Wat moet je weten over de oerknal?

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door univers » 02 mar 2019, 08:06

De oerknal of de Big Bang is een theorie over het ontstaan van de aarde. Maar wat weten we over dit mogelijk startpunt van het heelal, met dank aan de Leuvense priester-professor Georges Lemaître?

Lang geleden!

De oerknal is een benaming voor de kosmologische theorie dat het heelal 13,8 miljard jaar geleden is ontstaan vanuit één punt. Een enorm heet middelpunt met een bijna oneindig grote dichtheid. Door de oerknal ontstond er ruimte en tijd. Een van de redenen dat men denkt dat er een oerknal is geweest, komt doordat het universum alsmaar uitdijt.

Continue uitdijing door de oerknal

De explosie, de oerknal, heeft ervoor gezorgd dat de materie van het oorspronkelijke middelpunt razend snel werd verspreid. In een flits zou daarbij waterstof en helium zijn ontstaan, de bouwstenen van het heelal. Deze stoffen zorgden er miljoenen jaren later voor dat er sterrenstelsels konden ontstaan.

Lege ruimtes door de oerknal

Een van de gevolgen van het uitdijen is dat er tussen de verschillende stelsels steeds meer ruimte komt. Het ontstaan van die ruimte onderbouwt de theorie dat er ooit één geheel moet zijn geweest. De lege ruimtes worden holtes of voids genoemd. Een van de bekendste superholtes is het Gat van Boötes, een ronde ruimte met een diameter van zo’n 330 miljoen lichtjaar. Binnen die ruimte zouden zich slechts 60 sterrenstelsels bevinden.

De toekomst van het heelal

Na het begin is er ook een toekomst. Wat gaat er de komende miljarden jaren gebeuren? Er zijn verschillende theorieën, namelijk dat het heelal steeds verder zal uitdijen of dat er een implosie zal plaatsvinden. Aanvullend daarop is dat het door het continu uitdijen steeds kouder zal worden. En daarbovenop komt de visie dat er meerdere universums zijn, een multiversum. En mogelijk vormen deze weer een superuniversum.

https://zenitonline.nl/%EF%BB%BFwat-moe ... e-oerknal/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gouwepeer » 03 mar 2019, 11:08

univers schreef:
02 mar 2019, 08:06
De oerknal of de Big Bang is een theorie over het ontstaan van de aarde.
De oerknal is een theorie over het ontstaan van het heelal. Het ontstaan van de Aarde is een geheel ander proces.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door univers » 03 mar 2019, 11:41

Een vraagje gouwe.
Waar schreef ik dat ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gusteman » 03 mar 2019, 12:01

univers schreef:
03 mar 2019, 11:41
Een vraagje gouwe.
Waar schreef ik dat ?
Ik besef dat de vraag niet aan mij werd gesteld maar ik besef ook dat ook ik deze vraag vaak gesteld krijg.
Ik heb al diverse malen een vergeefse poging ondernomen om duidelijk te maken hoe het zo ver komt, ik hoop dat het deze keer lukt:

Jij schreef dit niet zelf, beste univers ... maar je hebt het wel zelf gepubliceerd waardoor de aanwezigheid van deze informatie op het forum valt onder jouw verantwoordelijkheid.

gouwepeer had er ook kunnen op wijzen dat jij deze tekst hebt gepubliceerd zonder erbij te vermelden dat er een onjuistheid in staat.
Hij is zo beleefd geweest om dat niet te doen.

Hij heeft een stukje aangehaald uit een tekst die door jou werd gepubliceerd en hij heeft daartoe gebruik gemaakt van de forum software die op dit gebied behoorlijk gebrekkig is ... want het is de forum software, en niet gouwepeer zelf, die erbij heeft geplaatst dat jij dit had geschreven.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2019, 12:09

gusteman schreef:
03 mar 2019, 12:01
Hij heeft een stukje aangehaald uit een tekst die door jou werd gepubliceerd en hij heeft daartoe gebruik gemaakt van de forum software die op dit gebied behoorlijk gebrekkig is ... want het is de forum software, en niet gouwepeer zelf, die erbij heeft geplaatst dat jij dit had geschreven.
Dat is niet helemaal correct. Als je de quote button op het OT gebruikt krijg je 2 correcte tags direct na elkaar. 1 voor wat uni schreef en een 2de algemene quote tag voor de quote die hij heeft gequote.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door univers » 03 mar 2019, 12:15

Is niet aan jou gericht Guus.
Ik heb het artikel enkel geplaatst, niet geschreven.

De rest van het commentaar van gouwe, ben ik mee eens.
Enkel mijn visie is, het Heelal bestond al voor de oerknal.
Ik zie de oerknal als het ontstaan van onze universum.
Let wel dat is mijn visie, dat wat ik gezien hebt.
Kan er natuurlijk faliekant naast zitten, maat de toekomst zal het uitwijzen.
Ik wacht vol smart tot ze de nieuwe telescopen in werking zetten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door univers » 03 mar 2019, 12:17

Dat is niet helemaal correct. Als je de quote button op het OT gebruikt krijg je 2 correcte tags direct na elkaar. 1 voor wat uni schreef en een 2de algemene quote tag voor de quote die hij heeft gequote.
Weer wat geleerd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gusteman » 03 mar 2019, 12:35

Vitharr schreef:
03 mar 2019, 12:09
gusteman schreef:
03 mar 2019, 12:01
Hij heeft een stukje aangehaald uit een tekst die door jou werd gepubliceerd en hij heeft daartoe gebruik gemaakt van de forum software die op dit gebied behoorlijk gebrekkig is ... want het is de forum software, en niet gouwepeer zelf, die erbij heeft geplaatst dat jij dit had geschreven.
Dat is niet helemaal correct. Als je de quote button op het OT gebruikt krijg je 2 correcte tags direct na elkaar. 1 voor wat uni schreef en een 2de algemene quote tag voor de quote die hij heeft gequote.
Inderdaad, beste Vitharr, maar dat gebeurt enkel wanneer je het volledige bericht gaanhaalt en niet wanneer je een fractie van de tekst gaat quoten.

Mijn reactie ging over de reactie van gouwepeer en het resultaat daarvan ... en daarvoor was de forum software bepalend. :wink:
univers schreef:
03 mar 2019, 12:15
Enkel mijn visie is, het Heelal bestond al voor de oerknal.
Ik zie de oerknal als het ontstaan van onze universum.
Ik begrijp je standpunt, beste univers, maar het probleem hierbij is dat 'universum' 'kosmos' en 'heelal' elk op zich synoniemen zijn, woorden die hetzelfde betekenen, namelijk "alle materie en energie binnen het gehele ruimtetijd-continuüm waarin wij bestaan" (meer info hierover).

Ik stel vast dat jij aan Heelal een hoofdletter toekent en ik veronderstel dat je hiermee wil aangeven dat jij nog iets anders bedoelt dan wat doorgaans wordt omschreven als heelal?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2019, 12:42

gusteman schreef:
03 mar 2019, 12:35
Inderdaad, beste Vitharr, maar dat gebeurt enkel wanneer je het volledige bericht gaanhaalt en niet wanneer je een fractie van de tekst gaat quoten.

Mijn reactie ging over de reactie van gouwepeer en het resultaat daarvan ... en daarvoor was de forum software bepalend. :wink:
Ik wist niet dat dat kon? Ik quote altijd een volledig bericht en verwijder wat niet relevant is. Hoe kun je een fractie van de tekst quoten dan? [think]

Enne... 'gaanhaalt'? Zware nacht gehad? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gouwepeer » 03 mar 2019, 16:39

Een quote is altijd zodanig aan te passen zodat alleen het relevante stukje tekst word geciteerd (om complete lappen tekst te voorkomen).
Verder zijn misschien de gedragsregels van dit forum de moeite waard om eens door te lezen:
- Citeer bij een nieuwsbericht of artikel een gedeelte en plaats daarna de link naar het artikel er bij.

- Laat duidelijk merken waarover je het wil hebben en wat de aanleiding/motief is voor het openen van een topic.
en
- 'Quote' alleen relevante delen uit een topic.
Ik zie echter alleen een compleet artikel (wel met een bronvermelding naar zenitonline.nl) zonder een motivatie waarom het is geplaatst of een mening om een discussie op te starten. Mijn reactie daarop was puur bedoeld om een discussie te starten (daar dient een forum ook voor) en mijn visie over het artikel te tonen. Het plaatsen van een complete artikel kan trouwens ook een inbreuk zijn op de auteursrecht van het artikel.

Wat betreft de auteurswet gaat er ook voor alle Europese fora een nieuwe wet in.
Bekijk ook maar eens onderstaande link:

Het vrije internet is dood: akkoord over tekst nieuwe Europese auteurswet

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2019, 18:54

Offtopic: @gouwepeer

Ik kwam tot mijn verbazing posts van mij die ik schreef op een forum wat volgens mij terziele is tegen via jouw site. Hoe zit dat dan in elkaar? Zijn dat portals o.i.d.?

Ik vind het in jouw geval niet zo erg maar ik kan me voorstellen dat zoiets ook kan gebeuren vanaf sites waar ik wel moeite mee heb. Voor mij als leek zag het er namelijk ineens uit alsof ik op jouw site had gepost.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gusteman » 03 mar 2019, 19:36

Vitharr schreef:
03 mar 2019, 12:42
Hoe kun je een fractie van de tekst quoten dan? [think]
Net boven de laatste reactie, vlak onder de topictitel, heb je een knopje 'Reactie plaatsen'.
Als je daarop klikt opent de antwoord (reactie-)pagina.
Wanneer je naar beneden scrolt vind je de laatste twintig reacties terug.
Om te quote uit een tekst duid je het tekstgedeelte aan (zoals je zou doen om te kopiëren) en daarna klik je op het aanhalingsteken (quote) rechts bovenaan de reactie waaruit je de quote haalt.
En nu zie je die in je antwoord.
Vitharr schreef:
03 mar 2019, 12:42
Enne... 'gaanhaalt'? Zware nacht gehad? :mrgreen:
Niet echt, nee, gewoon te snel getikt (lichtjes de 'g' aangeraakt) en niet de moeite genomen om mijn tekst na te lezen ... stom van mij :oops:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2019, 19:41

Ach so. Bedankt gusteman, dat wist ik niet omdat ik het zoals gezegd anders deed.

En wat de vertikking betreft, overkomt de beste, het maakt ons menselijk denk ik. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gouwepeer » 03 mar 2019, 19:56

Vitharr schreef:
03 mar 2019, 18:54
Ik kwam tot mijn verbazing posts van mij die ik schreef op een forum wat volgens mij terziele is tegen via jouw site.
Is dat toevallig het JHK forum geweest?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2019, 19:58

Is dat toevallig het JHK forum geweest?
Yes.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gouwepeer

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door gouwepeer » 03 mar 2019, 20:10

Het JHK forum is inderdaad samen gegaan met het gouwepeer forum. De bestaande leden van JHK zijn ook mee verhuist. Als het goed is kan je dus ook inloggen op mijn forum (met de inloggegevens van JHK).
Van het JHK forum staat deze back-up nog online en het topic Spiritueel Forum JHK en gouwepeer.nl geeft meer info over de fusie.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat moet je weten over de oerknal?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2019, 20:13

Thanks ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie