‘Politieke correctheid maakt ons dom’

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Tammy » 18 apr 2021, 09:09

Afbeelding
Sebastien Valkenberg.

‘Politieke correctheid maakt ons dom’

In zijn boek Policor in de polder verzamelde Sebastien Valkenberg tientallen binnenlandse en buitenlandse voorbeelden van politiek correct denken. ‘Dat Amerikaanse gedoe steekt de oceaan over.’

Filosoof en publicist Sebastien Valkenberg omschrijft het belangrijkste begrip uit de titel van zijn boek - Policor in de polder - kernachtig: “Het is een klamme deken van conformisme en denkdwang”. Dat stemt de filosoof ‘mismoedig’. Toch wil hij er niet ‘apocalyptisch’ over doen en kiest hij voor een lichte toon in zijn boek.

Lees verder via link :

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b0e25811/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een heerlijk verfrissend intervieuw die de waanzin van de politieke correctheid die onze maatschappijen overspoelt perfect weergeeft.

Lees ook over die sensitivity readers in Amerika , is werkelijk om je te bescheuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Fenna » 18 apr 2021, 10:02

:post:
Deze vind ik hilarisch;
verband bestaat tussen geaardheid en watermanagement?”
:rolfl:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Tammy » 18 apr 2021, 10:20

Het is ook te gek voor woorden Fenna.
Ook dat verhaal dat een blinde een berg bedwingt.
Mag niet want suggereert een handicap.
Maar dat is blindheid helaas ook , is verschrikkelijk als je dat hebt.
Is 1 van de ergste handicaps die er bestaan voor mij.

Maar die berg kan ook niet in het verhaal want dat bevooroordeeld jongeren die in bergachtig gebied wonen ?
Dus iemand op het vlakke land kan door die berg in het verhaal gekwetst raken ofzo ?
Schei toch uit denk ik dan, dit slaat toch nergens meer op.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door taigitu » 18 apr 2021, 11:15

Ik vraag me af of men in een gemengd huwelijk met kinderen er ook policolor wordt toegepast?
Als politiek correct willen zijn kan dat een groot probleem zijn als je kinderen opvoed.
Als mama een getinte huid heeft en papa een blanke huid. Wat is in die setting politiek correct
in wat of hoe deze kinderen zich moeten gedragen naar papa en mama...... en uiteraard andersom.
En niet alleen naar papa en mama maar ook naar de andere familieleden die getint en blank zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Fenna » 18 apr 2021, 11:22

Tammy schreef:
18 apr 2021, 10:20
Het is ook te gek voor woorden Fenna.
Ook dat verhaal dat een blinde een berg bedwingt.
Mag niet want suggereert een handicap.
Maar dat is blindheid helaas ook , is verschrikkelijk als je dat hebt.
Is 1 van de ergste handicaps die er bestaan voor mij.
Precies.
Het zou juist als een overwinning gezien moeten worden op deze handicap.
Het laat juist zien dat met wilskracht nog veel mogelijk is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Fenna » 18 apr 2021, 11:26

:post:
Goed opgemerkt taigitu.
Ik zat laatst naar een oude Engelse serie uit de jaren 69/70 te kijken op de zender "ons" en wat daar allemaal niet gezegd werd, dat zou nu niet meer kunnen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door taigitu » 18 apr 2021, 11:49

Fenna schreef:
18 apr 2021, 11:26
:post:
Goed opgemerkt taigitu.
Ik zat laatst naar een oude Engelse serie uit de jaren 69/70 te kijken op de zender "ons" en wat daar allemaal niet gezegd werd, dat zou nu niet meer kunnen.
Ik schrik daar ook wel bij meerdere uitlatingen in de oudere series.
Het voelt gewoon niet prettig. Ik kijk zelden.
Het grove taalgebruik en gedrag naar vrouwen irriteert me mateloos.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Tammy » 18 apr 2021, 11:52

Fenna en Taigitu :post:
Je krijgt uiteindelijk een bijna niet te leven maatschappij waarbij iedereen zo ontiegelijk op zijn tenen moet lopen , en waarbij de jongere generaties zo gehersenspoeld worden op scholen en universiteiten dat men geen weerbaarheid meer kent.
De wat men noemt de Snowflake generatie.
Hoe zonde is dat ?

Frankrijk en Engeland gaan al acties ondernemen , ik heb daarover in Februari al bericht.
En die acties zijn broodnodig om deze doorgeslagen “correctheid” te stoppen.

viewtopic.php?f=66&t=22122

Aandacht voor ongelijkheid en racisme en nog veel meer is prima.
Zo hoort het ook.
Maar deze manier die nu gaande is is dat niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Tammy » 18 apr 2021, 11:56

De series van vroeger irriteren mij totaal niet.
Om Married with Children Taigitu lach ik me nu nog rot.
Dat was toen en ik heb zelf geen moeite om dat te zien.
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Fenna » 18 apr 2021, 14:15

:post: Tammy.
Het grove taalgebruik kan als kwetsend worden gezien, maar ik zie het iets genuanceerder.
Het lucht op en klaart de lucht, je weet waar je aan toe bent met de persoon die tegenover je staat.
Tegenwoordig kan niets meer, mensen hebben geen eelt meer op de ziel en zijn bij het minste geringste gekwetst en dat veroorzaakt onnodige spanningen en irritaties omdat je constant op je worden moet letten.
Je moet constant balanceren op een dun lijntje.

Onnodig kwetsen vind ik niet nodig, maar ieder woord op een weegschaal leggen ook niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Witte wel » 18 apr 2021, 19:36

Is het niet raadzaam om eens na te gaan wie deze politieke correctheid tot stand bracht en deze blijft voeden?
Het is natuurlijk gemakkelijk je te laten vangen door emoties, ik heb dat al vaker vernoemd, buiten er achter te komen waar de oorsprong van de correctheid vandaan komt. Door een bevangenheid door emoties ontstaat een blokkade nog te kunnen zien wat er werkelijk is. Emoties overstemmen de ratio, en dat is wat er gebeurd. Leuk een boek te schrijven over het resultaat maar beter zou zijn het emotionele draagvlak van de politieke correctheid te verwijderen en tot realiteit over te gaan.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Fenna » 18 apr 2021, 20:48

:post: Witte.
Witte wel schreef:
18 apr 2021, 19:36
Door een bevangenheid door emoties ontstaat een blokkade nog te kunnen zien wat er werkelijk is.
Dat bedoel ik ook met onnodige spanningen en irritaties omdat je constant op je worden moet letten.
Je moet constant balanceren op een dun lijntje en dat blokkeert een heldere blik op wat er echt speelt zoals jij zegt Witte.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Witte wel » 18 apr 2021, 21:19

Fenna schreef:
18 apr 2021, 20:48
.... omdat je constant op je worden moet letten.
Het feit dat je op je woorden moet letten Fenna, alleen daar gaat het over.
Niet waarover je op je woorden moet letten maar dat je het moet. Het waarover is maar bijzaak en wordt met emoties aangedragen, het waarover is een middel.
Een onafhankelijke denkpiste wordt hiermee omgebogen naar een dwangmatige expressie waarbij een eigen inbreng nihil zal zijn. En zo wordt een samenleving stap voor stap in een kader denken gedreven. En nagenoeg niemand merkt dit op omdat emoties toch zo belangrijk moeten worden gevonden.
En sommige emoties zijn ook erg belangrijk in een samenleving maar bij lange niet allemaal.
Door met regelmaat het waarover emotioneel te blijven belichten en de massa hiermee te bestoken ontstaat een kunstmatige interactie onderling bij een volk waarbij volledig aan de werkelijkheid voorbij wordt gegaan. Men ziet dan enkel nog het voorgehouden plaatje en niet het realistische beeld.
In feite is het dus nog dommer de politieke correctheid te beschrijven in een boek ipv de oorsprong en motivatie te onderzoeken.
Maar goed, niet iedereen doorziet deze strategie van gedachtenpatronen manipuleren en ook niet wie hiervoor verantwoordelijk is. Soms komt er eentje bij die het door heeft.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Kristof Piessens » 18 apr 2021, 21:44

Ik vind dat correct denken voortgedreven wordt vanuit ideologie maar het wrangende is dat emoties niet de woorden kunnen bevatten van de werkelijke draagkracht er van, eerder is het de emotionele overtuiging dat de woorden uit hun doelbewuste kracht gehaald worden...

Emotie dekt nooit de kracht van de woorden maar wel in de omgekeerde richting je geeft met woorden je gevoel weer, begrip komt pas daarna wat eigenlijk omgekeerd zou dienen te zijn omdat je weet dat je je woorden hebt te wikken en wegen voordat je aan de woorden de kracht geeft om jouw gevoel van dat moment weer te geven, maar bij de meeste mensen is begrip hebben van de woorden betekenisloos en hebben daar ook geen begrip over.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Witte wel » 18 apr 2021, 22:13

Correct Kristof, heb je reactie wel drie keer opnieuw moeten lezen maar goed :grin: , je hebt helemaal gelijk. Emoties zijn ook geen woorden maar gevoelens en belevingen in dit verhaal.
Mijn vraag nu, wie of wat draagt die ideologie dan wel uit en met welke intentie?
Daar zit de knoop. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Kristof Piessens » 19 apr 2021, 07:07

Het is geen ideologie, heb wat wezen zoeken naar de link tussen de redenen en de motivatie om iets dat er ooit was, een tijd niet was en terugkeert...

Heb het over het romeinse rijk waarvan de afstammelingen zich nog in de eu bevinden, maar in hoofdzaak gaat het om de kerk vaticaanstad dat immers ontstaan is tijdens het romeinse tijdperk, en waarvan de huidige republieken de laatste monarchieen van europa willen omverwerpen.. verdere uitleg zal ik vanavond doen...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: ‘Politieke correctheid maakt ons dom’

Bericht door Kristof Piessens » 22 apr 2021, 09:23

Even melden dat het me een tijd wat moeite kost om beloftes waar te maken, maar goed ik zal het met dit bericht even anders toelichten in verband met OT...

Wat maakt ons dom, ideologie ?
Je zou denken van wel maar wat mij het meest stoort aan ideologie is dat ze niet op te leggen valt noch afdwingbaar is want een ideologie is per slotte gebaseerd op persoonlijke ideeën over wat je zelf wil dat de wereld zou zijn.

Welke engagement houdt dit in ?
Dat er een persoonlijke overtuiging is dat eenrichtingsverkeer is alleen je eigen idee is van belang, rekenschap houden met andere zaken worden uitgesloten wat in de kern 'egoïsme' wordt genoemd....

Welke problemen schept een ideologie ?
Wellicht zelf geen idee van, maar ga er van uit dat de regel chaos en/of orde hierin van tel is, problemen worden geschapen en zijn dus chaos, als er orde zou heersen is er ook geen probleem om iets te doen dat voor beide partijen een voordeel oplevert.
Met chaos is het eenrichtingsverkeer waarbij de overtuiging is dat de baat altijd in het nadeel is van de tegenpartij, enkel het voordeel voor de ideologie en de mens is in het nadeel, een voorbeeld is hiervan de menselijke wet, degene die het gemaakt/ontworpen hebben, hebben er kennis van en hebben er hun voordeel mee, de gewone burger heeft er geen kennis van en is sowieso in het nadeel en betaalt de kosten van deze fouten omdat hij/zij dat niet wist, maar je kunt het onderzoeksprincipe niet wegwimpelen om de volgende keer niet weer dezelfde fout te maken, en dat is wat chaos doet zo veel mogelijk onwetenden treffen om er een zo groot mogelijk economisch voordeel van te hebben, veel bedrijven houden er ook niet van dat onderzoek zelfs de oorzaak van de problemen aan het licht brengt, dan is de schijnbare zekerheid toch in chaos vervallen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie