Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door taigitu » 18 dec 2020, 09:50

Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

17 december 2020

Het vernietigende rapport over de toeslagenaffaire maakt duidelijk hoe groot de gevolgen kunnen zijn als overheden collectief falen. "De essentie is dat mensen die absoluut niets verkeerd hebben gedaan toch ongelofelijk hard slachtoffer werden van de staat", zegt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. "Het is heel erg dat dit in Nederland is gebeurd."

Duizenden ouders kwamen in acute geldnood nadat de Belastingdienst hen ten onrechte als fraudeur had bestempeld. Van ministers tot ambtenaren en van rechters tot Tweede Kamerleden, in elke laag ging het fout volgens de onderzoekers. Het 130 pagina's tellende rapport van de parlementaire ondervragingscommissie leest volgens experts als één grote aanklacht tegen de betrokken machthebbende instanties.

'Alles doorschuiven'

"Dat is de treurigheid die blijkt uit het onderzoek: iedereen schuift alles naar elkaar door. Totdat het niet meer uit elkaar te halen valt. Het zoekmaken van verantwoordelijkheden is een groot probleem in Nederland", zegt hoogleraar staatsrecht Douwe Jan Elzinga (RUG).

Lees verder via de link:
https://nos.nl/artikel/2361095-vernieti ... -door.html



Ik heb in het nieuws gisteren een en ander mee gekregen over het rapport van de toeslagenaffaire.
Het is nu voor honderd procent duidelijk hoe de staat heeft gefaald in deze zaak.
Hoewel je ook mee krijgt dat er voorzichtig op wordt gereageerd of er nu koppen moeten rollen.
Sommigen die hier naar gevraagd werden vonden van wel, terwijl anderen het in deze moeilijke
tijd niet zo snel gewenst is. Rutte en Wiebes werden al snel genoemd als zouden die moeten aftreden.
Ik hoorde gisteren ook de opmerking dat er tot nu toe 300 gevallen zijn gecompenseerd, waarbij
werd gesteld dat 'als dat compenseren in dit tempo door gaat het waarschijnlijk 2050 zal zijn
totdat iedereen is gecompenseerd'......
We gaan zien welke ministers en/of ambtenaren worden aangepakt en welke de dans ontspringen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door Tammy » 18 dec 2020, 19:34

Afbeelding

Rutte ontwijkt vraag over aftreden na rapport toeslagen: ‘Eerst zorgen dat we ouders helpen’

Premier Mark Rutte zegt dat een eventueel aftreden van bewindspersonen of het gehele kabinet vanwege het snoeiharde rapport over de toeslagenaffaire ‘nu niet aan de orde’ is. “Het belangrijkste is dat ouders nu zo snel mogelijk worden geholpen.”

Rutte noemde tijdens zijn wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad het gisteren verschenen rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag ‘indrukwekkend’ en ‘fair’. “Onschuldige mensen zijn in de knel gekomen. Daar kunnen we ons alleen maar voor schamen.” Hij benadrukte wel dat hij pas in mei 2019 in de gaten kreeg dat het toeslagenbeleid zo hard uitpakte dat ouders bij een klein foutje alles terug moesten betalen. “Ik had kunnen ingrijpen als ik ervan wist. Ik wist het voor 2019 niet.”

Lees verder via link :

https://www.parool.nl/nederland/rutte-o ... ~b09bda0e/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door univers » 18 dec 2020, 20:00

Ik had kunnen ingrijpen als ik ervan wist.
Mijn naam is Haas.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door Tammy » 19 dec 2020, 08:47

Volgende week speciale bijeenkomst kabinet.

De Belastingdienst, de Tweede Kamer, het kabinet en de bestuursrechtspraak; allemaal hadden ze aandeel in het leed van de ouders.

Hoe nu verder? Volgende week ligt deze vraag voor tijdens een bijeenkomst in het Catshuis met de meest betrokken kabinetsleden, onder aanvoering van Rutte.

Een speciaal kabinetsberaad om tot een reactie op een rapport te komen is al zeldzaam, en al helemaal tijdens het kerstreces, zoals in dit geval. Het toont de uitzonderlijke impact van dit rapport aan. Begin januari komt er een officiële reactie.

https://www.nu.nl/politiek/6097602/toes ... kheid.html


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Zou het kabinet aftreden ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door Fenna » 19 dec 2020, 09:01

Zijn bijnaam is niet voor niets Pinokkio.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door taigitu » 19 dec 2020, 09:29

Tammy schreef:
19 dec 2020, 08:47
Volgende week speciale bijeenkomst kabinet.

De Belastingdienst, de Tweede Kamer, het kabinet en de bestuursrechtspraak; allemaal hadden ze aandeel in het leed van de ouders.

Hoe nu verder? Volgende week ligt deze vraag voor tijdens een bijeenkomst in het Catshuis met de meest betrokken kabinetsleden, onder aanvoering van Rutte.

Een speciaal kabinetsberaad om tot een reactie op een rapport te komen is al zeldzaam, en al helemaal tijdens het kerstreces, zoals in dit geval. Het toont de uitzonderlijke impact van dit rapport aan. Begin januari komt er een officiële reactie.

https://www.nu.nl/politiek/6097602/toes ... kheid.html


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Zou het kabinet aftreden ? [think]
Nee, dat denk ik niet.
Ik heb gisteren naar de directe lijn gekeken van de 2e kamer waar diverse politici
hun reactie gaven op het rapport en dat kwam niet direct aan de orde. Daar wordt min
of meer omheen gekletst. Eigenlijk wel logisch en te verwachten.
Als nu het hele kabinet aftreed zitten de ouders in nog meer ellende, want in hoeverre
kan er dan snel gewerkt worden aan het afhandelen van de compensaties van de ouders.
Maar bij de verkiezingen in maart 2021 zullen wel flinke klappen uitgedeeld worden.
Buikpijn al om....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door Tammy » 22 dec 2020, 10:59

Vandaag is dat overleg er.
Ben benieuwd Taigitu, er gaan stemmen op bij de PVDA dat Asscher moet aftreden.
Ik zou zeggen neem Wiebes alsjeblieft ook meteen mee.
Die man laat overal waar hij werkt een puinhoop achter.
Rutte wilt pas in Januari een beslissing nemen, maar de kans is er dat er misschien vandaag al wat word besloten.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Kabinet spreekt op Catshuis over vernietigend toeslagenrapport.

Een deel van het kabinet praat vanmiddag op het Catshuis in Den Haag over het rapport over de kinderopvangtoeslagaffaire. Een Kamercommissie oordeelt in het rapport dat de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden.

Rechters, ambtenaren, de Tweede Kamer en bewindslieden krijgen flinke kritiek in het rapport dat vorige week is verschenen. De ondervragingscommissie is kritisch over de manier waarop de overheid ouders heeft behandeld die ten onrechte beschuldigd werden van fraude. In een eerste reactie sprak premier Rutte vorige week over een "heftig" en "fair" rapport.

Lees verder via link :


https://nos.nl/artikel/2361614-kabinet- ... pport.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door taigitu » 22 dec 2020, 11:25

Tammy schreef:
22 dec 2020, 10:59
Vandaag is dat overleg er.
Ben benieuwd Taigitu, er gaan stemmen op bij de PVDA dat Asscher moet aftreden.
Ik zou zeggen neem Wiebes alsjeblieft ook meteen mee.
Die man laat overal waar hij werkt een puinhoop achter.
Rutte wilt pas in Januari een beslissing nemen, maar de kans is er dat er misschien vandaag al wat word besloten.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Asssher blijft maar excuses aanbieden.
Alleen als je goed let op de gekozen woorden biedt hij meer zijn excuses aan
over de conclusies van het rapport. Niet echt over zijn doen en laten.
Je hoort al wel al meerdere stemmen over aftreden van Asscher.
Ik denk dat hij het niet gaat redden naar de volgende verkiezingen in maart 2021.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vernietigend rapport toeslagenaffaire laat zien: ‘Iedereen schuift alles door’

Bericht door taigitu » 22 dec 2020, 16:52

Als het aan oud-minister Jan Pronk ligt, valt het kabinet vandaag nog om de toeslagenaffaire

22-12-2020

Oud-minister Jan Pronk vindt dat kabinet Rutte III niet kan aanblijven


Na het vernietigende rapport over de toeslagenaffaire heeft het kabinet maar één optie: aftreden.
Dat concludeert oud-minister Jan Pronk. Hij maakte hetzelfde mee toen een rapport over Srebrenica zijn kabinet tot aftreden dwong.

Het is alweer 18 jaar gelden dat de toenmalige premier Wim Kok besloot dat zijn kabinet moest aftreden.
"Hij vroeg het niet, hij deelde het ons gewoon mee", herinnert oud-PvdA-minister Jan Pronk zich.

Rapport over Srebrenica

De reden voor het aftreden van het paarse kabinet in 2002 was een rapport over de voorvallen in Srebrenica dat een paar dagen daarvoor verscheen.
Jaren eerder hadden Nederlandse militairen moeten voorkomen dat daar 7000 moslimjongens en -mannen werden gedood
door Bosnisch-Servische troepen. Nederland zou zich in de jaren erna onvoldoende hebben bemoeid met een verslag over dit bloedbad,
stond in het rapport.

Pronk riep al voor het verschijnen van het rapport over Srebrenica dat de politiek had gefaald.
"Ik vond aftreden een hele verstandige keuze", zegt hij. "Ik was emotioneel betrokken, samen met de premier
was ik de enige minister die al twee termijnen lang in de regering zat."

Lees meer via de link:
https://eenvandaag.avrotros.nl/binnenla ... enaffaire/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie