Ouders willen zelf beslissen of hun kind twee achternamen krijgt - Vandaag wordt er gestemd.

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ouders willen zelf beslissen of hun kind twee achternamen krijgt - Vandaag wordt er gestemd.

Bericht door taigitu » 21 mar 2023, 09:39

Ouders willen zelf beslissen of hun kind twee achternamen krijgt

01-11-2018 - Verslag: Willem Jan Bloem

Ouders moeten ervoor kunnen kiezen hun kind een dubbele achternaam te geven, die van vader én moeder. "Het kind is tenslotte van twee ouders."

Laura Kraak is veertien weken zwanger en hoopt dat het Nederlandse systeem van namen geven snel verandert. Daarom is ze een petitie gestart. Kraak vindt het achterhaald dat het in Nederland niet mogelijk is om je kind een dubbele achternaam te geven. "Het voelt heel erg verkeerd om te moeten kiezen. Ik wil zelf bepalen welke namen ik mijn kind geef", vertelt ze.
Nederland blijft conservatief

"Ik overweeg zelfs om in de Verenigde Staten te bevallen", zegt Kraak. De wetgeving over naamgeving is in de VS heel vrij. Een dubbele achternaam is daar dus gewoon mogelijk, net als in de meeste Europese landen. De Spanjaarden hebben van oudsher al een dubbele achternaam. In andere landen, zoals Frankrijk, Engeland, Noorwegen, Denemarken en Polen is het een keuzemogelijkheid.

België heeft zich onlangs aan dat rijtje toegevoegd. "Dat ging niet zonder slag of stoot”, blikt oud-minister Annemie Turtelboom terug. "Het is een onderwerp dat veel emoties oproept. Veel mensen willen liever alles bij het oude laten. Voor hen heeft dit onderwerp geen 'prioriteit'. Een bekend conservatief reflex, als het om vrouwenzaken gaat", zegt Turtelboom.

Keuzevrijheid

Toch kreeg de Belgische oud-minister het voor elkaar. Ondanks het feit dat er maar weinig gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt, is ze toch trots op wat ze bereikte. "Het gaat mij om de keuzevrijheid."
In 2017 kreeg 89,6 procent van de kinderen in België de naam van de vader en 4,2 procent de naam van de moeder. De anderen kregen een dubbele naam.

Laura Kraak vindt dat we die keuzevrijheid in Nederland ook moeten hebben. "Mijn doel is niet dat elk kind verplicht een dubbele achternaam moet krijgen, maar wel dat ouders zelf kunnen beslissen hoeveel achternamen zij hun kinderen geven. Niet de overheid." Twee jaar geleden bracht Kraak al handtekeningen naar de Kamer. Minister Van der Steur, destijds minister van Veiligheid en Justitie, zag er toen niets in om het naamrecht te veranderen. Kraak hoopt dat het met het huidige kabinet anders ligt. Met haar nieuwe petitie hoopt ze veertigduizend handtekeningen op te halen, zodat het onderwerp behandeld wordt in de Tweede Kamer.

Kwartet aan zorgpasjes

Bart Lybeert hoopt daar ook op. Hij en zijn vriendin Charlotte Zonneveld hadden er grote moeite mee dat ze hun zoontje Olivier maar één naam mochten geven. "We vinden allebei onze achternaam mooi. Olivier is ook van ons allebei", legt hij uit. Op het geboortekaartje van Olivier staan dan ook twee achternamen. Ook in het dagelijks leven voeren ze dat door. "Alleen voor de overheid heet hij Olivier Zonneveld", legt Lybeert uit. Dat zorgt soms wel voor verwarring, vooral bij instanties. "We hebben een kwartet aan zorgpasjes omdat de verzekeraar het maar niet begreep."

D66 pleit er al langer voor dat ouders hun kind een dubbele achternaam kunnen geven. "Ik hoop dat er nu een meerderheid is om dit te regelen", zegt Tweede Kamerlid Vera Bergkamp. Binnen de coalitie heerst er verdeeldheid over het onderwerp. Het CDA is tegen. "Ik denk niet dat kinderen blij worden van twee achternamen", zegt Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/oud ... en-krijgt/

Introductie dubbele achternaam: debat samengevat

Eerste Kamer der Staten generaal

14 maart 2023

De Eerste Kamer sprak dinsdag 14 maart over het voorstel van de regering om een gecombineerde geslachtsnaam te introduceren, anders gezegd een dubbele achternaam.
Hiermee wordt het mogelijk dat kinderen de achternamen van beide ouders dragen. Volgens minister Weerwind voor Rechtsbescherming wordt hiermee tegemoetgekomen aan de toenemende vraag vanuit de samenleving naar meer keuzevrijheid in het namenrecht. De Kamer stemt dinsdag 21 maart over het wetsvoorstel.

Lees meer via de link:
https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20230 ... achternaam

Afbeelding
zoiets? Dan wel natuurlijk met al hun namen.

Vandaag wordt er gestemd over dubbele achternamen voor kinderen.
Ik vraag me af hoe ze dat dan gaan doen als 'twee dubbele achternamen' trouwen met een partner met ook dubbele namen......
Hebben ze dan generaties later niet meer een normaal pasje bij zich maar een soort wc-rol waar al die namen op staan....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ouders willen zelf beslissen of hun kind twee achternamen krijgt - Vandaag wordt er gestemd.

Bericht door taigitu » 21 mar 2023, 19:37

Ook Eerste Kamer akkoord met twee achternamen voor kinderen

NOS Nieuws - 21 maart 2013

Kinderen kunnen binnenkort beide achternamen van hun ouders krijgen, in de volgorde die hun ouders willen.
Na de Tweede is ook de Eerste Kamer akkoord gegaan met een wetsvoorstel van minister Weerwind voor Rechtsbescherming
(en eerder van diens voorganger Dekker) waarmee de keus aan de ouders wordt gelaten.

Achtergrond van de wet is dat met twee achternamen de verbondenheid van het kind met allebei de ouders tot uitdrukking kan komen.
Ouders kunnen een dubbele geslachtsnaam geven aan het eerste kind in een gezin. Die keuze geldt dan ook voor eventuele volgende kinderen.

Lees verder via de link:
https://nos.nl/artikel/2468321-ook-eers ... r-kinderen


Wel, we gaan het beleven.
Zou ik mijn volwassen kinderen alsnog hun achternaam naar een dubbele naam kunnen laten veranderen? (grapje)


Afbeelding
Prins Maurits van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven (foto RVD)

Als hij nu kinderen heeft of krijgt en ze dan een dubbele naam geeft.....


https://www.vernoeming.nl/de-30-langste ... nederland/
Link naar: 30 langste namen in Nederland.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie