Waarom zadelt het Rijksmuseum scholieren op met het racistische beeld van de slaaf als sullige Sambo?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom zadelt het Rijksmuseum scholieren op met het racistische beeld van de slaaf als sullige Sambo?

Bericht door Tammy » 22 apr 2021, 11:08

Afbeelding

Waarom zadelt het Rijksmuseum scholieren op met het racistische beeld van de slaaf als sullige Sambo?

Het educatieve magazine over slavernij dat het Rijksmuseum uitbrengt, schetst een vertekend beeld van de positie van slaven in Suriname, vindt Piet Emmer, auteur van De Nederlandse slavenhandel (2019).

Het Rijksmuseum heeft een magazine Slavernij en nu? uitgebracht als leermiddel voor de hoogste klas van de basisschool en de eerste klassen van het middelbaar onderwijs. In dat magazine wordt het sombere leven van een jonge slavin gebruikt om de leerlingen in te lichten over het Surinaamse plantageleven. Dat is een mislukking geworden, want de historische context ontbreekt en het slavenbestaan wordt gemeten met de normen van vandaag.

Lees verder via link :

https://www.trouw.nl/opinie/waarom-zade ... b12a0dd86/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik ken het blad niet maar ik ben natuurlijk ook niet hun doelgroep.
Ik weet niet of het allemaal klopt wat er in het artikel staat maar de auteur heeft er meer verstand van dan ik.
Het is dus te hopen dat schoolkinderen het juiste beeld krijgen van de geschiedenis .
Want alles moet wel natuurlijk zo accuraat mogelijk belicht worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom zadelt het Rijksmuseum scholieren op met het racistische beeld van de slaaf als sullige Sambo?

Bericht door Vitharr » 22 apr 2021, 18:39

Maar die titel... In de moderne loonslavernij is het een bekend verschijnsel dat je in arme landen lokale werknemers ironisch genoeg weinig en dagelijks moet betalen. Anders ben je ze kwijt tot hun geld op is. Dat is een cultuurverschil dat ontstaat omdat die mensen hebben leren leven zonder geld. Door 1 dag te werken hoeven ze een paar dagen niet te jagen en met water te zeulen en dat voelt voor hen als vakantie. Daar snapt een Westerse geldwolf niets van en noemt dat 'lui''. Wederom ironisch dat ons hele systeem juist gebaseerd is op het verwerven van zoveel mogelijk geld om zo weinig mogelijk te doen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom zadelt het Rijksmuseum scholieren op met het racistische beeld van de slaaf als sullige Sambo?

Bericht door Tammy » 23 apr 2021, 08:53

Heel scherp opgemerkt Vitharr. :grin:
En inderdaad de manier van werken daar klopt wat jij zegt.
Dat heb ik vaker gehoord.
Totaal anders dan bij ons.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie