Daar gaan we weer

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 19 mar 2021, 08:01

Afbeelding

Daar gaan we weer .
Er word weer iets veranderd want sommige dingen kunnen niet meer in deze compleet doorgeschoten wereld.
Nu is het spel Monopoly aan de beurt.
Ik heb de oude versie nog van tientallen jaren geleden.
Dat een spel soms word aangepast zoals van guldens naar euro’s snap ik.
En misschien nog wat kleine dingetjes maar schoonheidsprijs mag niet meer ?
En zinnen als :
. Klassiekers als ‘Lijfrente vervalt. U ontvangt 100 euro’ worden vervangen door ‘Miauw! Je breit zachte truitjes voor de naaktkatten in het plaatselijke dierenasiel. Je krijgt 20 euro.’
. In de nieuwe opzet is ‘u’ vervangen door ‘je’. Daarnaast komen schijnbaar lastige termen als restitutie inkomstenbelasting en lijfrente niet meer terug. Voorbeelden van de nieuwe teksten: ‘Je doneert bloed. Er waren gratis roze koeken! Je krijgt 10 euro.’ Of: ‘Je hebt een buurtfeest gehouden, maar je hebt het afval niet gescheiden.
Wie verzint zoiets in vredesnaam. :rolfl:
Wat voor type zou dit nou verzonnen hebben.
Ik probeer me een voorstelling van te breien in mijn hoofd van de persoon maar het lukt niet. :mrgreen:

Men kan meedoen aan een verkiezing welke zinnen uiteindelijk worden verwerkt in het spel, te lezen via de link.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Monopoly past kaartjes Algemeen Fonds aan: ‘Lijfrente en schoonheidswedstrijd niet meer van deze tijd’

Voor het eerst in het 85-jarige bestaan van Monopoly wordt een compleet onderdeel van het spel aangepast. De teksten van alle zestien Algemeen Fonds-kaarten krijgen een opfrisbeurt. Klassiekers als ‘Lijfrente vervalt. U ontvangt 100 euro’ worden vervangen door ‘Miauw! Je breit zachte truitjes voor de naaktkatten in het plaatselijke dierenasiel. Je krijgt 20 euro.’

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/binnenland/monopoly-p ... ~a922db4a/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Daar gaan we weer

Bericht door univers » 19 mar 2021, 08:48

Je moet je eigen toch ergens zorgen over maken.
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 19 mar 2021, 09:07

Heel toepasselijk plaatje Univers. [joker]
Net als dat schaakmeisje het schaakspel wilde veranderen.
Jeetje waar zijn ze toch mee bezig.
Ik haat breien en dergelijke bezigheden, dus waarom moet ik dan in vredesnaam zachte truitjes voor naaktkatten maken ? :lol:

Zou Klaver of Ploumen deze zinnen hebben opgesteld ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Daar gaan we weer

Bericht door taigitu » 19 mar 2021, 10:03

Wie bedacht het spel Monopoly?

Het is een van de populairste spellen in de wereldgeschiedenis, maar het werd eigenlijk bedacht om te laten zien
hoe onroerendgoedspeculanten hun huurders uitknepen.


In 1903 bedacht Lizzie Magie de voorloper van Monopoly, The Landlord’s Game – het huisbazenspel.
Als aanhanger van de econoom Henry George, die onroerendgoedspeculanten verweet hun huurders uit te melken,
maakte ze het spel om zijn theorie te illustreren.
Toen spellenmaker Parker Brothers het spel niet op de markt wilde brengen, ging Magie het zelf op kleine schaal maken.

Lees verder via de link:
https://historianet.nl/maatschappij/dag ... l-monopoly


Als je dit leest lijkt me het aanpassen van de, of sommige kaartjes van het spel wel toepasselijk.
Het maakt het spel wat speelser, wat meer van deze tijd?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Witte wel » 19 mar 2021, 21:28

De oude guldenversie zal nog zeker tien jaar, of langer, te koop zijn op rommelmarkten in het hele land dus niet getreurd.
En waarom moet een bordspel nieuw zijn om te kunnen genieten.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Daar gaan we weer

Bericht door taigitu » 20 mar 2021, 10:11

Witte wel schreef:
19 mar 2021, 21:28
De oude guldenversie zal nog zeker tien jaar, of langer, te koop zijn op rommelmarkten in het hele land dus niet getreurd.
En waarom moet een bordspel nieuw zijn om te kunnen genieten.
Het kan in deze tijd een leuke hobby zijn om er serieus zelf een te maken.
Eentje die niet onder doet voor eentje die je in de winkel koopt en dan
zelf de teksten voor op de kaartjes te verzinnen overeen onderwerp of
onderwerpen waar je zelf de voorkeur voor hebt.
Je zou het zelfs samen kunnen doen met vrienden of zo.
Een mooie herinnering aan deze pandemie?

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 31 mar 2021, 09:22

Afbeelding

Na Monopoly krijgt ook Levensweg een moderne metamorfose.

Na Monopoly krijgt ook bordspel Levensweg een opfrisbeurt. Producent Hasbro vond het na meer dan 60 jaar de hoogste tijd het spel aan te passen aan de huidige samenleving. Dit betekent onder meer dat een gezin in de nieuwe versie ook kan bestaan uit twee vaders of twee moeders.

,,Traditionele keuzes die tijdens het spelen van Levensweg worden gemaakt, maken plaats voor inclusiviteit. Alles kan en mag, zoals trouwen en kinderen nemen, maar het verschil is dat zulke dingen niet langer verplicht zijn in het spel. In plaats daarvan kunnen deelnemers hun leven precies inrichten zoals zij dat willen’’, zegt Marijn ter Hofsté, manager Benelux bij Hasbro.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/economie/na-monopoly- ... ~ab152dde/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik ken dit spel niet nog nooit van gehoord maar is ook beroemd in Nederland.
Gelukkig zijn de pinnetjes niet alleen maar roze en blauw, stel je voor een spel zonder regenboogkleuren.
Wat de hobby’s betreft , crowdfunding en het milieu redden ?
Waarom niet diepzeeduiken of paragliding of op een Harley Route 66 rijden of elk weekend met mountainbike naar de Ardennen crossen enz. :mrgreen:
Is dat niet veel meer een leuke hobby ?
Ook in dit spel worden de deugdingetjes weer benadrukt .

Ik ben geen spelletjesmens , als kind wel, maar bestaan er ook nog “foute” spellen die niet zo “deugen” of is alles nu zo zoetsappig gemaakt onder het mom dat niemand meer gekwetst kan raken of zoiets ?
Ik heb vroeger weleens gedamd, bestaat dat nog ?
Misschien zijn de rondjes vierkant geworden met een bepaalde reden , ik sta nergens meer van te kijken.
Schaken schijnt ook al een probleem te worden.

Ben heel benieuwd welk volgend spel eraan de beurt komt.

Wat is de bedoeling van mijn betoog ?
Nou heel simpel eigenlijk.
Ik ben dol op geschiedenis op allerlei gebied, daar horen ook oude spellen bij .
Wat ik zo jammer vind is dat men straks geen oude spellen meer kan spelen zoals ze in het origineel waren.
Lachen om oude kaarten met opschrift en plezier eraan te beleven aan het spel.
Nu worden de spellen 1 voor 1 aangepast volgens het politiek correcte beeld wat er tegenwoordig heerst.

Dat vind ik echt zo jammer, net als Dante politiek correct vertalen ( zie andere topic) .

viewtopic.php?f=66&t=22188

Echt zonde vind ik.

Laat oude spellen zoals ze zijn en maak daarnaast nieuwe spellen.
Maar laat de geschiedenis intact .
Monopoly vind ik ook veel leuker met guldens dan euro’s.
Nostalgie is leuk, schilderijen worden toch ook niet bewerkt naar de huidige maatstaven ?

Nostalgische spellen van vroeger , laat ze bestaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Fenna » 31 mar 2021, 10:22

Die klagers hebben zeker niets beters te doen.
Laat ze maar gaan werken en dan liefst zwaar werk zodat ze 's avonds moe op de bank neer ploffen en geen puf meer hebben voor deze onzin.

Oh nee, dat harde werken is voor hen natuurlijk slavernij en dat mag ook weer niet.
Foei Fenna. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 06 apr 2021, 14:50

Victoria biedt excuses aan voor culturele toe-eigening: ’Het was een blinde vlek’

Victoria Koblenko plaatste vorige week op Instagram een foto waarop ze zogeheten cornrows draagt, de haardracht van veel Afrikaanse vrouwen. Dat had de actrice beter niet kunnen doen, want dit wordt gezien als culturele toe-eigening. Op het platform biedt ze dinsdag haar excuses aan.

Het kiekje werd vier jaar geleden geschoten voor een campagne rondom Women Empowerment. „De haarstylist had me destijds prachtig ingevlochten”, schrijft Victoria. „Waar ik me toen niet bewust van was, evenmin als de haarstylist zelf (van Surinaamse afkomst) is dat specifiek deze vlechten zwarte vrouwen diep kunnen kwetsen. Deze cornrows of canerows refereren namelijk aan het verleden van slavernij en onderdrukking. Dat heb ik vorig jaar geleerd.’

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... linde-vlek

>>>>>>>>>>>>>>

De foto is in de link te zien.
Elke keer als k denk dat het niet gekker kan gebeurt het toch.
Maar ja dit soort B actrices moeten in Coronatjd toch iets verzinnen om in de aandacht te blijven.

Word Bo Derek nu ook gedwongen excuses te maken ?
Oei Willem Engel heeft rasta haar alla Bob Marley, zeker ook ongepast.
De wereld is knettergek geworden. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 22 apr 2021, 09:33

Britse universiteit draagt professoren op om geen spelfouten meer te corrigeren want dat is “elitair”

Het verbeteren van onjuiste spelling, interpunctie en grammatica zou als “elitair” kunnen worden beschouwd, zo stipuleert de universiteit van Hull in Noord-Engeland. Aan docenten wordt gevraagd om voortaan spelfouten en grammaticale blunders over het hoofd te zien als onderdeel van een ‘inclusief beoordelingsbeleid’ dat erop gericht is om de leerplannen te ‘dekoloniseren’. Dat meldt The Telegraph.

De ‘inclusieve aanpak’ moet zorgen voor gelijke kansen voor alle studenten, ongeacht hun achtergrond. Daarom wordt afgeraden om onder alle omstandigheden aan te dringen op goed geschreven Engels. Goed taalgebruik, zo stelt de universiteit, kan worden gezien als “homogeen, Noord-Europees, wit, mannelijk en elitair”.

Lees verder via link :

https://www.hln.be/buitenland/britse-un ... ~a5c8be5d/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Goed taalgebruik, zo stelt de universiteit, kan worden gezien als “homogeen, Noord-Europees, wit, mannelijk en elitair”.
Niet te geloven dit. [doh]
De universiteiten kunnen ze ook opdoeken voortaan.
Heeft totaal geen waarde meer als men op deze toer gaat.
En over dat studenten ontmoedigt kunnen raken als je ze wijst op hun taalfouten, als je niet blij bent met de correctie waar je iets van leert dan heb je niks te zoeken op een universiteit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Daar gaan we weer

Bericht door univers » 22 apr 2021, 09:44

Dat hadden 65 jaar geleden moeten doen, dan had ik een 10 voor taal gehad. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Kristof Piessens » 22 apr 2021, 10:03

Klinkt me nogal puritains, omdat taal meer is dan alleen correcte spelling en grammatica, ik heb het met de dt regel soms voor omdat nog steeds niet snap waar en wanneer ik de dt op toepas.

De omschrijving zelf is eigenlijk de taal toewijzen aan het persoonlijke wat taal an sich nooit de bedoeling mee is geweest, taal dient om zich te kunnen uiten, om iets te kunnen vertellen in het kader van het onderwerp, maar als taal iemand niet motiveert daar zelf voor een stuk creatief in te zijn ga je vanzelf de fouten wel corrigeren dat maakt deel uit van het creatieve gevoel om de context van woorden eerst te begrijpen voordat je het doel van de zin duidelijk maakt...taal heeft tot nut om te communiceren niet om daar een exclusief eigendom op te hebben wat men pleegt te doen...

Maar natuurlijk kan het afhankelijk van het intermediair waarin je je bevindt het gebruik van taal wel verschillen, ingenieurs spreken hun taal anders dan bvb verplegers..die zijn meestal termgevoelig vanwege het intermediair van het vakgebied waarin ze werken, gewone burgers verwachten daarom iets eenvoudiger taal om te kunnen begrijpen wat ze bedoelen en/of zeggen, de meeste werken niet graag met moeilijke woorden omdat ze het liever eenvoudig en simpel begrijpbaar willen horen/ontvangen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Fenna » 22 apr 2021, 10:10

Brits ziekenhuis maakt taal op geboorteafdeling genderneutraal: ‘mensenmelk’ [doh]

Vrij artikel.
https://www.ad.nl/gezin/brits-ziekenhui ... ~a8e35663/
Brits ziekenhuis maakt taal op geboorteafdeling genderneutraal: ‘mensenmelk’

Een primeur voor een Brits ziekenhuis: ze gaan genderinclusieve taal gebruiken op de geboorteafdeling. Moedermelk wordt mensenmelk en kraamvrouwen zijn ‘mensen die zijn bevallen’. Waarom was dit nodig, en waait dit over naar Nederland? ,,De gewenste taal gebruiken zorgt voor betere zorg", zegt genderexpert Barbara Oud. 

Het Britse Brighton and Sussex University Trust Hospital is het eerste ziekenhuis in het Verenigd Koninkrijk dat genderinclusieve taal gaat gebruiken in de geboortezorg. Zij willen daarmee de zorg voor trans- en non-binaire mensen die aan het bevallen zijn verbeteren en tegemoet komen aan hun specifieke wensen. De meeste patiënten, zegt het ziekenhuis, hebben er geen behoefte aan om met mens in plaats van met moeder aangesproken te worden en dus verandert er voor hen niets. Het gaat om de groep die er wél om vraagt.

Lees verder in bovenstaande link.
Straks worden vagina en penis ook nog vervangen voor inwendige plasser en uitwendige plasser :rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Daar gaan we weer

Bericht door univers » 22 apr 2021, 10:15

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 22 apr 2021, 10:17

Het gaat erom Kristof wat de reden is van deze universiteit.
Dat is dat corrigeren “homogeen, Noord-Europees, wit, mannelijk en elitair” is.
Dat is onzin, en ook dat corrigeren demotiverend zou werken.
Ik schrijf ook niet foutloos , ook ik worstel soms met letters .

Univers heeft het over een 10 maar zelfs dat hoeft niet.
Maar corrigeren op een universiteit of waar dan ook tijdens opleidingen is niks mis mee.
Je leert er van , hoe kan men daar bezwaar tegen hebben ?
De reden van dit besluit past helemaal in die vreselijke “woke” cultuur.
Wanneer stopt deze waanzin eens ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 22 apr 2021, 10:21

Net jouw bericht gelezen Fenna, moedermelk word mensenmelk ?
Ik ga het plaatje van Univers nadoen nu , wat een wereld . [doh]

Als het niet de standaardtaal word op die afdelingen heb ik er niks op tegen maar dat gaat uiteindelijk wel gebeuren.
En daar ben ik bet niet mee eens.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Fenna » 22 apr 2021, 10:35

univers schreef:
22 apr 2021, 10:15
Afbeelding
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Fenna » 04 mei 2021, 10:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Tammy » 04 mei 2021, 18:41

Het is toch niet te geloven Fenna.
Wanneer houd die waanzin eens op.
Dit is echt te belachelijk voor woorden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Daar gaan we weer

Bericht door Fenna » 04 mei 2021, 21:00

Tammy schreef:
04 mei 2021, 18:41
Het is toch niet te geloven Fenna.
Wanneer houd die waanzin eens op.
Dit is echt te belachelijk voor woorden.
En waarom eigenlijk?
Om de tere kinderzieltjes te beschermen?
Aan de andere kant worden ze in shows geconfronteerd met naakte mensen, zijn er computerspelletjes die ze spelen waar moord en doodslag heel normaal is en films waar de meest gewelddadige scene's in te zien zijn.
Het is beter de kinderen voor te bereiden op de harde wereld buiten, daar zit niet een leger aan psychologen klaar om hun zwakke, gekwetste tere zieltjes te helpen.

Maar om even op Sneeuwwitje terug te komen, ze hadden het ook kunnen interpreteren als hij haar niet gekust had dan was ze nu dood geweest.
Een coma patient kan niet aangeven of die het leuk vind om aangeraakt te worden, maar het is vaak wel de manier om ze weer bij te brengen.
Ik denk niet dat een comapatiënt er rouwig om is dat hij/zij is aangeraakt door wie dan ook als die weer bij is gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie