De geschiedenis veranderen is geen goede zaak

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De geschiedenis veranderen is geen goede zaak

Bericht door Tammy » 24 mar 2021, 10:05

Ik open deze topic omdat we in een maatschappij zijn beland wereldwijd waarin er pogingen worden gedaan om de geschiedenis te veranderen.
Met veranderen bedoel ik dingen weg laten of weghalen zoals de standbeelden tijdens wat ik de moderne beeldenstorm noem tijdens de BLM demonstraties vooral in Amerika maar ook hier of poging daartoe verleden jaar.
De standbeelden zijn geschiedenis , de afbeeldingen staan voor het verleden.
En het verleden kan niet gewist worden.
In plaats van standbeelden kapot te slaan kan men ze ook onderbrengen in museums.
Of laten staan in een stad om de historie van de stad te laten zien met uitleg erbij.

Bibliotheken die oude prentboeken over Zwarte Piet heel stilletjes hebben verwijderd uit de schappen door de activisten van Kick out Zwarte Piet.
Men kan ze niet meer zien, ze zijn weg foetsie.
Amazon en Bolcom en andere die bepaalde artikelen niet meer verkopen onder het mom dat er mensen zijn die gekwetst kunnen worden.
Maar die boeken en andere dingen uit het verleden moet je niet wegmoffelen.
Wil je ze niet lezen of kopen prima.
Maar anderen willen dat wel en dat moet dan ook gewoon kunnen.

Het volgende dieptepunt is het artikel hieronder.
Het werk van Dante's Goddelijke Komedie is aangepast in de Nederlandse vertaling .
De profeet Mohammed die in het stuk voortkomt daarvan word de naam niet meer vernoemd omdat lezers zich daardoor gekwetst kunnen voelen.
Dit is je reinste censuur.
Dit kan en mag niet gebeuren dat we werken in de vorm van kunst of beelden of schilderijen of boeken enz gaan schrappen of verbergen/ stuk maken of in het ergste geval veranderen .

Want waar eindigt dit allemaal ?
We moeten naar de geschiedenis kijken op verschillende manieten.
Zoals:

Kijken naar al het moois wat het verleden ons te bieden heeft.
Kijk naar de prachtige verhalen en ontwikkelingen en ontdekkingen.
Kijk naar de wreedheden die mensen hebben begaan en leer daar van.
Geniet van de kunst in al zijn vormen en kijk nog veel meer.

Ik die van Italiaanse afkomst ben vind het Colosseum prachtig en gruwelijk tegelijk.
Wat daar is gebeurt met mensen gooien voor de leeuwen is zo afschuwelijk.
Het gebouw vind ik mooi maar toen ik daar binnen stond zag ik de catacomben waar de slaven stonden te wachten om naar de arena te worden gegooid. Naar gevoel had ik.
Maar het Colosseum hoeft niet weg van mij, het herinnert mij aan de wreedheid van de mens en die heeft bestaan en bestaat nog.
En daar moeten we altijd waakzaam voor zijn.

Maar verberg en verander de geschiedenis nooit.
Het verleden met al zijn pracht en wreedheid tesamen met zoveel meer nog , is wie we zijn vandaag.
En morgen is vandaag ook weer geschiedenis en zo maken we steeds meer geschiedenis met al zijn ups en downs.

In het volgende bericht plaats ik het artikel over Dante.
Wat die uitgeverij heeft gedaan vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geschiedenis veranderen is geen goede zaak

Bericht door Tammy » 24 mar 2021, 10:22

Afbeelding
Dante afbeelding in Florence.

Ophef om schrappen Mohammed in nieuwe vertaling van literair meesterwerk: ‘Onnodig kwetsend’

Een recente vertaling van De Hel, het eerste deel van Dantes meesterwerk De Goddelijke Komedie heeft op sociale media voor ophef gezorgd. In de nieuwe Nederlandse bewerking is namelijk de profeet Mohammed uit een passage geschrapt om te voorkomen dat het boek ‘onnodig kwetsend zou kunnen zijn’, laat uitgeverij Blossom Books weten.

Zaterdag vertelde de Antwerpse vertaalster Lies Lavrijsen op de Belgische radio dat een aantal regels over Mohammed uit het boek is geschrapt. Daarop kwamen veel reacties, omdat ook pausen, Judas, de moordenaars van Julius Caesar en homoseksuelen in het boek voorkomen.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/binnenland/ophef-om-s ... ~a7b8402b/




Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geschiedenis veranderen is geen goede zaak

Bericht door Tammy » 25 mar 2021, 15:50

Afbeelding

Dante zonder Mohammed is geschiedvervalsing.

De klassieker De goddelijke komedie van Dante Alighieri, geschreven tussen 1307 en 1321, wordt opnieuw vertaald. Er zullen, zoals de uitgeverij het zo mooi formuleert, andere ‘vertaalkeuzes’ worden gemaakt. Zo blijkt de profeet Mohammed opeens niet meer in de hel te zitten. Zulke ‘vertaalkeuzes’ zijn een vorm van geschiedvervalsing, schrijft historicus Thom Kraanen in een artikel voor EW Podium.

Dante Alighieri plaatste in De goddelijke komedie de profeet Mohammed in de hel. Dat zou wel eens bijzonder kwetsend kunnen zijn, zevenhonderd jaar na het verschijnen van dit episch gedicht. Dante had natuurlijk beter rekening kunnen houden met de morele waanzinnigheden die in de 21ste eeuw zouden spelen en iedereen een enkeltje hemel kunnen geven.

Lees verder via link :

https://www.ewmagazine.nl/ewpodium/acht ... ng-813196/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De geschiedenis veranderen is geen goede zaak

Bericht door MetalPig » 14 apr 2021, 13:50

Tammy schreef:
24 mar 2021, 10:05
De standbeelden zijn geschiedenis , de afbeeldingen staan voor het verleden.
En het verleden kan niet gewist worden.
Geschiedenis vind je in boeken en museums en geschiedenis wordt niet gewist als je een standbeeld verwijdert. Ik neem aan dat je dingen over WO2 geleerd hebt zonder ooit een standbeeld van Hitler gezien te hebben.
Een standbeeld is een eerbetoon, en sommige mensen verdienen geen eerbetoon.

Had je deze bedenkingen ook toen in Bagdad dat enorme standbeeld van Saddam H van zijn sokkel getrokken werd?

Plaats reactie