Is technologie een doel of een middel ?

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Kristof Piessens » 19 jan 2019, 17:02

https://mariamagdalenaenjezus.nl/nieuwj ... ing%202019

Ik heb ze hier geplaatst en welbewust omdat de meeste mensen dit toch niet gaan lezen, en als pseudo gecatalogiseerd word, vrij normaal dan dat er kritiek komt op de weg die een mens aflegt ten einde zich spiritueel te ontwikkelen, hiermee zie ik ook een soort trend dat het afdwalen meer en meer gebeurd....

Ik heb het hier over de gedachte dat technologie zonder sturing van het hart een doodlopende weg is, de discussie is dan geen discussie als dit spint rond welles en nietes, er zijn regels en omgangsvormen waaraan de meeste mensen willen dat daaraan voldaan wordt.

Verder spreekt deze openbaring als vanzelf, het is op het randje af, dat de mensheid niet echt als eenheid door iets buiten zichzelf werkt en zoekt, dan vind ik niet meer dan normaal dat hiervoor toch een onafhankelijke internationale Raad als beheersinstrument nodig is dat voorkomt dat technologie als doel een oplossing wordt voor de problemen waar de mensheid mee kampt.

In mijn visie is technologie een middel dat ik gebruik om werk te vergemakkelijken en sneller te werken, maar hanteer deze niet als doel om iets te verwezenlijken waarmee je in 1 klap zogenaamd de mensheid als eenheid wegvaagt en hiermee kunt claimen dat de aarde een persoonlijk bezit is geworden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Determinist » 19 jan 2019, 22:22

Heb je een voorbeeld van technologie waarbij dit het doel is en niet een middel?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Kristof Piessens » 20 jan 2019, 09:53

Oorspronkelijk stond hier een andere tekst, ik ga even op mijn woorden proberen te letten...

1 Voorbeeld is de robottechnologie, oftewel gekend als AI, zuiver gezien gaan ze dit als doel proberen/willen gebruiken om hiermee als ze al zo ver komen om diverse menselijke problemen op te lossen.

Voordelen, geen natuurlijk voortplantingsprobleem

Nadelen, hebben mensen nodig om zich te kunnen evolueren, lijken menswaardig geen verschil aan op te merken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Gast1 » 20 jan 2019, 10:14

Kristof Piessens schreef:
19 jan 2019, 17:02
https://mariamagdalenaenjezus.nl/nieuwj ... ing%202019

Ik heb ze hier geplaatst en welbewust omdat de meeste mensen dit toch niet gaan lezen ...
Ik ben meteen begonnen met de link te openen en daardoor begrijp ik je veel beter.
In 'wie zijn wij' heb ik een en ander gelezen en ook hun boodschap in de tekst waarnaar de link verwijst:
‘Liefde’ en ‘introspectie’ zijn derhalve de inspiratiebronnen die we met jullie delen voor dit nieuwe jaar.
Dat ze jullie vervulling mogen bieden en je helende vermogens mogen activeren als een opening van je hart naar het bewust ervaren van je Goddelijkheid als mens.
Heel mooi, dank je voor het delen hiervan.
Ik kan het hier enkel en alleen maar mee eens zijn.

Voor wat technologie betreft an sich kan dit een doel én middel zijn Kristof.
Een middel om 'het werk' te vergemakkelijken en tegelijkertijd een doel om het werk te vergemakkelijken.
Dit staat echter los van het 'innerlijke werk' ...
Daar komt geen technologie aan te pas. :wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door MetalPig » 21 jan 2019, 08:04

Kristof Piessens schreef:
19 jan 2019, 17:02
omdat de meeste mensen dit toch niet gaan lezen,
Ik ben begonnen, maar afgehaakt na dit:
Een waarschuwende openbaring van Maria Magdalena en Jezus.
De mensheid staat voor eenzelfde dilemma als destijds in Atlantis.

Gast1

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Gast1 » 21 jan 2019, 08:58

Ik had iets dergelijks -en vroeg me meteen af waarom op deze wijze- maar las toch verder.
De inhoud van de boodschap sprak me wel aan, daar ik mij er zowat geheel in kon vinden.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 17:58

Determinist schreef:
19 jan 2019, 22:22
Heb je een voorbeeld van technologie waarbij dit het doel is en niet een middel?
Het eindproduct van een proces?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Determinist » 21 jan 2019, 18:06

Vitharr schreef:
21 jan 2019, 17:58
Determinist schreef:
19 jan 2019, 22:22
Heb je een voorbeeld van technologie waarbij dit het doel is en niet een middel?
Het eindproduct van een proces?
Dat is mij te vaag. Ik zoek naar een concreet voorbeeld.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 18:17

Determinist schreef:
21 jan 2019, 18:06
Vitharr schreef:
21 jan 2019, 17:58
Determinist schreef:
19 jan 2019, 22:22
Heb je een voorbeeld van technologie waarbij dit het doel is en niet een middel?
Het eindproduct van een proces?
Dat is mij te vaag. Ik zoek naar een concreet voorbeeld.
Een nieuwe app dan? Doel of middel hangt toch af van het perspectief? Voor de producent is het product een doel maar voor de gebruiker (meestal) een middel.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Determinist » 21 jan 2019, 18:29

Vitharr schreef:
21 jan 2019, 18:17
Een nieuwe app dan? Doel of middel hangt toch af van het perspectief? Voor de producent is het product een doel maar voor de gebruiker (meestal) een middel.
Daarom is het ook zo vaag en vraag ik mij dit daadwerkelijk af.

Een producent ontwikkelt technologie met als doel deze te verkopen. Het doel is dus winst.
De consument gebruikt diezelfde technologie met als doel iets te bereiken.

In mijn ogen is technologie altijd een middel. Maar ik zoek dus naar een voorbeeld waar je echt kan stellen dat de technologie zelf het doel is zonder verder andere doelen na te streven.

In je voorbeeld van een nieuwe app. De ontwikkelaar heeft als doel deze te verkopen. Of heeft het doel te leren hoe je een app maakt, waarbij het doel het leerproces is.

Of is dit slechts een semantische discussie? Kan zijn...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 18:40

Determinist schreef:
21 jan 2019, 18:29
Of is dit slechts een semantische discussie? Kan zijn...
Ik denk het ook Determinist. Jij koos aan de hand van mijn voorbeeld weer een ander perspectief en dan is mijn productiedoel inderdaad ineens een middel om winst te maken. Vanuit mijn perspectief was het product logischerwijs het einddoel van het productieproces en komt winst als doel van het verkoopproces.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Gast1 » 21 jan 2019, 18:44

Een semantische discussie ... dat zal 't zijn inderdaad.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 18:52

Gast1 schreef:
21 jan 2019, 18:44
Een semantische discussie ... dat zal 't zijn inderdaad.
En de zoveelste les over perspectief. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 18:54

zuiver gezien gaan ze dit als doel proberen/willen gebruiken
Dan is het toch een middel? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 18:59

In mijn perspectief is robottechnologie totaal iets anders dan AI. Het eerste heeft met fysieke handelingen te maken en het tweede met intelligentie. Ze zijn uiteraard te combineren.
Voor beiden geldt echter dat ze de mens alleen nodig hebben om te ontstaan. Evolueren kunnen ze uiteindelijk vanzelf.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Kristof Piessens » 21 jan 2019, 19:23

Even bijgelezen, zal denk beter wat beter toelichten omdat de discussie iets afwijkt van wat de boodschap wilt weergeven/aangeven.

De laatste jaren proberen of zijn toch heel wat mensen meer in de richting van het spirituele geëvolueerd, of maken de stap.

Daarom dat ik deze boodschap ook plaatste, en metalpig haakte af bij het lezen van het stukje zin in diens post.

De vraagstelling ging meer over in welke richting de mensheid op wil met technologie, maar ik merk op in de reacties dat doel en middel in economische termen gedacht wordt, wat ik eigenlijk niet in gedachte had !


De vraagstelling ging er over dat je technologie op twee manieren kunt toepassen, technologie als doelstelling waarbij gevolgen aan gebonden zijn of als middel om werk sneller en gemakkelijker af te handelen.


Als doel kan ik bvb robottechnologie toepassen waarbij de bedoeling is, misschien wel werregaand edoch potentieel groot, om een groot deel van de mensheid aan bevolking te vervangen door evenwaardige op mensen gelijkende robotten, waarbij het verschil tussen echte mensen niet meer te zien is.


Als middel kan ik bvb robottechnologie toepassen als hulpmiddel, wilt zeggen dat de op mens gelijkende robot niet de mensheid kan uitroeien maar gebruikt wordt als hulp in het huishouden of andere zaken, voor zover ze niet de intentie hebben zelf een doel/plan te hebben om de echte mensen uit te willen roeien.
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 21 jan 2019, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Kristof Piessens » 21 jan 2019, 19:30

Vitharr schreef:
21 jan 2019, 18:59
In mijn perspectief is robottechnologie totaal iets anders dan AI. Het eerste heeft met fysieke handelingen te maken en het tweede met intelligentie. Ze zijn uiteraard te combineren.
Voor beiden geldt echter dat ze de mens alleen nodig hebben om te ontstaan. Evolueren kunnen ze uiteindelijk vanzelf.
Die combinatie maakt het kruidvat letterlijk wel onvrijwillig explosief, de eerste mens die robottechnologie en AI combineert zou deze robot(mens) in staat stellen zichzelf te repliceren, de robot kan hetzelfde zeggen dat ze zichzelf voortplanten maar op een andere wijze dan hoe de mens zich voortplant.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Vitharr » 21 jan 2019, 19:35

Kristof Piessens schreef:
21 jan 2019, 19:30
Vitharr schreef:
21 jan 2019, 18:59
In mijn perspectief is robottechnologie totaal iets anders dan AI. Het eerste heeft met fysieke handelingen te maken en het tweede met intelligentie. Ze zijn uiteraard te combineren.
Voor beiden geldt echter dat ze de mens alleen nodig hebben om te ontstaan. Evolueren kunnen ze uiteindelijk vanzelf.
Die combinatie maakt het kruidvat letterlijk wel onvrijwillig explosief, de eerste mens die robottechnologie en AI combineert zou deze robot(mens) in staat stellen zichzelf te repliceren, de robot kan hetzelfde zeggen dat ze zichzelf voortplanten maar op een andere wijze dan hoe de mens zich voortplant.
Maar juist daarom is doel of middel toch ook een kwestie van resultaat? Qua AI gaan nu al dingen mis.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Kristof Piessens » 21 jan 2019, 19:39

Vitharr schreef:
21 jan 2019, 19:35
Kristof Piessens schreef:
21 jan 2019, 19:30
Vitharr schreef:
21 jan 2019, 18:59
In mijn perspectief is robottechnologie totaal iets anders dan AI. Het eerste heeft met fysieke handelingen te maken en het tweede met intelligentie. Ze zijn uiteraard te combineren.
Voor beiden geldt echter dat ze de mens alleen nodig hebben om te ontstaan. Evolueren kunnen ze uiteindelijk vanzelf.
Die combinatie maakt het kruidvat letterlijk wel onvrijwillig explosief, de eerste mens die robottechnologie en AI combineert zou deze robot(mens) in staat stellen zichzelf te repliceren, de robot kan hetzelfde zeggen dat ze zichzelf voortplanten maar op een andere wijze dan hoe de mens zich voortplant.
Maar juist daarom is doel of middel toch ook een kwestie van resultaat? Qua AI gaan nu al dingen mis.
Min of meer, doel leidt zo wie zo naar resultaat waarbij de gevolgen wel of niet gekend zijn, bij middel ook maar blijft dat beperkt tot wat je hebt aan middelen die je ter beschikking hebt, welke zonder verdere gevolgen tot resultaat zal hebben.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Is technologie een doel of een middel ?

Bericht door Determinist » 21 jan 2019, 20:04

Kristof, om zeker te zijn...

Bedoel je dit?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Transhumanisme

Plaats reactie