Nieuw-Zeelandse gewichthefster is eerste transgenderatleet op de Spelen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nieuw-Zeelandse gewichthefster is eerste transgenderatleet op de Spelen

Bericht door Tammy » 21 jun 2021, 10:27

Afbeelding

Nieuw-Zeelandse gewichthefster is eerste transgenderatleet op de Spelen.

Transgenderatleet Laurel Hubbard is geselecteerd voor het Nieuw-Zeelandse vrouwenteam dat uitkomt op de Olympische Spelen in Tokio. Dat heeft het olympisch comité van het land maandag bekendgemaakt. De 43-jarige Hubbard zal uitkomen op het onderdeel gewichtheffen. Ze wordt de eerste transgender die deelneemt aan de Spelen.
,,Ik ben dankbaar en nederig door de vriendelijkheid en steun die mij door zoveel Nieuw-Zeelanders is gegeven’’, zei Hubbard in een verklaring.

Hubbard nam deel aan wedstrijden bij de mannen voordat ze in 2013 van geslacht veranderde. Als man bereikte ze echter nooit de internationale top. Na haar geslachtsverandering bleek ze als vrouw wel mee te kunnen op het allerhoogste niveau. Op het wereldkampioenschap in 2017 werd ze tweede in de superzwaargewichtklasse.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/olympische-spelen/nie ... ~a96b75e4/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dit is al een aantal jaren een heet hangijzer in de sport.
De Belgische gewichthefster Anna Vanbellinghen vind het niet eerlijk dat deze transgender atleet meedoet.
Ook al voldoet de atleet aan de voorwaarden om mee te doen.
Critici zeggen ook dat de transgender atleet tal van fysieke voordelen heeft, omdat ze als man is opgegroeid.

Caitlyn Jenner die als geen ander kan weten wat het is pleit ook niet voor trangenders die eerst man zijn geweest en daarna vrouw om deel te nemen aan de categorie vrouwensport.
Er zijn geen regels als men van vrouw naar man gaat in de sport.
Eigenlijk zegt mij dat al dat de Belgische Anna Vanbellinghen misschien terecht kritiek heeft.
Maar dat moet de sportwereld maar uitmaken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie