Veroordeelde 'heks' van Salem na 329 jaar officieel vrijgesproken

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Veroordeelde 'heks' van Salem na 329 jaar officieel vrijgesproken

Bericht door taigitu » 01 jun 2022, 11:56

Afbeelding


Veroordeelde 'heks' van Salem na 329 jaar officieel vrijgesproken
26 mei 2022

Het duurde meer dan drie eeuwen, maar de 'laatste heks van Salem' is dan eindelijk vrijgesproken.

Donderdag zorgde de Amerikaanse staat Massachusetts ervoor dat de in 1693 wegens hekserij ter dood veroordeelde Elizabeth Johnson
na 329 jaar gerechtigheid kreeg. Johnson was een van de vele slachtoffers van de zogeheten heksenprocessen van Salem,
de zeer beruchte heksenvervolgingen in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

In de jaren na de heksenvervolgingen zijn veel veroordeelden postuum vrijgesproken.
Johnson was de laatste bij wie dat nog niet gebeurd was. Overigens werd zij ondanks haar terdoodveroordeling niet geëxecuteerd.

De zaak van Johnson kwam vorig jaar weer aan het rollen toen een groep middelbare scholieren voor het vak maatschappijleer onderzoek
deden naar het lot van de vrouw. Senator Diana DiZoglio pakte de zaak op en beloofde dat Johnson eerherstel zou krijgen.

"We zullen nooit in staat zijn om te veranderen wat er met slachtoffers als Elizabeth is gebeurd,
maar we kunnen op zijn minst de zaak rechtzetten", zei DiZoglio.

Via de beruchte heksenprocessen in het Amerikaanse Salem werden 150 mensen opgesloten op beschuldiging van hekserij.

In totaal twintig onschuldige vrouwen en mannen in Salem werden gedood, omdat ze schuldig waren bevonden aan hekserij.
Dertien vrouwen en zes mannen werden opgehangen. Eén man werd verdrukt. Zeven personen stierven in de gevangenis.

Door: NU.nl
https://www.nu.nl/buitenland/6203114/ve ... roken.html
Heden ten dage wordt je als 'gek' of iets in die geest bestempeld...... Is wel iets rustiger en vredelievender.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Veroordeelde 'heks' van Salem na 329 jaar officieel vrijgesproken

Bericht door Fenna » 01 jun 2022, 11:57

Nou, daar heeft ze wat aan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Veroordeelde 'heks' van Salem na 329 jaar officieel vrijgesproken

Bericht door taigitu » 01 jun 2022, 12:05

Gouverneur maakt einde aan heksenjacht

Wanneer er paniek uitbreekt in Salem in de Engelse kolonie Massachusetts na aantijgingen van hekserij,
begint gouverneur Phips een proces. Maar als het uit de hand loopt en zijn eigen vrouw ook verdacht wordt,
trekt hij de stekker eruit. In een brief aan het hof geeft hij een toelichting.


Door Else Christensen - Gepubliceerd op 08.02.21

Boston, New England, 21/2 1693

Aan de edele graaf van Nottingham, Whitehall, Londen.

Uwe excellentie

Via de kapitein van de Samuel and Henry heb ik reeds bericht dat de huizen van bewaring bij mijn aankomst hier vol zaten met mensen die verdacht werden van hekserij.

Ik ontving talloze klachten van mensen die zijn lastiggevallen door heksen en die meerderen bij naam noemden die de bron zouden zijn van hun kwellingen.

Omdat het aantal van deze klachten met de dag toenam, stelde ik op advies van de vicegouverneur en de gouvernementele raad een gerechtelijke commissie in om de vermeende heksen te berechten.

De vicegouverneur leidde de commissie, en de overige leden waren de verstandigste lieden die beschikbaar waren.

Ik vertrouwde erop dat de rechtbank in hekserijzaken de juiste methode zou hanteren.
De graaf van Nottingham



Daniel Finch (1647-1730) was de minister van Buitenlandse Zaken van de Engelse koning en ging over de koloniën in Amerika.

In deze tijd vertrok ik om het leger te leiden in het oosten van de provincie, want de Fransen en indianen hadden enkele van onze grensnederzettingen aangevallen.

Toen ik na enige tijd terugkeerde, waren de mensen zeer ontevreden met de gang van zaken bij het gerecht. Zo’n 20 mensen waren veroordeeld en terechtgesteld, van wie enkelen volgens velen onschuldig waren.


Het gerecht ging nog steeds op dezelfde wijze te werk.

Het nodigde de benadeelde personen in de rechtbank uit, en als ze omvielen en lagen te kronkelen van de pijn zodra de verdachte naar hen keek, maar weer tot hun positieven kwamen nadat de verdachte hen had aangeraakt, was de verdachte schuldig.

De benadeelde moest zweren dat de gevangene hem leed had aangedaan en dat hij had gezien hoe haar geest haar lichaam had verlaten en hem had gekweld en mishandeld.

Toen ik de zaak onderzocht, kreeg ik van de rechters te horen dat ze op deze manier begonnen, maar dat ze zeker ook over getuigenissen beschikten tegen degenen die waren veroordeeld, die onomstotelijk bewezen dat ze heksen waren.

Mettertijd kwam ik er echter achter dat de duivel ook de gedaante van onschuldige mensen kan aannemen. Van sommige beschuldigden wist ik zeker dat ze onschuldig waren.

Veel zeer achtenswaardige personen werden aangezien voor heks of tovenaar.

Desalniettemin ging de vicegouverneur vol vuur door op de ingeslagen weg, tot grote ontevredenheid van de bevolking.

De volkswoede hield aan tot ik een einde maakte aan de processen. Dat deed ik omdat ik vreesde dat veel onschuldige personen het leven zouden laten als het zo doorging.

Zeker 50 mensen zaten in hechtenis in kommervolle omstandigheden. Ze leden kou en armoede.

Tegen velen van hen was een waargenomen geest het enige bewijs, en omdat ze op onterechte gronden vastzaten, heb ik enkelen op borgtocht vrijgelaten.

Ook verzocht ik de rechters te bekijken hoe kan worden voorkomen dat anderen in de gevangenis omkwamen.

Lees verder via de link:
https://historianet.nl/maatschappij/ges ... eksenjacht
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Veroordeelde 'heks' van Salem na 329 jaar officieel vrijgesproken

Bericht door taigitu » 01 jun 2022, 12:11

Fenna schreef:
01 jun 2022, 11:57
Nou, daar heeft ze wat aan.
Het is wel raar dat zij niet werd vrijgesproken.
Paranormaliteit wordt door menigeen nog als (een soort van) hekserij gezien door velen.
Degene die hier de aanzet hebben gegeven dat ook zij werd vrijgesproken zou ook paranormaal kunnen zijn
en dit onrecht per sé willen corrigeren. Het is gelukt, dat vind ik mooi.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie