Collecte aan de deur of op straat, wat zijn de regels?

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Collecte aan de deur of op straat, wat zijn de regels?

Bericht door taigitu » 07 okt 2022, 11:22

Collecte aan de deur of op straat, wat zijn de regels?

Hulpartikel - 06-09-2022


Regelmatig staan ze aan de deur of voor een supermarkt: mensen die geld vragen voor het goede doel. Hartstikke goed, want er zijn altijd mensen die de hulp
van goede doelen hard nodig hebben. Werving van donateurs en collectes zijn wel aan regels gebonden. We zetten ze op een rijtje.

Collecte aan de deur

Jaarlijks gaan ongeveer 650.000 vrijwilligers langs de deuren om geld in te zamelen voor 25 landelijke collecterende goede doelen.
Deze doelen mogen één week per jaar collecteren en dit is terug te vinden in het collecterooster. Bij collecte gaat het om een eenmalige gift.
Goede doelen die niet landelijk collecteren, kunnen bij de gemeenten in ‘vrije weken’ een vergunning aanvragen. Een collectant doet het werk vrijwillig
en moet een kopie van de vergunning kunnen tonen. In de meeste gevallen moet een collectant minimaal zestien jaar oud. Vroeger ging een collecte altijd
met een bus waarin mensen contant geld konden doen, tegenwoordig is het ook gebruikelijk dat je betaalt door middel van een QR-code.

Lees verder via de link:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... de-regels/
Afbeelding

Het gebeurt nog maar zelden dat er een collectant voor de deur staat.
Als ik niets wil bijdragen aan het onderwerp waarvoor ze collecteren zeg ik gewoon nee.
Niet aardig misschien maar ik kies waar ik wél aan wil bijdragen, dat was vroeger anders.
Dat er regels waren voor collecteren wist ik niet. Prettig te weten dat ze zich ten alle tijden
moeten kunnen identificeren en ook (schriftelijk) voor welk doel.
Ik heb ooit zo'n ouderwetse collectebus gekocht en gebruik die als spaarpot voor centen en stuivers.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Collecte aan de deur of op straat, wat zijn de regels?

Bericht door taigitu » 07 okt 2022, 11:35

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Collecte aan de deur of op straat, wat zijn de regels?

Bericht door Tammy » 07 okt 2022, 11:57

Heel vroeger gaf ik wel eens iets in zo’n collectebus maar ben daar toen mee gestopt.
Ik kreeg verhalen te horen dat de directeuren belachelijk veel salaris kregen van de organisaties waarvoor men langs de deuren ging.
De eerste waar ik het van wist was volgens mij de hartstichting of het Rode Kruis, ik weet het niet meer.
Maar sindsdien geen cent meer gegeven.

Hulde trouwens voor de collectanten hoor die in regen en wind langs de deuren gaan.
Die mogen van mij een flink geldbedrag krijgen voor hun inzet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Collecte aan de deur of op straat, wat zijn de regels?

Bericht door univers » 07 okt 2022, 12:02

Laatst wat ik gegeven heb, was aan het leger des heils, een piek, maar wel 60 jaar geleden.
Als ze aan de deur komen, stuur ik ze altijd door, naar die oplichters in Den Haag.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie