Zwaartekracht een illusie?

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Vitharr » 21 aug 2020, 12:50

Determinist schreef:
21 aug 2020, 10:24
Vitharr schreef:
21 aug 2020, 10:10
Oneindig laag betekent dan toch >0?
Dat hangt af van de maat/eenheid.

Op de vraag "wat is het laagste aantal toeschouwers bij een voetbalwedstrijd?"
Oneindig laag is een onzinnige maat. Lager dan nul gaat niet. "Er keken -150 toeschouwers naar die wedstrijd".
En tevens is een aantal kijkers van 0,001 toeschouwers tov 0,0000000001 toeschouwers onzinnig.


Wat ligt noordelijk van het noordelijkste punt?

Je kan een oneindige schuld hebben in theorie. Maar een oneindige lage schuld is gewoon nul schuld, maar daarbij is "oneindig" een verkeerd gekozen maat.

Iets is oneindig als het geen grens heeft. De meeste "dingen" hebben een grens, daar waar het niet verder, minder of meer kan.
Zodra iets een grens heeft kan je het woord oneindig niet in die context gebruiken.

Geen schuld, heeft een grens van nul. Dus de zin "oneindig geen schuld" moet je met de grens zelf aangeven. Die grens ligt op nul. Dus moet je zeggen nul schuld.

Druk, in deze context, is in theorie oneindig. Echter geen druk, wat een grens is heeft een waarde van nul.
Bedankt voor je toelichting. Ik redeneerde vanuit een singulariteit waarbij oneindig klein en oneindig groot gebruikelijke termen zijn.

Bij druk ligt dat idd anders. Jij stelt dat een absoluut vacuum niet kan bestaan. Ik ben her daar niet zomaar mee eens. Maar dat de druk hier niet 0 kan worden ben ik wel met je eens.

De minimale bereikbare druk hier is eindig klein.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 21 aug 2020, 13:32

Vitharr schreef:
21 aug 2020, 12:50
Bij druk ligt dat idd anders. Jij stelt dat een absoluut vacuum niet kan bestaan. Ik ben her daar niet zomaar mee eens. Maar dat de druk hier niet 0 kan worden ben ik wel met je eens. De minimale bereikbare druk hier is eindig klein.
Onder welke omstandigheden zou een absoluut vacuum dan kunnen bestaan? Welke afmetingen heeft het?

Waarom zou de druk niet 0 kunnen worden? Wat gebeurt er dan? Wat is er voor nodig?

Dat de druk van een absoluut vacuum niet 0 hoeft te zijn ben ik mee je eens, de absolute druk zou ook eindig laag kunnen zijn (maar dan wel in de vorm van een zeer groot negatief getal)

Wat is het verschil tussen een eindig kleine druk en een eindig lage druk?
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

BasjeKlodder

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door BasjeKlodder » 21 aug 2020, 18:53

Einstein01 schreef:
21 aug 2020, 13:32
Onder welke omstandigheden zou een absoluut vacuum dan kunnen bestaan? Welke afmetingen heeft het?

Waarom zou de druk niet 0 kunnen worden? Wat gebeurt er dan? Wat is er voor nodig?

Dat de druk van een absoluut vacuum niet 0 hoeft te zijn ben ik mee je eens, de absolute druk zou ook eindig laag kunnen zijn (maar dan wel in de vorm van een zeer groot negatief getal)

Wat is het verschil tussen een eindig kleine druk en een eindig lage druk?
Dat zijn vragen die jij zelf mag beantwoorden aangezien jij ons probeert te overtuigen van jouw theorie.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Kristof Piessens » 21 aug 2020, 21:59

Ik denk dat ik weet dat experimenteel wetenschap een vrij groot taboe is, dat je kunt toetsen en niet zomaar uit te gaan dat wiskunde de oplossing is voor de paradox van een wereld die zich baseert op eerdere ontdekkingen en/of die correct zijn ten aanzien van 1 element; water...ik snap dan ook niet hoe je een bolvorm kunt hanteren bij een schijnbaar perfect vlakke waterpijl ?
Mij een zorg als ik iets anders aan het bestuderen ben, er is zekerheid dat het klopt maar er is geen andere overtuigingsgrond waarop je iets berekend.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 29 aug 2020, 14:43

Het maakt voor de gedachtengang niet uit of de laagste druk nu 0 is of - oneindig.
De theoretisch hoogste druk is + oneindig, waarom de laagste druk dan niet - oneindig? 0 is dan de overgang tussen overdruk en onderdruk.

Maar goed laten we de uitgangspositie van druk op 0 stellen. De laagst mogelijke druk is 0.

Wanneer is een druk van P=0 mogelijk (absoluut vacuüm)?
Mijn inziens is dat alleen mogelijk indien de ruimte oneindig grote afmetingen heeft. Iedere andere ruimte zal instorten tot een volume van 0.
Een oneindig grote ruimte zal dit niet omdat dit oneindig lang zou duren. Er blijft dus altijd ruimte bestaan.

Ik denk dat ons universum is ontstaan vanuit een absoluut vacuüm.
E=0, P=0, T=0, A(V) = oneindig groot.

De energieinhoud van 0 vertegenwoordigd oneindig veel vacuumenergie waarbij de massa-energie 0 is.

(Vacuumenergie E=0) = (massaenergie E= +oneidndig)
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Vitharr » 29 aug 2020, 19:08

Einstein01 schreef:
29 aug 2020, 14:43
De energieinhoud van 0 vertegenwoordigd oneindig veel vacuumenergie waarbij de massa-energie 0 is.
Je definities spreken elkaar dan tegen. Vacuümenergie is een benaming voor een vorm van energie. Als de energieinhoud 0 is zou er ook geen vacuumenergie aanwezig zijn.

Ik geloof zelf dat ons universum ontstond uit een oneindig energieveld zonder ruimtelijke dimensies. Ruimte is in dat beeld pas ontstaan toen de eerste materie zich uit die energie vormde. Energie heeft geen ruimtelijke dimensies nodig om te bestaan. Materie heeft die noodzaak wel omdat afmetingen een eigenschap van materie zijn. Een oneindig energieveld kent wel tijd. Anders zou elke willekeurige gebeurtenis onmogelijk worden.

Wij kennen in de praktijk geen absoluut vacuüm omdat er continu nieuwe materie ontstaat uit vacuümenergie. Als je alle materie uit een ruimte wilt verwijderen zul je dus ook de vacuümenergie moeten verwijderen.

In mijn denkbeeld is er geen sprake van een absoluut vacuüm in den beginne omdat er geen ruimtelijke dimensies waren. Het concept vacuüm is onder zulke omstandigheden zinloos.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 30 aug 2020, 12:26

Vitharr schreef:
29 aug 2020, 19:08
Einstein01 schreef:
29 aug 2020, 14:43
De energieinhoud van 0 vertegenwoordigd oneindig veel vacuumenergie waarbij de massa-energie 0 is.
Je definities spreken elkaar dan tegen. Vacuümenergie is een benaming voor een vorm van energie. Als de energie-inhoud 0 is zou er ook geen vacuümenergie aanwezig zijn.
De vacuümenergie die ik bedoel niet, dit is de energie die nodig is om een dimensie met P=0 (of beter - oneindig) in stand te houden. Deze dimensie is dan per definitie oneindig groot.
Echter deze ruimte blijft geen stand houden en zal per direct instorten (waardoor druk P en temperatuur T wijzigen).

De absoluut vacuüm (E=0) ruimte stelt alleen het absolute beginpunt voor van ons universum, wat maar een microseconde of minder kan bestaan.

Een E=0 ruimte bestaat uit oneindig veel frequentie lijnen, deze lijnen bepalen de dimensies.
Bij frequentie 0 staat alles stil en is er feitelijk niets.
Niets kan niet bestaan, dus verandert het niets in iets.
Niets heeft dus maar een microseconde of minder bestaan.

Een absoluut vacuüm (zoals ik hem beschrijf) is dus de definitie van het niets (wat niet kan blijven bestaan).

Antwoord op de vraag, waarom of hoe komt het dat het universum bestaat?
Omdat niets niet kan bestaan.
Vitharr schreef:
29 aug 2020, 19:08
Ik geloof zelf dat ons universum ontstond uit een oneindig energieveld zonder ruimtelijke dimensies. Ruimte is in dat beeld pas ontstaan toen de eerste materie zich uit die energie vormde. Energie heeft geen ruimtelijke dimensies nodig om te bestaan. Materie heeft die noodzaak wel omdat afmetingen een eigenschap van materie zijn. Een oneindig energieveld kent wel tijd. Anders zou elke willekeurige gebeurtenis onmogelijk worden.
Ik kan niet goed begrijpen waarom energie geen ruimtelijke dimensies nodig heeft om te bestaan.
Waar blijft het dan, of waar zit het dan in?
Hoe werkt tijd zonder dimensies?
Vitharr schreef:
29 aug 2020, 19:08
Wij kennen in de praktijk geen absoluut vacuüm omdat er continu nieuwe materie ontstaat uit vacuümenergie. Als je alle materie uit een ruimte wilt verwijderen zul je dus ook de vacuümenergie moeten verwijderen.
Precies, er zal continue nieuwe materie ontstaan uit vacuümenergie, vandaar dat een absoluut vacuüm ook niet meer kan bestaan (alleen tijdens het absolute beginpunt van het ontstaan van het universum).
Als je de vacuümenergie zou verwijderen, zou er geen nieuwe materie kunnen ontstaan, dus ook geen universum.
Vitharr schreef:
29 aug 2020, 19:08
In mijn denkbeeld is er geen sprake van een absoluut vacuüm in den beginne omdat er geen ruimtelijke dimensies waren. Het concept vacuüm is onder zulke omstandigheden zinloos.
Idd, vacuüm zonder dimensies kan niet.
Jij bent dus van mening dat er buiten ons zichtbare uitdijende universum van ca. 14 miljard lichtjaar groot, geen dimensies zijn?
Dat de dimensies alleen te relateren zijn aan ons huidige uitdijende universum?

Niets en iets kunnen m.i. niet zonder dimensies.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Vitharr » 30 aug 2020, 12:58

Het grote verschil is dat jouw gedachtegang uitgaat van een begin waarbij iets uit niets ontstaat en mijn gedachtegang er van uit gaat dat er altijd iets is geweest. Namelijk de energie die voorafging aan materie.

Filosofisch bekeken kun je niet zeggen 'waar' die energie was, of wat er 'buiten' ons heelal is omdat er geen 'waar' of 'buiten' is. Het concept 'heelal' is namelijk gedefiniëerd als het geheel van ruimtetijd waar ons universum uit bestaat en in mijn denkbeeld bevindt die energie zich niet in ruimtelijke, maar puur in de tijddimensie. Dat is een hersenbreker maar het idee is niet onbekend.

Jij redeneert dat vanuit het niets (waar ook de vacuümenergie ontbrak) iets (ons universum) ontstond omdat niets niet kan bestaan. In mijn denkbeeld zit iets soortgelijks. De basis van dat idee is echter het oneindige energieveld. Energie is de potentie tot verandering. In een toestand waarin enkel energie, en geen materie bestaat versnelt tijd dusdanig dat alles wat kan gebeuren tegelijkertijd gebeurt. 1 van die opties is het ontstaan van materie. En die materie vereist ruimtetijd om in te bestaan. Vanaf dat moment bestaat jouw 'iets' dus. En er ontstaat een verschil in het verloop van tijd in het 'iets' (ons heelal) en het energieveld. Het eerste deeltje materie ontstaat daardoor vanuit ons perspectief 'direct', dus aan het begin. Het tweede deeltje komt later, vraagt ook ruimtetijd en zorgt voor een nog groter tijdverschil tussen 'hier' en 'daar'. Daardoor lijkt het derde deeltje nog langzamer te komen etc. etc.

Interessant is jouw 'eenmalige' ontstaansmoment. Ik geloof namelijk dat er meerdere zijn. Er is ook een interessante hypothese van. Die hypothese stelt dat uitdijing uiteindelijk wel degelijk zorgt voor een moment van absoluut niets waarop, net zoals jij zegt, het heelal reageert met een nieuwe big bang. Die big bang spreidt zich uit met de lichtsnelheid maar omdat de ruimte tussen ons en die big bang sneller uitdijt dan die big bang zich voortplant merken wij nooit enig effect hiervan. In ons heelal vinden dan continu big-bangs plaats alleen zijn het geen big bangs, dat lijkt alleen zo vanuit ons perspectief. Het is een afnemende creatie die eindigt in niets wat weer een nieuw creatieproces start.

Mijn idee volgt overigens uit de oorspronkelijke singulariteit. LeMaitre dacht dat het een punt materie was met een oneindig klein volume en een oneindig grote massa. Dergelijke condities zorgen echter voor een oneindig grote tijdrek. Tijd staat stil, en dan gebeurt er niets. Als je die punt materie vervangt door energie gaat het de andere kant op. De dichtheid is dan 0 en het volume ook. Dat levert een tijdrek van 0 op en dat impliceert dat verleden, heden en toekomst in 1 moment samengevat waren. En dan gebeurt het onvermijdelijke. Er wordt een heelal geboren.

Naast de oneindige creatie in ons heelal denk ik dat het ook mogelijk is dat er andere heelallen zijn. Deze heelallen bestaan uit hun eigen ruimtetijd die geen connectie heeft met de onze, anders dan via de energiebron waaruit zij ontstaan zijn.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door univers » 30 aug 2020, 13:52

Naast de oneindige creatie in ons heelal denk ik dat het ook mogelijk is dat er andere heelallen zijn. Deze heelallen bestaan uit hun eigen ruimtetijd die geen connectie heeft met de onze, anders dan via de energiebron waaruit zij ontstaan zijn.
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Fenna » 30 aug 2020, 15:18

Dito ;P! Vitharr.

Offtopic: Als Ik jou naam schrijf Vitharr, moet ik nog vaak denken aan een ex forumlid die mij op mijn schrijffout wees dat ik een 'r' vergeten was.
Alsof hij foutloos was.:mrgreen:
Maar vergeten doe ik die 'r' nu niet meer. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Kristof Piessens » 30 aug 2020, 15:21

Heb er toch een bedenking bij, er is geen begin of geen einde, louter alleen de big bang is te wijten aan het ontstaan van onze wereld en universum (heelal), in die denkwijze denk ik gewoon dat energie de oorzaak is tot het ontstaan van wat wij nu kennen en waarnemen, open vragen zijn er altijd geweest.

Waarom geen einde of begin ? omdat er geen vaste bron bestaat dat aanwijsbaar de basis is van het ontstaan, het punt is hierbij is dat men niet weet wat de bedoeling is van het ontstaan en welke suggesties aan creativiteit kan gebruikt worden om een wereld te hebben die duurzaam is ingericht en de focus van levende wezens geheel anders is gericht dan wij de mens nu hedendaags kennen, denken en doen...helaasheid der dingen, het is alsof je gedwongen moet berusten in de feiten dat het niet anders is, een gevangenis waarin vrijheid illusie is.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Vitharr » 30 aug 2020, 19:33

Kristof Piessens schreef:
30 aug 2020, 15:21
Heb er toch een bedenking bij, er is geen begin of geen einde, louter alleen de big bang is te wijten aan het ontstaan van onze wereld en universum (heelal), in die denkwijze denk ik gewoon dat energie de oorzaak is tot het ontstaan van wat wij nu kennen en waarnemen, open vragen zijn er altijd geweest.

Waarom geen einde of begin ? omdat er geen vaste bron bestaat dat aanwijsbaar de basis is van het ontstaan, het punt is hierbij is dat men niet weet wat de bedoeling is van het ontstaan en welke suggesties aan creativiteit kan gebruikt worden om een wereld te hebben die duurzaam is ingericht en de focus van levende wezens geheel anders is gericht dan wij de mens nu hedendaags kennen, denken en doen...helaasheid der dingen, het is alsof je gedwongen moet berusten in de feiten dat het niet anders is, een gevangenis waarin vrijheid illusie is.
Interessante gedachten maar in mijn optiek een foutieve aanname. 'Het heelal' is een menselijk concept. Concepten zijn begrensd omdat zij bedoeld zijn onderscheid te maken tussen wat binnen de kaders van het concept valt en wat niet. Daaruit volgt het begin van het heelal.

Zoals ik beschreef denk ik dat het begin van dit heelal een transitie betrof waarbij materie en ruimtetijd ontstond. Daarvoor was er inderdaad wel iets maar dit valt buiten het concept 'heelal', ware het alleen maar vanwege het ontbreken van ruimtetijd die het concept 'heelal' definiëert.

Het energieveld waar ik over schreef, de eigenlijke bron, kent geen begin noch een einde. Tenminste dat denk ik. Zij bestaat los van eender welk heelal, niet gebonden aan de 3 fysieke, ruimtelijke dimensies. Ze is een bron van oneindige potentie.

Conceptualisering helpt bij ordening maar kent wel een grote valkuil. Zo schept zij in de menselijke perceptie onderscheid tussen materie en energie terwijl dit feitelijk 2 verschijningsvormen van 1 fundamenteel verschijnsel zijn. Onze menselijke 4-dimensionale perceptie neemt hierdoor een kunstmatig onderscheid waar,
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Vitharr » 30 aug 2020, 19:38

Fenna schreef:
30 aug 2020, 15:18
Offtopic: Als Ik jou naam schrijf Vitharr, moet ik nog vaak denken aan een ex forumlid die mij op mijn schrijffout wees dat ik een 'r' vergeten was.
Alsof hij foutloos was.:mrgreen:
Maar vergeten doe ik die 'r' nu niet meer. :wink:
Offtopic: Zoals aangekondigd heb ik geen idee wie je bedoelt en ben daar zeer content mee. :mrgreen:

Jij zat ook niet fout, de naam kent namelijk verschillende spellingsvormen. Vithar, Vitharr, Vidar en nog wat moeilijke varianten met exotische tekentjes. Zolang het niet Frans klinkt voel ik me niet aangevallen hoor. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Kristof Piessens » 30 aug 2020, 20:23

Dan nog, ik vind dat je bij het woord "concept" niet zomaar kunt spreken van iets wat voorafgaat aan het ontstaan van iets, absoluut niets is absolute stilte, roerloos geen beweging, er is niets te vinden het is zuiver materie, zwart, enkel energie waarvan de deeltjes met elkaar in botsing komen en samensmelten kan een enorme explosie veroorzaken waardoor materie en energie als het ware in wisselwerking treed om vorm te geven aan wat het begin als concept is gedefinieerd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Vitharr » 30 aug 2020, 20:56

Er wordt gesproken over een specifiek concept. Dat specifieke concept heeft een begin, de big-bang. Inmiddels spreekt de wetenschap ook over de tijd voor de big bang.

De transitie die leidde tot het begin van het hier besproken concept markeerde tevens het einde van wat daaraan vooraf ging.

Niets kan volgens mij niet bestaan binnen onze ruimtetijd. Maar filosofisch bekeken bestaat er een oneindige hoeveelheid niets buiten het iets wat onze ruimtetijd vult.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 05 aug 2022, 17:02

Alles is ons universum is ingesloten door een vacuum.
De ingesloten kracht rondom een massa veroorzaakt zwaartekracht.
Op aarde veroorzaakt de ingesloten kracht van het vacuum een gemiddelde zwaartekracht van 9,81m/s^2.

Zonder een vacuum zou niets zich kunnen binden, massa trekt niet aan namelijk, het lijkt zo, dat is de illusie.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 30 aug 2022, 18:25

Dus, de functie van het ruimte vacuum is om massa en daardoor zwaartekracht te genereren.
Voorwerpen worden dus naar beneden geduwd ipv getrokken.
Als er geen vacuum zou zijn zal alles uit elkaar vallen, er zijn geen bindingen van massa meer.
De zwakke en sterke kernkrachten in massa's krijgen hun krachten door het vacuum.

Feitelijk is er maar 1 fundamentele kracht, de rest is een gevolg van deze kracht.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 30 aug 2022, 18:29

Absoluut vacuum is de oerkracht.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 31 aug 2022, 11:32

Hoe "weet" het absolute vacuüm hoe hard het voorwerpen naar beneden moet duwen?
Dus als voorbeeld twee bolle massa's A en B naast elkaar, even groot, maar de ene A heeft zeer weinig massa en de andere B heel veel.
Plaats nu tussen de bollen een voorwerp C met zeer weinig massa, kleiner dan A en B.

Hoe weet het vacuum dat het voorwerp C naar massa B moet duwen?

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 31 aug 2022, 15:51

Determinist schreef:
31 aug 2022, 11:32
Hoe "weet" het absolute vacuüm hoe hard het voorwerpen naar beneden moet duwen?
In het absolute vacuüm kunnen geen voorwerpen bestaan. Het absolute vacuüm heeft maar een micro seconde bestaan, het is het absolute begin van alles geweest.
Maar laten we als voorbeeld de aarde nemen, deze bevind zich in het vacuüm. Vacuümkrachten zijn altijd naar binnen gericht, het is een implosieve kracht. Deze kracht drukt de aarde samen vanuit alle richtingen, het krachtveld loopt tot de aardkern door. Dit krachtveld is dus het zwaartekrachtsveld wat vallende voorwerpen naar beneden duwt met gem. 9,81m/s^2 richting de aarde. Deze zwaartekracht is exact hetzelfde als de huidige zwaartekracht, alleen komt de kracht vanuit een andere richting (vanuit de ruimte en niet vanuit de aarde).

Het vacuüm "weet" wat de kracht is waarmee de aarde wordt samengedrukt (of beter gezegd: samengedrukt kan worden). Deze kracht is mede afhankelijk van de massa en massadichtheid van in dit voorbeeld de aarde. De druk en temperatuur van het vacuüm zijn ook van invloed, hoe lager de druk hoe hoger de (vacuüm) kracht.

Zwarte gaten b.v. hebben geen massa maar een zeer hoog vacuüm van bijna 0Pa, alles wordt hierin gezogen, afgebroken en de restjes worden uitgespuwd. Het zwarte gat zelf 'bewaart' verder niets en kan daardoor ook geen massa hebben.
Determinist schreef:
31 aug 2022, 11:32
Dus als voorbeeld twee bolle massa's A en B naast elkaar, even groot, maar de ene A heeft zeer weinig massa en de andere B heel veel.
Plaats nu tussen de bollen een voorwerp C met zeer weinig massa, kleiner dan A en B.
Hoe weet het vacuum dat het voorwerp C naar massa B moet duwen?
De vacuümkracht rondom bol B is groter dan rondom bol A. Dit verschil geeft de aantrekkingskracht tussen de bollen. De bollen bewegen naar elkaar toe omdat de ruimte tussen de bollen samentrekt, hierdoor lijkt het dat de bollen elkaar aantrekken. Als we hier een bol C tussen gaan plaatsen geldt het bovenstaande principe, uiteindelijk komen de bollen bij elkaar.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Plaats reactie