Inslagpatroon

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Inslagpatroon

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 12:50

entropy schreef:Dat is nu juist het rare: Een EM golf bestaat niet uit deeltjes!
Bedoel je dat het niet uit fotonen bestaat of dat fotonen geen deeltjes zijn?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Inslagpatroon

Bericht door entropy » 25 mar 2014, 12:59

MetalPig schreef:
entropy schreef:Dat is nu juist het rare: Een EM golf bestaat niet uit deeltjes!
Bedoel je dat het niet uit fotonen bestaat of dat fotonen geen deeltjes zijn?
WOW! Jij bent scherp! :D Fotonen zijn deeltjes. Maar een EM golf (of beter: lichtgolf) is geen stroom deeltjes, om het beter te zeggen. Het is noch alleen deeltjes, noch een alleen golf, maar beide tegelijk.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Inslagpatroon

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 13:04

entropy schreef: Fotonen zijn deeltjes. Maar een EM golf (of beter: lichtgolf) is geen stroom deeltjes, om het beter te zeggen.
Fotonen zijn deeltjes, maar een stroom fotonen is niet een stroom deeltjes? Dat begrijp ik niet.

Misschien moet je me toch even uitleggen wat je met 'lichtgolf' bedoelt.
Laatst gewijzigd door MetalPig op 25 mar 2014, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Inslagpatroon

Bericht door entropy » 25 mar 2014, 13:09

MetalPig schreef:Fotonen zijn deeltjes, maar een stroom fotonen is niet een stroom deeltjes?
Ik ga het uitzoeken en kom erop terug. :D

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Inslagpatroon

Bericht door entropy » 30 mar 2014, 18:48

MetalPig schreef:Fotonen zijn deeltjes, maar een stroom fotonen is niet een stroom deeltjes?
Er zijn experimenten gedaan waarbij werd aangetoond dat één enkel foton kan interfereren met zichzelf! (wikipedia) Het is zelfs zo dat, wanneer dat foton al zijn weg door de experimentele opstelling is begonnen, het foton zodanig geïnstrueerd kan worden dat het zal interfereren met zichzelf, en vervolgens zo dat het een 'gewoon' foton is zonder interferentie en met een bepaalde positie, en dan weer terug naar wel interferentie.

Hierbij moet vermeld worden dat het beïnvloeden van 'het gedrag' van dit foton helemaal niets wijzigt aan dit foton. Het wijzigt alleen de manier waarop het inslagpatroon gemeten zal worden (wel/geen interferentie).

Nu is het zo dat wanneer er interferentie optreedt, het inslagpatroon van de fotonen anders is dan wanneer er geen interferentie optreedt. Het patroon van inslagen is immer anders! Nu kun je zeggen dat de golf uit fotonen bestaat. Maar omdat de plek van één foton 'vastgelegd' kan worden door het experiment, zodat het op een bepaald plek in zal slaan, waarna het vervolgens na wijziging naar 'interferentie' op een andere plek in zal slaan, is het duidelijk dat het foton geen vaste positie heeft in de golf waaruit hij tevoorschijn komt!

Dit laatste blijkt ook al uit het dubbele spleet experiment, waarbij één enkel foton door twee locaties tegelijk reist (als golf).

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Inslagpatroon

Bericht door entropy » 30 mar 2014, 20:04

Ik heb het 'Delayed Choice Experiment' nog eens even goed doorgelezen, en kwam erachter dat dit ook mijn theorie over telepathie zou kunnen ondersteunen!

Als je maar raar genoeg denkt kun je alles verklaren... :aliensmile:

Aan de andere kant zou ik enorm opgelucht zijn als telepathie via de televisie onmogelijk bleek te zijn.

Plaats reactie