Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

Bericht door taigitu » 23 okt 2021, 11:07

Afbeelding
Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

Hoe weet je of een bericht dat je op sociale media of een (nieuws)website voorbijkomt wel echt klopt?
Met deze stappen kun je zelf de betrouwbaarheid van een bericht checken.

Door Elly Posthumus - 14/01/2021

'Huisartsen: ook thuis moet het mondkapje verplicht worden’, stond er in De Telegraaf van 20 augustus 2020. Heftig. Er zit natuurlijk helemaal niemand te wachten om ook thuis zo’n benauwd lapje voor zijn mond en neus te dragen.

‘Grootste gletsjer van Groenland groeit met 20 meter per jaar. Wetenschappers staan voor een raadsel.’ Dit las je op 16 mei 2019 op Ninefornews.nl, een site met als onderkop ‘Vrij en onafhankelijk nieuws’. ‘Tussen 2000 en 2010 verloor de Jakobshavn-gletsjer veel ijs’, bericht de site verder. ‘Sinds 2013 krimpt de gletsjer niet meer. Sterker nog: hij groeit in de richting van de oceaan.’ Dat lijkt goed nieuws. Zou het dan meevallen met die klimaatverandering?

En hoe hartverwarmend is het Tiktokfilmpje van een enorme groep motorrijders die biddend op de grond zit? Volgens de Amerikaan Jakob Schneider, die het op 3 oktober 2020 op Twitter postte, baden ze voor Donald Trump, die net met het coronavirus in het ziekenhuis lag. Deze post werd door ruim 26.000 mensen geretweet, onder andere door PVV-Tweede Kamerlid Edgar Mulder.

Drie nieuwsberichten die je zomaar online kunt zien. Maar is het allemaal wel waar?
Hoe kom je erachter of een bericht klopt, halve waarheden bevat of nep is?


Het Telegraaf-bericht over de mondkapjes is 338 keer gedeeld vanaf de Facebookpagina van het dagblad. Eronder staan 1500 reacties waarvan een deel erg emotioneel is, zoals: ‘De eerste die dat bij mij thuis komt verplichten maak ik dood!’, of ‘Hartstikke gek. Leuk voor mijn kleine kindjes om mama alleen maar met zo’n stoflap voor gezicht te zien en geen kusjes meer te krijgen. Pleur op.’ Het hele bericht lezen is niet voor iedereen weggelegd, want het zit achter een betaalmuur.

Maar wie daarachter kijkt, ziet al snel dat het om een advies van de Brusselse huisartsenkring gaat. Die heeft weinig invloed op de regels in Nederland. Bovendien gaat het over huishoudens waar meerdere generaties onder één dak wonen zoals jongeren én hun opa of oma. Het advies is ook niet om de hele dag een mondkapje te dragen, maar alleen als jongeren contact hebben met deze ouderen. Deze informatie maakt het bericht al heel wat minder doorsturenswaardig.

2. Check de betrouwbaarheid van de bron

Om in te schatten of een bericht klopt, moet je weten hoe betrouwbaar de bron is. In dit geval is dat De Telegraaf. Als je niets van de achtergrond daarvan weet, kun je informatie opzoeken, zoals op Wikipedia. Daar lees je dat het een van de grootste dagbladen van Nederland is. Dat straalt meer betrouwbaarheid uit dan een obscuur nieuwswebsiteje. Er staat ook dat het onderzoeksjournalistieke tv-programma Zembla (BNNVARA) in 2011 naar buiten bracht dat deze krant soms willens en wetens onwaarheden publiceerde. Bijvoorbeeld door informatie die een verhaal ontkrachtte bewust te negeren. Misschien is deze zaak reden om het stukje met iets meer argwaan te lezen, al speelde dit wel al tien jaar geleden.

Lees verder via de link:
https://www.quest.nl/maatschappij/cultu ... ntroleren/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

Bericht door Vitharr » 23 okt 2021, 17:36

Het is echt niet te doen. Neem Zembla. Wordt door velen gezien als betrouwbare klokkenluider. Toen ik bij een bedrijf werkte dat onderwerp van Zembla werd ging ik anders kijken. Ik kende alle details en zag daardoor dat Zembla de waarheid ongelofelijk veel geweld aandeed. Erger was nog het besef dat Zembla op de hoogte moest zijn van het werkelijke schandaal wat men uit alle macht probeerde te verbergen. Zembla werkte dus gewoon mee aan die agenda.

Dus, vanuit mijn perspectief, als quest Zembla aanvoert als betrouwbaar maakt dat quest even discutabel. Inmiddels impliceert dat bij mij dat alles en iedereen onbetrouwbaar is. Gelukkig besef ik dat zelfs een leugenaar niet altijd liegt...

Ik wantrouw wel bronnen die uitleggen hoe je moet factchecken. Gewoon omdat de onzekerheid altijd blijft. Het beste is gewoon proberen informatie te ontkrachten, net zoals de wetenschap dat doet. Dan nog is niet alles wat je denkt waar, maar dat zal het ook nooit worden.

Toen Hugo zei dat je na een Janssenvaccin 's avonds veilig kon stappen hoorde je geen enkele factchecker terwijl de flagrante leugen zeer evident was. Ook als er gezegd wordt dat de coronapas dient om zwakkeren te beschermen hoor je niemand. De huidige factchecking is dus gewoon ordinaire censuur. Maar als je dat zegt merken factcheckers het aan als Fakenews. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

Bericht door taigitu » 23 okt 2021, 18:17

Vitharr schreef:
23 okt 2021, 17:36
Het is echt niet te doen. Neem Zembla. Wordt door velen gezien als betrouwbare klokkenluider. Toen ik bij een bedrijf werkte dat onderwerp van Zembla werd ging ik anders kijken. Ik kende alle details en zag daardoor dat Zembla de waarheid ongelofelijk veel geweld aandeed. Erger was nog het besef dat Zembla op de hoogte moest zijn van het werkelijke schandaal wat men uit alle macht probeerde te verbergen. Zembla werkte dus gewoon mee aan die agenda.

Dus, vanuit mijn perspectief, als quest Zembla aanvoert als betrouwbaar maakt dat quest even discutabel. Inmiddels impliceert dat bij mij dat alles en iedereen onbetrouwbaar is. Gelukkig besef ik dat zelfs een leugenaar niet altijd liegt...
Ik ben ook niet zo'n gelover die denkt dat er mensen of instanties zijn die nooit liegen of iets 'aanpassen'
als dat beter uitkomt. En ik durf te zeggen dat ik me daar ook wel eens schuldig heb gemaakt.
Ik heb ervaringen op cruciale momenten gehad dat mijn waarheid direct tegen me werd gebruikt op het moment
(medisch) dat het verstandiger was geweest te zwijgen. Dokters kunnen een groot ego hebben.
Het leert je wel om niet 'blind te varen' op alles wat je lees of beleef, en dicht bij jezelf te blijven.
En eerlijk naar jezelf zijn, dat kan ook nog weleens meespelen. De confrontatie met jezelf......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

Bericht door Vitharr » 23 okt 2021, 18:55

taigitu schreef:
23 okt 2021, 18:17
De confrontatie met jezelf......
Inderdaad, die moet je wel aan kunnen. Factchecking is een vorm van waarheidsvinding. Dat kan heel belangrijk zijn maar ik weet zeker dat niemand met 100% waarheid over de wereld, maar vooral zichzelf, wil leven hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Nepnieuws: hoe kun je checken of een bericht klopt of niet?

Bericht door Kristof Piessens » 24 okt 2021, 07:55

waarheidbevinding als factchecking ? Vorm van denk je dan...

Maar aan de ene kant wat is er mis aan confrontatie met jezelf als je zelf weet niet onfeilbaar te zijn met inform(atie)ering...bedoel ik krijg meestal de kriegel als ik merk dat een persoon iets van zichzelf probeert te confronteren naar een ander toe zonder dat bij zichzelf te doen...op dat punt begin ik mij af te vragen wiens leven je aan het leven bent ? besef hebben is 1 ding maar weten dat het volstrekt normaal is om af en toe geen antwoord te hebben op vragen die er op dat moment niet toe doen, personen hebben voor zichzelf wel de taak om bewust te zijn van wat ze zeggen en doen en niet zomaar iets te doen zonder het besef te hebben van de waarheid over de omstandigheden.

Waarheid kennen is ware kennis, besef hebben dat je niet kleiner kan zijn dan je al bent, denken in het groot hebben velen heel moeite mee maar daar is het ego inderdaad de dwarsligger van de wereld !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie