb ik het niet over.:wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Cancel Culture

Bericht door Gast1 » 08 jul 2020, 19:02

Ik begrijp je volkomen Tammy en dat begreep ik ook al met mijn eerste reactie.
Je stelde drie vragen waarvan je er een herhaalde en daarop is het antwoord eenvoudig te geven (op chronologische volgorde): "Een klein percentage / promillage" en "Nog minder".

Ik zal op dat wat ik schreef ook niet dieper op ingaan, want het wijkt teveel van het topic af. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Cancel Culture

Bericht door Tammy » 08 jul 2020, 19:37

Bedankt Gast1. :grin:

Die Cancel Culture gaat ver.
Ik las ergens dat de brief met JK Rowlings en andere mensen ook al problemen oplevert.
Twee mensen die de brief ook hadden ondertekend wisten niet dat Rowlings ook haar handtekening heeft gezet.
Ze moeten haar niet dus hebben ze hun handtekening ingetrokken.
Jeetje niet te geloven.

Ze krijgt steun van Ayaan Hirsi Ali .

Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Cancel Culture

Bericht door Tammy » 16 jul 2020, 12:43

Afbeelding
Ayaan Hirsi Ali in 2015.

Prominente Nederlanders ondertekenen manifest tegen ‘afrekencultuur’.

In een Manifest voor het Vrije Woord keren zo’n 90 Nederlandse en Vlaamse academici, opiniemakers en politici zich tegen de ‘afrekencultuur’. Het vrije woord staat onder druk door het intimiderende optreden van radicale activisten, waarschuwen de initiatiefnemers.

,,We moeten de vrijheid van meningsuiting niet laten kapen door een kleine groep intoleranten”, zeggen ze in De Telegraaf. Het manifest is geschreven door Raisa Blommestijn (26), onderzoekster en docent aan de Universiteit Leiden, en collega-promovendus Bart Collard. De maatschappelijke ‘verdeeldheid’ die actiegroepen als Black Lives Matter zouden zaaien, schreeuwt om een reactie, vinden de initiatiefnemers.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/binnenland/prominente ... ~af741764/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie