Jij bedoelt waarschijnlijk het ALR (last afhankelijk remventiel).gusteman schreef: ↑17 nov 2019, 12:18Bedankt voor het antwoord, ik had namelijk wat bedenkingen over de waarneming waar je het toentertijd over had.
En eigenlijk heb ik die nog steeds, na het zien van het plaatje en het lezen van wat jij hebt vastgesteld.
Het plaatje is duidelijk, maar er missen een paar argumenten, nu ja heel zeker één argument.
Het plaatje geeft een voorbeeld van een oplegger in onbeladen/beladen toestand.
Een oplegger beschikt over een kleppensysteem dat de remkracht regelt naargelang de lading, en dit ongeacht de druk die door de remmenpomp wordt gestuurd.
Deze is uiteraard gesimuleerd naar volle belading, met de luchtvering volledig gezakt.
Dit is dus gesimuleerd naar volle belading, dus je argumenten gaan hier niet op.gusteman schreef: ↑17 nov 2019, 12:18Onderin een oplegger steekt een apparaatje dat die luchtdruk regelt in verhouding tot het geladen gewicht: dus hoe zwaarder de lading, hoe harder de oplegger zal remmen bij eenzelfde actie door de bestuurder.
Je kan dus niet gaan stellen dat tijdens een remmentest de bestuurder een gelijke druk uitoefent op de remmen want afhankelijk van de lading zal die druk variëren, zelfs bij een identieke actie door de bestuurder.
Geloof me vrij, ik heb het honderden keren gedaan, het is aartsmoeilijk om bij het gebruiken van de remmen (induwen van het rempedaal) dezelfde druk te geven aan het remsysteem.
Ook duw ik niet op het rempedaal maar ik stuur druk in via een simultaieleiding met digitale drukmeters op de remboosters
De massa van het voertuig heeft dus geen invloed op de ingestuurde druk richting de boosters omdat het ALR volledig openstaat.
Het grootste probleem bij deze remproef (normaal gesproken) is dat de massaverhoging wordt gesimuleerd door aan de as van de wielen te trekken (as aantrekken onder het draaipunt van de wielophanging).
Dit geeft uiteraard meer wrijving tussen rollen en band maar maakt de massa van het voertuig niet hoger (onjuiste simulatie).