Zwaartekracht een illusie?

De plek voor die wetenschappen waarbij niet wordt, of kan worden, voldaan aan wetenschappelijke criteria.
Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door The Grey » 28 nov 2019, 16:27

Hoe breng je, je E = mc dan in balans?
E = [kg*m^2*S^-3]
m = [kg]
c = [m*s^-1]

Als we die tegenover elkaar gaan zetten, dan blijven we met m*s^-2 over (dit is niet m*s^-1 omdat je energie als Watt defineert, energie is echter in Joule [kg*m^2*S^-2] en arbeid/vermogen is in Watt [kg*m^2*S^-3])
-

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 28 nov 2019, 17:32

Het wordt dan E = mg/v.

Sorry, ik moet hier gewoon nog over nadenken.
Het grote plaatje zie ik prima maar de wiskunde ontbreekt mij, ook zekerheid over de eenheden (zoals gewicht en energie).

Bedankt voor je antwoord The Grey, ik zal niet meer vervelend tegen je doen (schieten we niets mee op, sorry).
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 28 nov 2019, 20:00

Hmmmm. Dat wordt lastig stilstaan. Gewoon in beweging blijven...

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door The Grey » 28 nov 2019, 21:40

Einstein01 schreef:
28 nov 2019, 17:32
Het wordt dan E = mg/v.

Sorry, ik moet hier gewoon nog over nadenken.
Het grote plaatje zie ik prima maar de wiskunde ontbreekt mij, ook zekerheid over de eenheden (zoals gewicht en energie).

Bedankt voor je antwoord The Grey, ik zal niet meer vervelend tegen je doen (schieten we niets mee op, sorry).
Beschrijf je hier niet gewoon arbeid/vermogen? Massa keer een versnelling gedeeld door een snelheid? Heeft weinig meer te maken met het omzetten van massa naar energie of iets in die richting.

En fijn dat je niet meer vervelend doet, uiteindelijk zitten we allemaal op dit forum met onze eigen redenen. Maar elkaar afzeiken (hoop ik) zal er geen van zijn. Als ik mensen wil afzeiken of afgezeken wil worden a ik wel reageren op een nu.nl post over migranten op facebook
-

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 29 nov 2019, 09:46

Ik denk het The Grey, ik ben er mee bezig, ik ben een wiskunde klungel (ik geef dus domme wiskundige antwoorden richting jullie).

Alleen de versnelling geeft een gewichttoename, massatoename, energietoename (vertragen andersom).
Snelheid constant, gewicht constant, massa constant, energie constant (zonder invloed van externe factoren).
Bij constante snelheid is er een energie-balans.

De g in mijn vergelijking is eigenlijk de a (versnelling).

We komen er wel uit...
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door MetalPig » 29 nov 2019, 10:00

Einstein01 schreef:
28 nov 2019, 16:14
v = snelheid = m/s
g = gewicht = m/s^2 (= versnelling)
m = massa = kg
E = energie = kgm^2/S^3 (Watt)
Energie is in Joule, en een Joule is een kg*m2/s2
Massa is inderdaad kg
Gewicht is in Newton en gelijk aan massa maal valversnelling, dus kg*m/s2
Tenzij je met g de valversnelling bedoelt, dan is het idd m/s2
Snelheid is m/s dus dat klopt ook.

Ik ga even uit van g = valversnelling omdat we anders meteen al in de knoei komen met de kilogrammen; Energie heeft kg, massa maal gewicht heeft kg2

De eenheden van mg/v worden dan:
kg * [m/s2] / [m/s] en dat versimpelt tot kg/s

Dat zijn niet dezelfde eenheden als energie dus E kan niet gelijk zijn aan m*g/v

Je 'grote plaatje' klopt daarom ook niet.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 29 nov 2019, 10:52

Bedankt voor je hulp metalpig, ik kom er nog op terug.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 29 nov 2019, 16:19

Wat ik eigenlijk in mijn hoofd heb is het onderstaande:

v : g : m : E = 1 : 1 : 1 : 1

of

v x g : m : E = 1 x 1 : 1 : 1

Het gewicht, de massa en de energie neemt met dezelfde factor toe of af, indien er sprake is van een versnelling of vertraging (weet niet of dat goed omschreven is in de vergelijking?)
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 30 nov 2019, 11:09

Hieronder een verbeterde versie van mijn gedachtengang, ik was (mede) in de war met versnelling g en gewicht g, de versnelling is gewoon a.


De totale energietoestand (Etot) van een deeltje wordt bepaald door (zonder invloeden van buitenaf, druk en temperatuur)

snelheid = v = m/s
versnelling = a = m/s^2
gewicht = g = kgms/^2
massa = m = kg
energie = E = kgm^2/s^2

Een deeltje (massa) heeft altijd een bepaalde (totale) energietoestand (Etot), deze energietoestand loopt van +0 - -100.
Bij Etot 0 en Etot 100 is er geen massa (meer), bij deze uiterste toestanden vervalt massa in warmte en straling (of wordt omgezet).

De totale energietoestand (Etot) van een deeltje wordt bepaald door de versnelling (a), snelheid (v), gewicht (g), massa (m) en energie (E).

Etot is evenredig met a, evenredig met v, evenredig met g, evenredig met m en evenredig met E.

Bij een Etot van 0, is v 0, a 0, g 0, m 0 en E 0 (verval warmte/straling, implosie)
Bij een Etot van 100, is v 100, a 100, g 100 en E 100 (verval warmte/straling, explosie)
Bij een Etot van 50, is v 50, a 50 (om v in stand te houden), g 50 en E 50 (het deeltje heeft zijn gemiddelde Etot)

Het maakt niet uit over wat voor snelheid of versnelling we het hebben, Etot geldt altijd met dezelfde evenredigheid.
Of het nou een atoom is (die een bepaalde bewegingssnelheid heeft, protonen, neutronen, enz.), of dat er een auto versnelt of van een berg afvalt.

Versnelling bepaalt snelheid, bepaalt gewicht, bepaalt massa, bepaalt energie, bepaalt Etot.
Alles heeft invloed op elkaar en bepaalt elkaar (uiteindelijk).

Als ik hiermee een gedachten experiment zou maken met een simpele vraag, dan volgt,

Waarom ben ik op aarde zwaarder dan op de maan?
Op aarde heb ik een bepaalde Etot (onder invloed van druk en temperatuur)
Op de maan heb ik een bepaalde Etot (onder invloed van druk en temperatuur)
De reden dat ik op de maan lichter ben is omdat Etot lager is

Etot wordt ook bepaald door het medium waar het deeltje zich bevindt, immers deze heeft invloed op de versnelling, de snelheid, het gewicht, de massa en de energie van het deeltje
De invloed is dan afkomstig van druk (P) en temperatuur (T).
Als P en T worden verhoogt, heeft dat invloed op de versnelling van het deeltje (zorgt voor snelheidsverhoging), de snelheid van het deeltje (bewegingssnelheid protonen/neutronen enz. wordt verhoogd), het gewicht van het deeltje, de massa van het deeltje en de energie van het deeltje (alles stijgt evenredig).

Alle deeltjes waaruit mijn lichaam bestaat hebben op aarde een hogere Etot dan op de maan (omdat de invloed van druk en temperatuur hier Etot bepaalt)

Ik durf hiermee te stellen dat massa dus niet overal gelijk is, juist niet. Het past zich constant aan (aan het medium, temperatuur en druk).

Een ander gedachten experiment:

Een auto versnel ik tot een bepaalde snelheid,
De auto heeft een bepaalde Etot (alle deeltjes waaruit de auto bestaat)
Als de auto geen versnelling ondergaat blijft Etot gelijk, totdat de auto gaat versnellen (even factoren van buitenaf, die ook invloed hebben, buiten beschouwing gelaten).

Als de auto gaat versnellen, gaat Etot evenredig omhoog, bij een vertraging evenredig omlaag.
Heeft de auto een bepaalde snelheid, dan is Etot evenredig gelijk (bij die snelheid).
Dus stel dat de auto bij stilstand Etot van x heeft, heeft hij bij een hogere snelheid (als gevolg van de versnelling) een Etot van x + y (als voorbeeld).


Het is lastig om mijn beeld te verwoorden (ben ook bezig met een presentatie) maar Hoe zou dan de vergelijking worden als we het bovenstaande in acht zouden nemen?
Dus de evenredigheid aantonen zoals bovenstaand?

Wat is de vergelijking, wat zijn dan de formules?
(vraag a.u.b. als je iets niet snapt, of als ik te kort door de bocht ben).
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 30 nov 2019, 11:42

Uiteindelijk zou Etotaal moeten zijn (volgens mij),

Etot = T : P : a : v : g : m : E

Temperatuur bepaalt druk, druk bepaalt versnelling, versnelling bepaalt snelheid, snelheid bepaalt gewicht, gewicht bepaalt massa, massa bepaalt energie, bepaalt Etot.

Dat betekent voor mij dat temperatuur T de basis is van energie (en uiteindelijk alles).
T 0 = E 0
T 100 = E 100
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 30 nov 2019, 13:05

Maar wat kan je er mee? Leuk en aardig deze opsomming, maar hoe kan je hiermee bepalen hoeveel de weegschaal op de maan aangeeft als je erop gaat staan?
Hoe lang doe je over een reis van Aarde naar Mars? En met hoeveel energie en met welke hoek moet ik een kogel afschieten om het doek te bereiken?

Op al deze vragen pak ik mijn Binas en krijg ik het antwoord door het plaatsen van de juiste gegevens in bestaande formules.
En ze kloppen nog ook en daarom wordt dit gebruikt bij daadwerkelijke werkbare toepassingen.

Ik heb je nog geen enkele vraag in cijfers zien beantwoorden.

Laten we met een simpele Binas vraag kijken of jij op een antwoord komt:

Op Aarde geeft de weegschaal 72 kilo aan als je erop gaat staan. Hoeveel geeft deze aan op de Maan?

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 30 nov 2019, 14:23

[
Determinist schreef:
30 nov 2019, 13:05
Maar wat kan je er mee? Leuk en aardig deze opsomming, maar hoe kan je hiermee bepalen hoeveel de weegschaal op de maan aangeeft als je erop gaat staan?
Hoe lang doe je over een reis van Aarde naar Mars? En met hoeveel energie en met welke hoek moet ik een kogel afschieten om het doek te bereiken?
Vereenvoudiging van de natuurkunde (de natuur gebruikt 1 verhouding voor alles).
Overal en ergens werkt de natuur op dezelfde manier, ook op sub-atomair niveau (nu niet omdat we in de war zijn).
We moeten uitgaan van de Etot en die varieert dus oa. door temperatuur en druk (temperatuur en druk zijn weer afhankelijk van het volume V en/of oppervlakte A, deze moeten voor het totale plaatje ook opgenomen worden in de vergelijking).
Volume bepaalt oppervlak, bepaalt temperatuur
temperatuur bepaalt druk, bepaalt versnelling
versnelling bepaalt snelheid, bepaalt gewicht
gewicht bepaalt massa, bepaalt energie.

Tijd, afstand enz. moeten worden afgeleid uit de vergelijkingen.
Determinist schreef:
30 nov 2019, 13:05
Op al deze vragen pak ik mijn Binas en krijg ik het antwoord door het plaatsen van de juiste gegevens in bestaande formules.
En ze kloppen nog ook en daarom wordt dit gebruikt bij daadwerkelijke werkbare toepassingen.
Die binas is gebaseerd op een weg naar Rome via Zweden, het kan allemaal veel simpeler.
Determinist schreef:
30 nov 2019, 13:05
Ik heb je nog geen enkele vraag in cijfers zien beantwoorden.

Laten we met een simpele Binas vraag kijken of jij op een antwoord komt:

Op Aarde geeft de weegschaal 72 kilo aan als je erop gaat staan. Hoeveel geeft deze aan op de Maan?
Beetje flauw antwoord, je weet dat ik met de wiskunde zit (daarom vraag ik om hulp)
Jouw binas zegt waarschijnlijk dat de massa (kg) op aarde hetzelfde is als op de maan, alleen ons gewicht verschilt omdat er in jouw binas gesproken wordt over een kracht die helemaal niet bestaat.

Staat in jouw Binas ook het bewijs dat de massa idd gelijk blijft? En hoe dan?
Of is dit een aanname? (een verzinsel zonder bewijs)
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door MetalPig » 02 dec 2019, 11:24

Einstein01 schreef:
30 nov 2019, 11:09
Etot is evenredig met a, evenredig met v, evenredig met g, evenredig met m en evenredig met E.

Bij een Etot van 100, is v 100, a 100, g 100 en E 100 (verval warmte/straling, explosie)
Toevoegen aan de lijst met dingen die Nograv niet begrijpt: evenredigheid.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 02 feb 2020, 09:40

Vergeet de verhoudingen maar, want gewicht is iets wat niet bestaat (logisch eigenlijk als er geen zwaartekracht is).

Het is de massa die zich continue aanpast aan de druk, temperatuur en snelheid/versnelling.
Onze massa varieert dus afhankelijk van de druk, temperatuur en snelheid/versnelling die wij ervaren (dit geldt voor alle massa).
P, T en v(a) bepalen de energie-inhoud en dus de massa.

Op de maan hebben we dus minder massa dan op aarde (onze energie-inhoud is daar minder), doordat de druk, temperatuur en snelheden anders zijn.

Later meer.
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Determinist » 02 feb 2020, 10:22

Einstein01 schreef:
02 feb 2020, 09:40
Het is de massa die zich continue aanpast aan de druk, temperatuur en snelheid/versnelling.
Dit is je claim. Prima.

Maar waar concludeer je dat uit? Het is niet interessant wat je claimt, maar waarom je dat claimt.

Kan jij een experiment verzinnen die zou kunnen aantonen dat wat jij claimt volgt uit de resultaten?
Denk jij dat we met alle experimenten die we nu reeds gedaan hebben en die je zelf kan doen, thuis of op school, dat jouw claim onderbouwd kan worden?

Ik ben benieuwd met welk experiment je op de proppen komt. Want dan kunnen we je claim pas beoordelen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door MetalPig » 03 feb 2020, 08:07

Determinist schreef:
02 feb 2020, 10:22
Kan jij een experiment verzinnen die zou kunnen aantonen dat wat jij claimt volgt uit de resultaten?
Of zoals Bea ruim 10 jaar geleden vroeg;
Beatrix Kiddo schreef:
28 sep 2009, 16:33
Hoe kunnen we jouw bewering (zwaartekracht bestaat niet) experimenteel testen?
Ik ben benieuwd of Nograv in die 10 jaar enige vooruitgang heeft geboekt op dat gebied [think]

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 27 mei 2020, 19:49

Zo, daar zijn we weer.

Zwaartekracht weg, gewicht weg. Ruimt lekker op.

Over experimenteel testen gesproken,
Hoe kunnen we experimenteel testen dat mijn massa op aarde hetzelfde is als op de maan?

Wat bewijst dat mijn massa gelijk blijft?
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Einstein01 » 03 jun 2020, 17:42

Hoeveel zouden we wegen als de aarde stil zou staan?
Is de aantrekkingskracht dan hetzelfde?

Is zwaartekracht gerelateerd aan massa met een snelheid v?
Of werkt zwaartekracht ook als de snelheid 0 is?
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

gusteman

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door gusteman » 04 jun 2020, 17:48

MetalPig schreef:
03 feb 2020, 08:07
Ik ben benieuwd of Nograv in die 10 jaar enige vooruitgang heeft geboekt op dat gebied
Af en toe krijg ik de indruk dat Einstein01/Nogravity zèlf een illusie is ... een fata morgana ... een waanidee? [think] :?

Gast1

Re: Zwaartekracht een illusie?

Bericht door Gast1 » 04 jun 2020, 19:07

En weer verschijnt die glimlach bij mij ... zie: :grin:
Wat gebeurt er met mij?

Plaats reactie