Iers experiment: geen mobiele telefoon voor kinderen

De plek voor onderwerpen die de samenleving betreffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80670
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Iers experiment: geen mobiele telefoon voor kinderen

Bericht door Tammy » 05 dec 2023, 05:37

Afbeelding

Iers experiment: geen mobiele telefoon voor kinderen.

Wanneer is je kind oud genoeg voor een mobiele telefoon? Het is een discussie die in Nederlandse huiskamers geregeld leidt tot botsingen tussen kinderen en hun ouders. Kinderen kan het vaak niet snel genoeg gaan; ouders maken zich zorgen over de risico's. In Ierland proberen ze nu een oplossing te vinden in deze taaie discussie.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2500376-iers-exp ... r-kinderen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Uitstekend initiatief. ;P!
Zou men overal moeten doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Iers experiment: geen mobiele telefoon voor kinderen

Bericht door Witte wel » 05 dec 2023, 09:55

Dat er technologie heerst kan alleen handig zijn, dat heet vooruitgang. Als technologie gaat overheersen gaat deze beheersen. En dan wordt het link.
En dat zie je in de samenleving.

Ik laat tegenwoordig regelmatig mijn telefoon thuis als ik weg ga. Eerst even wennen, daarna merkte ik hoe ik beheerst werd.
Het is nergens voor nodig altijd bereikbaar te zijn. Het geeft rust en de tijd om ergens zelf over na te denken. Er staat altijd wel ergens een kerktoren waar ik de tijd van kan aflezen, daar heb ik die telefoon niet voor nodig. De kiekjes die ik maak met mijn telefoon ben ik zo vergeten, wat ik zelf zie en in mij opneem blijft hangen. Dat zijn herinneringen. Veel mensen herinneren wat er in hun telefoon staat, niet wat ze zelf hebben opgeslagen. Dat staat immers in de telefoon.
En toen was de batterij leeg, de wereld staat stil. Paniek, niet bereikbaar, geen WhatsApp of Telegram, geen spelletjes en geen google maps. Helemaal verloren en de weg kwijt.
Kan men dan spreken over een vorm van zombiisme, ik denk van wel. Willen we dit, ik denk van niet. En tóch kiezen de meesten voor beheersing, dat voelt veilig, een vorm van gewenning. Beheersing wordt niet meer gezien als kwaad, het is een gewoonte geworden. Hoe gewoon is dat dan vraag ik mij af, ongewoon.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80670
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Iers experiment: geen mobiele telefoon voor kinderen

Bericht door Tammy » 05 dec 2023, 12:03

Dat heb je heel mooi beschreven Witte wel. [clap]
Ben het helemaal met je eens.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie