Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Tammy » 12 feb 2021, 11:17

Afbeelding
Kransen bij het slavernijmonument in Rotterdam in 2020 .

Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig.

56 procent van de Nederlanders vindt dat Nederland een ernstige of heel ernstige rol heeft gehad in de slavernij. Tegelijkertijd vindt een bijna even groot percentage, 55 procent, dat de Nederlandse Staat geen excuses hoeft aan te bieden voor die rol. 31 procent vindt dat excuses wel nodig zijn. Dat komt naar voren uit een peiling van I&O Research in opdracht van Trouw.

Uitgesplitst naar achtergrond van de ondervraagden is er een duidelijk verschil te zien: van de Nederlanders zonder migratieachtergrond vindt 62 procent excuses onnodig, bij mensen met een Surinaamse, Antilliaanse, Turkse of Marokkaanse achtergrond vindt rond de 20 procent dat Nederland geen excuses hoeft te maken.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2368349-peiling- ... nodig.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vind excuses maken voor hele nare zaken in het verleden alleen zin hebben als er nog mensen leven uit die tijd waarin het is gebeurd.
De slavernij werd in 1863 afgeschaft , dat gebeurde in fases , de officiele datum is dan ook 1873.
Te lezen op onderstaande link :

https://nos.nl/artikel/2339475-1863-of- ... chaft.html

De regering heeft al eens een keer spijt betuigd.
Maar excuses niet, Rutte zegt daarover :
Als ik het zal doen, voor wie doe ik het dan, aan wie bied ik ze dan aan? En hoe ver moeten we dan teruggaan?"
Daar heeft hij gelijk in vind ik.
En eens houd het een keer op en moeten we naar de toekomst kijken.
Maar ik denk dat dat nog lang gaat duren.

De slavernij hoort in de geschiedenisboeken wel uitgebreid aan bod te komen in al zijn facetten.
Dus het hele plaatje graag, van Nederlandse slavendrijvers tot de Ashanti voorvaderen van een zeker persoon die op de Dam stond te schreeuwen met geweldsoproepen.

Dat alles tesamen hoort op scholen verteld te worden bij geschiedenisles of maatschappijleer.
Dat hoort verplicht te zijn net als de Holocaust.
Maar ik neem aan dat dat al gebeurt.

Ik vraag mij af, stel er worden wel excuses aangeboden.
Is het dan genoeg ?
Of wat komt er dan daarna ?

Zoals bekend heb ik weinig met peilingen etc, maar ieder moet maar voor zichzelf uitmaken of excuses noodzakelijk zijn of niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Fenna » 12 feb 2021, 13:24

:post: Tammy.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Witte wel » 12 feb 2021, 14:22

Tammy schreef:
12 feb 2021, 11:17
Of wat komt er dan daarna ?
Een schadeclaim.

Spijt is een negatieve emotie, excuus een erkening.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Determinist » 12 feb 2021, 16:22

Witte wel schreef:
12 feb 2021, 14:22
Tammy schreef:
12 feb 2021, 11:17
Of wat komt er dan daarna ?
Een schadeclaim.
Wie gaat het betalen en aan wie?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Tammy » 12 feb 2021, 16:23

En als er geen schadeclaims komen Witte wel, wat zou het volgende kunnen zijn of is het dan genoeg.

Waarom vind jij spijt een negatieve emotie ?
Ik vind dat helemaal niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Witte wel » 12 feb 2021, 17:04

Determinist schreef:
12 feb 2021, 16:22
Wie gaat het betalen en aan wie?
Als de overheid excuus aan biedt dan zijn er voldoende mensen of organisaties die een claim indienen. En dan betaald diegene die excuus aanbied de claim. Mits justitie hier geen stokje voor steekt.
Tammy schreef:
12 feb 2021, 16:23
En als er geen schadeclaims komen Witte wel, wat zou het volgende kunnen zijn of is het dan genoeg.
Als de overheid enkel spijt betuigd dan gebeurd er niets en komen er ook geen claims. Als een excuus wordt aangeboden geeft de overheid toe fout gehandeld te hebben en dan kan je er donder op zeggen dat er claims komen. Kijk maar naar wat een bruintje beer vergelijkbare organisatie BLM allemaal voor elkaar weet te krijgen.
Tammy schreef:
12 feb 2021, 16:23
Waarom vind jij spijt een negatieve emotie ?
Ik vind dat helemaal niet.
Dat is wat het woordenboek zegt over het woordgebruik "spijt" Tammy. Dat is de nederlandse taal en niet wat ik vind. Excuus is een verontschuldiging en spijt een beleving.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Vitharr » 12 feb 2021, 17:47

Er klopt volgens mij iets niet aan die cijfers. Zoals het er staat lijkt 56% van de Nederlanders de rol van Nederland te erkennen maar heeft 55+31=86% er vervolgens een mening over. Past natuurlijk wel helemaal bij deze tijd. :mrgreen:

Ik blijf dit een lastig thema vinden. Ik ken dan ook niemand die een excuus van mij verwacht. In de tijd waar we over praten deed zich het wonderlijke feit voor dat West-Europa juist als enige deel van de wereld geen slavernij meer kende. (De mensen hier hadden iets meer rechten en dan heet het anders) We zijn ze eerst voor anderen gaan verschepen en hebben later de markt van onze klanten ingepikt. De reden daarvoor was dat er een tekort aan arbeidskrachten in de nieuwe wereld was die niet aangevuld kon worden uit West-Europa zonder daar tekorten te laten ontstaan.

Er bestaan wilde verhalen uit beide kampen over de bronnen van de slavernij. Historische bronnen lijken uit te wijzen dat de waarheid in het midden lag. Slaven werden in Afrika al voor de Europeanen verhandeld. Het betrof hier vaak krijgsgevangenen en veroordeelden die hun straffen niet konden voldoen. Naar goed kapitalistisch voorbeeld werden deze mensen niet gedood maar ingezet als terugbetaling voor wat ze dan ook in hun schoenen geschoven kregen. Toen de West-Europeanen hier lucht van kregen was de handel geboren. Zij konden de mensen kopen en zo hun tekorten aan mankracht invullen.

Terugkijkend vanuit 2020 vind ik dat allemaal moreel verwerpelijk. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik het een verwerpelijker vind dan het ander. Gezien de rollen zoals toen ingevuld vind ik niet dat Nederland uit onze naam excuses moet maken. Tenminste, ik ben niet overtuigd dat het je verder brengt.

En die Marokkanen en Turken moeten zich hier niet mee bemoeien. Die hielden zelf Nederlanders als slaaf in diezelfde periode.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Fenna » 12 feb 2021, 19:13

Tammy schreef:
12 feb 2021, 11:17
Dat hoort verplicht te zijn net als de Holocaust.
Maar ik neem aan dat dat al gebeurt.
Daar wordt veel minder aandacht aan besteed omdat bepaalde groepen zich dat aan storen.
Op sommige scholen waar veel moslim kinderen zien, word er helemaal geen aandacht meer aan besteed.
Holocaust-les? Bullshit, zeggen de leerlingen.

Steeds meer leraren hebben moeite de Holocaust te bespreken in de klas. Moslimkinderen haten dit onderwerp. De ChristenUnie houdt vandaag een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimsgemeenschap in de Tweede Kamer over dit probleem.

Zegt de leraar 'Joden', zeggen leerlingen 'Gaza'. Zegt de leraar 'Holocaust', zeggen leerlingen 'allemaal bullshit'. Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam, heeft het allemaal gehoord. ,,De joden krijgen altijd de schuld. 'Ze horen er niet,' zegt een aantal leerlingen dan. Dat is moeilijk."

Het verhaal van Feriani staat niet op zichzelf. Steeds meer leraren klagen dat het lastig is onderwerpen als de Holocaust te bespreken in de klas wegens de bezwaren van veel moslimleerlingen.
Lees verder in de onderstaande link.
Vrij artikel.

https://www.ad.nl/binnenland/holocaust- ... ~a3fc608a/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Tammy » 13 feb 2021, 10:05

Dus claims komen er sowieso als men excuses aanbied wat ik begrijp.
Van de Holocaust ontkenning weet ik via mijn Engelse vrienden in Lancaster.
Ook dat men er geen les over krijgt op school door moslim jongeren.
Ik kon dat niet geloven maar het gebeurt daar echt.

Ik wist niet dat dat hier ook zo gaat.
Dit is onacceptabel dat leerlingen gaan uitmaken welke les er word gegeven.
Dit mag nooit gebeuren , wat word hier tegen gedaan ?
Word er wel iets tegen gedaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Fenna » 13 feb 2021, 11:10

Tammy schreef:
13 feb 2021, 10:05
Dit mag nooit gebeuren , wat word hier tegen gedaan ?
Zolang wij andere culturen constant pleasen en wij onze eigen cultuur steeds verder ontkennen met de op dit moment heersende 'weg met ons mentaliteit' gaat dit alleen maar erger worden.
Holocaust en slavernij moet benoemd in al zijn facetten om daar lering uit te trekken zodat het nooit weer gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Witte wel » 13 feb 2021, 13:03

Dan wordt het eens tijd dat we de Armeense genocide ook eens volledig uit de doeken doen en erkennen op de nederlandse scholen. Dat was een voorloper op de holocaust. Maar dat zal wel niet worden toegestaan. Het is toch echt een stukje geschiedenis wat vaak ontbreekt maar in alle toonaarden ontkent.
Als dat in de geschiedenislessen op scholen wordt opgenomen begint is de wereld te klein.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Tammy » 13 feb 2021, 13:22

Maar het mag niet erger worden Fenna, dit moet gestopt worden.

Witte wel ik zit al zolang niet meer op school dus ik weet niet wat voor les er word gegeven.
Maar ik merk dat er dus veel veranderd is.
Wat jij noemt over de Armeense genocide hoort gewoon bij geschiedenisles.
Word dat dus ook al niet meer onderwezen ?

Sinds wanneer maken leerlingen de dienst uit in dit land qua lesstof ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Peiling: ruim helft vindt excuses slavernijverleden niet nodig

Bericht door Fenna » 02 jul 2021, 09:05

Afbeelding
Satire.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie