Contant betalen wordt duurder: leg je straks voor iedere betaling 20 cent bij?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Contant betalen wordt duurder: leg je straks voor iedere betaling 20 cent bij?

Bericht door taigitu » 18 okt 2021, 13:36

Contant betalen wordt duurder: leg je straks voor iedere betaling 20 cent bij?

18-10-2021

Contant betalen wordt duurder: leg je straks voor iedere betaling 20 cent bij?

Door corona wordt er flink minder contant geld gebruikt. De helft van de bijna 40.000 deelnemers aan het onderzoek van Radar geeft aan dat zij nu minder vaak cash betalen. Dat is niet altijd op eigen initiatief: het gebruik van contant geld wordt op verschillende manieren ontmoedigd. Door het niet te accepteren, maar ook doordat er extra kosten aan worden verbonden. Zo moet je bij sommige banken betalen om je geld op te nemen: 'Schandalig', vindt een meerderheid. En moet je straks in de winkel bijbetalen als je contant afrekent?
Radar ondervraagt niet alleen consumenten, maar ook 1700 ondernemers hierover.

De helft van de respondenten zegt door corona minder vaak met contant geld te betalen. Daarvan geeft 52 procent aan zelf liever met pin te betalen dan contant, vanwege corona. Bij 50 procent komt het (ook) doordat winkels en ondernemers contant geld weren of weigeren, en bij een kwart speelt mee dat ze meer online kopen vanwege corona, en dus ook digitaal afrekenen. Via een poll van Radar mei vorig jaar gaven veel mensen aan dat zij vrezen dat contant geld blijvend verdwijnt.

De andere helft van de respondenten betaalt nog even vaak als voorheen met contanten (70%) of juist even weinig (30%); zij betaalden al nagenoeg niets meer met contant geld.

Lees verder via de ink:
https://radar.avrotros.nl/testpanel/uit ... -cent-bij/
Het is natuurlijk niet veel... 20 cent, maar als het bij iedere koop je dit moet doen loopt dat over een jaar flink op.
Geld op de bank betekent dat de bank (behalve nu met corona) dat de bank met dit geld rente kan verdienen en jou daar een
percentage voor uitbetaald. Nu natuurlijk zie ik een rentebedrag van 0,0000000000000000000000000000001 % of zoiets?
Maar straks gaat alles weer redelijk normaal draaien en wordt dat weer meer.

Ik heb iedere week een vast weekbedrag (ik ben antiek) en wil daar mee rond komen. Komen er uitgaven die niet onder dit
'regiem' vallen dan is er de bank. Ik kan dan geld opnemen of pinnen bij de winkel waar ik iets koop.
En beiden zal dat dan zonder een financiële opslag moeten zoals hier die vraag wordt gesteld.
In het artikel staan meerdere manieren hoe er straks zou kunnen worden gehandeld door banken enz.
Ik kan begrijpen dat er tijdens deze pandemie anders wordt omgegaan met geld 'an sich'.
Ik heb me echter wel verwonderd over personen die paniekerig worden/werden in verschillende situaties, in deze angstige tijd
met zoveel kans op besmetting. Maar niemand die ik geld zag pinnen, of dat ze geld weigerden aan te nemen
in winkels, deden niet nerveus of gingen het ontsmetten voor ze het in hun knip staken.
Het is ook geen enkele keer in het nieuws gekomen dat er voor gewaarschuwd werd voor besmet contant geld.
Nee, want dat zou de economie misschien flink ontwrichten? Zie een kassa waar een lange rij tot buiten staan,
omdat de klanten hun, zowel metalen en/of papieren geld staan te ontsmetten. ...... Niets van gezien.

Ik ben benieuwd hoe zich dat over bv. 2 jaar ontwikkeld heeft.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie