School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Tammy » 19 jun 2021, 09:45

Afbeelding

School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Niemand vindt het lekker om met de tropische hitte in warme kleding te lopen. Maar sommige scholen waarschuwen leerlingen zich niet té bloot te kleden. Tot irritatie van de leerlingen: 'Vooral meisjes worden aangesproken op hun kleding.'

Een school in Amersfoort stuurde een mail naar ouders met een oproep: zorg dat kinderen 'gepaste kleding' dragen naar school. "Dit houdt in: géén blote buiken en alleen broeken of rokjes met een lengte waarbij er geen ongepaste opmerkingen over gemaakt kunnen worden", schreef de school.

Waarom zijn scholen zo allergisch voor naveltruitjes en spaghettibandjes?

Lees verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... els-school

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik heb geen idee hoe men er tegenwoordig bij loopt op scholen want ik vertoef niet meer in die kringen.
Tsja wat is te bloot ?
Aan de andere kant begrijp ik de scholen ook een beetje als het echt heel bloot is.
In Belgie sturen ze de kinderen naar huis las ik in het artikel.

Ik weet dat de tijden zijn veranderd maar waarom trekt men nu dan aan de bel ?
Ik neem aan dat dit niet gisteren is ontstaan ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Fenna » 19 jun 2021, 11:02

Ik zie dit als een knieval naar de moslim omdat het vooral de meisjes zijn die worden aangesproken op hun kleding en zij het als provocerend ervaren.
Nog even een ze moeten in een boerka naar school.

Wat is er mis met een korte broek, rok of een naveltruitje
Het is toch van de zotte dat kinderen in de vaak snikhete klaslokalen niet luchtig gekleed mogen gaan?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Tammy » 19 jun 2021, 12:14

Wat ik lees Fenna is dat de directeur van die school geen gedoe wilt.
Daarom dat verzoek om minder bloot.
Hij zegt :
: "Als een jong meisje met een diep decolleté in de klas zit, dan kunnen docenten daar last van hebben. Als die er iets van willen zeggen, dan kan zo’n meisje weer reageren met: 'hij zit naar m’n tieten te staren.'"
Ikzelf vind dat een hele vreemde uitspraak.
Hoezo last hebben van een diep decolleté ?
In wat voor opzicht ?
Toch hopelijk niet op een sexuele manier ?
Ik kan mij dat ook niet voorstellen maar de uitspraak klinkt zo raar.

Op wat voor manier heeft de docent daar dan last van ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Witte wel » 19 jun 2021, 13:37

Is dit niet een signaal dat de perversiteit aan het toenemen is bij volwassenen?
Nu moeten kinderen of jongeren zich hierdoor schuldig gaan voelen. :roll:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Fenna » 19 jun 2021, 15:31

:post: Witte
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Tammy » 19 jun 2021, 21:43

Rutgers roept scholen op: noem meisjeskleding niet ‘uitdagend’, want dat houdt een foute cultuur over seksueel geweld in stand.

Scholen die er kledingvoorschriften op nahouden noemen naveltruitjes, hotpants of andere meisjeskleding soms ‘uitdagend’ of ‘onveilig’. Volgens het kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers is dat helemaal de verkeerde boodschap.

Marije van Beek19 juni 2021, 18:23
Nu de temperaturen stijgen, herinneren verschillende scholen de meisjes aan de kledingvoorschriften. Zowel in Amersfoort, Roermond als Zwolle was dat afgelopen week het geval. Naveltruitjes, hotpants en andere zomerse kledingstukken krijgen het stempel ‘uitdagend’. Rutgers, het kenniscentrum voor seksualiteit, roept scholen op om daarmee te stoppen. “Als je dat zo verwoordt, hou je een cultuur van victim-blaming en slut-shaming in stand”, zegt Willy van Berlo, de programmamanager seksueel geweld van Rutgers.

Lees verder via link :

https://www.trouw.nl/binnenland/rutgers ... ~b8589659/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Fenna » 20 jun 2021, 08:51

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door taigitu » 20 jun 2021, 11:19

Tammy schreef:
19 jun 2021, 21:43
Rutgers roept scholen op: noem meisjeskleding niet ‘uitdagend’, want dat houdt een foute cultuur over seksueel geweld in stand.

Scholen die er kledingvoorschriften op nahouden noemen naveltruitjes, hotpants of andere meisjeskleding soms ‘uitdagend’ of ‘onveilig’. Volgens het kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers is dat helemaal de verkeerde boodschap.
Hoe verduidelijkend zou het zijn als er een apparaat zou zijn die je bijvoorbeeld op het hoofd van een volwassen (man?) kan richten
wanneer hij naar een vrouw of jong meisje kijkt. En dat dat apparaat dan met een kleurcode (de opwinding metend)
aangeeft in hoeverre iemand wordt 'geprikkeld' door die volwassen vrouw of het uitdagend geklede meisje.....

Zelf vind ik dat er jonge meisjes rondlopen op straat die zich op een manier kleden die ik als oudere vrouw als gevaarlijk beschouw.
Dat noem ik uitdagend en dat is het ook. Jongens kunnen tegenwoordig 'hondsbrutaal' zijn en schuwen niets of niemand.
Kijk maar naar de rellen die bijna elke dag op de tv te zien zijn. Die brutaliteit is ook zichtbaar/hoorbaar op straat wanneer
jongens dingen roepen naar een jong meisje hetgeen geen uitleg behoeft. En de kleding van een meisje kan daar een grote rol
in spelen. Wat vroeger werd gedacht maar niet direct werd uitgesproken is voorbij. De rem is er af en het zal heel moeilijk zijn
om betrokken partijen weer naar normaal gedrag te leiden. Aantrekkingskracht ervaren is een aangeboren emotie en kan heftig zijn.
Maar de vrijheid om die te onpas te bevredigen.....? Misschien is de oplossing dat het schooluniform verplicht wordt ingevoerd.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door univers » 20 jun 2021, 11:43

Toen ik in de Oekraïne op school zat, had men ook schooluniformen, met een rode zakdoek.(pionier)
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Witte wel » 20 jun 2021, 17:53

taigitu schreef:
20 jun 2021, 11:19
Hoe verduidelijkend zou het zijn als er een apparaat zou zijn die je bijvoorbeeld op het hoofd van een volwassen (man?) kan richten
wanneer hij naar een vrouw of jong meisje kijkt. En dat dat apparaat dan met een kleurcode (de opwinding metend)
aangeeft in hoeverre iemand wordt 'geprikkeld' door die volwassen vrouw of het uitdagend geklede meisje.....
Die apparaten zijn er al tientallen jaren, en daarmee zijn al diverse onderzoeken gedaan in de neurowetenschap. Dat is helemaal niet nieuws in de wetenschap. Met een vrij eenvoudig IR meet- en/ of opname instrument is dat al te doen.
Zelf vind ik dat er jonge meisjes rondlopen op straat die zich op een manier kleden die ik als oudere vrouw als gevaarlijk beschouw.
Dat noem ik uitdagend en dat is het ook.
En dat is geheel jou interpretatie van wat er actueel is in de samenleving en dat het zo is is dan ook jou mening maar niet wat normaal zou moeten zijn.
En de kleding van een meisje kan daar een grote rol
Dus het gedrag van dat meisje is de bepalende factor.

Ik denk dat je wat steken laat vallen hier.
Het gedrag van jongens of mannen wordt verfoeid maar niet als oorzaak gezien. Je verkiest hiermee het symptoom bestrijden boven de oorzaak en zoekt de oplossing in het gevolg.
Het gedrag van het meisje is hierin bepalende factor waarmee ze dan ook het schuldige wordt en niet het slachtoffer.
Een typisch kenmerk uit de huidige samenleving.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Kristof Piessens » 20 jun 2021, 18:45

Witte wel schreef:
19 jun 2021, 13:37
Is dit niet een signaal dat de perversiteit aan het toenemen is bij volwassenen?
Nu moeten kinderen of jongeren zich hierdoor schuldig gaan voelen. :roll:
Al van in de kindertijd leren de kinderen gedrag te kopiëren van de volwassenen, wij volwassenen zijn wel degelijk meebepalend voor wat het nageslacht gaat dragen ongeacht de consequenties/gevolgen van hun eigen gedrag, de ervaring hieraan door de maatschappelijke weerspiegeling uiteraard van invloed op de eigen kledingstijl waardoor ze zich slachtoffer of dader gaan voelen, dat laatste is vooral niet onbesproken binnen de menselijke psychologie, de koppeling tussen emotie/gedrag en ervaring/weerspiegeling maakt de situatie een kwestie dat eerder persoonlijk gericht is.

Kledingvoorschriften zijn in zekere zin goed omdat dit helpt de juiste kledingkeuzes te maken, maar het moet wel duidelijk zijn in welke context je je kleedt, op school wordt je aangemaand zich zedelijk te kleden als er geen schooluniform beschikbaar is of verplicht, in het openbaar kleed je hoe je het zelf wilt maar dan nog hou je rekening met hoe mannen kunnen reageren op te uitdagend geklede meisjes/vrouwen, wat niets met rechten te maken heeft maar met hoe de maatschappelijke evolutie vraagt om geen daden te stellen die voor hardleerse mensen geen lesje zal zijn of worden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door taigitu » 20 jun 2021, 19:06

taigitu schreef:
20 jun 2021, 11:19
Hoe verduidelijkend zou het zijn als er een apparaat zou zijn die je bijvoorbeeld op het hoofd van een volwassen (man?) kan richten
wanneer hij naar een vrouw of jong meisje kijkt. En dat dat apparaat dan met een kleurcode (de opwinding metend)
aangeeft in hoeverre iemand wordt 'geprikkeld' door die volwassen vrouw of het uitdagend geklede meisje.....
Witte wel schreef:
20 jun 2021, 17:53
Die apparaten zijn er al tientallen jaren, en daarmee zijn al diverse onderzoeken gedaan in de neurowetenschap. Dat is helemaal niet nieuws in de wetenschap. Met een vrij eenvoudig IR meet- en/ of opname instrument is dat al te doen.
taigitu schreef:
20 jun 2021, 11:19
Zelf vind ik dat er jonge meisjes rondlopen op straat die zich op een manier kleden die ik als oudere vrouw als gevaarlijk beschouw.
Dat noem ik uitdagend en dat is het ook.
Ik bedoel dat die meting een keer (als voorbeeld in deze discussie) gewoon op straat gedaan zou worden.
Dat er heel veel manieren zijn om heel veel te meten, zoals aantrekkingskracht man/vrouw, jongen/meisje, dat is bekend.
Dat is wetenschap die wordt gebruikt voor diverse doeleinden. Ik zou het grappig vinden als dit 'meten' werd gedemonstreerd in
een korte komische video. Zoals er meer videootjes in sommige programma's worden getoond die iets duidelijk willen maken.
Witte wel schreef:
20 jun 2021, 17:53
En dat is geheel jou interpretatie van wat er actueel is in de samenleving en dat het zo is is dan ook jou mening maar niet wat normaal zou moeten zijn.
Ik geef hier mijn mening zoals jij de jouwe geef.
Ik geef hier niet bij aan wat normaal zou moeten zijn, maar wel dat jonge meisjes gevaar kunnen lopen dat hun iets heftigs aangedaan wordt.
Iets wat ze hun hele leven met zich mee zullen dragen. Zelfs vanaf een leeftijd dat ze nog schoolgaand zijn; onschuldige schoolgaande kinderen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4649
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Witte wel » 20 jun 2021, 21:02

taigitu schreef:
20 jun 2021, 19:06
Ik bedoel dat die meting een keer (als voorbeeld in deze discussie) gewoon op straat gedaan zou worden.
Die metingen worden dagelijks uitgevoerd. Het gedrag van de mens wordt ook al vele jaren dagelijks gemonitord voor diverse doeleinden. Veelal om verkoopstrategiën te ontwikkelen. Het effect van geuren, kleuren, vormgeving en ook emoties is dagelijkse kost in de wetenschap. Deze wetenschap wordt dan ook voor een groot deel bekostigd vanuit industrie en handel. De wetenschap weet wat het neurale effect is op het zien van wat zomerse kleding gedragen door meisjes of vrouwen bij mannen.
Dat daar perversie bij komt kijken is voor industrie en handel niet interessant, consumeerdrang wél. Dat het neurale effect bij jongens of mannen bepaalde gevoelens opwekt is ook bekend maar niet relevant. Zaak is deze gevoelens te controleren en daar is een mentaliteit voor nodig. Deze mentaliteit wordt dagelijks bestookt door industrie en handel waardoor het effect zelfs versterkt in plaats van onder controle houden.
Het probleen schuild bij de losgeraakte mannelijke persoon die zich niet kan beheersen en niet bij het kledinggedrag van het meisje of de vrouw.
Dat is de realiteit.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door Kristof Piessens » 20 jun 2021, 21:55

Oke, toegegeven witte, dat de oorzaak dus bij de man/vrouw ligt binnen het bestek van 'zelfbeheersing' van die man/vrouw.

