Afrika's rol in slavernij.

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Fenna » 08 aug 2020, 11:51

Dit mag ook wel eens onder de aandacht gebracht worden nu types als Akwasi en Jerry Afryie, resp.ashanti en ghanees, zwarte Piet willen uitbannen en ons de slavernij in de schoenen schuiven terwijl hun voorvaderen de leveranciers waren.

Vrij artikel.
http://jamaica-gleaner.com/article/focu ... le-slavery
Africa’s role in slavery

Afbeelding

Africa's role in slavery

This is absolutely the best of times to talk about the African participation in slavery. This is absolutely the worst of times to talk about the African participation in slavery.

There is strong preference for uncomfortable truths about the matter to be kept out of sight. But this is a good time to undertake a disinterment.

The great early 20th-Century black writer of the Harlem Renaissance, Zora Neale Hurston, bitterly complained that "the white people held my people in slavery here in America. They had bought us, it is true, and exploited us.

But the inescapable fact that stuck in my craw was: My people had sold me ... . My own people had exterminated whole nations and torn families apart for a profit before the strangers got their chance at a cut. It was a sobering thought. It impressed upon me the universal nature of greed." And we might add, the universal nature of slavery.

African kings were willing to provide a steady flow of captives, who they said were criminals or prisoners of war doomed for execution. Many were not, but this did not prevent traders posing as philanthropists who were rescuing the Africans from death and offering them a better and more productive life.

When France and Britain outlawed slavery in their territories in the early 19th Century, African chiefs who had grown rich and powerful off the slave trade sent protest delegations to Paris and London. Britain abolished the slave trade and slavery itself against fierce opposition from West African and Arab traders.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80558
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Tammy » 08 aug 2020, 14:13

Deze topic van Fenna stond eerst bij Overige bij Mediatheek maar ik heb gevraagd aan Fenna of ik het mocht verplaatsen naar geschiedenis of sociologie.
Dat vond Fenna goed en ik heb sociologie gekozen omdat het goed past met wat er momenteel in de samenleving plaats vind.
Namelijk de verwijzingen naar het slavernijverleden door mensen als Akwesi In dit geval.
Er zijn er meer maar ik hou het even bij deze meneer.

De meneer die al vloekend en schreeuwend op de Dam in Amsterdam tijdens een BLM demonstratie zijn ongenoegen uitte over Zwarte Piet en het daarna afdeed als kunstenaarswoorden en nog meer van die onzin.
En vandaag in een interview in veel kranten zich beklaagd over het slavernijverleden van Nederland.

Na de Dam zei hij dat hij uit Ghana van de stam de Ashanti’s afstamde.
Dat waren grote slavenhandelaren en toen men hem dat vroeg na de Dam zei hij dat dat niet helemaal duidelijk was en dat men toen niet wist dat de slaven als goederen werden verhandeld ?
Niet te geloven die uitleg van hem maar goed hij gelooft het.

Nu in dit intervieuw weer ontkenning daarvan en meteen overschakelen naar de Nederlandse slavernij.
Daarnaast wilt deze meneer een partij die opkomt voor mensen van kleur en vind Sylvana Simons daar uitermate voor geschikt.
Over deze mevrouw ga ik het niet hebben, ze is hetzelfde als Akwesi.
Ze kijken niet naar mensen, ze kijken naar de kleur van de huid van een mens.

De buik vol hebben van slavernij en vingerwijzend naar de rol van Nederland daarin.
Ja die rol was hartstikke fout.
Net zoals de rol van zijn voorvaderen de Ashanti’s dat was maar dat word niet volledig erkend en dat vind ik altijd zo typerend.

Men wilt niet anders behandeld worden maar hij wilt wel een partij voor mensen die een donkere huidskleur hebben ?
Je stopt dus mensen in een hokje en beoordeelt ze op hun huidskleur ?
Hij heeft het ook over dat Nederland wel een partij voor dieren heeft maar niet voor mensen met een donkere huidskleur ?
Dus kleur doet er toe , een aparte partij voor donker gekleurden.
Heet dat niet racisme ?
Gaan we de apartheid van Zuid Afrika nadoen ? :shock:

Deze meneer en zijn medestanders zorgen niet voor verbondenheid in dit land.
Deze mensen kijken naar het uiterlijk, en vingerwijzen alleen naar anderen zonder ook naar hun eigen achtergrond te kijken.

Afrika had vele slavenhandelaren en die waren niet allemaal blank.
Erken je achtergrond en stop mensen niet in hokjes, zo komen we nooit verder.
Daarnaast is ons slavenverleden voorbij, al heel lang.

Kijk eens naar het heden Akwesi en consorten.
Kijk naar Quatar, kijk naar meisjes uit zuid Amerika en Azie die in rijke landen in het midden oosten onder ermbarmelijke omstandigheden moeten werken als slaaf want ze kunnen geen kant op, want paspoort heeft hun baas.
En zo zijn er nog veel meer slaven in deze tijd.
Ook in Afrika, Boku is daar een walgelijk voorbeeld van.
Waarom gaan deze activisten niet daar proberen de slavernij uit te roeien ?

Het intervieuw met meneer Akwesi op onderstaande link , oordeel zelf maar.

https://www.parool.nl/nederland/akwasi- ... ~b2e152f8/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door univers » 08 aug 2020, 16:10

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Fenna » 08 aug 2020, 16:30

Als ik het interview in het Parool lees, vraag ik mijn af waarom hij dan nog in Nederland is als het hem hier zo slecht bevalt.
Hij hoeft hier niet te blijven, we houden hem niet tegen om terug te gaan naar Ghana waar zijn voorouders vandaan komen.
Maar ja, mensen als hij krijgen hier een podium en kunnen hun gal spuien over ons zonder dat zij hier op aangesproken worden, velen krijgen ook nog eens geld zonder dat ze er een vinger voor moeten uitsteken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80558
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Tammy » 08 aug 2020, 16:46

Afbeelding
Ghana, het fort Sint George d’Elmina | cc-beeld: Nationaal Archief.

Akwasi, rapper en zakenman te Amsterdam, is misnoegd over zijn landgenoten. Het lijkt wel of zij allemaal historici zijn, zegt hij tegen Het Parool. Iedereen lult maar dat de Asante in Ghana van die slavenhandelaren waren terwijl ze daar geen enkel bewijs voor hebben. Akwasi stamt zelf uit dat volk. Vandaar.

Hiermee maakt Akwasi duidelijk dat hij geen kaas of waakye heeft gegeten van de slavernijgeschiedenis. Er ligt bewijs te over voor de stelling dat de Asante een wezenlijke rol speelden in de transatlantische slavenhandel. Hun koningen deden daarvoor zaken, niet alleen met de Nederlanders in Elmina, maar ook met de Engelsen, de Denen en zelfs een tijdje de Brandenburgers. Die hadden allemaal forten op de kust van Ghana. In het binnenland bestonden onafhankelijke koninkrijken. Pas rond 1900 hebben de Engelsen er echt het heft in handen gekregen.

Lees verder via de link :

https://joop.bnnvara.nl/opinies/een-lee ... oor-akwasi

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door univers » 08 aug 2020, 17:03

Als ik het interview in het Parool lees, vraag ik mijn af waarom hij dan nog in Nederland is als het hem hier zo slecht bevalt.
Hij hoeft hier niet te blijven, we houden hem niet tegen om terug te gaan naar Ghana waar zijn voorouders vandaan komen.
Hier kan hij zijn zakken vullen, daar niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door taigitu » 08 aug 2020, 17:56

Volgens de koloniale gegevens was de eerste slaveneigenaar in de Verenigde Staten een zwarte man.


Afbeelding

juli 28, 2020

Volgens de koloniale gegevens was de eerste slaveneigenaar in de Verenigde Staten een zwarte man.

Voor 1655 waren er geen legale slaven in de koloniën, alleen indentured servants (gehuurde dienstknechten).
Alle meesters waren verplicht om hun dienstknechten na verloop van tijd vrij te laten.
Zeven jaar was de grens dat een dienstknecht kon worden vastgehouden.
Bij hun vrijlating kregen ze 50 hectare land toegewezen.
Dit gold ook voor de zwarte Afrikanen die van slavenhandelaren gekocht waren.
Zwarten kregen bij hun vrijlating ook 50 hectare grond toegewezen, schrijft Conservative Headlines.

Anthony Johnson kwam voor het eerst naar Amerika als een gehuurde dienstknecht en kwam in 1620 aan in de kolonie Virginia. Hij kwam niet vrijwillig over, zoals velen dat deden, die ermee instemden om dienstknecht te worden in ruil voor de overtocht naar de Nieuwe Wereld. Johnson werd in Angola gevangen genomen door naburige stamleden en uiteindelijk verkocht aan een koopman die hem in 1619 naar Virginia bracht, waar hij vervolgens werd verkocht aan een tabaksboer. In 1622 werd hij bijna gedood toen Powhatan Indianen de boerderij aanvielen. 52 van de 57 mensen op de boerderij kwamen bij de aanval om het leven. Hij trouwde met een vrouwelijke zwarte bediende terwijl hij op de boerderij werkte.

Desondanks was Johnson technisch gezien geen slaaf volgens de definitie van de term in zijn tijd. Hij was slechts verplicht om de boer een tijd te dienen in ruil voor kost en inwoning. Echter, net als slaven, konden de dienstknechten worden verkocht of uitgeleend aan iemand anders, en voor het grootste deel konden ze worden gestraft hoe degenen die hun contracten bezaten dat nodig achtten.

Lees verder via de link:
https://www.frontnieuws.com/de-eerste-l ... warte-man/

Afbeelding

Slavernij, zoals hij in vele grove uitbuitende vormen is beleefd door verschillende volkeren, en tot op de dag van vandaag nog wordt beleefd is mensonterend.
En niet alleen het zwart/wit aspect geeft aan dat dit onder slavernij valt. Ook hadden landeigenaren vroeger op boerderijen mensen werken die onder het regime
vielen van de landeigenaar. Deze boeren waren horigen of lijfeigenen.
Het slavensysteem is dus eeuwenoud en werd, en wordt, nog steeds toegepast daar waar mensen een gemeenschap vormen.

Afbeelding

Ook in Nederland.
Lijfeigenschap is de situatie dat iemands lichaam wordt beschouwd als het eigendom van de heer (landsheer, heerser) van een bepaald gebied. Het is een vorm van horigheid die de slavernij dicht benadert. Het kwam in de Europese middeleeuwen veel voor. Het verschil met slavernij is voornamelijk dat lijfeigenen een gezin konden stichten (wat met slaven lang niet altijd het geval was), een stukje land mochten bebouwen om hun gezin te voeden en niet zonder hun gezin en hun land konden worden verkocht.

De verschillende vormen van onvrijheid zijn niet altijd scherp van elkaar te onderscheiden. Pachterschap, sharecropping (pacht betaling in natura), peonage, schuldslavernij, horigheid, lijfeigenschap en slavernij vloeien in elkaar over.
Peonage is een vorm van horigheid die bestond in Latijns-Amerika. De peón, de horige, werd gedwongen op de haciënda van een grootgrondbezitter te werken, vaak om een schuld af te lossen.

Ook is het zo dat formele rechten vaak weinig zeggen. De formele rechtspositie van een boer in een bepaalde samenleving kan relatief goed zijn, maar als zijn landheer tevens de plaatselijke rechter is, zal de boer in de praktijk weinig mogelijkheden hebben om zijn rechten te doen gelden.

Ook de abdijen beschikten over lijfeigenen, die in dienst van de monniken werkten. Over het algemeen werden ze heel wat beter behandeld dan door feodale heren. Vandaar het gezegde “onder de kromstaf is het goed te leven”. De abdijen verleenden ook sneller vrijheid aan hun onderhorigen.
Feodaal. Een maatschappijstructuur, waarbij de machthebber, de heer, in verhouding staat tot de minder machthebbende, de boer, op grond van persoonlijke trouw. De boer diende de heer, stond een deel van de oogst af aan de heer en verrichtte herendiensten.

In 1781 schafte keizer Jozef II bij keizerlijk besluit de lijfeigenschap af. Zo ongeveer ten oosten van de rivier de Elbe werd de lijfeigenschap langer intact gehouden. In Rusland werd de lijfeigenschap pas afgeschaft in 1861.[viii]

Lijfeigenen waren nog slechter af dan horigen. In principe waren zij gewoon slaven, met als verschil dat ze een gezin mochten stichten, land mochten bebouwen en niet konden worden verkocht. Ze werden ingezet op de vroonhoeve van de heer. Net zoals de adel en de horigen, was hun situatie erfelijk.[ix]

Lees meer: https://rythoviaan.wordpress.com/middel ... jfeigenen/


Afbeelding

Ex-slaven Curaçao niet zo kansloos als gedacht

In de achttiende eeuw waren ex-slaven op Curaçao helemaal niet zo kansloos als tot nu toe werd aangenomen. Dat concludeert Han Jordaan die deze maand
aan de Universiteit van Leiden is gepromoveerd op zijn proefschrift Slavernij en vrijheid op Curaçao.

