Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

Bericht door taigitu » 03 nov 2021, 11:56

Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

30-10-2021

Je kent het wel: de bel gaat en er staat een bezorger voor de deur. Zelf heb je niets besteld. Het is een pakketje voor je buren.
Maar hoe zit het eigenlijk met de verantwoordelijkheid als er iets misgaat?

'Dit pakket is voor nummer 73'

Het is zaterdagochtend en terwijl je de bloemen en planten in de bakken doet, komt er een bezorger de galerij op: 'Dit pakket is voor nummer 73.
Wilt u het aannemen?' Je twijfelt, want je kent die buurman niet zo goed. Maar dat maakt voor de bezorger niets uit. 'Ja, ik heb haast! Kunt u het aannemen?'
Uiteindelijk neem je het pakketje aan, maar de vraag blijft toch door je hoofd spoken: 'Ben ik nu verantwoordelijk als er iets misgaat?'

Reactie PostNL
Hoe zit het precies? We vroegen PostNL om een reactie. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat het volgende:
'Aflevering vindt plaats op het op de zending vermelde adres, dan wel op een door de geadresseerde opgegeven ander adres.
PostNL heeft in dat geval het recht om een (binnenlandse) zending zonder aanvullende dienst - met handtekening voor ontvangst
of een internationale zending die niet op het (woon)adres kan worden afgeleverd - uit te reiken aan één van zijn buren.'
Verder staat vermeld dat in een dergelijk geval een schriftelijke mededeling wordt achtergelaten in de brievenbus van de geadresseerde.
'Bij uitreiking aan buren zal het vervoer en de verantwoordelijkheid van PostNL onder de vervoerovereenkomst zijn geëindigd.
' Het moet dan dus wel echt worden uitgereikt. De buren kunnen uiteraard ook weigeren om het pakketje aan te nemen.

Lees verder via de link:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... 1+november
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

Bericht door Kristof Piessens » 03 nov 2021, 12:30

Tsja, bij de belgische post is dat ook vergelijkbaar als je afwezig bent op de bezorgingsdag en je buur weet dat je meestal thuis bent kan die altijd een alternatief adres nummer opgeven waar het kan bezorgd worden bij afwezigheid...

Ik heb het tot nu toe 2 x voorgehad en het was telkens dezelfde buurvrouw die iets bestelde en via mijn nummer liet bezorgen...

Ik weet niet waarom maar ik zoek er verder niets achter tenzij ik evengoed kan melden dat ik niets ontvangen heb, er is mij namelijk niet op voorhand gezegd dat er pakketjes zijn besteld en mogelijk afwezig zal zijn om te kunnen ontvangen.

Ik weet het niet, maar de volgende mag ik evengoed gaan weigeren, ze had maar aanwezig moeten zijn, misbruik van kennis zonder voorhandse inlichting van een bestelling bij een buur komt voor mij over alsof er getoetst word dat je buur te vertrouwen is of niet.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

Bericht door Fenna » 03 nov 2021, 13:09

Je doet het meestal uit coulance, maar het is blijkbaar niet zonder risico's.
Ik denk dat ik het pakketje van een onaardige buur volgende keer maar niet met aanneem :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

Bericht door taigitu » 03 nov 2021, 13:16

Ik vind het nogal vrijpostig als een buur ongevraagd jouw adres doorgeeft waar het eventueel bezorgd kan worden.
Ik vraag me ook af hoe er in een situatie aan toe gaat als je niet aanpakt omdat er niets aan je is
vertelt hierover. Of als het pakje zwaar beschadigd is en jij het toch aangepakt hebt.... de buur zou het geweigerd hebben hiervoor....
Het kan de sfeer tussen buren goed verpesten. Ik vind dat je er afspraken over moet maken.
Zelf pak ik ook regelmatig pakjes aan maar ik vraag me wel af hoe het gaat als de postbode niet
het pakje aflevert en er wel de melding dat het bij de buren ligt dat het is bezorgd.....
Ook dat heb ik wel een gehoord. De bezorgdienst zegt dan niet meer verantwoordelijk te zijn.
Ik vind dat nogal makkelijk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Ben je verantwoordelijk als je een pakketje aanneemt voor de buren?

Bericht door Kristof Piessens » 03 nov 2021, 13:54

Dat vind ik ook om ongevraagd een alternatief verzendadres te vermelden bij bestelling, tenzij je dat doet had je evengoed een briefje of even aangebeld om te melden dat je iets hebt besteld en mijn adres is opgegeven omdat je zelf afwezig zal zijn op het bezorgmoment/dag.
In mijn geval wist ze dat goed dat ik die dag thuis was, maar stel dat ik niet thuis ben/was dan heeft ze een inschattingsfout gemaakt en ligt de verantwoordelijkheid van het pakket nog steeds bij de bezorgdienst in kwestie en zijn ze verplicht een briefje achter te laten dat ze langs geweest zijn en alternatief adres ook afwezig was/is.
Ik kan me niet voorstellen wat deze situatie voor de besteller (buurvrouw) zou uitgelokt hebben, niets zeggen, kon ik dat ook niet weten dat je mijn adres als alternatief hebt opgegeven, ik stond daar tot 2 x toe met onaangekondigde pakketjes aan mijn deur, maar goed heb ze beide keren wel aangenomen maar de volgende keer weiger ik ze gewoonweg en ga ik hierover mijn buur inlichten dat ik graag zou hebben dat ze me verwittigd dat mijn adres is opgegeven, dan weet ik dat ik thuis kan blijven of niet, beter is voordat ze iets besteld eerst even te vragen of ik niet thuis zal zijn op die dag, als ik niet aanwezig zal zijn om pakketje aan te nemen, zal ze een ander alternatief adres moeten zoeken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie