Alles ligt vast, is voorbestemd

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door entropy » 28 okt 2014, 13:03

Tardis schreef:De toekomst staat niet vast en dat is ook aantoonbaar. Maar daar zal ik het straks even over hebben, eerst dit:

Er is al een gesprek op gang gekomen tussen entropy en zoeker, maar ik lees de OT nu net en de gedachtegang die daarin beschreven wordt kan ik niet volgen. Ik loop het zin voor zin even langs.
entropy schreef:Als de geschiedenis anders was gelopen, waren wij er niet geweest.
Als je bedoelt dat de wereld er dan anders uit zou hebben gezien dan op dit moment het geval is, dan is dat een waarheid als een koe. Maar de bewering dat wij er dan niet geweest zouden zijn is helemaal niet zo zeker. Daar kan ik een uitgebreide verhandeling over schrijven en dat ga ik niet doen. Kort en bondig:
1.We weten niet wat de werkelijkheid is. Bestaat ons bewustzijn in een wereld die we niet (of nauwelijks) kunnen waarnemen en is ons waarnemingsvermogen ingeplugd op een Matrix en is alles om ons heen een illusie dan zouden we wel bestaan als de geschiedenis anders was verlopen, maar leefden we in een andere illusie. Er zijn aanwijzingen dat we in een Matrix-achtige wereld leven.
2. Leven we in een wereld waarin ons lichaam ons bewustzijn veroorzaakt dan houdt ons bewustzijn op te bestaan als we sterven. Als dat de werkelijkheid is waarin we leven dan zouden we 100% zeker niet hebben bestaan als de loop van de geschiedenis zich heel anders had ontwikkeld. Dat ons bewustzijn veroorzaakt wordt door ons lichaam is een axioma.
ad 1: Welke kinderen er geboren worden is afhankelijk van zo ontzettend veel toevallige factoren (sperma, tijdstip copulatie, etc), dat we niet zouden bestaan als de geschiedenis (een fractie) anders zou zijn verlopen.
ad 2: Ik stel niet per se (helemaal niet!) dat het bewustzijn veroorzaakt moet worden door het lichaam!! Het is eerder de persoonlijkheid die het bewustzijn mogelijk maakt in het individu!
Tardis schreef:
entropy schreef:(chaos theorie)(alles ligt vast – dat moet wel, want anders hadden we geen bewustzijn,[knip]
Hier begrijp ik dus geen jota van. Chaos theorie is o.a. dat alles onvoorspelbaar is en dat bij herhaling van gelijke beginsituaties de ontwikkeling anders verloopt. Dus dat niets vast staat.
Onvoorspelbaarheid en onbepaaldheid zijn twee verschillende dingen! ;)
Tardis schreef:
entropy schreef:immers: een bewustzijn impliceert een persoonlijkheid,
Waarom gebruik je het woord immers? Er is in geen enkel opzicht reden om dat woord te gebruiken omdat de gevolgtrekkingen die je hier neerpent geen logica bevatten. Een bewustzijn impliceert helemaal niet dat er een persoonlijkheid is, bewustzijn kan best zonder een persoonlijkheid. Een elektronisch meetinstrument dat gegevens meet en opslaat en calculeert is een vorm van bewustzijn. Maar het meetinstrument is geen persoonlijkheid.
Bewustzijn is zich bewust van iets! Gegevens worden 'verzameld' in een 'verzamelpunt'. Heel kort gezegd is dat de definitie van persoonlijkheid in dit geval.
Tardis schreef:
entropy schreef:Als er namelijk geen bestaansrecht was, was er geen bestaan.
Dit is een waarheid als een kalfje, want hierop is ook nog wel wat af te dingen. Het verlies van het bestaansrecht kan ontstaan nadat er al een bestaan was opgebouwd en kan het verlies van bestaansrecht leiden tot sterfte, maar tijdens het stervensproces is er nog steeds sprake van een bestaan van iets.
Daar valt wat voor te zeggen. Wat ik bedoel te zeggen is dat als iets geen bestaansrecht heeft, het niet kan bestaan, en (dus) als het bestaat, het bestaansrecht heeft. Dit is meer een filosofische insteek, dus let op de definities die ik hanteer (wellicht ben ik niet duidelijk genoeg).
Tardis schreef:Zoals ik in de eerste regel al beloofde: ik ga het je lastig maken met een tegenstelling. Alle toekomstige gebeurtenissen zijn bepaald, maar wij dragen er in dit universum (welke werkelijkheid dat ook wezen mag) een heel klein beetje aan bij wat die gebeurtenissen zullen zijn. Iets preciezer uitgedrukt: verleden, heden en toekomst bestaan in dit materiële universum naast elkaar. Deze vormen van tijd zijn tegelijkertijd aanwezig, 'verleden', 'heden' en 'toekomst' zijn slechts onze perceptie van tijd. Vanwege ons bestaan en onze mogelijkheden om tot zekere hoogte controle over materie uit te oefenen zijn we in staat een bijdrage te leveren aan het verloop (sturing) van de opeenvolgende processen.
Al die bijdrages vinden plaats in een eeuwig durend nu. Onze perceptie van tijd is dat wij ons in het heden begeven en geven daar een naam aan (dinsdag 27 oktober 2014, op het moment van schrijven heet het op deze plek op Aarde 11:40 uur te zijn) maar in het grotere verband gezien begeven we ons ook in het verleden + in de toekomst, want volgens onze perceptie van tijd leven we in het nu, maar we beseffen niet voldoende dat 'nu' al een eeuwigheid duurt en nog een eeuwigheid zal duren.

De toekomst bestaat naast het heden en is net zo werkelijk als het heden. Dat is de onvermijdelijke uitkomst van tijdruimte en de mogelijkheid om te bewegen in tijd en ruimte. Dat heb ik niet zelf verzonnen, maar dat is wat fysici nu pas goed beginnen te beseffen. Einstein was waarschijnlijk de eerste die tot dat overweldigende inzicht kwam, hij was sowieso de eerste die dit in een wiskundige formule wist te 'vangen'. In andere topics kwam dat al aan de orde.
Ik snap wat je bedoelt. Volgens mij is het een kwestie van definitie.

Ik probeer het anders te verwoorden: Jij en ik zouden er niet geweest zijn als de geschiedenis maar een flintertje van een fractie anders zou zijn gelopen. Als je dat accepteert, dan accepteer je dus de immense betrekkelijkheid van je belang. Als je echter (zoals ik) wel belang hecht aan wie je bent, je 'persoonlijkheid', dan erken je je 'bestaansrecht'. Je 'bestaan' volgt uit het feit dat je je 'bewust bent'. Dit feit (dat je bestaat) impliceert dus je bestaansrecht. Dat betekent dat je recht hebt om te bestaan, en dat het dus niet immens betrekkelijk is (je bestaan).

Als je er vanuit gaat dat je vrij bent om te kiezen wat je doet, dan accepteer je dus dat de kinderen die er geboren worden totaal willekeurig zijn en dus eigenlijk betrekkelijk van belang zijn. Dit doe ik niet, en jij ook niet. Maar dat heeft dan wel als consequentie dat er lotsbestemming in het spel is... Tenzij... het belang van een mens puur en alleen bepaald wordt door het belang dat er aan hem/haar wordt gehecht!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Tardis » 28 okt 2014, 16:35

entropy schreef:ad 1: Welke kinderen er geboren worden is afhankelijk van zo ontzettend veel toevallige factoren (sperma, tijdstip copulatie, etc), dat we niet zouden bestaan als de geschiedenis (een fractie) anders zou zijn verlopen.
Je herhaalt wat je al eerder schreef en ik kan nog een keer herhalen wat ik daarop schreef. Je redenering deugt niet omdat we niet weten hoe onze werkelijkheid in elkaar steekt. Lees voor de uitleg nog eens mijn reactie onder punt 1.
entropy schreef:ad 2: Ik stel niet per se (helemaal niet!) dat het bewustzijn veroorzaakt moet worden door het lichaam!!
Dan is de enige andere mogelijkheid dat bewustzijn bestaat zonder dat daar een lichaam aan te pas komt. Ben je dat met me eens? Zo ja, kun je me dan volgen als ik beweer dat als bewustzijn bestaat zonder dat daar een lichaam voor nodig is, dat bewustzijn dan bestaat en dat de loop van de geschiedenis er nul komma niks toe doet?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door entropy » 28 okt 2014, 16:54

Tardis schreef:
entropy schreef:ad 1: Welke kinderen er geboren worden is afhankelijk van zo ontzettend veel toevallige factoren (sperma, tijdstip copulatie, etc), dat we niet zouden bestaan als de geschiedenis (een fractie) anders zou zijn verlopen.
Je herhaalt wat je al eerder schreef en ik kan nog een keer herhalen wat ik daarop schreef. Je redenering deugt niet omdat we niet weten hoe onze werkelijkheid in elkaar steekt. Lees voor de uitleg nog eens mijn reactie onder punt 1.
Tardis schreef:1.We weten niet wat de werkelijkheid is. Bestaat ons bewustzijn in een wereld die we niet (of nauwelijks) kunnen waarnemen en is ons waarnemingsvermogen ingeplugd op een Matrix en is alles om ons heen een illusie dan zouden we wel bestaan als de geschiedenis anders was verlopen, maar leefden we in een andere illusie. Er zijn aanwijzingen dat we in een Matrix-achtige wereld leven.
Als de wereld zoals in de film de Matrix was misschien, maar daar ga ik niet vanuit. Bovendien doet dat niets af aan mijn argument.
Tardis schreef:
entropy schreef:ad 2: Ik stel niet per se (helemaal niet!) dat het bewustzijn veroorzaakt moet worden door het lichaam!!
Dan is de enige andere mogelijkheid dat bewustzijn bestaat zonder dat daar een lichaam aan te pas komt. Ben je dat met me eens? Zo ja, kun je me dan volgen als ik beweer dat als bewustzijn bestaat zonder dat daar een lichaam voor nodig is, dat bewustzijn dan bestaat en dat de loop van de geschiedenis er nul komma niks toe doet?
Tardis schreef:2. Leven we in een wereld waarin ons lichaam ons bewustzijn veroorzaakt dan houdt ons bewustzijn op te bestaan als we sterven. Als dat de werkelijkheid is waarin we leven dan zouden we 100% zeker niet hebben bestaan als de loop van de geschiedenis zich heel anders had ontwikkeld. Dat ons bewustzijn veroorzaakt wordt door ons lichaam is een axioma.
Nogmaals, ik stel dat niet. En ik sluit ook niet uit dat er bewustzijn los van het lichaam bestaat. Feit is dat de manifestatie van bewustzijn divers is, en één daarvan is de concentratie ervan in een 'persoonlijkheid' (mijn definitie), die gekoppeld is aan een individu. :)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Vitharr » 28 okt 2014, 17:28

Ik ben er zelf niet eens van overtuigd dat het verleden vast ligt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door entropy » 28 okt 2014, 17:30

Vitharr schreef:Ik ben er zelf niet eens van overtuigd dat het verleden vast ligt. :wink:
Terwijl je toch zeker weet dat je geheugen deugt, toch? :D

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Vitharr » 28 okt 2014, 17:37

entropy schreef:
Vitharr schreef:Ik ben er zelf niet eens van overtuigd dat het verleden vast ligt. :wink:
Terwijl je toch zeker weet dat je geheugen deugt, toch? :D
Ha ha, 'tuurlijk! :mrgreen:

Maar wees eerlijk. Verleden, heden en toekomst zijn concepten van de menselijke geest. Er wordt heel makkelijk gedacht dat we van gisteren, via vandaag naar morgen reizen. Maar door alles wat ik heb gelezen ben ik daar gewoon aan gaan twijfelen.

En hoe zou ik zeker kunnen weten of mijn verleden echt plaats heeft gevonden? :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Tardis » 28 okt 2014, 17:37

entropy schreef: de wereld zoals in de film de Matrix was misschien, maar daar ga ik niet vanuit.
En als die matrix niet is zoals de film maar een omgeving waarin je langzaam inplugt vanaf de conceptie en snel uitplugt tijdens het sterven?
entropy schreef:Bovendien doet dat niets af aan mijn argument.
Autonoom bewustzijn dat al bestaat voordat we geboren worden en blijft bestaan nadat we gestorven zijn draait je argument echt wel de nek om.
entropy schreef:Nogmaals, ik stel dat niet. En ik sluit ook niet uit dat er bewustzijn los van het lichaam bestaat.
Het één of het ander maakt nogal wat uit voor de de houdbaarheid van je bewering in de titel en strekking van dit topic. In het geval dat bewustzijn veroorzaakt wordt door materie is die bewering nog wel te verdedigen, in het andere geval volstrekt niet.
entropy schreef:Feit is dat de manifestatie van bewustzijn divers is, en één daarvan is de concentratie ervan in een 'persoonlijkheid' (mijn definitie), die gekoppeld is aan een individu. :)
Jawel, maar daar gaat dit topic niet over, de strekking van dit topic is dat alles vast ligt en voorbestemd is. Ik heb een poging gedaan om je te laten beseffen dat dit niet zomaar beweerd kan worden omdat niet 100% vast staat in wat voor soort universum we ons bevinden. Ik weet voor mezelf zeker dat ons zelfbewustzijn niet door ons lichaam wordt veroorzaakt en dat we zouden bestaan, ongeacht de loop van de geschiedenis. Dus dat de strekking van dit topic fout is.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Tardis » 28 okt 2014, 17:38

Vitharr schreef:Ik ben er zelf niet eens van overtuigd dat het verleden vast ligt. :wink:
Hoeft ook niet. Maar ik zou in opstand komen als je een topic zou openen met de titel 'het verleden ligt niet vast'. Want uit alles blijkt dat het universum consistent is met zichzelf en dat het verleden onveranderbaar is
Laatst gewijzigd door Tardis op 28 okt 2014, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Vitharr » 28 okt 2014, 17:40

Tardis schreef:
Vitharr schreef:Ik ben er zelf niet eens van overtuigd dat het verleden vast ligt. :wink:
Hoeft ook niet. Maar ik zou in opstand komen als je een topic zou openen met de titel 'het verleden ligt niet vast'.
Ergens voelde ik die al aankomen. Was dat voorbestemd? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Tardis » 28 okt 2014, 17:41

Nee, een voorgevoel. :mrgreen:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Tardis » 28 okt 2014, 17:46

Als je je voorstelt dat tijd niet voortschrijdt en dat alles tegelijkertijd gebeurt, als in een tijdpunt. Als je je voorstelt dat ruimte niet bestaat, maar dat alle punten in de ruimte met elkaar verbonden zijn tot één superpunt. En dat wij in de speciale omstandigheden leven dat tijd en ruimte uitgespreid zijn tot de tijdruimte die we in de werkelijkheid van alledag ervaren. Helpt dat dan om te kunnen begrijpen dat verleden, heden en toekomst naast elkaar bestaan? Dat het totale bewustzijn die informatie in principe direct voor handen heeft als bewustzijn zich niet heeft gebonden aan materie en als gevolg daarvan een materiegebonden perceptie van ruimte en tijd heeft? Helpt het als we beseffen dat er dus geen enkele informatie uit het zogenaamde 'verleden' verloren is gegaan? Maakt dat e.e.a wat duidelijker?
Laatst gewijzigd door Tardis op 28 okt 2014, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door entropy » 28 okt 2014, 17:54

Misschien kan ik het bewustzijn en de persoonlijkheid geheel weglaten:

1. Als de geschiedenis anders was gelopen, waren wij er niet geweest (chaos theorie).
2. Een bestaan impliceert een bestaansrecht; dit is een universeel principe.
3. Dit impliceert de noodzaak tot bestaan van een individu, elk individu; gecombineerd met (1): alles ligt vast.

(3) is nogal shaky: de 'noodzaak tot het bestaan van en individu' volgt wellicht niet uit het bestaansrecht van het individu.

Ik moet dit nog verder uitwerken. Ergens heb ik hier iets beet.

Voor de duidelijkheid: dat alles 'vast zou liggen' is één van de pijlers van interpretatie van de kwantummechanica. Dat wil zeggen dat het niet een wet van perzen en meden is; het is een illusie: een reflectie van de diamant. Je moet het kort gezegd niet letterlijk nemen (tenzij je dat wilt natuurlijk :) ).

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door entropy » 28 okt 2014, 17:56

Tardis schreef:Als je je voorstelt dat tijd niet voortschrijdt en dat alles tegelijkertijd gebeurt, als in een tijdpunt. Als je je voorstelt dat ruimte niet bestaat, maar dat alle punten in de ruimte met elkaar verbonden zijn tot één superpunt. En dat wij in de speciale omstandigheden leven dat tijd en ruimte uitgespreid zijn tot de tijdruimte die we in de werkelijkheid van alledag ervaren. Helpt dat dan om te kunnen begrijpen dat verleden, heden en toekomst naast elkaar bestaan? Dat het totale bewustzijn die informatie in principe direct voor handen heeft als bewustzijn zich niet heeft gebonden aan materie en als gevolg daarvan een materiegebonden perceptie van ruimte en tijd heeft? Helpt het als we beseffen dat er dus geen enkele informatie uit het zogenaamde 'verleden' verloren is gegaan? Maakt dat e.e.a wat duidelijker?
Ik snap dat, en wat ik hier schrijf gaat een stap verder.

Ook wat jij hier beschrijft is een illusie. Het zou betekenen dat alles vast zou moeten liggen en tegelijk niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Tardis » 28 okt 2014, 18:00

entropy schreef:Ergens heb ik hier iets beet.
entropy schreef:Voor de duidelijkheid: dat alles 'vast zou liggen' is één van de pijlers van interpretatie van de kwantummechanica. Dat wil zeggen dat het niet een wet van perzen en meden is; het is een illusie: een reflectie van de diamant. Je moet het kort gezegd niet letterlijk nemen (tenzij je dat wilt natuurlijk :) ).
Ik geef het op. Ik adviseer je eerst maar te gaan verdiepen in een goed boek over kwantummechanica want je bent verkeerd geïnformeerd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Vitharr » 28 okt 2014, 18:04

Tardis schreef:Als je je voorstelt dat ruimte niet bestaat, maar dat alle punten in de ruimte met elkaar verbonden zijn tot één superpunt.
Ken jij dit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bose-Einsteincondensaat

Het fascineert me eindeloos, maar ik kan het gewoon niet bevatten. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Gast1 » 28 okt 2014, 18:52

Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Ik kan me dus beslist bewustzijn van mijn zijn, mijn wezen, zonder dat ik daar anderen voor nodig heb.
Dat is iets anders dat 'het grote bewustzijn'.
Er is maar 1 bewustzijn, dus hoe kan je dan over 'iets anders' schrijven?
Hier blunderde Gast1. Hij was vergeten een streepje te zetten tussen bewust en zijn.
Opnieuw:
Ik kan me dus beslist bewust-zijn van mijn zijn, mijn wezen, zonder dat ik daar anderen voor nodig heb.
Dat is iets anders dat 'het grote bewustzijn'.


En er is inderdaad maar 1 bewustzijn ... en wij weten wat we daar beiden mee bedoelen, maar ...hoewel (misschien heb ik toch wel gelijk met mijn eigen bewustzijn), zie:
Bewustzijn wordt omschreven als subjectieve reflectie op indrukken uit de buitenwereld (weten van wat je ziet, hoort of voelt en daarover kunnen vertellen) of op eigen psychische processen (weten van wat er in je omgaat en daarover kunnen vertellen). Anders gezegd: bewustzijn is een toestand van de geest die gekenmerkt is door een besef of beleving van het eigen ik en de omgeving.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... wYtyrtxsxA
Laatst gewijzigd door Gast1 op 28 okt 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door univers » 28 okt 2014, 18:57

(misschien heb ik toch wel gelijk met mijn eigen bewustzijn),
[jaja] [jaja] [jaja]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Gast1 » 28 okt 2014, 19:00

Ik denk van wel ja ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Zoeker » 28 okt 2014, 19:05

@Pierre

Ja, zo begrijp ik je beter. Maar toch zijn we er nog niet helemaal. Al je in focust op het 'zijn' en bewust bent van het 'zijn' dan kan je ook de werking zien. Het gebeurt immers in jou.

In feite is het vinden van het 'zijn' helemaal niet zo moeilijk. Het vraagt slechts het uitzetten van de hersens. Er komt geen spiritualiteit aan te pas. Maar hoe verhoudt het 'zijn' zich dan tot wat jij noemt 'het grote bewustzijn'?

Op je citaat ga ik niet in. Daar proef ik de klassieke opvatting in dat bewustzijn wordt veroorzaakt door het brein.
Ik denk dat dat we dat stadium hier op het forum wel gepasseerd zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Alles ligt vast, is voorbestemd

Bericht door Gast1 » 28 okt 2014, 20:03

Zoeker schreef:@Pierre

Ja, zo begrijp ik je beter. Maar toch zijn we er nog niet helemaal. Al je in focust op het 'zijn' en bewust bent van het 'zijn' dan kan je ook de werking zien. Het gebeurt immers in jou.

In feite is het vinden van het 'zijn' helemaal niet zo moeilijk. Het vraagt slechts het uitzetten van de hersens. Er komt geen spiritualiteit aan te pas. Maar hoe verhoudt het 'zijn' zich dan tot wat jij noemt 'het grote bewustzijn'?

Op je citaat ga ik niet in. Daar proef ik de klassieke opvatting in dat bewustzijn wordt veroorzaakt door het brein.
Ik denk dat dat we dat stadium hier op het forum wel gepasseerd zijn.
Het is dan ook niet mijn citaat, noordwestelijke Broeder :wink:

Ik kom er morgen op terug.
Even uitpuffen van een lange wandeldag in het Ahrdal.

Afbeelding

Plaats reactie