Afbeelding
Slavernij – Ketenen – Foto: CC/Antoine Taveneaux

Door: Historiek - Laatste update: 26 juni 2020 - Online: 21 juni 2012

De blanke bevolking van het achttiende-eeuwse Curaçao minachtte en wantrouwde de zwarte en gekleurde ex-slaven en hun vrijgeboren nakomelingen.
Dit betekende echter niet dat ze een gemarginaliseerde en verpauperde groep vormden, constateert Jordaan na uitgebreid archiefonderzoek.

Volgens de onderzoeker – die onder meer nog nauwelijks bestudeerde archieven op Curaçao bezocht – was de zwarte en gekleurde bevolking op Curaçao
al vroeg in de achttiende eeuw helemaal niet zo kansloos. Slaven werkten er onder meer als zeeman, sjouwer, ambachtsman, kinderjuffrouw,
kok en marktkoopvrouw. Dit kon onder meer omdat Curaçao geen typische Caribische plantagekolonie was,
maar meer een centrum van handel en scheepvaart. Jordaan:

“Onder het Romeins recht dat van toepassing was op de slavernij in de Nederlandse koloniën, mochten slaven geld verdienen en een spaarpotje aanleggen.
Daarmee konden ze zichzelf of familie vrijkopen. Deze zogenoemde gemanumitteerden en hun nazaten vonden in de regel ook een bestaan in de stad
of aan boord van Curaçaose schepen. Zo ontstond een door zwarte en gekleurde vrijen en slaven gedomineerde zeemansgemeenschap.”


Op den duur waren de vrije niet-blanken volgens Jordaan in vrijwel alle takken van de Curaçaose economie vertegenwoordigd.
Ze bezaten onroerend goed in de stad en op het platteland. Ook slavenbezit onder de vrijen was niet uitzonderlijk.

Lees verder via de link:
https://historiek.net/ex-slaven-curacao ... cht/16760/

Afbeelding

Ik heb hier een paar artikelen geplaatst die een meer divers beeld geven over slavernij.
Hierbij wil ik benadrukken dat ik slavernij verafschuw, in elke vorm.
Dat Nederland hieraan zich ook schuldig heeft gemaakt staat vast. En daar zal aan gewerkt moeten worden.
Maar als je kijk naar hoe toen de hele wereld in elkaar stak, dat op verschillende niveau's de macht werd
gebruikt en misbruikt omdat die mogelijkheid er was door de machthebbers en belanghebbers, helpt het
niet dat één groep alleen maar wijst naar de daders van toen. De wereld behoort nog steeds toe aan de
machthebbers, die ook ook vandaag de dag mensen in posities manoeuvreert die voor hem van belang is.
Dat daarbij, ook heden nog, mensen als niet belangrijk worden weggezet is.........

Mensen of landen verantwoordelijk houden is een begin om te werken aan de erkenning van het leed van mensen.
Dit afdwingen met rellen en het geweld wat daar bij wordt gegenereerd zal niet helpen om het sneller te laten verlopen.
En dat er gewerkt moet worden aan deze pijnlijke herinneringen van de slavernij staat voorop, naast het tijdsgewricht van toen.
En dan gaat het niet alleen over racisme.

Dit is zoals ik over dit onderwerp voel en denk.
Het is moeilijk om over dit onderwerp te praten omdat ieder voor zich een eigen beeld/mening hier over heeft.
En omdat het onderwerp en de meningen hierover kwetsbaar zijn, wordt wat je zegt/schrijft direct naast de
eigen mening gelegd. En dat kan heftige reacties geven. Ik wilde hier de slavernij iets breder weergeven
dan dat deze in het algemeen wordt weergegeven. Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Fenna » 08 aug 2020, 18:27

Het waren niet alleen de Ghanezen en Ashanti die slaven verkochten, meerdere Afrikaanse en Arabische landen maakten een maken zich hier nog steeds schuldig aan.
Het is in vele van die landen nog steeds normaal slaven te houden.

Slavernij bestaat daar dus nog steeds en die landen word geen stro breed in de weg gelegd.
Niemand bemoeit zich met die landen, de politiek niet, de actiegroepen niet en ook die schreeuwers als Akwasi en Afriyie niet.

Daar zouden ze actie moeten gaan voeren tegen slavernij.
Waarom hier waar de slavernij al 150 jaar geleden is afgeschaft en vele malen spijt is betuigd voor die vreselijke slavernij?
Het lijkt er op dat ze bang zijn voor de weerstand die ze daar kunnen verwachten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door taigitu » 08 aug 2020, 18:44

Fenna schreef:
08 aug 2020, 18:27
Het waren niet alleen de Ghanezen en Ashanti die slaven verkochten, meerdere Afrikaanse en Arabische landen maakten een maken zich hier nog steeds schuldig aan.
Het is in vele van die landen nog steeds normaal slaven te houden.

Slavernij bestaat daar dus nog steeds en die landen word geen stro breed in de weg gelegd.
Niemand bemoeit zich met die landen, de politiek niet, de actiegroepen niet en ook die schreeuwers als Akwasi en Afriyie niet.

Daar zouden ze actie moeten gaan voeren tegen slavernij.
Waarom hier waar de slavernij al 150 jaar geleden is afgeschaft en vele malen spijt is betuigd voor die vreselijke slavernij?
Het lijkt er op dat ze bang zijn voor de weerstand die ze daar kunnen verwachten.
Dat er nog volop slavernij voorkomt is duidelijk. Ik vind zelfs uithuwelijken van je dochter een vorm
van slavernij. Ze zal heel dienstbaar moeten zijn in haar huwelijk en haar vrijheid is haar afgenomen.

Maar er zijn ook nog vormen van slavernij waar ook Nederlanders van profiteren.
In de mode en andere beroepen worden veel kinderen en jonge vrouwen te werk gesteld.
Daar wordt wel iets aan gedaan, maar de laatste tijd hoor je daar ook maar weinig over.
Terwijl.......


Waarom het heel logisch is om je kind de slavernij in te sturen

Journalist - Jan De Deken - 22-7-2015

Kinderen werken op de markt van Dantokpa in Cotonou, één van de grootste markten van West-Afrika.
Ze zijn een vast onderdeel van het straatbeeld, ook al is arbeid onder veertien jaar illegaal in Benin.

Pauline (14) was vijf jaar oud toen ze op de markt van Porto Novo rijst en mais begon te verkopen. ‘Papa stuurde me naar de hoofdstad om bij een onbekende vrouw in te wonen,’ vertelt ze, achteroverleunend op een gammel bankje in ‘La Passerelle.’ Samen met een tiental andere voormalige kindslaven probeert ze in dit opvangcentrum in het departement Ouémé een normaal leven op te pikken. ‘Maman Amina had zelf tien kinderen, van twee tot achttien jaar oud. Ik bracht hen naar school en deed het huishouden. Ik vroeg of ik ook naar school mocht, maar dat kon niet. Ik moest mevrouw helpen werken. Toch voelde ik me deel van de familie. De andere kinderen behandelden me als hun eigen zus.’

Pauline bleef vijf jaar in de hoofdstad van Benin. Toen haar jongere broertje overleed, keerde ze terug naar haar geboortedorp Dangbo voor de begrafenis. ‘Papa besliste dat ik zou blijven,’ zegt ze. ‘Maar toen niet veel later mijn ouders scheidden, bracht een tante langs vaders kant me naar Nigeria om voor een andere vrouw te werken. Voor haar moest ik kleren verkopen op de markt en het huishouden doen. Ze behandelde me erg slecht.’ Een uur lang zou ze strak in het niets blijven staren. Ze vecht tegen de herinnering. Mechanisch laat ze haar verhaal in stroeve kortzinnen van de sorteerband rollen.

‘Ze gaf me elektrische schokken met elektriciteitskabels en sloeg me met een houten stok. Ze vernederde me en behekste mijn ouders door vloeken over hen uit te spreken. Ook haar kinderen en de andere dienstmeisjes sloegen me. Terwijl haar eigen kinderen vlees, vis, groenten en fruit aten, kreeg ik enkel droge maniokbloem en water, elke dag opnieuw. Slapen deed ik op de grond. Ik heb nooit een franc gekregen voor mijn werk.’

Lees verder:
https://decorrespondent.nl/3119/waarom- ... 1-551d4773
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80558
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Tammy » 09 aug 2020, 10:38

Bedankt Taigitu voor je artikelen ik ben begonnen ze te lezen.
Heel leerzaam wat er in staat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door taigitu » 09 aug 2020, 13:33

Ook in Nederland.
Lijfeigenschap is de situatie dat iemands lichaam wordt beschouwd als het eigendom van de heer (landsheer, heerser) van een bepaald gebied. Het is een vorm van horigheid die de slavernij dicht benadert. Het kwam in de Europese middeleeuwen veel voor. Het verschil met slavernij is voornamelijk dat lijfeigenen een gezin konden stichten (wat met slaven lang niet altijd het geval was), een stukje land mochten bebouwen om hun gezin te voeden en niet zonder hun gezin en hun land konden worden verkocht.

De verschillende vormen van onvrijheid zijn niet altijd scherp van elkaar te onderscheiden. Pachterschap, sharecropping (pacht betaling in natura), peonage, schuldslavernij, horigheid, lijfeigenschap en slavernij vloeien in elkaar over.
Peonage is een vorm van horigheid die bestond in Latijns-Amerika. De peón, de horige, werd gedwongen op de haciënda van een grootgrondbezitter te werken, vaak om een schuld af te lossen.

Ook is het zo dat formele rechten vaak weinig zeggen. De formele rechtspositie van een boer in een bepaalde samenleving kan relatief goed zijn, maar als zijn landheer tevens de plaatselijke rechter is, zal de boer in de praktijk weinig mogelijkheden hebben om zijn rechten te doen gelden.
Even een stukje tekst overgenomen over het lijfeigenschap in Nederland.

Voorbeeld:
6. Het recht van de eerste nacht

Jan de Roos, 20 oktober 2003

Het onderwerp seks is altijd goed voor smeuïge verhalen en ongebreidelde fantasieën, zeker bij mannen.
Een hardnekkig verhaal wil dat 'vroeger' vrouwen die in het huwelijk wilden treden, zich eerst moesten onderwerpen aan de seksuele lusten van hun heer.
Met die heer werd niet hun aanstaande echtgenoot bedoeld maar de landeigenaar. In het Frans heette dit recht van de heer om als eerste met de bruid
te mogen slapen het 'droit du seigneur'. Er is ook een Latijnse uitdrukking voor, het 'ius primae noctis' oftewel het recht van de eerst nacht.

In de literatuur wordt er diverse keren naar verwezen, onder meer door sir Walter Scott, Voltaire en Beaumarchais.
Ook in Mozarts Bruiloft van Figaro komen we het tegen. Hebben dergelijke seksuele praktijken echt bestaan?
Al in het beroemde Gilgmesj-epos, dat dateert uit 2700 voor Christus, is er sprake van. Op kleitablet 2 is te lezen dat de koning van Uruk (in Babylonië)
het recht claimt om met iedere nieuwe bruid in zijn koninkrijk als eerste het bed te delen op haar trouwdag.
Zijn dienaar Enkidu komt tegen dit misbruik in opstand. Hij blokkeert de deur van de slaapkamer waarin zich het ritueel moet gaan voltrekken,
maar delft het onderspit tegen Gilgamesj.

Verder lezen via de link:
https://www.leuk.nl/leuk/0110_basisPagi ... 1&catId=35
Via de balk aan de rechterkant kan je de tekst omhoog schuiven.

Afbeelding

Ook ik heb jaren geleden gelezen over dit recht van 'de eerste nacht'.
Dat ging over het recht van Nederlandse landeigenaren die dit recht konden opeisten van hun vrouwelijke lijfeigenen,
Het was dan aan hem om haar te ontmaagden. De basis was dat zij zijn lijfeigene was, dus zijn bezit.
Daarna kon ze met haar aanstaande man huwen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Fenna » 09 aug 2020, 14:16

Macht maakt slechte dingen in mensen los, er zijn maar weinigen die er mee om kunnen gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Afrika's rol in slavernij.

Bericht door Tet » 09 aug 2020, 14:33

Ware woorden Fenna.
truth is stranger than fiction

Plaats reactie