Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door Tammy » 13 aug 2020, 12:30

Het zal de hitte zijn waardoor men ineens zichzelf dingen gaat afvragen zomaar uit het niets zoals :waarom spaarden kinderen vroeger zilverpapier voor Afrika ?
Mijn man en ik hadden het er net over , vraag me niet waarom geen idee. :mrgreen:
Dus even intikken bij zoekmachine.
Ik kwam een artikel daarover tegen en dat gaat over Belgische schoolkinderen.
Mijn man in Nederland moest het ook sparen.

Ik niet want ik zat niet op een christelijke school, mijn school was openbare school dus geen religie.
Die zilverpapiertjes waren voor de missies te ondersteunen in Congo volgens het artikel.
Het artikel is 10 jaar oud maar dat maakt niet uit want de spaaracties zijn van heel vroeger.
Het antwoord kan men niet geven, er zijn verschillende opties maar volgens mij is iedereen bedonderd.

Vraag aan onze Belgische forum members hier, weten jullie wel het antwoord ?
En natuurlijk ook dezelfde vraag aan de Nederlandse forum members hier.
Want nu willen mijn man en ik het weten ook. :mrgreen:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Zilverpapier voor de missies.

Doorheen de eerste helft van de twintigste eeuw, tot in de late jaren vijftig, spaarden Belgische kinderen massaal het zilverpapier waarin hun chocoladerepen zaten verpakt voor de missies in Congo. Wat deden die 'arme negertjes' toch met het zilverpapier?

Hun oogst brachten ze op gezette tijdstippen mee naar school, waar die werd ingezameld voor de missies in Congo. Wat die arme negertjes met dat zilverpapier konden aanvangen, daar had iedereen het raden naar. Maar mensen waren destijds nog wat gezagsgetrouwer dan nu, niemand stelde vragen. Ook niet over de postzegels die naarstig van enveloppen werden geweekt, ook al om het missiewerk te bekostigen.

Lees verder via link :

https://www.standaard.be/cnt/dmf20100421_098

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door taigitu » 13 aug 2020, 12:42

Zilverpapier bleek goudmijn

Hoe Dr. Denker aan het geld voor honderden rolstoelen kwam

Openbaarheidsdag

Zoals een koopman aan het einde van het boekjaar zijn boeken afsluit, zo doe ik u rekening en verantwoording van deze actie, waarvan elke opgebrachte cent het doel ten goede kwam.

Aldus Dr. Denker op 9 februari 1952 in een terugblik op één jaar ‘’zilverpapier-actie”. De maker van de puzzelrubriek in het Nieuwsblad van het Noorden zamelde namelijk zilverpapier en aanverwant recyclebaar materiaal in, en verkocht dat voor goede doelen aan opkopers. Daarbij had hij een groot vertrouwen in zijn collega die de boekhouding bijhield, zo bleek twee jaar later, toen hij schreef dat de administratie “met pijnlijke nauwkeurigheid en grote ijver” werd gevoerd.

Afbeelding
Kasboek van 'Dr. Denker' betreffende een puzzel- en inzamelactie van zilverpapier ten behoeve van de aankoop van invalidenwagens (1603-101)

Hoe accuraat dat gebeurde, is na te gaan, nu een kasboek van deze zilverpapier-actie openbaar is geworden. Op het oog betreft het maar een onbeduidend schriftje, dat de inkomsten van februari 1952 tot april 1955 en de uitgaven van april 1951 tot dezelfde einddatum bevat. Maar wie nagaat hoeveel inspanningen er voor de genoteerde ontvangsten nodig waren, kijkt al snel door het onaanzienlijke heen, om zich te realiseren dat dit schriftje een monument is voor alle inzamelaars van toen.

Langere traditie
Het schriftje bestrijkt maar een korte periode, terwijl Dr. Denker al veel langer liefdadige inzamelingsacties hield. Wat betreft zilverpapier maakte zijn actie ook deel uit van een langere traditie. Destijds bestond zilverpapier nog uit zeer dun gewalst tin, dat als verpakkingsmateriaal gebruikt werd voor o.a. snoep, chocolade, sigaretten en rolfilmpjes en waarvan men het tin kon recyclen. Vanaf eind 19e eeuw zamelde een Vrouwenbond te Groningen het daarom al in, waarbij de goede doelen respectievelijk een kinderziekenhuis, kinderbewaarplaatsen en vakantiekolonies voor bleekneusjes waren. In de jaren 30 kwam daar de opname van tuberculosepatiënten in sanatoria bij. Confessionele organisaties zamelden bovendien in voor zending en missie.

Vanaf juni 1940 is er sprake van de inzameling van zilverpapier door Dr. Denker, met opnieuw de tbc-bestrijding als voornaamste doel. Dit nam echter nog geen hoge vlucht, want in de berichtgeving lag de nadruk nog op gebruikte postzegels als inzamelingsmateriaal. Maar met de bepaling van een nieuw doel in 1951, namelijk de aanschaf van geleidehonden voor blinden, kwam de inzameling van zilverpapier in een stroomversnelling. Er ontstond een ware ‘zilverkoorts’, door het Nieuwsblad nog eens aangewakkerd met een etalage, waarin een thermometer de opbrengst aangaf. Binnen drie maanden was er geld voor drie geleidehonden, waarna Dr. Denker als nieuw doel koos een “toverlantaarn” met filmstroken, bestemd voor de kinderen in sanatorium Beatrixoord te Appelscha. Deze diaprojector was er al binnen een maand. De uitgaven aan het fonds voor blindengeleidehonden en de fotozaak Capi (resp. 1350 en 285 gulden) vormen de eerste bestedingen in het onbeduidende schriftje.

Lees verder:
https://www.groningerarchieven.nl/actue ... k-goudmijn


Hier een stuk historie over het onderwerp in Nederland/Groningen.
Zelf heb ik ook zilverpapier verzameld en mee naar school genomen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door Tet » 13 aug 2020, 13:09

Ik heb er wel van gehoord, maar het is ver voor mijn tijd.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door Tammy » 13 aug 2020, 13:53

Aha jij bent dus nog een jonkie Tet. :mrgreen:

Taigitu wat interessant om te lezen jouw artikel.
Dus het had wel een doel, tenminste in Nederland.
Dan zal dat toch ook in Belgie moeten zijn geweest.
Dat horen we misschien nog in deze topic.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door Tet » 13 aug 2020, 13:57

Ik ben 53. Volgens mij is Vitharr de jongste op het forum.
truth is stranger than fiction

gusteman

Re: Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door gusteman » 13 aug 2020, 14:26



En ja, ik beken schuld ..... ook ik heb zilverpapier ingezameld 'voor de missies'.

En ik stak ook een muntje in het spaarpotje met een ja-knikkend zwart kinderkopje ..... ook voor 'de missies'.

Tet schreef:
13 aug 2020, 13:57
Volgens mij is Vitharr de jongste op het forum.
Ik gok op Kristof Piessens.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wie spaarde er zilverpapier voor Afrika vroeger ?

Bericht door taigitu » 13 aug 2020, 15:30

Tot in Australië werd er zilverpapier gespaard voor Dr. Denker

Geplaatst op: 13 januari 2016 | Auteur: groninganus Ik Hoort bij: Geschiedenis, Hoogkerk, Stad toen Ik

“Ja, onze zilverpapier-actie gaat de wereld rond. Zij is bescheiden in onze Noordelijke provincies begonnen,
maar al spoedig kwamen er ook zendingen uit andere delen van ons land. België en Engeland volgden,
op verschillende schepen wordt voor mij gespaard, uit Canada ontving ik zilverpapier en deze week
kreeg ik tot mijn grote verrassing een brief van mevrouw R. Kosse, Memerambi, Kingaroy Line,
Queensland in Australië.

Zij schreef me:

Lees verder via de link:
https://groninganus.wordpress.com/2016/ ... dr-denker/

Bron: Dr. Denker in het Nieuwsblad van het Noorden van 5 januari 1952.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie