Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Determinist » 19 nov 2021, 08:58

Fenna schreef:
18 nov 2021, 23:30
Het is natuurlijk makkelijk om met de beschuldigende vinger naar de ongevaccineerden te wijzen dat zij de schuld hebben aan deze malaise.
Maar ook zij, op een enkele dwazen na, hebben zij zich ook aan de maatregelen gehouden en zitten net zo goed in de lockdown.
Mee eens. Schuld aanwijzen heeft geen enkele zin. Echter het is wel nodig helder na te blijven denken en respect te hebben voor de grilligheden en onbekende eigenschappen van een nieuw onafhankelijk virus die tracht te overleven, ten koste van iedereen die het tegen komt.
Fenna schreef:
18 nov 2021, 23:30
Ik denk dat vele gevaccineerden zich bedonderd voelen omdat de mooie beloftes van Rutte en de Jonge niet zijn waargemaakt en de besmettingscijfers door het dak gaan ondanks alle maatregelen en hoge vaccinatiegraad.
Er werd immers gesuggereerd dat wij met een vaccinatiegraad van 75% van het virus af zouden zijn.
En dan kom ik nu met het helder blijven nadenken.

Als iemand ook maar denkt dat vaccinaties "beloftes" waren heeft niet door waar we mee te maken hebben.
Het is waar dat gesteld werd dat vaccinaties een weg uit de ellende is. En dat is in theorie ook zo. De ergste ziektes waaronder de mensheid sinds millennia mee te maken heeft gehad zijn bedwongen met vaccinaties. Een goed werkend vaccin, waarvan er talloze zo op te noemen zijn, tegen verschrikkelijke ziektes IS een uitweg uit deze ellende.

Echter hebben we het hier over een nieuw virus waarvan de mensheid in zeer korte tijd informatie over moest verkrijgen.
Beloven dat een vaccin gaat werken is nooit gedaan. Er is altijd gesteld dat de werkzaamheid, de graad van groeps immuniteit, de effectiviteit alleen bekend zal worden in de tijd.
Dat is namelijk nooit te voorspellen. Tevens is het virus ondertussen sterker geworden: besmettelijker en gevaarlijker. Een feit welke ons ook overkomt en niet te voorspellen is.

Je zou belofte eerder een hoop moeten noemen. We hadden de hoop dat een vaccin zodanig effect heeft dat het niet meer nodig was de samenleving op slot te zetten.
En we hadden de hoop dat het virus ondertussen wellicht zwakker zou zijn. En zeker de vrees voor een sterker virus, welke helaas is uitgekomen.

Is het vaccin een teleurstelling? Op het gebied van groeps immuniteit, ja. We hebben een veel hogere graad van immuniteit nodig om de toestroom in zorg te kunnen behapstukken zonder extra maatregelen. Dat is een voortschrijdend inzicht. Niet een breuk in belofte maar een breuk in hoop.

Echter het vaccin is uitermate effectief in het voorkomen van ziekenhuisopname en nog effectiever in het voorkomen van IC opnames.

Zonder een vaccin hadden we alles al op slot gehad. Geen restaurants, geen bioscopen, sluiten van bedrijven en wellicht, dat is een inschatting, een zo hoge instroom bij de zorg dat alle extra handelingen naast covid niet meer mogelijk zouden zijn. Een harde lockdown. Zeker niet zoals nu.
Misschien heeft menig gevaccineerde met de beste bedoelingen het vaccin genomen met het idee dat zij Nederland zouden vrijwaren van het virus, maar niets blijkt minder waar.
Ik zou me dan ook bedonderd voelen.
Is dat niet de ongefundeerde houding van de mens dat "de wereld, de natuur, maakbaar" is?
Hebben we hier niet te maken met een natuurfenomeen die de oorzaak is van de ellende?
Is het dan niet raar om te stellen dat je "je bedonderd" moet voelen zodra de mensheid niet een 100% middel tegen ziekte heeft gevonden?

Voel je je ook bedonderd door alle artsen en wetenschappers die ondanks alle hoop niet in staat zijn om de opgelopen kanker te genezen?

Het is maar hoe je naar deze maakbaarheid kijkt. Je kan inderdaad bedonderd zijn door alle mogelijkheden die niet lukken. Maar uiteindelijk ben je gegrepen door een natuurfenomeen welke in staat is ons menselijk intellect te omzeilen. Ondanks alle successen en vooral die in virologie zijn we niet in staat om elk virus volledig uit te roeien.
Maar die massa's besmettingen komen echt niet hoofdzakelijk door de ongevaccineerden want anders waren de besmettingscijfers veel hoger geweest in het begin van de uitbraak toen er nog geen vaccin was.
Ten eerste spreken we over een andere variant van het virus dan aan het begin.
Tevens was toen alles op slot.
Tevens werden vrijwel alle andere behandelingen uitgesteld.
Tevens is nu de verhouding besmettingen tov ziekenhuisopname vele malen beter.

Dit is de zegen die de huidige vaccins ons hebben gegeven. Het is niet het niveau die we hadden gehoopt.
Maar de vaccinatiegraad heeft ons nu in iedergeval de optie gegeven minder op slot te doen dan we eerder moesten.

Wat mij opgevallen is dat "het volk" zich teveel laat leiden door media, youtube, blogs, tweets en berichten van politici.
En denkt niet meer zelf helder na. Het is dan makkelijk om die bronnen als oorzaak van de ellende te zien als je niet verder kijkt dan dat niveau.

Echter het zit niet in de mens om naar de wetenschap te kijken en helder te blijven nadenken.

Want als je dat doen weet je exact hoe de vork in de steel zit. Een nieuw virus, geen immuniteit, veel ziekenhuisopnames, geen perfecte medicatie of prophylactic, onbekende eigenschappen, onbekende epidemiologie.

Daaruit dien je respect te hebben voor dit natuurlijk fenomeen welke helaas niet kraakbaar is in een wereld die niet maakbaar is.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Fenna » 19 nov 2021, 09:53

Determinist schreef:
19 nov 2021, 08:58
Daaruit dien je respect te hebben voor dit natuurlijk fenomeen welke helaas niet kraakbaar is in een wereld die niet maakbaar is.
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Kristof Piessens » 19 nov 2021, 10:18

Volgens msn bericht lees ik dat in japan de laatste vijfde golf heeft doorgemaakt en opmerkelijke conclusies heeft met betrekking delta variant....

Het virus gaat zichzelf vernietigen omdat het foutjes heeft die zich opstapelen en niet in staat zal blijken zichzelf te blijven kopiëren en in circulatie te houden.

Na even zoeken heb ik onderstaande link eventje te pakken gekregen;

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... ecWlOZuJbA

In ieder geval, kan een opsteker worden...dan hebben mensen echter wel te beseffen dat intensief sociaal contact nu zo veel mogelijk dient beperkt te worden, want de kracht van circulatie ligt juist in het intensief contact te hebben met anderen en de maatregelen toe te passen zoals ze zijn gevraagd...doorbijten dus en nog snel een voorjaarsgolf en de kracht van dit virus zal gaan afnemen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Determinist » 19 nov 2021, 10:45

Kristof Piessens schreef:
19 nov 2021, 10:18
Volgens msn bericht lees ik dat in japan de laatste vijfde golf heeft doorgemaakt en opmerkelijke conclusies heeft met betrekking delta variant....

Het virus gaat zichzelf vernietigen omdat het foutjes heeft die zich opstapelen en niet in staat zal blijken zichzelf te blijven kopiëren en in circulatie te houden.

Na even zoeken heb ik onderstaande link eventje te pakken gekregen;

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... ecWlOZuJbA

In ieder geval, kan een opsteker worden...dan hebben mensen echter wel te beseffen dat intensief sociaal contact nu zo veel mogelijk dient beperkt te worden, want de kracht van circulatie ligt juist in het intensief contact te hebben met anderen en de maatregelen toe te passen zoals ze zijn gevraagd...doorbijten dus en nog snel een voorjaarsgolf en de kracht van dit virus zal gaan afnemen.
Bedankt Kristof voor de info.
Wat ik verder kan vinden is zodanig dat we niet over een theorie maar over een hypothese moeten spreken.
Dus wachten op studies.

Evolutie kan geven maar zeker ook nemen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Fenna » 19 nov 2021, 10:46

;P! Kristof.
Precies dat wat ik ook vaak probeert uit te leggen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Witte wel » 19 nov 2021, 11:36

Juist, dat zou het plotseling verdwijnen van Sars 1 in 2003 kunnen verklaren. Dat had nu waarschijnlijk ook kunnen gebeuren en veel eerder dan wat nu het geval is wat door het ophokken en isoleren van mensen niet mogelijk kan zijn. Corona virussen zijn niet nieuw en men blijft er meer over leren, iedere keer weer. Of men er van gaat leren de zorg niet verder weg te bezuinigen betwijfel ik., commercie overwint vaak het gezonde verstand. Verdere studies zullen aantonen wie er gelijk krijgt. Mits de resultaten publiek worden gemaakt en ook daar zet ik vraagtekens bij. Een miljoenen industrie of gezondheid, waar kiest men voor.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Tammy » 19 nov 2021, 11:38

En daar komt het eerste Europese land aan met een vaccinatieplicht.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
Een agent in Oostenrijk voert een controle uit of ongevaccineerden zich aan de lockdown houden .

Oostenrijk wil vaccinatieplicht en kondigt lockdown van maximaal 20 dagen aan.

Oostenrijk neemt nog meer maatregelen om de oplopende coronacijfers onder controle te krijgen. Het hele land gaat minstens tien en maximaal twintig dagen in lockdown, maakte bondskanselier Schallenberg bekend op een persconferentie.

Ook wil de regering dat er vanaf uiterlijk 1 februari volgend jaar een vaccinatieplicht geldt. Daar is een wet voor nodig die moet worden goedgekeurd door het parlement. Oostenrijk zou het eerste Europese land zijn met een vaccinatieplicht.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2406232-oostenri ... -dagen-aan

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Fenna » 19 nov 2021, 12:27

:post: Witte.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Fenna » 19 nov 2021, 12:28

Oostenrijk wil vaccinatieplicht.
Dictatuur.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Determinist » 19 nov 2021, 12:58

Witte wel schreef:
19 nov 2021, 11:36
Juist, dat zou het plotseling verdwijnen van Sars 1 in 2003 kunnen verklaren.
Dat zou kunnen. Echter is dit nog een hypothese.
Witte wel schreef:
19 nov 2021, 11:36
Dat had nu waarschijnlijk ook kunnen gebeuren en veel eerder dan wat nu het geval is wat door het ophokken en isoleren van mensen niet mogelijk kan zijn.
Dat kan je niet stellen. Een mutatie is random en heeft niets te maken of deze nu ontstaat in een "opgehokt" persoon, een "vrij" persoon, een "gevaccineerd" persoon of een "ongevaccineerd" persoon. Wat je zou kunnen stellen is dat bij grote verspreiding er meer kans is dat mutaties optreden. Maar welke mutaties zijn niet te voorspellen aangezien deze random zijn.

Daarbij is het zo dat met meer kans op mutaties (door het vrij in de populatie te laten woekeren) er naast de "gewenste" mutaties ook "ongewenste" mutaties optreden.
En in welke categorie de mutaties vallen zal onze lieve heer weten. Maar wij pas achteraf.

Het is daarmee een experiment door te stellen dat we iedereen het beste de infectie te laten meemaken en af te wachten wat de evolutie van het virus gaat doen.
Voor je het weet laten we een killer ontstaan. Who knows.
Witte wel schreef:
19 nov 2021, 11:36
Corona virussen zijn niet nieuw en men blijft er meer over leren, iedere keer weer. Of men er van gaat leren de zorg niet verder weg te bezuinigen betwijfel ik., commercie overwint vaak het gezonde verstand. Verdere studies zullen aantonen wie er gelijk krijgt. Mits de resultaten publiek worden gemaakt en ook daar zet ik vraagtekens bij. Een miljoenen industrie of gezondheid, waar kiest men voor.
Ik zie geen globaal complot tussen epidemiologen, virologen en genetici. Al de duizenden studies binnen alle vakgebieden worden niet bestuurd door één of enkele industrieën.
Zodra een studie aantoont en herhaaldelijk kan worden geverifieerd wanneer, hoe en waarom binnen genetic drift/shift optreedt is dat controleerbaar.
Daarbij heeft dit voor zichzelf ook een commerciële mogelijkheid aangezien deze informatie gebruikt kan worden in nieuwe producten.
Of men er van gaat leren de zorg niet verder weg te bezuinigen betwijfel ik
Tsja. Gezien het verleden, waar nooit van geleerd wordt (of slechts zeer tijdelijk) moeten we dan maar afwachten.
Het voorbeeld hoe het in een epidemie niet moet en wat je moet regelen vooraf hebben we in ieder geval wel te pakken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door univers » 19 nov 2021, 13:10

Het voorbeeld hoe het in een epidemie niet moet en wat je moet regelen vooraf hebben we in ieder geval wel te pakken.
Dat is een schrale troost.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Kristof Piessens » 19 nov 2021, 13:37

Een killer ontstaan zal niet snel gebeuren, bewust zijn dat het mogelijk is, maar het niet kunnen voorkomen is een deel van het leven.

Onlangs een nieuw uitgekomen film gehuurd en gezien 'dune' koste me wel een duit.
Het probleem is dat overheden en industrie en wetten eigenlijk de hoofdzaak van belemmering zijn in de vrijheden, de kloof tussen vrede en opzettelijke oorlog, globale leercurve blijft vlak doch ondermaats.(realiteit, werkelijkheid)
Het verhaal vertelt dat er een geslacht (dynastie) overname verkrijgt van een andere planeet en naar daar verhuizen, een ander geslacht heeft er al aan miljarden verdiend aan het goedje dat op die planeet aanwezig is.
Het doel van die nieuwe dynastie is hetzelfde te doen zoals de vorige dynastie deed met een extra doel om een verbond te sluiten met de bevolking van die planeet, de zoon een telg van de nieuwe dynastie gaat tegen het einde van die film deel uitmaken van die bevolking dat een karakteristieke blauwe ogen hebben van het goedje dat een psychoactieve stof blijkt te zijn.
Tijdens die film leerde ik wel dat vergeleken met de huidige aarde er geen toegeeflijkheid is aan overgave in die zin van het meebewegen met de stroom van de planeet waarbij enige intelligentie van voorzienigheid benodigd is, in die film weten ze dat dromen in toekomstige visioenen realiteit kan worden op het moment dat het zo ver is, intuïtief zijn is een belangrijke voorwaarde om je pad te volgen zonder te weten wat er allemaal gaat/kan gebeuren, enige zekerheid zijn de dromen die voorspellend kunnen uitpakken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Fenna » 19 nov 2021, 13:57

univers schreef:
19 nov 2021, 13:10
Het voorbeeld hoe het in een epidemie niet moet en wat je moet regelen vooraf hebben we in ieder geval wel te pakken.
Dat is een schrale troost.
Denk je echt dat ze er van geleerd hebben "nee
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door univers » 19 nov 2021, 14:54

Onlangs een nieuw uitgekomen film gehuurd en gezien 'dune' koste me wel een duit.
Zit in mijn verzameling dvd; s.
Kan de boeken ook aanraden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Witte wel » 19 nov 2021, 15:28

Fenna schreef:
19 nov 2021, 12:28
Oostenrijk wil vaccinatieplicht.
Dictatuur.
Wat de media hier niet laat zien is dat de Oostenrijkers massaal in opstand komen. En dat gebeurd momenteel in vele Europeese landen en dat krijgen wij via onze gecensureerde media niet te zien. Al weken vinden er enorme opstanden plaats en in sommige gevallen gaat de politie en leger op de loop. En als er dan toch over geschreven wordt hebben ze het over een handje vol demonstranten terwijl er in werkelijkheid tienduizenden zijn op komen dagen. Ook de Duitsers komen enorm in opstand en vechten de dwang aan. De dictatuur gaat zomaar niet plaats vinden. Daarnaast neemt de activiteit van het virus af en Oostenrijk zit nog met een enorme voorraad vaccins te kijken en dat hebben de Oostenrijkers door. Toen ik onlangs in Oostenrijk was heb ik diverse lokale bevolking gesproken hierover. De Oostenrijker voelt zich enorm verneukt en komt in opstand. En terecht.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Determinist » 19 nov 2021, 15:38

Witte wel schreef:
19 nov 2021, 15:28
Wat de media hier niet laat zien is dat de Oostenrijkers massaal in opstand komen. En dat gebeurd momenteel in vele Europeese landen en dat krijgen wij via onze gecensureerde media niet te zien.
Hoe komt het dan dat jij en ik het wel weten?
(iedereen weet het, echter jij blijft op één of andere manier denken dat de meeste mensen die opties niet hebben).

Vrijwel iedereen zit op alle mogelijke media, van links naar rechts, van boven en onderen.
Alsof "media" iets is wat officieel aangemerkt wordt als "media" en los staat van de rest van de "media", wat dat dan ook moge zijn.

Sorry. Elk medium hoort bij de media. We leven niet meer in de vorige eeuw.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Vitharr » 19 nov 2021, 18:31

Determinist schreef:
19 nov 2021, 08:58
Is het vaccin een teleurstelling? Op het gebied van groeps immuniteit, ja. We hebben een veel hogere graad van immuniteit nodig om de toestroom in zorg te kunnen behapstukken zonder extra maatregelen. Dat is een voortschrijdend inzicht. Niet een breuk in belofte maar een breuk in hoop.
Allereerst voor je laatste posts; :post:

Persoonlijk geloof ik op basis van wat ik zie, hoor en lees dat een vaccinatiegraad van meer dan 100% nodig is om zonder maatregelen op de oude voet verder te kunnen. De vraag is of we dat ook wel moeten willen. De focus ligt nu logischerwijs op COVID-19 maar dan vergeten we direct de les die te leren valt uit het opduiken van dit virus. Het was onvermijdelijk, evenals de volgende die komen gaat. Wil men serieus COVID-19 verslaan om terug te gaan op de verkeerde voet tot het volgende drama zich aandient?

En hoop? Die heb ik nooit gehad op de manier die jij schetst. Ik ben niet gevaccineerd. Zoals je weet heb ik een lichamelijk defect. Dat defect heeft mijn houdbaarheidsdatum ingekort. Sinds 2017 leef ik dagelijks met de wetenschap dat ik ieder moment op de meest oncharmante manier definitief om kan vallen. Dat was even wennen. De tijd die ik nog heb doe ik graag waardevolle dingen zoals broedende duiven in mijn slaapkamerraam observeren.

Toen kwam COVID. Mijn artsen hebben mij verteld dat zowel COVID als de vaccinatie het laatste zetje kunnen zijn. Mijn situatie is uniek in die zin dat ik inwendig door infectie tot op het kleinste niveau zo beschadigd ben dat men niet weet wat de gevolgen zijn. Daarom zijn COVID en de vaccinatie gelijkwaardig qua risico in het voorspellen van de gevolgen voor mijn situatie. Mijn lichaam is zich echter nog steeds aan het herstellen en blijft dat doen tot mijn dood. Mijn kansen groeien daardoor gunstig. Door deze combinatie van factoren heb ik het advies gekregen om blootstelling aan COVID te voorkomen en tegelijkertijd ook geen vaccin te nemen. Dat geeft de minste kans op complicaties. Iedere injectie houdt voor mij een sterk vergroot risico in. Qua inschatting biedt vaccinatie mij een nadeel. Ik ontloop COVID nu al 2 jaar (waarin mijn lichaam ook is opgeknapt) en dat verruilen voor jaarlijks 2 tot 3 gegarandeerde 'praktijktesten' in de vorm van de vaccinatie is niet logisch.

Dat is persoonlijk, althans, dat was het. Maar hier vind ik dus geen hoop. Mogelijk zou het velen helpen als je bewuster moet worden van risico's zoals bij mij is gebeurd. Leven is dodelijk. Ik ben ongevaccineerd, maar ik ben niet jouw probleem. Jij bent gevaccineerd en gaat mogelijk gezellig uit eten of bezoekt een concert. Ik ben dat niet en vanwege het principe 'voorkom dat je COVID krijgt kookt mijn vriendin dingen als 'pigs in blankets' en mishandel ik mijn draaitafels in de woonkamer. Maar nu mag ik straks geen naalden voor mijn draaitafels, motorondelen voor mijn sleutelhobby of motorolie voor mijn auto meer halen zonder eerst naar een drukke testlocatie met potentiële besmettingsbronnen te gaan. Dat vind ik hopeloos. Maar die zou jij gelukkig nog voor me kunnen handelen in een nieuw normaal. Lastiger wordt het als ik straks niet meer zou mogen werken. Mag ik dan van jou verlangen dat jij ook voor mij gaat werken? Lijkt me niet praktisch.

Wat Den Haag betreft moet ik dan maar het risico op overlijden slikken voor een probleem waar ik alles aan doe om te voorkomen dat ik er aan bijdraag. Maar ik heb het gevoel dat ik zelf juist als probleem aangeduid wordt tegenwoordig. Dat daagt me uit. Gisteren zag ik een mooi kort TV fragment van de BBC wat goed spiegelde. Het geblunder van de mondiale politiek werd door een gedragspsycholoog kritisch geanalyseerd. De voorbeelden waren Brits maar o, zo herkenbaar. Een leuk voorbeeld betrof de testpersoon die in de testfase ernstige klachten ontwikkelde. Daar schrok het publiek van. Als reactie werd op statistiek gewezen met de belofte dat het vaccin toch veilig was. Men vergat de vertrouwensbreuk mee te wegen. Beter was geweest om de testpersoon zelf aan het woord te laten en hem te laten zeggen dat hij blij was hoe serieus men met het onderzoek om ging en daarnaast te wijzen op de openheid over deze marginale misser. Subtiel, maar erg krachtig.

Alles wat volgens Rutte en de Jonge niet zou gebeuren is gebeurd. Als ik de Jonge ongevaccineerden decadent zie noemen ben ik oprecht tot op het bot beledigd. Hij mag ruilen met mij als hij een ongevaccineerde wil begrijpen. Maar hij is alleen geïnteresseerd in mijn vaccinatiestatus. Ik daarentegen ben geïnteresseerd in het virus en de ziekte. En daar verschillen de Jonge en ik fundamenteel van mening. Niet mijn vaccinatiestatus maar mijn houding en gedrag zijn de doorslaggevende risicofactoren. Ik doe het beter dan Grapperhaus. En ondertussen gaan landen als België op hopelijk het hoogste dieptepunt van deze crisis zorgpersoneel ontslaan. Volkomen krankzinnig. Hoe kan ik onder zulke omstandigheden nou nog hoop hebben? Waanzin regeert Determinist.

Centraal moet staan, het ontlasten van de zorg. Dat moet 2 kanten op. Meer capaciteit en minder aanbod. Het aanbod verlagen doe je met op de ziekenhuisdemografie gebaseerde maatregelen zoals boosters aanbieden aan de groepen die de meeste doorbraak ervaren. Blootstelling van die groepen minimaliseer je door verlaging van de omloopsnelheid. De omloopsnelheid verlaag je door identificatie en isolatie. Dus op plaatsen met verhoogd risico voor transmissie, iedereen testen en striktere controle op naleving van de sociaal-morele quarantaineplicht. Weg met dat fraudegevoelige QR gedrocht. Testen on-site. Zet daar die handhavers maar op, kunnen zij de weerstand incasseren ook in plaats van dat over te laten aan tieners.

En heb gewoon in het algemeen eens wat meer respect voor elkaar. Ik verklaar jou niet voor gek met je vaccinatie, laat mij dan ook mijn keuze. Wist je dat er opvallend veel mensen gewoon wachten op het soort vaccin als Novavax? Die vinden mRNA eng, Jansen heeft Hugo verpest en AstraZeneca heeft gewoon een hele slechte naam. Het Novavax vaccin is een bepaald soort vaccin wat jij vast beter kan benoemen dan ik. De motivatiestrategie die Den Haag voert is desastreus voor de wil van dit soort mensen vrees ik. Daarom vind ik ook dat dit demissionaire kabinet, wat notabene demissionair is vanwege wantrouwen, zo snel mogelijk het veld moet ruimen.

Determinist ik zweer je, Lilian Marijnissen had mij waarschijnlijk nog aan het vaccin gekregen. Rutte en de Jonge hebben teveel beloftes gebroken. Hun effectiviteit is te ver gedaald en boosteren kan niet meer. Geef ons een regering die het volk verenigt in plaats van verdeelt zodat we die laatste stappen weer samen kunnen maken. En laat die stappen alsjeblieft leiden naar een nieuwe toekomst waar we hebben geleerd om voorbereid te zijn en niet naar de oude soapserie die ons hier heeft gebracht.

Dat is mijn hoop Determinist...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Vitharr » 19 nov 2021, 18:40

Tammy schreef:
19 nov 2021, 11:38
En daar komt het eerste Europese land aan met een vaccinatieplicht.
Kleine correctie Tam. Oostenrijk is het eerste Europese land wat het noemt wat het is. Ik denk dat Belgisch zorgpersoneel ook wel een vaccinatieplicht ervaart hoor. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4716
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Osiris » 19 nov 2021, 19:03

;P! Vitharr.
Ben al jaren bezig op een gezondere manier door het leven te proberen gaan juist zonder al de chemische troep, niet 100% , maar waar mogelijk, ook qua voeding.

Was 3X in de week in de sauna te vinden afgelopen 15 jaar, wat resulteerde in geen enkele verkoudheid of griepverschijnselen meer de afgelopen 10 jaar, terwijl tallozen om me heen,waar ik toch regelmatig mee in contact kwam door de jaren heen, al hoestend en proestend me allang aan hadden moeten steken, niet dus.

Je word nu gestraft voor de manier waarop je probeert gezond te zijn en te blijven, op een andere,alternatieve wijze dus, zonder inmenging van de big business van farmaceutische industrie.
Sauna wederom einde oefening en tal van zaken ,die voor mijn gezondheid niet meer mogelijk zijn , vanwege het niet willen van die prik, die allerlei verziekende effecten zal gaan hebben op mijn gezondere toestand.
Ook de opgeleverde stresssituaties en confrontaties door het hele circus, ondermijnt eveneens mijn gezonde toestand.

De omgekeerde wereld, als je op een alternatieve manier door het leven wil gaan en daardoor juist gezonder bent dan menigeen.

Inderdaad word je gestraft als je ( noodgedwongen zoals jij ) een andere weg wil/ moet kiezen.

Voor mij zit er na bijna 2 jaar onderzoek naar het hoe en waarom van dit alles een totaal andere agenda achter die prikken, die koste wat kost in ieders arm moet verdwijnen.
Kijk maar wat Oostenrijk van plan is , niet voor niets het geboorteland van ene Adolf H.

Ik hoop dat je op natuurlijke wijze je immuunsysteem weer op orde gaat krijgen , maar als de agenda hier eveneens radicaler doorgevoerd gaat worden, zakt ook mij de hoop in de schoenen.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe gaat onze samenleving eruit zien als er een vaccin is voor Covid-19

Bericht door Tammy » 19 nov 2021, 19:38

Vitharr schreef :
Kleine correctie Tam. Oostenrijk is het eerste Europese land wat het noemt wat het is. Ik denk dat Belgisch zorgpersoneel ook wel een vaccinatieplicht ervaart hoor. :wink:
Dat klopt wat je zegt over Belgie Vitharr. :grin:
Maar het verschil is dat Oostenrijk voor heel de bevolking een vaccinatieplicht wilt , en zover is Belgie nog niet.
Of ik moet iets gemist hebben.

Je persoonlijke verhaal maakt mij stil Vitharr.
Dat doet het altijd.
Ik zie je in gedachten als een Viking rechtop staan aan de voorkant van de boot, varend over de zeeën.
In het verleden en heden en toekomst.
Je staat nog steeds Vitharr , ook in de toekomst, ik zie je.

Take care. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie