Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Tammy » 11 jan 2022, 12:31

Afbeelding
De term Bersiap, die wordt gebruikt om de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie (1945-1950) te omschrijven, wordt volgens Triyana als racistisch beschouwd.

Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

AMSTERDAM - De Federatie Indische Nederlanders (FIN) zegt dinsdag aangifte te gaan doen tegen de Indonesische gastcurator Bonnie Triyana wegens het schrappen van het woord Bersiap in de tentoonstelling ’Revolusi, Indonesië onafhankelijk’ voor het Rijksmuseum in Amsterdam. „Ik word hier fysiek onpasselijk van”, aldus Hans Moll, voorzitter van Federatie Indische Nederlanders (FIN).



Lees verder via link:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1089983 ... rm-bersiap

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Tammy » 11 jan 2022, 12:35

Ik weet eigenlijk praktisch niks van deze periode.
Wat ik wel weet is dat het Rijksmuseum vaker termen weg laat omdat het te gevoelig ligt.
Tenminste een aantal jaren geleden waren er ook een paar zaken.
Ik weet niet meer wat, staat ergens op het forum.
Volgens mij hebben ze er wel een beschrijving bijgezet hoe het toen was maar weet het niet zeker.

Ik ben voor zaken benoemen zoals het toen was.
Dat is namelijk de echte geschiedenis.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Tardis » 11 jan 2022, 17:02

Dag Tammy, ik ben het met je eens.

Toch doe ik aan zelfcensuur in het boek dat ik schrijf.
Voorbeeld: In de jaren '40 sprak men in Nederland niet van 'zwarte mensen' maar van nikkers, of nikkertjes. In de Betuwe hadden de inwoners nog nooit zo iemand gezien, dus daar reageerden ze nogal opgewonden over. Als ik het de mensen van toen in alle onschuld laat zeggen (omdat dat toen het gangbare woord was) als ze er de chauffeurs van Amerikaanse legervoertuigen mee aanduiden dan breekt de hel los. Dan wordt er door de azijnpissers geen rekening gehouden met het vocabulaire uit die tijd maar wat wenselijk is anno 2022 en daar wil ik helemaal geen discussie over voeren. Het verhaal wordt al controversieel genoeg. Dus ik zal dat woord vermijden.
Het eerste deel van de driedelige serie is inmiddels ver gevorderd. Nog een paar maanden hard werken. Ik streef er naar om het in juli te presenteren.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Fenna » 11 jan 2022, 17:56

Tardis schreef:
11 jan 2022, 17:02
et eerste deel van de driedelige serie is inmiddels ver gevorderd. Nog een paar maanden hard werken. Ik streef er naar om het in juli te presenteren.
Ik houd mij aanbevolen. ;P!
Vond in Pieps en Peter ook mooi beschreven hoe een kind de oorlog heeft beleefd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Tammy » 12 jan 2022, 08:25

Ik wens je heel veel succes toe Tardis met je boek. :grin:
En ik begrijp je censuur zeg maar.
Het is jammer dat er mensen zijn die het verleden doortrekken naar de maatstaven van nu.
Maar die mensen zullen er altijd zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Tammy » 12 jan 2022, 16:26

Waarom Rijksmuseum wordt verweten aan ‘Bersiap-ontkenning’ te doen.


Het hele artikel is te lezen op onderstaande link :

https://www.ewmagazine.nl/cultuur/achte ... en-865023/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Tammy » 22 jan 2022, 09:37

Afbeelding
Slachtoffers van de 'bersiap' worden opgegraven © Nederlands Instituut voor Militaire Historie.

Aangifte tegen Rijksmuseum na handhaven term ‘bersiap’: ‘Racistisch en stigmatiserend’

Het Comité Nederlandse Ereschulden doet aangifte tegen het Rijksmuseum omdat het tóch de term ‘bersiap’ gebruikt in een tentoonstelling over de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië. De organisatie vindt de term, waarmee een periode van geweld van Indonesiërs tegen (Indische) Nederlanders wordt aangeduid, ‘racistisch, stigmatiserend en een vorm van geschiedvervalsing'.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/binnenland/aangifte-t ... ~aec47997/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Het Rijksmuseum heeft er goed aan gedaan om hun eerdere beslissing terug te draaien na alle kritiek.
En de naam bersiap wel te gebruiken en te voorzien van historische context.
Helaas is dat niet goed genoeg voor het Comité Nederlandse Ereschulden.
Ik vind deze aangifte niet terecht, ben benieuwd wat de uitkomst word.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aangifte tegen gastcurator Rijksmuseum wegens bannen ’racistische term’ Bersiap

Bericht door Fenna » 22 jan 2022, 11:39

;P! Tammy
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie