Ongelijke verdeling van rijkdom? Niks aan doen!

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Ongelijke verdeling van rijkdom? Niks aan doen!

Bericht door univers » 06 dec 2020, 09:37

Is er zoiets als te veel rijkdom? En zo ja, willen we dan dat de overheid daar iets aan doet? Nederlandse wetenschappers onderzochten deze vragen en kwamen tot verrassende conclusies.

Om maar meteen ter zake te komen, het antwoord op de eerste vraag luidt duidelijk en zelfs bijna unaniem: ja, er is zoiets als te veel rijkdom. We hebben het dan over persoonlijke rijkdom, oftewel hoeveel bezittingen, vermogen of inkomsten een gezin heeft. Uit het onderzoek bleek dat Nederlanders massaal vonden dat er wel degelijk een bovengrens zit aan over hoeveel geld een mens hoeft te beschikken, om een goed en fijn leven te kunnen hebben. Een paar miljoen, is wel het matje, zo oordeelden de ondervraagden.

Wat is rijkdom?
“We waren benieuwd naar wat mensen denken van rijkdom,” zegt professor dr. Ingrid Robeyns, hoogleraar ethiek van instituties van de Universiteit Utrecht, over het onderzoek. “Wat zien ze als rijkdom en wat zien ze als extreme rijkdom? Dat is niet hetzelfde als welvaart. Welvaart gaat over je levensstandaard, en die is op een bepaald niveau maximaal, die curve gaat dan niet veel verder omhoog meer. Met rijkdom is dat niet zo. Rijkdom kan altijd blijven groeien. Wij waren benieuwd naar hoe de samenleving daartegen aan kijkt. Hoeveel rijkdom is genoeg rijkdom voor een heel welvarend leven?”

Meer : https://www.scientias.nl/ongelijke-verd ... -aan-doen/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ongelijke verdeling van rijkdom? Niks aan doen!

Bericht door Fenna » 06 dec 2020, 10:58

Voor mij is rijkdom gezondheid en gelukkig zijn en dat koop je niet met geld.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80369
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ongelijke verdeling van rijkdom? Niks aan doen!

Bericht door Tammy » 06 dec 2020, 12:57

Is er zoiets als te veel rijkdom? En zo ja, willen we dan dat de overheid daar iets aan doet? Nederlandse wetenschappers onderzochten deze vragen en kwamen tot verrassende conclusies.
Bezitter van 2,2 miljoen euro ? Je zit aan de rijkdomsgrens!

“47,5% van de deelnemers trok de rijkdomsgrens bij het gezin met de villa en de 2 ton op de bank. Als we het gezin nog rijker ‘maakten’ door rijkdom toe te voegen aan de omschrijving, namelijk met 5 ton op de bank, oordeelde ruim 66% van de deelnemers dat dit de bovengrens was. Het overgrote deel van de respondenten legt de rijkdomsgrens tussen de 1 en 3 miljoen, gemiddeld 2,2 miljoen.
Ok, interessante vraagstelling.

Rijkdomsgrens, wanneer vind men dat.
Ik heb geen grens wat iemand mag hebben, op sommige zaken na.
Ik heb namelijk niks tegen rijkdom.
Maar dan rijkdom door keihard werken of iets geweldigs te hebben uitgevonden.
Zelfs erfenissen waar men superrijk door word vind ik prima.
Die persoon heeft dan geluk, ik gun dat die mensen.

Rijkdom verkregen door uitbuiting van anderen mensen door dictatuur en moderne slavernij en andere duisterse praktijken daar moet ik niks van hebben, die verdienen geen rijkdom.
Rijkdom voor mij begint met laten we zeggen te beginnen vanaf 2 miljoen.
Niet een paar ton.
Daar kan je even fijn van leven maar een huis kopen en je bent al 4 ton kwijt tegenwoordig.

Extreme rijkdom begint voor mij met 1 miljard.
En als mensen dat hebben vind ik dat prima, mits verkregen met wat ik eerst schreef.

Rijkdomsgrens bepalen vroeg het onderzoek , ik doe niet aan grenzen uitzonderingen daargelaten.
En zeker niet dat ik bepaal voor andere mensen waar hun rijkdomsgrens begint of eindigt.
Zijn mijn zaken namelijk niet.
En ik gun mensen rijkdom , heb ik nooit moeite mee gehad.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie