'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

Bericht door Tammy » 22 aug 2021, 07:50

Afbeelding
Diederik Gommers en Marion Koopmans, hoogleraar virologie ontvingen ook bedreigingen .

'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

Wetenschappers krijgen na publieke optredens steeds vaker te maken met felle reacties en bedreigingen, ook van collega's. Dat zorgt ervoor dat wetenschappers huiverig zijn om zich openbaar uit te spreken. De president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen Ineke Sluiter maakt zich zorgen over die ontwikkeling.

In Trouw zegt Sluiter dat het erg is voor die onderzoekers. "Want hun sociale veiligheid wordt aangetast terwijl ze willen bijdragen aan debatten over belangrijke maatschappelijke kwesties", zegt ze. "Maar ook het debat zelf en de democratische waarden worden aangetast, zeker als wetenschappers zich gaan terugtrekken of aan zelfcensuur gaan doen. En dat zien we nu gebeuren."

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2394575-wetensch ... ntimideerd

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik kijk nooit Nederlandse talkshows, zie alleen sommige stukjes via de kranten als er iets is.
Ik snap niet wat wetenschappers aan die tafels doen.
Je weet dat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarin we social media hebben waardoor 17 miljoen mensen zich ook ineens wetenschapper voelen.
Het riool Twitter is daar een mooi voorbeeld van, dat krijs kanaal waar gefrustreerde mensen als een kip zonder kop gillen en andere mensen bedreigen enz.
Wetenschappers krijgen na publieke optredens steeds vaker te maken met felle reacties en bedreigingen, ook van collega's. Dat zorgt ervoor dat wetenschappers huiverig zijn om zich openbaar uit te spreken.
Dat moet je als wetenschapper niet willen.
Hou je bezig met je mooie vak en de wetenschapswereld en laat die talkshows aan je voorbij gaan zou ik zeggen.
Gommers lijkt mij een capabele man in zijn vakgebied.
Blijf daar ook en laat die kletsprogramma’s links liggen.
Het is het totaal niet waard om je daarin te begeven.

Men kan zich op andere manieren uitspreken.
Uitkomsten van onderzoeken enz kan via artikelen in wetenschapsbladen of kranten.
Tenminste dat zou ik doen als ik wetenschapper was.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: 'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

Bericht door Witte wel » 22 aug 2021, 11:19

Wetenschap is al lang niet meer onafhankelijk. Universiteiten en hoge scholen krijgen subsidie van belanghebbenden. Een voorbeeld is de groene energie hype. Er wordt veel onderzoek gedaan mbt ontwikkeling van middelen om groene energie te produceren. Zo worden methodes ontwikkeld om groene energie te produceren. Of dit bijdraagt aan natuurbehoud is niet relevant. Wetenschappers krijgen budgetten om hier onderzoek naar te doen. Ze krijgen geen budgetten voor overige zaken of moeten dit zelf weten te financieren. Pas dan krijg je onafhankelijke resultaten. Er wordt weinig, publiek, onderzoek gedaan naar middelen met een lage commerciele graad. Iedere nieuwe, soms zeer effectieve uitvinding, moet direct geregistreerd worden ivm belangenverstrengelingen.
Als in het farmaceutisch spel zich wetenschappers mengen en deze mee gaan in de misleiding van het volk dan kunnen deze mensen weerstand verwachten. En dan kan je wel zeggen, zij doen gewoon hun werk maar ook zij hebben keuzes. Zij stappen in een gevarenzone waar politici beschermt worden maar dat geldt niet voor iedereen. Het is waar je voor kiest. Iedere aspirant wetenschapper weet hoe de vork in de steel steekt. Des te beter deze zijn best doet voor de belanghebbende des te meer deze verdient. Wetenschap is verworden tot een commercieel instituut en dat kent ook risico 's.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

Bericht door Fenna » 22 aug 2021, 11:34

:post:
Afbeelding
Afbeelding

gouwepeer

Re: 'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

Bericht door gouwepeer » 28 aug 2021, 10:21

Witte wel schreef:
22 aug 2021, 11:19
Wetenschap is al lang niet meer onafhankelijk.
Sinds 1 oktober 2018 geldt het Nederlandse gedragscode wetenschappelijke integriteit.
Een citaat van pagina 13 van dat document:
4. Onafhankelijkheid
Onafhankelijkheid houdt onder andere in dat men zich in de keuze van de methode, bij de beoordeling van de data en in de weging van alternatieve verklaringen, maar ook bij het beoordelen van onderzoek of onderzoeksvoorstellen van anderen, niet laat leiden door buiten-wetenschappelijke overwegingen (bijvoorbeeld overwegingen van commerciële of politieke aard). Aldus geformuleerd omvat onafhankelijkheid ook onpartijdigheid. Onafhankelijkheid is in elk geval vereist bij de opzet en uitvoering van en rapportage over het onderzoek; bij de keuze van het onderzoeksobject en van de onderzoeksvraag is onafhankelijkheid niet altijd nodig.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Wetenschappers steeds vaker geïntimideerd'

Bericht door Tammy » 28 aug 2021, 11:53

Bedankt voor de link Gouwepeer. :hands:
Ga ik bekijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie