Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door taigitu » 10 okt 2022, 15:40

Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

9 oktober 2022

Tientallen statushouders hebben tot verbazing van Utrechtse ondernemers ontslag genomen nadat ze deze zomer
vanuit het asielzoekerscentrum in Utrecht waren doorgestroomd naar een woning. Dat meldt het FD.
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de gemeente laten weten hiervan op de hoogte te zijn.
Ze proberen de betrokkenen over te halen hun werk toch te behouden.

Een ondernemer van een horecazaak zegt in de krant: "Ik snapte er niets van. Het zijn stuk voor stuk leuke medewerkers.
Ze integreerden goed. Doodzonde. Ik heb ze nog bij me geroepen, maar ze bleven ervan overtuigd zijn beter af te zijn met een uitkering en een huis."

Toen de ondernemer navraag ging doen kwam hij erachter dat bij collega's hetzelfde gebeurde. Ook daar zeiden medewerkers die tot voor kort
in het azc verbleven hun baan op, met als hoofdreden dat ze een nieuwe woning hadden gekregen.
Bewoners van een azc ontvangen elke week zo'n 60 euro leefgeld. Zodra een bewoner een woning toegewezen krijgt,
verandert zijn of haar situatie drastisch. Een statushouders heeft dan recht op allerlei uitkeringen en toeslagen.
Ook wanneer hij of zij geen baan meer heeft.


Lees verder via de link:
https://nieuwrechts.nl/89970-tientallen ... huurwoning


Afbeelding



Dit is toch niet waar hoop ik.
Ze wonen in Nederland en niet in Luilekkerland.....toch?
Ben ik nou dom, dat deze mogelijkheid om statushouders te helpen, nogal dom is?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door Determinist » 10 okt 2022, 16:07

Tsja. Het is ongelofelijk.

Wat ik onlangs ook nog hoorde van mijn zus die bij de gemeente Amsterdam werkt en diep in het pijndossier "kindertoeslagaffaire" zit, dat een groot deel van de mensen die aanvraag gedaan hebben voor hulp

NIET EENS KINDEREN HEBBEN

Maar elke aanvraag moet met zorg, veel tijd en kosten behandeld worden, wat ook één van de redenen is waarom het zo traag gaat.
Ja wat wil je met al die ellendelingen die het zaakje besodemieteren.

Allemaal naar Texel sturen om goud te graven...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door taigitu » 10 okt 2022, 19:03

Determinist schreef:
10 okt 2022, 16:07
Tsja. Het is ongelofelijk.

Wat ik onlangs ook nog hoorde van mijn zus die bij de gemeente Amsterdam werkt en diep in het pijndossier "kindertoeslagaffaire" zit, dat een groot deel van de mensen die aanvraag gedaan hebben voor hulp

NIET EENS KINDEREN HEBBEN
Dan vraag ik me af wat voor situaties het dan zijn dat dat geprobeerd wordt.
Het enige wat ik kan bedenken is dat in die situaties de kinderen buiten Nederland
zijn geboren en de controle hierop moeilijker is, misschien bijna onmogelijk om
officiële papieren hierover te krijgen. En dan kan een ''valsspeler" misschien
middelen hebben om een valse aanvraag te doen.
Wel heftig als dat, volgens jouw zus, dat veel voorkomt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door Determinist » 11 okt 2022, 10:31

taigitu schreef:
10 okt 2022, 19:03
Dan vraag ik me af wat voor situaties het dan zijn dat dat geprobeerd wordt.
In veel gevallen van fraude is het een kwestie van gewoon proberen, ongeacht de situatie.
En vaak worden de regels misbruikt die alleen op te sporen zijn als men diep gaat controleren.

Maar zomaar controleren mag weer niet want dan wordt dit gezien als profileren.

In het geval van de toeslagaffaire is het simpel. De Nederlandse staat is afgestraft door te streng te zijn.
En inderdaad is dat is veel situaties het geval geweest.

Maar op dit moment worden de ambtenaren onder druk gezet om zo snel mogelijk zaken op te lossen. Het mag gewoon geen tijd meer kosten.
Het beeld bestaat dat het allemaal zielige mensen zijn die koste wat het kost stante pede geholpen dienen te worden.

De ambtenaar gaat op het hakblok zodra men vanuit de media en daarmee de politiek hoort dat men te traag zaken oppakt.
Echter onderzoek kost veel tijd. Het is dus kiezen tussen grondig uitzoeken hoe het staat met elk dossier of deze zo snel mogelijk er doorheen jassen.

En omdat men weet dat het er snel doorheen gejast wordt komen de fraudeurs als vliegen op de stront af en zorgen dat er een dossier komt.
De kans dat deze dan in hun voordeel wordt afgehandeld is groot en daarmee lucratief om gewoon te proberen.

Fraudeurs aanpakken is heel lastig omdat dit een balans is tussen grondig te werk gaan (daarmee kans op profileren en traagheid) en vrijgevigheid in de regels.
En dat wringt met elkaar. We zijn zowel boos op ambtenaren die te streng en traag zijn maar tegelijkertijd boos als deze ambtenaren door minder streng en sneller dossiers op te lossen fraudeurs in de hand speelt.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door Determinist » 11 okt 2022, 10:59

Waar ik zo moe van wordt is het zwart-wit reageren en populistische uitspraken.

Kijk naar deze:
Geert Wilders (PVV) reageert: "Profiteurs. Ze krijgen een verblijfsvergunning, gratis zorg, met voorrang een woning en nemen als dank meteen ontslag om maximaal te kunnen profiteren van uitkeringen en toeslagen en niets te doen. Pak ze alles meteen af en zet ze uit!" Om aan toe te voegen: "Parasiteren doe je maar in je eigen land. Opkrassen met die lui is het niet goedschiks dan kwaadschiks. Ik zou ze linea recta ons land uitknikkeren!"

JA21: "JA21 wil dinsdag opheldering van staatssecretaris v/d Burg (VVD) bij het vragenuurtje. Wat ons betreft worden de statushouders Utrecht, die overduidelijk misbruik willen maken van ons systeem, direct uit deze huizen gezet. Dan kunnen daar Utrechters wonen die wel willen werken."
Waren het niet deze partijen die vooraan stonden om te klagen over te streng beleid (en daarmee kans op onacceptabele gevolgen)?

Met deze uitspraken voor ander beleid veroorzaken ze dus een eigen nieuwe affaire.

Want wat doe je zodra iemand ontslagen wordt?
Wat bij ziekte en deze niet meer kan werken?
Wat als men een overgangsperiode heeft van baan A naar baan B?

Volgens deze roeptoeters moeten we "overduidelijk" misbruik afstraffen.
Hoe maak je onderscheid tussen "overduidelijk" misbruik en die gevallen waar het "lijkt op overduidelijk misbruik" en daar waar het geen misbruik is?

Zo makkelijk is het helemaal niet.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door taigitu » 11 okt 2022, 11:49

Determinist schreef:
11 okt 2022, 10:59
Waar ik zo moe van wordt is het zwart-wit reageren en populistische uitspraken.

Kijk naar deze:
Waren het niet deze partijen die vooraan stonden om te klagen over te streng beleid (en daarmee kans op onacceptabele gevolgen)?

Met deze uitspraken voor ander beleid veroorzaken ze dus een eigen nieuwe affaire.

Want wat doe je zodra iemand ontslagen wordt?
Wat bij ziekte en deze niet meer kan werken?
Wat als men een overgangsperiode heeft van baan A naar baan B?

Volgens deze roeptoeters moeten we "overduidelijk" misbruik afstraffen.
Hoe maak je onderscheid tussen "overduidelijk" misbruik en die gevallen waar het "lijkt op overduidelijk misbruik" en daar waar het geen misbruik is?

Zo makkelijk is het helemaal niet.
Afbeelding

Je hebt gelijk hoe dingen fout kunnen gaan omdat er veel druk op zit.
En wat Wilders betreft.... een korreltje zout bij zijn uitspraken is niet voldoende.
Die leert het nooit, en dat hij nog steeds in de Tweede Kamer zit?
Maar ja, die heeft zoveel haat gezaaid dat hij in die functie beschermd wordt, dus...?

Wilders duikt weg voor rechter

28-10-2016
Wilders in verweer tegen zijn vervolging

© 2016-09-23 09:28:47 SCHIPHOL - Geert Wilders arriveert bij het Justitieel Complex Schiphol voor de derde zitting in de strafzaak tegen hem. De PVV-voorman wordt vervolgd voor het aanzetten to
Tweede Kamerlid Geert Wilders weigert de rechtszaak die tegen hem gevoerd wordt wegens haatzaaien bij te wonen. De door de wol geverfde politicus, die al twintig jaar in de Kamer zit, vermijdt zo de mogelijkheid dat hem in de rechtbank voor het oog van de camera de les wordt gelezen over de wet waar iedere Nederlander zich aan moet houden.
In het AD zegt de politicus dat hij zich niets zal aantrekken van een eventuele veroordeling en stelt hij justitie op een lijn met terroristen en politieke tegenstanders:
“Nederland is van ons. Dit is ons land en ik laat mij niet het zwijgen opleggen. Door niemand. Niet door moslimterroristen die mij al twaalf jaar bedreigen. Niet door politieke tegenstanders die me verketteren. En ook niet door het OM of de rechterlijke macht.”
Net als veel andere verdachten die terecht staan, beweert Wilders onschuldig te zijn. Hij beroept zich daarbij onder meer op opiniepeilingen waaruit zou blijken dat 43 procent het met hem eens is. In diezelfde peilingen geeft overigens een overweldigende meerderheid (73 procent) te kennen dat Wilders beslist geen deel uit moet maken van een volgende regering.
De verdachte is niet standaard verplicht te verschijnen bij een rechtszitting. Wel kan de rechter, indien dat nodig wordt geacht, de verdachte dwingen naar de rechtbank te komen. Wegblijven leidt vaak tot hogere straffen als er sprake is van een veroordeling. Het proces, waar 12 dagen voor uitgetrokken zijn, begint maandag. Wilders wordt vertegenwoordigd door zijn advocaat, mr Knoops.
Foto: Kamerlid Wilders arriveert bij de rechtbank, september 2016

Lees verder via de link:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... eg-rechter
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Tientallen statushouders in Utrecht nemen ontslag na krijgen huurwoning: "Direct uit huizen zetten!"

Bericht door taigitu » 11 okt 2022, 12:33

.

Misschien worden al wel vragen gesteld vanmiddag (14.00) in het vragenuurtje in de Tweede Kamer.
Zal een hoop lawaai geven.


De bizarre situatie rond statushouders in Utrecht die stoppen met werken na verkrijgen huurwoning

Hanvanderhorst - Historicus

Ik stelde mij de vraag: 'Hoe kom je in Utrecht aan een bijstandsuitkering?'.
U begrijpt wel waarom. In tal van media staat dat tientallen asielgerechtigden hun baan opzegden zodra ze bij voorrang een sociale huurwoning hadden gekregen. Ze konden nu immers een uitkering aanvragen.

De woede is groot. Minister Wiersma van Onderwijs heeft zich maandagochtend al opgewonden bij de ontbijt-tv. De Kamerleden Wybren van Haga en Gideon Markuszower willen het kabinet tijdens het vragenuurtje de oren wassen. De CDA-fractie in de Utrechtse raad is woedend. Deze muis krijgt een heel lange staart.

Hoe dus kom je in Utrecht aan een bijstandsuitkering en wat moet je daarvoor doen? De volgende elementen in de voorlichting vallen op:

* U doet er alles aan om genoeg te verdienen om weer rond te kunnen komen.

* U doet mee aan activiteiten die wij aanbieden om werk te vinden.

* U kunt de Nederlandse taal voldoende begrijpen, spreken, lezen en schrijven. Van nieuwkomers wordt het niveau IF geëist. Wie het inburgeringsexamen heeft gehaald, bezit minstens dat niveau. Anders moet je bij de gemeente een test van 2,5 uur komen doen. Onvoldoende Nederlands? De eerste zes maanden wordt de uitkering met 20% gekort, de volgende zes met 40%. Daarna volgt intrekking.

Het duurt een hele tijd voor de bijstand komt. Wie al vier weken tevergeefs op een beslissing wacht, kan onder bepaalde voorwaarden een voorschot aanvragen.

Dit plaatst de berichtgeving over de Utrechtse statushouders , die volgens de goegemeente liever lui dan moe zijn, in een merkwaardig licht. Ze hadden immers al werk en ze zegden dit op om van de soos te trekken, zoals men vroeger zei. Dit is rechtstreeks in strijd met de basisvoorwaarde dat je er alles aan moet doen met eigen verdiensten rond te komen. De statushouders deden het omgekeerde. Dat op zich is al reden genoeg voor een afwijzing van de aanvraag.

Toch hebben tientallen statushouders blijkbaar een uitkering gekregen met alle bijbehorende toeslagen. Nu zegt u misschien: "Dat is toch nogal glad. Nederlanders worden aan alle kanten gecontroleerd maar die buitenlandse uitvreters krijgen alles op een goudschaaltje aangereikt." Dan moet u de voorwaarden van de gemeente Utrecht nog eens allemaal nalezen. Velen daarvan zijn juist gericht op statushouders. Nogmaals, volgens deze berichtgeving hebben de nieuwbakken uitkeringstrekkers/statushouders allemaal hun werk opgezegd. Er is een enorm gebrek aan personeel op alle niveaus, ook de laagste. Het naar werk toe geleiden door de gemeente moet dus een fluitje van een cent zijn. Binnen twee weken kunnen al die statushouders aan de slag zijn. Daar hoef je in de regelingen niets voor te veranderen.

Alles bij elkaar is dat van die Utrechtse statushouders dus een raar verhaal. Nu al blijkt zonneklaar dat de regelgeving rond hun zaak aan duidelijkheid niets te wensen over laat. Ze hebben geen recht op een uitkering. Nooit gehad ook. In Het Financieele Dagblad doet een woordvoerder van de gemeente Utrecht de volgende uitspraak: "Er zijn ons gevallen bekend van statushouders die stoppen met werken als ze gaan verhuizen. Omdat we merken dat er soms toch onduidelijkheid over is, gaan we ze hier extra uitleg over geven. Onder meer over waarom werken een goede start is en waarom het toch loont om te (blijven) werken als je verhuist."

Dat is wel merkwaardig gezien de strengheid van de regels. Die uitleg aan de statushouders had immers kort kunnen zijn: "U bent er zelf de schuld van dat U geen inkomen meer hebt. U komt niet in aanmerking voor bijstand. Misschien wil de baas U terug nemen."

Zo krijgt de hele affaire de contouren van een bedrijfsongeval. Ondertussen hebben de statushouders die hun werk voor een uitkering verruilden, het draagvlak voor hun opvang een stevige klap toegebracht. Zij bewezen hun lotgenoten een slechte dienst. Dit geval is namelijk wel te verklaren maar niet uit te leggen, met name niet aan mensen die al jaren op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/d ... huurwoning
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie