'Gezonde snack' rozijnen zijn zwaar vervuild.

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

'Gezonde snack' rozijnen zijn zwaar vervuild.

Bericht door taigitu » 12 nov 2021, 16:40

'Gezonde snack' rozijnen zijn zwaar vervuild.

12-11-2021

Rozijnen worden door veel ouders gezien als gezond tussendoortje voor hun kinderen.
Ons onderzoek toont echter aan dat dat rozijnen in toenemende mate zwaar vervuild zijn met bestrijdingsmiddelen — tot wel 30 soorten gif per meting! De huidige regelgeving houdt helaas nog steeds geen rekening met zogenaamde mengseltoxiciteit en omdat de wettelijke normen (MRL) van de afzonderlijke pesticiden niet zijn overschreden hoeft de NVWA de met landbouwgif doordrenkte rozijnen niet uit de handel te halen. Deze giftige voedingsmiddelen komen op ons bord terecht en dat is natuurlijk enorm kwalijk! Daarom roepen wij de politiek op nu voorzorgsmaatregelen te nemen met betrekking tot de stapeleffecten van meerdere bestrijdingsmiddelen. Ook willen we dat de supermarkten een maximum van vijf pesticiden per product gaan hanteren.

Lees verder via de link:
https://nieuwsbrief.foodwatch.nl/l/mail ... gsmiddelen

Ik heb laatst ook de nodige rozijnen gekocht en ook mijn zoon geattendeerd dat de rozijn praktisch is
als 'snoepje' voor mijn kleinzoon..... Dat moet ik nu even gaan 'aanvullen' met dit nieuws.
Hoeveel meer producten zijn zo zwaar vervuild en een risico voor je gezondheid.

Zelf heb ik me de afgelopen jaren verwend met cranberries. Heerlijk om te snoepen of ze gebruiken als je havermoutpap kookt.
Een handje toevoegen en dat smaakt heerlijk. En je kan ze telen zonder gif. Ik weet alleen niet of ik de gifvrije heb gekocht toen.

The Cranberry Company: cranberryteelt voor natuurontwikkeling
Natuur verbeteren met cranberryteelt als middel


Op de veenweidegebieden in de Krimpenerwaard is Bart Crouwers gestart met cranberry’s telen. Een innovatief, economisch renderend boerenbedrijf in het veen, dat de motor wordt voor de natuurontwikkeling in het gebied. Het Nationaal Groenfonds ondersteunt dit project met geld, netwerk en kennis.

Bart Crouwers begon in 2015 met zijn project om cranberry’s te gaan telen in de Krimpenerwaard. ‘Ik was lange tijd bestuurlijk actief in dit gebied en van daaruit betrokken bij het zoeken naar een vorm van landbouw die zich beter verhoudt met het niet bemalen van veen. In dit gebied is 90% van de landbouwactiviteiten melkveehouderij. Daarvoor is bemalen nodig en dat leidde tot steeds verdere inklinking van het veen. Uiteindelijk zou het een grote badkuip worden.’

Door onderzoek van het Veenweide Informatie Centrum wist ik dat cranberry telen een mogelijkheid zou zijn. Onder de bestaande agrariërs was het enthousiasme hiervoor nul, maar ik vond het te mooi om niet te doen: cranberry’s zijn supergezond en de teelt is goed te combineren met natuurbeheer. In 2015 besloot ik om het zelf op te pakken en vond ik in Gerard Harleman een compagnon en mede-investeerder. Hij kent de wereld van groente- en fruitinkoop goed.

Lees verder:
https://www.nationaalgroenfonds.nl/proj ... -van-wordt
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie