Gemeente Den Haag verandert ‘lhbti’ in ‘queer’. Hoe valt dat woord?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gemeente Den Haag verandert ‘lhbti’ in ‘queer’. Hoe valt dat woord?

Bericht door Tammy » 25 sep 2020, 09:57

Afbeelding
Demonstratie bij het Amsterdamse Homomonument tegen de steeds grimmiger anti-LHBTI-campagne in Polen.

Gemeente Den Haag verandert ‘lhbti’ in ‘queer’. Hoe valt dat woord?

De gemeente Den Haag gebruikt voortaan het woord ‘queer’ in plaats van de afkorting lhbti. Dat zou meer mensen aanspreken. Hoe valt dat woord?

Wethouder Bert van Alphen (GroenLinks): ‘We hebben enorm zitten worstelen met de naamgeving. In 2009, toen ik ook wethouder was, ging mijn nota nog over homo-emancipatie. Veel mensen vinden de bekende hokjes homoseksueel, lesbienne, biseksueel, transgender en heteroseksueel knellend en onnodig beperkend klinken. Bij de afkorting lhbti+ zegt iedereen na de t ‘enzovoorts, enzovoorts’. Queer is een term die we jongeren en andere stadsgenoten geregeld horen en gebruiken. Het woord ‘queer’ deelt niet in, maar daagt juist uit. Daarom hebben we ons nieuwe actieprogramma voor meer zichtbaarheid en acceptatie ‘Queer in Den Haag’ gedoopt.’

Lees verder via link :

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b18a8ff9/


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De laatste jaren valt mij iets op zeker toen dat woord lhbtiqiap+ verscheen of de eerdere kortere versie eigenlijk.
Ik behoor niet tot de doelgroepen maar ik heb altijd gedacht dat de mensen als gelijken wilde worden gezien.
Niet als iets aparts.
Gewoon als mensen zoals ieder ander.

Maar ik zie dat men allemaal hokjes maakt.
Net als met blank en mensen met een donkere huidskleur.
Morgan Freeman zegt het zo treffend:



Ik vraag mij af waarom men al die hokjes wilt.
De naam Queer lijkt mij in ieder geval beter dan al die letters.
Maar dat kunnen de mensen over wie het gaat natuurlijk veel beter bepalen.
Er blijkt al kritiek te zijn, ik vraag mij af of men er ooit uitkomt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie