Volgens de koloniale gegevens was de eerste slaveneigenaar in de Verenigde Staten een zwarte man.
juli 28, 2020
Volgens de koloniale gegevens was de eerste slaveneigenaar in de Verenigde Staten een zwarte man.
Voor 1655 waren er geen legale slaven in de koloniën, alleen indentured servants (gehuurde dienstknechten).
Alle meesters waren verplicht om hun dienstknechten na verloop van tijd vrij te laten.
Zeven jaar was de grens dat een dienstknecht kon worden vastgehouden.
Bij hun vrijlating kregen ze 50 hectare land toegewezen.
Dit gold ook voor de zwarte Afrikanen die van slavenhandelaren gekocht waren.
Zwarten kregen bij hun vrijlating ook 50 hectare grond toegewezen, schrijft Conservative Headlines.
Anthony Johnson kwam voor het eerst naar Amerika als een gehuurde dienstknecht en kwam in 1620 aan in de kolonie Virginia. Hij kwam niet vrijwillig over, zoals velen dat deden, die ermee instemden om dienstknecht te worden in ruil voor de overtocht naar de Nieuwe Wereld. Johnson werd in Angola gevangen genomen door naburige stamleden en uiteindelijk verkocht aan een koopman die hem in 1619 naar Virginia bracht, waar hij vervolgens werd verkocht aan een tabaksboer. In 1622 werd hij bijna gedood toen Powhatan Indianen de boerderij aanvielen. 52 van de 57 mensen op de boerderij kwamen bij de aanval om het leven. Hij trouwde met een vrouwelijke zwarte bediende terwijl hij op de boerderij werkte.
Desondanks was Johnson technisch gezien geen slaaf volgens de definitie van de term in zijn tijd. Hij was slechts verplicht om de boer een tijd te dienen in ruil voor kost en inwoning. Echter, net als slaven, konden de dienstknechten worden verkocht of uitgeleend aan iemand anders, en voor het grootste deel konden ze worden gestraft hoe degenen die hun contracten bezaten dat nodig achtten.
Lees verder via de link:
https://www.frontnieuws.com/de-eerste-l ... warte-man/
Slavernij, zoals hij in vele grove uitbuitende vormen is beleefd door verschillende volkeren, en tot op de dag van vandaag nog wordt beleefd is mensonterend.
En niet alleen het zwart/wit aspect geeft aan dat dit onder slavernij valt. Ook hadden landeigenaren vroeger op boerderijen mensen werken die onder het regime
vielen van de landeigenaar. Deze boeren waren horigen of lijfeigenen.
Het slavensysteem is dus eeuwenoud en werd, en wordt, nog steeds toegepast daar waar mensen een gemeenschap vormen.
Ook in Nederland.
Lijfeigenschap is de situatie dat iemands lichaam wordt beschouwd als het eigendom van de heer (landsheer, heerser) van een bepaald gebied. Het is een vorm van horigheid die de slavernij dicht benadert. Het kwam in de Europese middeleeuwen veel voor. Het verschil met slavernij is voornamelijk dat lijfeigenen een gezin konden stichten (wat met slaven lang niet altijd het geval was), een stukje land mochten bebouwen om hun gezin te voeden en niet zonder hun gezin en hun land konden worden verkocht.
De verschillende vormen van onvrijheid zijn niet altijd scherp van elkaar te onderscheiden. Pachterschap, sharecropping (pacht betaling in natura), peonage, schuldslavernij, horigheid, lijfeigenschap en slavernij vloeien in elkaar over.
Peonage is een vorm van horigheid die bestond in Latijns-Amerika. De peón, de horige, werd gedwongen op de haciënda van een grootgrondbezitter te werken, vaak om een schuld af te lossen.
Ook is het zo dat formele rechten vaak weinig zeggen. De formele rechtspositie van een boer in een bepaalde samenleving kan relatief goed zijn, maar als zijn landheer tevens de plaatselijke rechter is, zal de boer in de praktijk weinig mogelijkheden hebben om zijn rechten te doen gelden.
Ook de abdijen beschikten over lijfeigenen, die in dienst van de monniken werkten. Over het algemeen werden ze heel wat beter behandeld dan door feodale heren. Vandaar het gezegde “onder de kromstaf is het goed te leven”. De abdijen verleenden ook sneller vrijheid aan hun onderhorigen.
Feodaal. Een maatschappijstructuur, waarbij de machthebber, de heer, in verhouding staat tot de minder machthebbende, de boer, op grond van persoonlijke trouw. De boer diende de heer, stond een deel van de oogst af aan de heer en verrichtte herendiensten.
In 1781 schafte keizer Jozef II bij keizerlijk besluit de lijfeigenschap af. Zo ongeveer ten oosten van de rivier de Elbe werd de lijfeigenschap langer intact gehouden. In Rusland werd de lijfeigenschap pas afgeschaft in 1861.[viii]
Lijfeigenen waren nog slechter af dan horigen. In principe waren zij gewoon slaven, met als verschil dat ze een gezin mochten stichten, land mochten bebouwen en niet konden worden verkocht. Ze werden ingezet op de vroonhoeve van de heer. Net zoals de adel en de horigen, was hun situatie erfelijk.[ix]
Lees meer: https://rythoviaan.wordpress.com/middel ... jfeigenen/
Ex-slaven Curaçao niet zo kansloos als gedacht
In de achttiende eeuw waren ex-slaven op Curaçao helemaal niet zo kansloos als tot nu toe werd aangenomen. Dat concludeert Han Jordaan die deze maand
aan de Universiteit van Leiden is gepromoveerd op zijn proefschrift Slavernij en vrijheid op Curaçao.
Slavernij – Ketenen – Foto: CC/Antoine Taveneaux
Door: Historiek - Laatste update: 26 juni 2020 - Online: 21 juni 2012
De blanke bevolking van het achttiende-eeuwse Curaçao minachtte en wantrouwde de zwarte en gekleurde ex-slaven en hun vrijgeboren nakomelingen.
Dit betekende echter niet dat ze een gemarginaliseerde en verpauperde groep vormden, constateert Jordaan na uitgebreid archiefonderzoek.
Volgens de onderzoeker – die onder meer nog nauwelijks bestudeerde archieven op Curaçao bezocht – was de zwarte en gekleurde bevolking op Curaçao
al vroeg in de achttiende eeuw helemaal niet zo kansloos. Slaven werkten er onder meer als zeeman, sjouwer, ambachtsman, kinderjuffrouw,
kok en marktkoopvrouw. Dit kon onder meer omdat Curaçao geen typische Caribische plantagekolonie was,
maar meer een centrum van handel en scheepvaart. Jordaan:
“Onder het Romeins recht dat van toepassing was op de slavernij in de Nederlandse koloniën, mochten slaven geld verdienen en een spaarpotje aanleggen.
Daarmee konden ze zichzelf of familie vrijkopen. Deze zogenoemde gemanumitteerden en hun nazaten vonden in de regel ook een bestaan in de stad
of aan boord van Curaçaose schepen. Zo ontstond een door zwarte en gekleurde vrijen en slaven gedomineerde zeemansgemeenschap.”
Op den duur waren de vrije niet-blanken volgens Jordaan in vrijwel alle takken van de Curaçaose economie vertegenwoordigd.
Ze bezaten onroerend goed in de stad en op het platteland. Ook slavenbezit onder de vrijen was niet uitzonderlijk.
Lees verder via de link:
https://historiek.net/ex-slaven-curacao ... cht/16760/
Ik heb hier een paar artikelen geplaatst die een meer divers beeld geven over slavernij.
Hierbij wil ik benadrukken dat ik slavernij verafschuw, in elke vorm.
Dat Nederland hieraan zich ook schuldig heeft gemaakt staat vast. En daar zal aan gewerkt moeten worden.
Maar als je kijk naar hoe toen de hele wereld in elkaar stak, dat op verschillende niveau's de macht werd
gebruikt en misbruikt omdat die mogelijkheid er was door de machthebbers en belanghebbers, helpt het
niet dat één groep alleen maar wijst naar de daders van toen. De wereld behoort nog steeds toe aan de
machthebbers, die ook ook vandaag de dag mensen in posities manoeuvreert die voor hem van belang is.
Dat daarbij, ook heden nog, mensen als niet belangrijk worden weggezet is.........
Mensen of landen verantwoordelijk houden is een begin om te werken aan de erkenning van het leed van mensen.
Dit afdwingen met rellen en het geweld wat daar bij wordt gegenereerd zal niet helpen om het sneller te laten verlopen.
En dat er gewerkt moet worden aan deze pijnlijke herinneringen van de slavernij staat voorop, naast het tijdsgewricht van toen.
En dan gaat het niet alleen over racisme.
Dit is zoals ik over dit onderwerp voel en denk.
Het is moeilijk om over dit onderwerp te praten omdat ieder voor zich een eigen beeld/mening hier over heeft.
En omdat het onderwerp en de meningen hierover kwetsbaar zijn, wordt wat je zegt/schrijft direct naast de
eigen mening gelegd. En dat kan heftige reacties geven. Ik wilde hier de slavernij iets breder weergeven
dan dat deze in het algemeen wordt weergegeven. Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.