Maar in dat kader van het consumptiegedrag wil men gewoon vanuit het belang van geld winst genereren, maar wil een mens datzelfde gedrag dan ook gebruiken om daar aan toe te geven ?

Als je een wedstrijd wint kom je natuurlijk in de belangstelling te staan, het is die energie waar veel mensen niet mee kunnen omgaan, de gevolgen van in de belangstelling te staan zijn daarom ook niet min, want eenmaal in de belangstelling willen ze zich daar aan vasthouden, zoveel aandacht voor 1 persoon is heel veel, dat vraagt om niets enkel dat je mag toestaan dat te ontvangen dat je terecht hebt gewonnen in de finale van een tornooi...
Het is die belangstelling waar veel mensen heel veel moeite voor moeten doen om dat te bereiken terwijl het omgekeerde de meeste vruchten afwerpt, zonder iets aan werk dat prestatie vereist van een betamelijk hoog niveau kom je gewoonweg niet in de belangstelling en daar draait het hele mechanisme rond aandacht, belangstelling en de diepe impact dat dit heeft op de gevoelens/emoties van die mens/persoon.
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 20 jun 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: School vraagt leerlingen zich minder bloot te kleden: 'Vooral meisjes aangesproken'

Bericht door taigitu » 20 jun 2021, 22:32

Witte wel schreef:
20 jun 2021, 21:02
taigitu schreef:
20 jun 2021, 19:06
Ik bedoel dat die meting een keer (als voorbeeld in deze discussie) gewoon op straat gedaan zou worden.
Dat daar perversie bij komt kijken is voor industrie en handel niet interessant, consumeerdrang wél. Dat het neurale effect bij jongens of mannen bepaalde gevoelens opwekt is ook bekend maar niet relevant. Zaak is deze gevoelens te controleren en daar is een mentaliteit voor nodig. Deze mentaliteit wordt dagelijks bestookt door industrie en handel waardoor het effect zelfs versterkt in plaats van onder controle houden.
Het probleen schuild bij de losgeraakte mannelijke persoon die zich niet kan beheersen en niet bij het kledinggedrag van het meisje of de vrouw.
Dat is de realiteit.
Ik zie het niet zo simpel om het probleem bij de losgeraakte mannelijke persoon te leggen omdat hij zich niet kan beheersen.
Vraag je af waar het door komt dat hij zich niet kan beheersen, en zoals je zelf schrijft dat jongens en mannen dagelijks worden bestookt door industrie en handel.... enz.
De mentaliteit in een gezin was vroeger dat, als de zoon des huizes graag gezien was bij de meisjes de vader daar zeer trots op was. ZIJN zoon die ......... het was zijn verdienste.
Als de dochter dat zou overkomen werd dat anders bekeken. Ook heden ten dage zijn er van die ongeschreven regels dat jongens/mannen zich dominant gedragen tegenover meisjes/vrouwen.
Lekker stoer doen anders wordt je gezien als een 'watje'. En dat begint al heel vroeg in het leven van pubers. Het is herkenbaar in het pestgedrag op school.
De kleding van meisjes op school draagt net zo goed bij hoe een jongen hier op kan reageren. Het is een wisselwerking. Zo werkt het bij volwassenen en in de groeifase, de ontwikkeling van kinderen
net zo goed. En de meisjes die schaarse kleding aan hebben zijn zich daar van bewust. Ze hebben het niet per ongeluk aangedaan. Hoe komen ze aan die kleding. In hoeverre zijn de ouders, zeker de moeder, zich bewust van hoe er door de buitenwacht op wordt gereageerd. Al die elementen bepalen mede hoe de maatschappij omgaat met dit kledinggedrag, en wat de consequenties hierbij kunnen zijn.

Er zijn zelfs situaties waarin een meisje niets te vertellen heeft over haar kleding. Zoals er pas het nodige bekend is geworden over turnsters.
Je kan hier over lezen via de link: https://reportersonline.nl/turnsters-ga ... -nakijken/
Excuses voor de foto waar het artikel mee begint.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie