Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Tammy » 10 dec 2020, 11:29

Afbeelding

Wie had verleden jaar verwacht dat we er zo voor zouden staan met Covid-19 rond deze tijd.
We hebben deze ellende al 9 maanden en nu komt dus de kerst eraan.
Normaal gesproken vieren velen dat met familie en vrienden, kleine maar ook grote groepen.

Nu word geadviseerd niet meer dan 3 mensen.
Gaat men zich daaraan houden of denkt men zoek het maar uit ?
Of luistert men naar niemand maar maakt men gewoon dus zijn of haar eigen afweging na denkwerk wat is veilig voor mij en mijn dierbaren ?

Weten jullie het al hoe jullie kerst gaan vieren ? :christmas:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Fenna » 10 dec 2020, 12:32

Eerst kerstdag met mijn moeder, zoon en schoondochter.
Veel familie is er niet over en die er nog wel zijn laten niets meer van zich horen, dus mogen die om mijn part ook weg blijven.
Ze zaten toch alleen maar te zeiken als ze bij je op verjaadagsvisite kwamen op die ene dag in het jaar dat ze het de moeite vonden om langs te komen en zich vol te vreten en zuipen.
Maar als ik er meer op bezoek zou krijgen dan de drie die toegestaan zijn, weigerde ik ze niet de deur.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door taigitu » 10 dec 2020, 16:14

Ik vier geen kerstmis meer. Ik heb geen boom met ballen of een andere versiering voor deze twee dagen,
De kinderen kunnen de kerst voor zichzelf invullen met welke schoonfamilie of vrienden ze dit gaan
vieren. Misschien kunnen we oud en nieuw vieren, dat lijkt me zinniger.

Afbeelding


Wat vieren we werkelijk met Kerst?


Door GuidoJ. 18 december 2009

Het is voor veel mensen kerstvakantie; tijd voor gezelligheid, samen-zijn en voor een mooi kerstverhaal.
Maar is ónze beleving van Kerst eigenlijk niet al een goed kerstverhaal..? Of beter: één van de vele kerstverhalen?
Wat is eigenlijk de diepere gedachte achter élk Kerstverhaal? Nou, op deze vraag geeft Johan Oldenkamp hieronder een prachtig antwoord.
Wij van WantToKnow plaatsen dit artikel met liefde, want als er iets bij Kerst hoort..

Een verhaal over introspectie, over waarheidsvinding en vooral zelfreflectie. Even starend in het Kerstvuur een intens moment van innerlijke stilte; waar sta ik, wat heeft dit jaar gebracht, waar is mijn verbinding. Wat is eigenlijk míjn ‘kerstverhaal’.. Het woord is aan Johan Oldenkamp.

~~~~~~~~~~~~~~
Wat vieren we werkelijk met Kerst?

Johan Oldenkamp © 2009

In deze donkere etmalen voor Kerst prijkt in menig huiskamer naast de kerstboom ook een kerststalletje.
Dit stalletje is bedoeld om ons te herinneren aan het verhaal rond een bijzondere geboorte.
Maar wat probeert dit Kerstverhaal ons nu eigenlijk precies te vertellen?

Het Kerstverhaal


Velen kennen dit verhaal alleen uit de bijbel. Maar dit verhaal is al veel ouder en was bekend bij nagenoeg alle volkeren van alle tijden. In essentie gaat dit oeroude verhaal iedere keer weer over een maagdelijke geboorte op 25 december (volgens onze huidige kalender) aangekondigd door een ster in het Oosten en aangewezen door drie koningen.

Horus, de zonnegod, werd zo'n 5000 jaar voor Christus geboren; ook zijn geboorte doorstaat de vergelijking met het Kerstverhaal, zoals wij dat vieren.
De oudste versie van dit oerverhaal, voor zover we nu weten, handelt over de geboorte van Horus in Egypte 5000 jaar geleden, en is vastgelegd in hiërogliefen. Precies hetzelfde verhaal werd daarna ook opgetekend voor zowel Mithra (1400 BC) in het huidige Irak als voor Attis (1200 BC) in Griekenland. En in India werd ongeveer 2900 jaar geleden Krisha op exact dezelfde wijze geboren, 400 jaar later gevolgd door Dionysos in Griekenland.

Keer op keer zien we precies dezelfde verhaallijn. En niet alleen wanneer het gaat om de geboorte, want veelal stonden deze mannen na drie dagen ook nog eens allemaal weer op uit de dood. Blijkbaar is dit oerverhaal zo belangrijk voor ons dat ieder volk het (aangepast) blijft doorvertellen. Maar wat kan er dan zo belangrijk aan zijn?

Verreweg het belangrijkste hemellichaam voor het leven op onze planeet Terra is de zon Helios, waar onze moederplaneet omheen cirkelt. Iedere morgen komt Helios op (althans zo lijkt dat, gezien vanaf het draaiende oppervlak van Terra), en iedere avond gaat Helios ook weer onder. Zo wint het Licht het tijdens het ochtendgloren van de Duisternis, maar zijn de rollen aan het einde van de dag volledig omgedraaid.

Lees verder via de link:
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/we ... erstfeest/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door MetalPig » 11 dec 2020, 10:21

Tammy schreef:
10 dec 2020, 11:29
Weten jullie het al hoe jullie kerst gaan vieren ?
Het liefst zou ik het helemaal in huiselijke kring doen, maar we gaan wel even een kop koffie doen bij m'n moeder.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Tammy » 11 dec 2020, 12:31

Wat leuk al de reacties hier.
Nu moet ik natuurlijk zelf ook vertellen wat ik ga doen. :santa1:

Dit jaar zijn man mijn en ik alleen op mini bezoekje na.
Normaal komt dochter met man bij ons maar nu gaan wij heel even naar haar toe.
Ze heeft een tuinserre die aan de voorkant helemaal open kan.
Wij gaan daar de cadeautjes neerleggen die ze gaan uitpakken in de huiskamer als wij weg zijn.
Cadeautjes die ik al wekenlang in huis heb, want heb alles online gekocht tot inpakpapier toe.

Mijn man en ik gaan met winterjas natuurlijk in de tuinserre staan met warmtelamp ( voor hun de warmtelamp ik vind kou heerlijk voor wie het nog niet wist. :-P ) en dan drinken we wat en eten wat lekkers.
Alles met afstand natuurlijk.
En daarna gaan mijn man en ik
Zal een klein uurtje zijn denk ik.naar huis.

Niet uitgebreid dineren maar simpel bord op schoot en kerstfilm op Netflix kijken en daarna nog andere films.
Totaal anders dan normaal maar het is niet anders.

Deze beslissing hebben we allemaal zelf genomen.
Niet wat Rutte zegt van mag wel met kleine groep binnen, wij gaan niet in afgesloten warme kamer zitten in Corona tijd.
Ook al zegt Rutte dat dat wel kan.

Het is jammer allemaal en zal moeilijk zijn maar dit is hoe we het gaan doen.
Proberen om niet besmet te raken zoveel mogelijk proberen te minimaliseren.
Ook in kersttijd.

Volgend jaar weer samen hopelijk met alles erop en eraan . :santadans:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Vitharr » 13 dec 2020, 17:40

Ik 'vier' eigenlijk geen kerst. Maar ik ben vrij vanaf eerste kerst tot het nieuwe jaar. Net het droeve nieuws vernomen dat mijn vriendin 's avonds moet werken dus het zal wel een week laat eten, laat naar bed en laat opstaan worden. Ik had net 6 flessen mede besteld en de vriezer ligt al vol met gourmetsnacks dus deze wolf overleeft het wel. Buiten mijn stiefdochters verwacht ik niet veel mensen te zien. Maar ondanks dat verwacht ik toch dat het 1 van de betere jaren wordt. Dat is ook niet zo moeilijk want in 2017 lag ik bij te komen van een infarct, in 2018 moest ik daar aan terugdenken en in 2019 zat ik met een ontstoken operatiewond. 2020 valt dus alles mee tot nu toe! :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Tammy » 13 dec 2020, 17:53

Wat een instelling , geweldig Viking. :knuffie:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kuikentje
Dromertje
Berichten: 3547
Lid geworden op: 15 aug 2006, 00:05

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Kuikentje » 14 dec 2020, 10:26

Bij mijn ouders met veel gezelschapsspellen hihi.
Archery is my life!
Proud member of Boogsport Vlaanderen.
Go Springboks (rugby)

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door Kristof Piessens » 15 dec 2020, 06:34

Geen idee, wat ik met de feestdagen ga doen...was van plan om uitnodigingen te doen maar heb besloten om dat uit te stellen tot de crisis voorbij is.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hoe ga jij Kerstmis vieren ?

Bericht door univers » 15 dec 2020, 08:16

Eindelijk een kerst naar mijn zin, heerlijk rustig.
Geen geouwehoer aan mijn kop. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie