Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door Tammy » 19 dec 2020, 14:43

Afbeelding

Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid.

Blakend van zelfvertrouwen ging het kabinet de corona-epidemie in. Nederland zou bewijzen waartoe het in staat is. Het werd een harde les in politieke nederigheid.

Aan gevoel voor urgentie ontbrak het niet, toen premier Rutte op maandag 14 december zijn toespraak hield vanuit het Torentje. Hij oogde gespannen, meer dan bij de eerste lockdown. Hij was duidelijk, voor niemand mis te verstaan. Het is bittere noodzaak dat het land opnieuw op slot gaat. Toch zeilde de premier met een boog om een grote gevoeligheid heen.
Nederland staat eenzaam aan de top qua besmettingen in Europa. Van de grote economieën telt ons land de meeste besmettingen per 100.000 inwoners. Alleen in voormalige Oostbloklanden is het virus nóg verder doorgedrongen, en in Luxemburg, Liechtenstein en het eigengereide Zweden, aldus cijfers van het ‘Europese RIVM’, het ECDC. De buurlanden hebben nog aanzienlijk meer controle.

Lees verder via link :

https://www.topics.nl/nederland-als-bui ... ent=topics

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Interessant artikel.
Tsja Nederland, die zou het wel even beter doen dan de rest in de wereld.
Vingerwijzend naar sommige andere landen , want wat deden die het toch slecht.

Maar.............kijk maar eens een keer naar jezelf Nederland.
En roep maar niet te hard naar het buitenland want we hebben het niet goed gedaan.
Gezien onze plaats in Europa op de Coronalijst.
Helaas maar waar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door MetalPig » 22 dec 2020, 10:26

Mijn indruk (die verder niet te onderbouwen is met feiten) is dat onze regering het prima gedaan heeft, en dat het stronteigenwijze volk er de kantjes vanaf loopt omdat ze het beter denken te weten.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door Vitharr » 22 dec 2020, 10:32

Ik vond de respons traag, de maatregelen te soft en te onduidelijk. Maar over de rol van eigenwijsheid ben ik het volkomen met Metalpig eens. Daar had van mij best harder tegen opgetreden mogen worden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door Tammy » 22 dec 2020, 10:42

Vitharr schreef :
Ik vond de respons traag, de maatregelen te soft en te onduidelijk.
Dat vind ik dus ook.
Maar wat jij zegt en MetalPig ook over de eigenwijsheid van Nederlanders ook helemaal mee eens.
En dat amper handhaven in de steden is mij een doorn in het oog.

Dat waarschuwen eerst vind ik zo soft.
Want na maanden Corona weet men echt wel wat de regels zijn.
In het begin kan ik het mij nog voorstellen dat je iets niet weet maar daarna is het pure rebellie en eigenwijsheid.
En daar had veel harder tegen moeten opgetreden worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door Tammy » 03 feb 2021, 13:56

Ik las net een column van Tom Lanoye.
Het ging over zijn kijk vanuit Belgie naar Nederland hoe we het hier doen.
Zijn eerdere bewondering voor Nederland is veranderd in verbazing.

Ik vond het interessant om te lezen en past denk ik wel in deze bestaande topic.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

‘De afbraak die de relschoppers aanrichten, is klein bier vergeleken met de afbraak onder Rutte’

What the fuck is er aan de hand met Nederland? Decennialang keken we er volautomatisch naar op. Van Westerschelde tot Waddeneilanden: dit was een beter België, op alle vlakken behalve de cuisine en het bier. Nederland was ons Naderland, maar dan veel efficiënter, transparanter, mondiger, verstandiger, cassanter, vrijmoediger, gemengder, ambitieuzer, verlichter en over de hele lijn pikanter dan wij. Onze moppen over hen kwamen niet verder dan ‘kaaskop’ en ‘gierige pin’. Twee replieken vol onmacht en frustratie, en evenveel pijnlijke bewijzen van ons terechte minderwaardigheidscomplex.

Lees verder via link :

https://www.humo.be/meningen/de-afbraak ... tijl.nl%2F

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door Fenna » 03 feb 2021, 14:31

Mooi artikel ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederland als buitenbeentje in Europa: hoe de corona-epidemie een harde les is in politieke nederigheid

Bericht door Tammy » 03 feb 2021, 15:32

Ja vond ik ook Fenna. :grin:
Ik weet natuurlijk niet echt hoe Belgen naar Nederland kijken , want elk mens is anders en denkt anders natuurlijk.
Wat deze man schrijft betekend niet dat alle Belgen zo kijken of keken naar Nederland natuurlijk.
Maar vond dit artikel ook interessant om te lezen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie