Zwaartekracht een illusie?

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Beatrix Kiddo » 23 mei 2012, 09:05

Einstein01 schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
Einstein01 schreef:Als jij ondergedompeld zou zijn in water, zou jij naar alle richtingen water wegduwen, tenminste volgens mijn beredenering.
Tuurlijk, maar dat heeft niets met zwaartekracht (illusie of niet) te maken.
Dus massa/materie duwt niet?
Massa/materie heeft niets met zwaartekracht te maken?
Ik bedoel wat ik schrijf, niet wat jij ervan probeert te draaien.

Jouw onderdompelvoorbeeld heeft niets met zwaartekracht te maken. Dat schreef ik, en dat bedoel ik.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 03 jul 2012, 20:14

Determinist schreef:Er is minder dan 5% aan de welbekende massa/materie/energie waar jij het over hebt in het universum.
Dit is veel te weinig om "het universum uiteen te laten duwen". Dat is juist het probleem.
Met de huidige begrippen en kennis van het universum is dit inderdaad een probleem.
Niet indien je als uitgangspositie stelt, dat er oneindig veel ruimte bestond (en nog steeds is), voordat er massa/materie ontstond.
Ons huidige uitdijende universum (zoals wij dat kennen), dijt uit in een ruimte die oneindig groot is (dat kennen we niet). Nu wordt verondersteld dat ruimte en tijd wordt gecreëerd tijdens de uitdijing van het universum, dat is mijn inziens onjuist.
Wij zijn ontstaan vanuit een materie-loze ruimte met oneindig grote afmetingen, een zgn. absoluut vacuüm.
Een absoluut vacuüm heeft per definitie oneindig grote afmetingen (dit wordt nu natuurlijk anders begrepen).
Een absoluut vacuüm heeft per definitie het absolute nulpunt als basistemperatuur.
Een absoluut vacuüm heeft per definitie oneindig veel energie (niet in de vorm van massa, maar in de vorm van elektromagnetische krachtvelden, immers de oneindig grote ruimte moet wel in stand worden gehouden, hier is oneindig veel energie voor nodig).
Een absoluut vacuüm is per definitie een gesloten systeem (er kan geen energie in of uit, er is oneindig veel energie aanwezig wat er niet uit kan).

Maargoed, op het bovenstaande kom ik nog terug.
Determinist schreef:Dit is niet zomaar uit de duim gezogen. Daar zijn honderden wetenschappers dagelijks mee bezig.
Natuurlijk niet, het is zeker niet uit de duim gezogen, het klopt met hetgeen waarvan het is afgeleid en is waargenomen.
Op basis van een (mijn inziens) onmogelijke aanname heeft Einstein gewoon gelijk, totdat er wordt ingezien dat de aanname onjuist is en dan veranderen alle verhoudingen en relaties (b.v. de aanname dat er geen ruimte en tijd bestond, voordat wij ontstonden).
Determinist schreef:En dan kom jij met een ongefundeerde hypothese dat juist de massa in staat is de uitdijing tot stand te brengen.
Je kan wel roepen dat er meer massa wordt gevormd, maar waar zijn de observaties daarvoor?
Tja die zijn er genoeg, alleen ons begrip van het ontstaan van het universum is mijn inziens onjuist.
Hoe kan alle zichtbare materie in ons universum, in een puntje met oneindig kleine afmetingen en oneindig hoge dichtheid zijn ontstaan?
Ik geloof niet dat er 400 miljard sterrenstelsels (en nog veel meer..) in een puntje passen, jij?
Determinist schreef:Men neemt nu aan dat de totale energie van het gehele universum 0 is (nul).
De SOM van de energie van het gehele universum is nul (nu nog niet, anders zouden we niet bestaan).
Determinist schreef:Dus waar haal jij die extra energie vandaan om extra materie te creëren?
En zelfs zoveel dat het een grotere duwende kracht zou hebben dan de 70% aan dark energy waar het universum uit bestaat?
Uit een absoluut vacuüm ruimte, waar oneindig veel energie aanwezig is om het gehele universum in stand te houden.
Genoeg energie, unlimited power 'the dark side' has.
Determinist schreef:Het mooiste is nog dat je echt denkt dat relativiteit en de veldvergelijkingen van Einstein hier niet van toepassing zijn.
Het was juist Einstein die de kosmologische constante heeft verzonnen/ontdekt en laat dat nu juist de waarde zijn van de versnelde uitdijing van het heelal.
Natuurlijk zijn die veldvergelijkingen in jou voorbeeld van toepassing, sterker nog, ze zijn van elkaar afgeleid.
Determinist schreef:Je zegt wel dat de basis principes NU niet kloppen.
Dan vraag ik je nu om hier je eigen veldvergelijkingen op te schrijven zodat we dit kunnen narekenen.

Roepen is 1 ding, maar je zult echt over de brug moeten komen met harde cijfers die alle observaties verklaren.
Tja, de cijfers..
Eerst het begrip, dan de cijfers.
Met de begrippen ben ik nog niet klaar.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Beatrix Kiddo » 04 jul 2012, 08:29

Einstein01 schreef:
Determinist schreef:Er is minder dan 5% aan de welbekende massa/materie/energie waar jij het over hebt in het universum.
Dit is veel te weinig om "het universum uiteen te laten duwen". Dat is juist het probleem.
Met de huidige begrippen en kennis van het universum is dit inderdaad een probleem.
Niet indien je als uitgangspositie stelt, dat er oneindig veel ruimte bestond (en nog steeds is), voordat er massa/materie ontstond.
En hoe ga je controleren of die uitgangspositie klopt?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 04 jul 2012, 20:25

Beatrix Kiddo schreef:
Einstein01 schreef:
Determinist schreef:Er is minder dan 5% aan de welbekende massa/materie/energie waar jij het over hebt in het universum.
Dit is veel te weinig om "het universum uiteen te laten duwen". Dat is juist het probleem.
Met de huidige begrippen en kennis van het universum is dit inderdaad een probleem.
Niet indien je als uitgangspositie stelt, dat er oneindig veel ruimte bestond (en nog steeds is), voordat er massa/materie ontstond.
En hoe ga je controleren of die uitgangspositie klopt?
Ik hoop dat er ooit wordt ingezien dat een absoluut vacuüm wel degelijk moet bestaan (zowel werkelijk als in theorie) en dat een absoluut vacuüm per definitie oneindig grote afmetingen heeft (bij absoluut nulpunt).
Dat een absoluut vacuüm bestaat uit een magnetisch veld met oneindig veel energie.
Dat een magnetisch veld bij het absoluut nulpunt een plasma oplevert (koude fusie).
Tja Hoe controleer je dat?
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Beatrix Kiddo » 05 jul 2012, 08:48

Einstein01 schreef:Ik hoop dat er ooit wordt ingezien dat een absoluut vacuüm wel degelijk moet bestaan
Waarom "moet" dat?
Einstein01 schreef:Tja Hoe controleer je dat?
Jouw "theorie", jouw probleem.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 05 jul 2012, 21:11

Wat bedoel je met vacuüm?

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 05 jul 2012, 22:56

Beatrix Kiddo schreef:
Einstein01 schreef:Ik hoop dat er ooit wordt ingezien dat een absoluut vacuüm wel degelijk moet bestaan
Waarom "moet" dat?
We willen toch weten Hoe alles is ontstaan? Moet je wel bij de (juiste) basis beginnen (welke is dat? Dat weten we eigenlijk nog niet).
Het is een groot verschil of ons universum vanuit de 'hete' toestand is ontstaan (zoals nu wordt begrepen) of vanuit de 'koude' toestand (vanuit absoluut nulpunt).
Ik hoop niet dat je gaat vertellen, dat een ontstaan vanuit een koude toestand onmogelijk is.
Beatrix Kiddo schreef:Jouw "theorie", jouw probleem.
Nee hoor, uiteindelijk ook voor de natuurkundigen.
Ooit komt vast te staan dat het universum vanuit de koudste toestand is ontstaan (absoluut nulpunt).
Hoe liggen de verhoudingen dan?

p.s. vergeet niet dat de huidige natuurkundige kennis en theorieën de perfecte basis vormen voor nieuwe mogelijkheden om tot de juiste antwoorden te komen.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 05 jul 2012, 23:20

Determinist schreef:Wat bedoel je met vacuüm?
Een ruimte met een negatieve druk (P), iets wat nu eigenlijk niet bestaat.

Een absoluut vacuüm zou in mijn theorie een oneindig lage druk moeten hebben.
'Mijn' absoluut vacuüm heeft ook oneindig grote afmetingen (bij kleinere afmetingen zou de ruimte instorten en zou er niets kunnen bestaan).
Met het bovenstaande kom je op de simpele onderstaande formule:
F = P * A
F = -∞ * ∞
F = ∞

Oneindig veel Kracht (energie).
Wat voor kracht?
Elektromagnetische kracht voor het in stand houden van de ruimte (met oneindig grote afmetingen).

Een vacuüm kan mijn inziens ook nooit 'leeg' zijn, er zal altijd een (elektromagnetisch) krachtveld aanwezig zijn.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Beatrix Kiddo » 06 jul 2012, 09:25

Einstein01 schreef:We willen toch weten Hoe alles is ontstaan? Moet je wel bij de (juiste) basis beginnen (welke is dat? Dat weten we eigenlijk nog niet).
Precies, dat weet je niet. En daarom is het niet goed dat jij al tientallen pagina's lang beweert dat je het *wel* weet.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 06 jul 2012, 14:36

Je haalt hier wat begrippen door elkaar.

Een oneindig lage druk bestaat niet.
De laagste druk is P=0
Je bedoelt waarschijnlijk een negatieve druk, <0

Ook hier vis je achter het net aangezien dit de kosmologische constante is, dus dit is oude koek.

Trouwens zou uit jouw formules niet een oneindige positieve energie komen maar juist een oneindige negatieve energie.

Een absoluut vacuüm bestaat niet aangezien er altijd de quantum vacuüm is.

Wordt toch eens tijd om deze eens te gaan lezen?
http://www.amazon.com/Universe-Nothing- ... 145162445X


Nogmaals, je hebt geen theorie...niet een een hypothese.
Je sprokkelt allemaal bestaande begrippen bij elkaar en gooit het door elkaar en op één hoop.
Er is tot nu toe nog geen één experiment uitgevoerd die het huidige standaard model in de fysica niet heeft bevestigd. Alle experimenten hebben een precisie opgeleverd van meerdere cijfers achter de komma. Nog nauwkeurig is geen enkele theorie bevestigd.
En nu laatst weer met het Higgs Boson, weer een bevestiging van de correctheid van het model.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door The Grey » 07 jul 2012, 14:22

Einstein01 schreef: Met het bovenstaande kom je op de simpele onderstaande formule:
F = P * A
F = -∞ * ∞
F = ∞
FOUT

Wie wijst hem er even op?

-∞ * ∞ = -∞
-

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 08 jul 2012, 09:52

The Grey schreef:FOUT

Wie wijst hem er even op?
Dat hoef jij niet te doen hoor, spuit 11 (een reactie ervoor was het al verteld...)
Determinist wees mij er al op, het moet oneindig veel NEGATIEVE energie zijn, was het minnetjes vergeten.
De POSITIEVE energie kennen we al (massa/materie).
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 08 jul 2012, 13:10

Dus?

Waar hebben we het hier over?

Vertel eens iets nieuws, want tot nu toe herhaal je begrippen, maar de context lijkt zoek bij je.
Waarom die je niet eens een cursus relativiteit en quantum mechanica? Dan kan je het allemaal veel beter plaatsen.
Er zijn veel lectures op internet te vinden.

De negatieve druk, is bekend onder Casimir effect.
En wil je echt duidelijkheid en echte cijfers, bekijk de formules hier maar even.
Dat is wat anders dan de fase van begripsvorming waar jij blijkbaar in zit en zult blijven zitten als je niet kennis vergaart over de huidige stand van wetenschap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Casimir_effect

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 09 jul 2012, 18:54

Determinist schreef:Vertel eens iets nieuws, want tot nu toe herhaal je begrippen, maar de context lijkt zoek bij je.
Een absoluut vacuüm welke per definitie oneindig grote afmetingen heeft, dat is nieuw.
Dat massa/materie een duwende kracht veroorzaakt en dat daardoor een trekkende kracht ontstaat, is ook nieuw.
Er is zoveel nieuws te ontdekken, als je maar anders denkt.

Dat een lichaam naar de aarde toe valt, wil nog niet zeggen dat de aarde een trekkende kracht op het lichaam uitoefent (dit wordt verondersteld, maar zal een illusie blijken).
Determinist schreef:Waarom doe je niet eens een cursus relativiteit en quantum mechanica? Dan kan je het allemaal veel beter plaatsen.
Er zijn veel lectures op internet te vinden.
Dat is een goede tip, ga ik zeker doen (zonder dollen, want het is zeer interessant, zeker als je evt. het tegendeel zou kunnen bewijzen).
Determinist schreef:Dat is wat anders dan de fase van begripsvorming waar jij blijkbaar in zit en zult blijven zitten als je niet kennis vergaart over de huidige stand van wetenschap.
Jij gaat er waarschijnlijk ook vanuit dat de begrippen kloppen.
Maar stel nu dat het universum vanuit een 'koude' toestand is ontstaan, Hoe zit het dan met de begrippen?
Worden die dan niet anders?

Hoe zou het universum kunnen (zijn) ontstaan vanuit een 'koude' toestand?

Er was eens een singulierpunt, welke zomaar spontaan vanuit 'het niets' is ontstaan, met oneindig kleine afmetingen, oneindig hoge druk, oneindig hoge temperatuur en geen ruimte eromheen, lijkt mij meer iets voor een sprookjesboek.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 09 jul 2012, 19:05

Oja, even een vraagje tussendoor:

Zou een elektromagnetisch veld, massa kunnen zijn of hebben?
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 09 jul 2012, 20:40

Een absoluut vacuüm welke per definitie oneindig grote afmetingen heeft, dat is nieuw
Je roept hier twee zaken alsof dit een feit is.
Allereerst zoals al eerder aangegeven bestaat een absoluut vacuüm niet.
Verder stel je dat dit dan meteen per definitie oneindige grote afmetingen impliceert, wat ook nergens op gebaseerd is.
Dat een lichaam naar de aarde toe valt, wil nog niet zeggen dat de aarde een trekkende kracht op het lichaam uitoefent
Wie zegt dat de aarde een trekkende kracht uitoefent?
Dit is een gedachte die men in de klassieke mechanica heeft aangehangen, maar dan spreken we over eeuwen geleden.

Ruimte/tijd wordt gebogen door de aanwezigheid van de Aarde waardoor lichamen de meest rechte lijn volgt in deze vervormde ruimte en is gericht op het middelpunt
van de Aarde.
Dit is niet alleen een leuk idee maar in uitentreuren getest en correct bevonden.

Als jij denkt dat men aanneemt dat de Aarde trekt, dan mag je mij uitleggen waarom een lichtstraal afgebogen wordt als deze langs de Aarde raast.
Licht heeft massa = 0 dus valt er niets te trekken, maar toch buigt de straal af. Wil je weten hoever deze afbuigt, pak de formule uit de relativiteitstheorie en je zult het weten.
Jij gaat er waarschijnlijk ook vanuit dat de begrippen kloppen.
Ik ga uit van onderzoek door duizenden wetenschappers die met hun modellen tot duizendsten achter de komma kunnen berekenen wat de effecten van energie/materie is tot op het kleinste deeltje.
Ze maken gebruik van apparatuur van miljarden euro's en zijn al meer dan een eeuw bezig door te dringen tot de materie.
Ze hebben de evolutie van het universum tot vrijwel T=0 kunnen verklaren. Dit alles op basis van waarnemingen en experimenten.

Wat jij dus zegt is dat jij dit alles zo bij de schroothoop gooit (zonder eens te weten waar het in deze wetenschappen overgaat en waar men mee bezig is) omdat jij wat verzint, zonder enige wiskundige basis en lukrake aannames.

Je snapt zelf toch wel dat het een beetje raar is dat je niet eens weet waar het om gaat in de quantum mechanica en je geen millimeter relativiteit hebt toegepast in ook maar één enkele zelf geschreven formule.
En toch weet jij te stellen dat iedereen het helemaal mis heeft. Klinkt dat niet een beetje raar in je eigen oren?

Het lijkt een beetje op wat creationisten doen, uitgaande van een bepaald geloof stellen dat de gehele wetenschap van geologie, cosmologie, biologie (evolutie), genetica het allemaal mis hebben omdat hun beeld is dat de Aarde 6000 jaar oud is, overspoeld met een zondvloed en alle organismen zijn ontstaan uit een vooraf gedefinieerde set van baramins.
En als je vraagt waarom komt men met de simpele en incorrecte bewering dat het toch ook niet mogelijk is dat een boeing 747 ook niet zomaar uitzichzelf in elkaar gezet wordt.

Je zal je eerst moeten verdiepen in de huidige wetenschap om te ontdekken dat er fouten in zitten. Dus je zal moeten snappen wat men al wel weet en wat nog niet.
Zonder deze basiskennis valt er weinig te roepen omdat je de middelen niet hebt om te overzien wat je eigenlijk roept.

Je opmerkingen over "stel dat" doe je op basis van niets.
Ik kan namelijk nog veel meer "stel dats" opsommen. Stel dat een geavanceerde beschaving na het eten van teveel bonen een dusdanig grote scheet liet dat opeens een compleet universum uit een klein gat tevoorschijn kwam. Leuke gedachte, maar nergens op gebaseerd.
Zou een elektromagnetisch veld, massa kunnen zijn of hebben?
Ok, prima vraag. Maar deze vraag komt bij je op door gebrek aan kennis en niet omdat men niet het antwoord weet.

Laten we het dus zo doen. Jij verdiept je in deze vraag en gaat ontdekken:

- Wat is electromagnetisme?
- Noem een voorbeeld hiervan?
- Uitgaande van het genoemde voorbeeld, heeft dit massa of niet?

Daarmee heb je het antwoord op je vraag. Zelf even opzoeken, dat is de beste manier om erachter te komen.

Maar laat ik je een goede en zeer informatieve set van lectures aanraden. Deze omvat de geschiedenis van hoe relativiteit tot stand is gekomen en daarna
wat de quantum revolutie heeft teweeggebracht in wetenschap. Het is te volgen voor iedereen, je hebt geen wiskundeknobbel nodig en ook geen verdere diepe kennis van wetenschap.

http://www.thegreatcourses.com/tgc/cour ... px?cid=153

Als je een echte computergebruiker bent weet je wel manieren om deze lectures voor jezelf beschikbaar te maken.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door MetalPig » 09 jul 2012, 22:17

Determinist schreef:
Een absoluut vacuüm welke per definitie oneindig grote afmetingen heeft, dat is nieuw
Je roept hier twee zaken alsof dit een feit is.
Allereerst zoals al eerder aangegeven bestaat een absoluut vacuüm niet.
Verder stel je dat dit dan meteen per definitie oneindige grote afmetingen impliceert, wat ook nergens op gebaseerd is.
In principe hoeven definities geen basis te hebben.
Je definieert je bergrippen, en die begrippen gebruik je in je theorie.

Dat het niet bestaat zal altijd NoGravity's probleem blijven (en dan heb ik het niet alleen over het absolute vacuum, maar ook over zijn theorie).

tofu_kronos

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door tofu_kronos » 11 jul 2012, 20:20

Einstein01 schreef:Oja, even een vraagje tussendoor:

Zou een elektromagnetisch veld, massa kunnen zijn of hebben?

Een EM veld is pure energie en heeft dus geen massa, en massa is zoals we recent weten de higgs boson. Had je kunnen weten als je de kranten leest en het nieuws volgt.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 16 aug 2012, 21:47

Massa 'trekt' , materie 'duwt' , Kiddo had een beetje gelijk... (had me niet vergist maar had massa en materie gelijk gesteld aan elkaar, terwijl ik wist dat er een verschil was. Het (exacte) verschil tussen massa en materie is nu ook niet bekend vandaar)
Zal later nog ff antwoord geven op vorige postings.

De reden dat licht afbuigt als deze langs de aarde raast is heel simpel, het kan er niet doorheen, dus zal het de vorm van de aarde volgen, logisch...
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Barrel

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Barrel » 17 aug 2012, 00:12

Einstein01 schreef:
De reden dat licht afbuigt als deze langs de aarde raast is heel simpel, het kan er niet doorheen, dus zal het de vorm van de aarde volgen, logisch...
Logisch, zoals een kogel die op een ondoordringbare metalen plaat wordt geschoten. Die zal er uiteraard netjes omheen gaan ....
Volgens mij heeft niet iedereen dezelfde definitie van logisch ...

Plaats reactie