Wat te doen met beschadigd geld?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Wat te doen met beschadigd geld?

Bericht door taigitu » 08 jul 2022, 17:15

Afbeelding

Wat te doen met beschadigd geld?

Erik Bogaards | Foto’s Frank Brandwijk | Gepubliceerd: 21-08-2019

Niets meer waard?

Nog steeds een behoorlijk aantal mensen ‘verstopt’ geld. Jaren later worden die biljetten dan teruggevonden, vaak beschadigd.
Bij De Nederlandsche Bank komen dagelijks pakketjes met dergelijk gehavend geld binnen. Behoudt dat z’n waarde?

Soms staat er alleen een pennenstreepje op een afgekeurd bankbiljet. Of er zit een scheurtje in. Maar Rob Ruizendaal van De Nederlandsche Bank (DNB) ziet dagelijks veel gekkere slappe was voorbijkomen. De laatste jaren lijkt geld begraven weer een vlucht te nemen. Met dramatische gevolgen. “Mensen stoppen het geld in een doos en denken dat het veilig onder de grond ligt. Na een paar jaar kijken ze er weer eens naar en dan blijkt het beschimmeld of aangevreten. Of allebei.” Ook in de magnetron sneuvelen heel wat euro’s. Ruizendaal: “Mensen gaan op vakantie en er ligt nog geld in huis. Dus snel even opbergen op een plek waar inbrekers het nooit verwachten. Terug thuis een prakkie opwarmen en… door de metalen strip vliegt het biljet in brand.”

Gratis omruilen

Wat dan? Bij De Nederlandsche Bank kun je oud en beschadigd geld gratis en voor niets omruilen voor krakend verse biljetten. Waarom? Omdat DNB al het geld dat in omloop is, naast echt, ook ‘schoon’ wil houden. Dat is goed voor het vertrouwen in een betaalmiddel. Dat mag wat kosten: in 2018 heeft DNB 86 miljoen biljetten versnipperd. De meeste biljetten worden er tijdens standaardcontroles uit gevist. Daarnaast keert DNB jaarlijks voor zo’n €7.000.000 uit aan pechvogels met ‘kapot’ geld.
Zij kunnen terecht aan de balie van DNB, opsturen kan ook. Bij grotere bedragen wil de bank natuurlijk wel weten waar het vandaan komt. Bijvoorbeeld in het geval van die beschimmelde stapel 500 eurobiljetten die een paar jaar achter een wasmachine had gelegen. Leg dat maar eens uit!

Het geld was van een handelaar in oldtimers. ‘Contant’ is daar de norm, maar de handel was even wat minder. Daarom verstopte hij het geld ‘even’. En zo ben je ineens een paar jaar verder en komt het muffe pakketje tevoorschijn. Bankafschriften staafden het verhaal en zo kreeg meneer voor €74.000 nieuwe biljetten. Ruizendaal: “De kunst is om er zo neutraal mogelijk naar te blijven kijken. Tegenwoordig maakt contant geld bijna automatisch verdacht. Dat is jammer. Het is een wettig betaalmiddel dat veel mensen gewoon gebruiken omdat ze het gewend zijn. Vaak zit er een heel logisch verhaal achter.”

Lees verder via de link:
https://www.plusonline.nl/sparen/wat-te ... adigd-geld

Ik betaal mijn dagelijkse boodschappen nog gewoon op de ouderwetse manier, met contant geld.
Per giro betaal ik dus vaak voor de extra dingen, die niet direct op het boodschappenbriefje staan.
Zo krijg ik dus regelmatig papiergeld van de winkelier en dat ziet er niet altijd even fris uit.
De 'briefjes' die me bijna nep lijken geef ik dus snel weer uit. Zo vond ik een tijdje terug 50,= euro
op het fietspad (ik heb dat op het forum een keer beschreven) en dat briefje zag er prima uit.
Maar het leek me wat dunner en lichter van kleur, waardoor ik me afvroeg of het wel echt was.
Ik heb een tijdje in een potje gestopt en later ben ik gaan kijken en vragen aan anderen hoe zij
er over dachten. Ik wilde niet aan de kassa aan de schandpaal genageld worden als ik er mee betaalde.
Het bleek echt te zijn. Hebben jullie ook weleens je twijfels over het papieren geld wat je ontvangt
in de winkels?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wat te doen met beschadigd geld?

Bericht door Tammy » 09 jul 2022, 09:27

Ik betaal nog maar zelden met papier geld.
Mijn man die bijna alle boodschappen doet heeft niks meer met papieren geld.
Hij betaald altijd via pinnen en steeds vaker met zijn IPhone.

Ik heb weleens vroeger een paar keer gedacht of het papieren geld echt was.
Waarom ik dat dacht weet ik niet, iets met de kleur volgens mij.
Maar heb er gewoon mee betaald en werd geaccepteerd dus zal het wel goed zijn geweest.
Of niet maar dan had de ontvanger het ook niet in de gaten.

Ik ben me wel bewust geworden sinds een paar jaar hoe vies papieren geld is.
Gaat door miljoenen vieze handen.
Maar dat is de pincode invoeren op een pinautomaat ook.
Al die touchscreens zijn net zo vies als papieren geld.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie