#ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

#ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 24 sep 2020, 13:00

Afbeelding
Famke Louise bij talkshow Jinek .

#ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

De #ikdoenietmeermee-actie van een groep BN'ers maakte gisteren de tongen los. Van bijval ("you go girl, laat alle schapen maar lullen") tot onbegrip ("denk ook eens aan een ander, egoïst!"): de meningen erover lopen scherp uiteen.

Maar hoeveel invloed heeft de actie nou eigenlijk op de doelgroep van veel van de betrokken artiesten: jongeren? Doen de influencers, zoals ze worden genoemd, die naam eer aan?

Lees verder via link:

https://nos.nl/artikel/2349555-ikdoenie ... encen.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In de link kan je een intervieuw zien met verschillende jongeren over dit onderwerp.
Het doet mij goed om te horen dat ze zelf nadenken en niet als een kip zonder kop achter iemand aanrennen.
Want we leven tegenwoordig in een maatschappij waar zoveel gebeurt via social media dat ik af en toe het gevoel krijg of mensen nog zelf nadenken.
De ouderen onder ons weten de andere tijd nog voordat internet er was maar de jongeren niet.

Hopelijk hebben de meeste jongeren ouders die hun leren dat je het niet met iedereen eens hoeft te zijn maar dat je wel je eigen mening kan vormen.
Maar niet een mening die iemand anders je opdringt maar je eigen mening gebaseerd op zelfonderzoek en vandaar uit je conclusie trekken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Vitharr » 24 sep 2020, 17:07

Ik haak hier maar in Tam. Het onderwerp waar we het in het Pandemietopic over hadden past beter bij deze denk ik. Je schrijft:
Tammy schreef:Maar niet een mening die iemand anders je opdringt maar je eigen mening gebaseerd op zelfonderzoek en vandaar uit je conclusie trekken.
Zo eenvoudig is dat tegenwoordig niet meer. Het probleem van desinformatie is stokoud maar het heeft in de digitale revolutie sterk aan terrein gewonnen. Een groot deel van de mensen vormt ook een eigen mening gebaseerd op zelf uitgevoerd onderzoek maar de informatie die daarbij gebruikt wordt is niet zuiver.

Rond Corona vindt je een schakering aan overtuigingen. Kijkend naar #ikdoenietmeermee waren hier een paar voorrbeelden van te zien. Famke leek getroffen te zijn door een argumentum ad verecundiam. Haar mening leek niet gebaseerd op feiten (zoals Willem Engel zelf ook aangaf) maar op vertrouwen in een ander zijn/haar mening. In het spel over invloed op zulke mensen draait alles om reputatie. En om redenen die mij niet bekend zijn dacht Famke heel even dat de reputatie van Viruswaanzin beter was dan die van hun opponent. Daar is bij Jinek goed op ingespeeld met de tafelgasten. Zij benaderden haar met respect en lieten haar in haar waarde. Dat moet conflicterend geweest zijn met het beeld wat zij ingeplant had gekregen.

Een paar anderen die ik heb gezien hadden last van een heel ander probleem. Een link met Viruswaanzin vonden ze afschuwwekkend. De meesten hadden een begeleidende tekst bij hun video staan die bij de meesten hetzelfde was. Die van Famke week af en zij was de enige die ik daarin openlijk een boycot van de maatregelen heb zien verkondigen. De anderen zochten antwoorden op vragen. Vragen die zij legitiem achtten. Het opmerkelijke is dat de antwoorden op deze vragen bestonden, maar zij hadden daar geen weet van. Het was dus niet dat zij het niet eens waren met die antwoorden. (dat is ook een regelmatig terugkerende schakering namelijk) Zij wisten niet dat die informatie bestond en deduceerden dat die daarom niet bestond. Dat maakt ook hen ontvankelijk voor beïnvloeding door een argumentum ad verecundam. Als iemand die zij autoriteit toekennen verkondigt dat die antwoorden er niet zijn (en de motivatie daaromheen verzwijgt) zullen zij geneigd zijn dat aan te nemen voor waarheid.

Mede dankzij internet is er een schat aan informatie beschikbaar voor iedereen. Maar dan moet je het wel kunnen vinden. Zelfs als het gevonden wordt ligt nog het gevaar van bias op de loer. Men is geneigd te vinden wat men zoekt. Platforms als Instagram, Facebook, Twitter, Youtube en Google zijn geneigd je daarin te faciliteren. In Science Fiction heb je van die horrorverhalen waarbij een intelligente supercomputer bepaald wat we denken en doen. De huidige realiteit is ernstiger want de sturende supercomputer bezit geen intelligentie. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Er zijn talloze voorbeelden van mensen of groepen die misbruik maken van bias.

Ik geloof stellig dat #ikdoenietmeermee een symptoom is van deze risico's. De meeste deelnemers lijken oprecht geblunderd te hebben. De redenen daarvoor zijn zoals gezegd divers maar ik geloof dat hier een plan zat van iemand of een groep die op de achtergrond blijft. VIruswaanzin lijkt me een goede kandidaat. Maak je geen illusies, deze actie was een succes moet ik tot mijn verdriet vaststellen. Een flinke groep schaapvolk is om en gelooft dat de kentering van hun idolen bij het complot hoort.

En juist daarom opteer ik voor transparantie. De actie was van de BN'ers heel dom. Maar geef ze wat ze vragen. Een platform. Laat ze die dialoog aangaan en (heel belangrijk!) zorg er op die manier voor dat je de tactiek die achter #ikdoenietmeermee zat omdraait en de bias-feeds vult met goede informatie. Je hoeft Famke niet te mogen om haar 1 miljoen volgers te bereiken. Een andere tiener is misschien makkelijker te begrijpen maar die heeft dat bereik niet. .

Dit over laten waaien vind ik een gemiste kans. Ook zou ik de rol van Viruswaanzin onderzoeken (wat uiteraard ook gebeurt). Zulke spelletjes moeten niet getolereerd worden. We kunnen ons beter richten op oplossingen in plaats van onze tijd te verdoen met zieke spelletjes.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Vitharr » 24 sep 2020, 17:17

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 25 sep 2020, 06:59

Een mooie uiteenzetting zet je hier neer Vitharr, mijn complimenten. ;P!
En iets om goed over na te denken.
Want we leven in een totaal andere informatietijd dan vroeger.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Determinist » 25 sep 2020, 07:26

:post: Vitharr

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Vitharr » 25 sep 2020, 10:25

Ik heb net een indrukwekkend pleidooi gezien van 1 van de deelnemers die allesbehalve achterlijk op mij overkomt. Je kan wel concluderen dat die hashtag niets met hun boodschap te maken had. Ze vinden dat inmiddels ook bijna unaniem. Een klein aantal meent het wel letterlijk en houdt vol.

De artiest waarvan ik het filmpje zag wilde meer aandacht voor de schade die door de maatregelen ontstaat. Hij noemde concrete voorbeelden die wij niet zien. Ik herken dat van toen mijn ex-werkgever failliet ging en media en politiek een grote rol speelden. Kleinere schaal, zelfde ingrediënten.

Maar wat indruk maakte was het karakter van deze kerel. Zijn post ging over de reactie op de actie. Net als de stoottroepen van Willem Engel gingen mensen over tot ernstige bedreigingen. Sommige BN'ers hadden hun filmpje op herkenbare locaties opgenomen. Hun gezinnen werden daarop bedreigd. De artiest waar ik naar zat te kijken zei dat hij zelfs zijn eigen adres had gegeven zodat ze hem dan maar op konden zoeken. Ik geloof dat want ik ben ook zo dom.

Zo blijkt maar weer dat stupiditeit aan beide zijden heerst. Zorgelijk vind ik het feit dat het niet draaide om wat ze bedoelden maar om wat in de media gesuggereerd werd dat ze bedoelden. En dan moet ik direct terugdenken aan de post van die Famke. Haar tekst week af. En de strekking van haar post is gebruikt als uitleg voor de andere deelnemers. En rond Famke dook steeds dezelfde naam op; Willem Engel. Heel eng.

Ik heb de artiest waar ik over schreef een bericht gestuurd. Die afwijking heb ik ook al heel mijn leven. Mocht hij tijd en zin hebben om te reageren dan laat ik dat weten voor degene die het interesseert.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door univers » 25 sep 2020, 11:04

Ben benieuwd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 25 sep 2020, 13:05

Ik ben ook benieuwd.
Ik hoop dat je gauw antwoord krijgt Vitharr.
Ondertussen is er ook internationaal aandacht voor de Nederlandse Influencers.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Tim Douwsma, Famke Louise, Bizzey (bovenste rij, vlnr) en Thomas Berge, Brace en Hardwell (onderste rij, vlnr) deelden een boodschap onder het mom #ikdoenietmeermee.

Internationale aandacht voor ‘gigantische flop’ van ‘rebelse Nederlandse influencers’

Famke Louise, Tim Douwsma, dj Hardwell en andere artiesten die zich hadden aangesloten bij #ikdoenietmeermee hebben met hun actie internationaal de aandacht getrokken. Verschillende nieuwssites in de rest van de wereld landen schrijven erover. ‘Ze zijn jong, bekend en kunnen kennelijk niet langer leven volgens de coronamaatregelen’.

Op de website van de Britse krant The Guardian stonden de ‘rebelse Nederlandse beroemdheden’ gisteren zelfs even in de top 3 van best gelezen artikelen. De krant schrijft hoe de invloedrijke artiesten, die samen miljoenen volgers hebben op Instagram, inhaken op de taal die premier Rutte kort ervoor bezigde: ‘we houden niet langer onze bek’. En dat ze zich nu, na alle kritiek, ‘koortsachtig terugtrekken’ uit de beweging. Persbureau Reuters, dat een wereldwijd bereik heeft, schrijft dat de actie van de ‘dissidente influencers’ de Nederlandse regering ‘niet vrolijk’ maakt.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/buitenland/internatio ... ~ad6418c8/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 26 sep 2020, 14:11

Afbeelding
Famke Louise en Tim Douwsma.BEELD TED STRUWER.

De BN’ers van #Ikdoenietmeermee: slachtoffer van de filterbubbel?

De BN’ers die met #Ikdoenietmeermee opriepen tot verzet tegen het coronabeleid, zeiden later dat ze vooral vragen wilden stellen. Zijn zij het slachtoffer van de ‘filterbubbel’ waar ze door sociale media in belandden?

Schoorvoetend gaf zanger Tim Douwsma bij talkshow Op1 afgelopen week toe dat hij niet had moeten oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Dat is wel wat hij en zo’n zeventig andere BN’ers deden toen ze op Instagram onder de hashtag #Ikdoenietmeermee ‘vragen stelden’ bij het coronabeleid van het kabinet-Rutte. De BN’ers werden vervolgens van alle kanten bespot en bekritiseerd. Douwsma verwijderde het filmpje niet veel later, net als de anderen, onder wie zangeres/vlogster Famke Louise, rapper Bizzey en Mental Theo.

De BN’ers bleken in een whatsappgroep te ­zitten met dansleraar en frontman van actiegroep Viruswaarheid Willem Engel, die bij de campagne betrokken was. De vraag is waarom de BN’ers zich voor het karretje hebben laten spannen van Viruswaarheid. Hebben ze daar bewust voor gekozen of speelt er meer?


Lees verder via link :

https://www.parool.nl/nederland/de-bn-e ... ~b64517c9/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

BasjeKlodder

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door BasjeKlodder » 26 sep 2020, 18:10

Tja...
IMG-20200925-WA0000.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door univers » 26 sep 2020, 18:18

Kijk maar uit. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Mypos » 26 sep 2020, 23:13

Hoe meer burgerlijke ongehoorzaamheid tegen deze waanzin hoe beter!

That government is best which governs least.

I think that we should be men first, and subjects afterward.

The mass of men serve the State, not as men mainly, but as machines, with their bodies.

Let your life be a counter friction to stop the machine.

https://www.coursehero.com/lit/Civil-Di ... ce/quotes/

BasjeKlodder

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door BasjeKlodder » 27 sep 2020, 00:03

Mypos schreef:
26 sep 2020, 23:13
Hoe meer burgerlijke ongehoorzaamheid tegen deze waanzin hoe beter!

That government is best which governs least.

I think that we should be men first, and subjects afterward.

The mass of men serve the State, not as men mainly, but as machines, with their bodies.

Let your life be a counter friction to stop the machine.

https://www.coursehero.com/lit/Civil-Di ... ce/quotes/
https://www.sitejabber.com/reviews/coursehero.com

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Mypos » 27 sep 2020, 00:33

BasjeKlodder schreef:
27 sep 2020, 00:03
Mypos schreef:
26 sep 2020, 23:13
Hoe meer burgerlijke ongehoorzaamheid tegen deze waanzin hoe beter!

That government is best which governs least.

I think that we should be men first, and subjects afterward.

The mass of men serve the State, not as men mainly, but as machines, with their bodies.

Let your life be a counter friction to stop the machine.

https://www.coursehero.com/lit/Civil-Di ... ce/quotes/
https://www.sitejabber.com/reviews/coursehero.com
https://www.goodreads.com/work/quotes/4 ... sobedience

https://quotabulary.com/quotes-on-civil ... us-leaders

gusteman

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door gusteman » 27 sep 2020, 02:19

Beste Mypos,

civil disobedience .....

Je verzetten tegen de dominerende overheid ..... die natuurlijk op haar beurt wordt gedomineerd door kapitaalkrachtige personen/instellingen.

Wel, beste Mypos, het zou me goed doen om van jou enige verduidelijking te krijgen over de bron die je hebt meegegeven, namelijk de webpagina van 'quotabulary'.

Zoals je wel zal weten wordt ook het wereldwijde web gedomineerd door kapitaalkrachtige personen/instellingen.
Die maken gebruik van de gegevens die zij weten te ontfutselen aan mensen die ter goeder trouw hun gegevens ter beschikking stellen van websites die beweren dat dit zou nodig zijn om van de volledige functionaliteit van de website te kunnen genieten.
Niets is minder waar, natuurlijk ... zij hebben die gegevens nodig als ruilmiddel met bedrijven die hen daarvoor betalen. Die bedrijven op hun beurt gebruiken de gegevens van de internet bezoeker om er hun publicitaire campagnes op te baseren. Die campagnes worden dan in de boekhouding ingevoerd als onkosten en op basis van (onder andere) die onkosten ontsnappen die bedrijven aan rechtvaardige belastingen ... waardoor Jan Modaal mag bijpassen om de begroting in evenwicht te houden.
En de rijken worden almaar rijker.

Waar wil ik nu naartoe?
Nou, als je filters gebruikt op je internet toegang (zoals bijvoorbeeld een adblocker) dan ontzeg je die bedrijven de toegang tot je gegevens en kunnen ze die ook niet meer aanwenden voor hun eigen winsten ... enzovoort enzovoort enzovoort. Dat begrijp je toch wel, hoop ik?

En hier wou ik dus naartoe: mijn internettoegang is behoorlijk sterk gefilterd en wanneer ik naar die website (die jij als argument hebt aangevoerd in je gevecht tegen de instellingen en kapitalistische krachten) probeer te gaan krijg ik van die lui een berichtje met de vraag of ik die filters op mijn internettoegang zou willen uitschakelen omdat ik anders die website niet kan bereiken. :shock:

Ergo: door die website aan te raden als argument help jij diegenen waartegen je aan het ageren bent om sterker te worden. [doh]

Je gooit dus je eigen ruiten in. :roll:






P.S. ik ben nog steeds niet onder de indruk van jouw argumentering ..... maar ik weet dat je beter kan, dus: blijf proberen, je komt er wel ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door univers » 27 sep 2020, 07:49

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 27 sep 2020, 09:52

Univers, je overtreft jezelf weer.
Wie wint er ?
De kikker of de ooievaar ? :rolfl:

Ontopic maar weer terwijl ik de slappe lach heb nu. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 27 okt 2020, 06:15

'Famke Louise vindt het lastig om coronavragen voor te lezen’

VIDEODrie weken nadat vlogger Famke Louise en ic-arts Diederik Gommers bekendmaakten een campagne op te zetten om de coronaregels aan jongeren uit te leggen, hebben ze weinig contact meer. Dat vertelde Gommers vandaag in de Coen & Sander Show.

De vlogger en de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care spraken een aantal keer af na een uitzending van Jinek. Famke Louise zat in het programma om de actie #Ikdoenietmeermee, tegen de coronaregels, te verdedigen. Maar uiteindelijk draaide ze bij en bleek ze toch niet tegen de regels te zijn. Het tweetal sprak samen af om te praten over de angsten en ongenoegens die Famke Louise namens de Nederlandse jeugd verwoordde.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/show/famke-louise-vin ... ~a927f1a4/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
,,We hebben nog maar weinig contact”, aldus Gommers. ,,We hebben al gevraagd of Famke een paar vragen wil voorlezen. Maar ze vindt het toch lastig om met corona bezig te zijn.”
Gommers is een leuke en kundige man en hij zegt het netjes.
Maar ik denk dat deze samenwerking op zijn eind loopt.
Ik heb het intervieuw met Famke gezien en zal maar niet zeggen wat ik daar van vond.
Maar laat meneer Gommers alsjeblieft een andere jongeman of jongedame uitkiezen die een andere denkpatroon heeft dan uitspraken als ik heb respect voor Corona en meer van die onzin.
We hebben genoeg intelligente jongelui in Nederland die een boodschap kunnen overbrengen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door univers » 27 okt 2020, 08:03

en zal maar niet zeggen wat ik daar van vond.
Nu maak je me nieuwsgierig. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: #ikdoenietmee, #ikdoewelmee, laten volgers zich zomaar influencen?

Bericht door Tammy » 27 okt 2020, 09:21

Dat kan Univers . :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie