Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Plaats reactie
4l13N

Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door 4l13N » 07 sep 2019, 13:35

Een nieuwe studie heeft de rol benadrukt die fossielen hebben gespeeld bij het beïnvloeden van waarnemingen van zeemonsters.
Het onderzoek werd uitgevoerd door statisticus dr. Charles Paxton van de universiteit van St. Andrews, die samen met paleontoloog dr. Darren Naish van de universiteit van Southampton 1.700 waarnemingen van zeemonsters van tussen 1801 en 2015 analyseerde.

In de loop der jaren zijn deze verhalen geëvolueerd van verhalen over gigantische vissen en zeeslangen naar verhalen over wezens met lange nek, vergelijkbaar met de iconische weergave van het monster van Loch Ness.

De onderzoekers ontdekten dat de vorm van het wezen dat in een bepaalde waarneming werd beschreven, rechtstreeks leek te worden beïnvloed door de fossiele ontdekkingen van die tijd met dinosaurussen.

Het is een concept dat eerder is voorgesteld met name door sci-fi auteur L Sprague De Camp uit de jaren 60, die de Conan the Barbarian verhalen schreef.

"De ontdekking van fossielen van reptielen met een lange nek in de 19e eeuw lijkt een invloed te hebben gehad op wat mensen denken dat ze in het water hebben gezien," zei Dr. Paxton.

"Het probleem is een interessante combinatie van geschiedenis en paleontologie, waaruit blijkt dat statistieken kunnen worden gebruikt om allerlei vreemde hypotheses rigoureus te testen, als de gegevens op de juiste manier worden behandeld."

https://www.thenational.scot/news/17592 ... er-riddle/

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door Tammy » 07 sep 2019, 14:01

Ik heb mijn twijfels een beetje over de uitkomst van deze studie.
Ik denk dat een zeeman die midden op de oceaan zit en ineens een gigantisch dier ziet niet meteen denkt aan prehistorische fossielen.
Ik denk dat je wel wat anders aan je hoofd hebt als je geconfronteerd word met een schepsel wat je niet kent.
Maar goed dat zijn zomaar wat gedachtes van mij bij het lezen van dit artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door gusteman » 07 sep 2019, 20:47

Tammy schreef:
07 sep 2019, 14:01
Ik denk dat een zeeman die midden op de oceaan zit en ineens een gigantisch dier ziet niet meteen denkt aan prehistorische fossielen.
Dat wordt ook niet beweerd door de onderzoekers.

Even ter verduidelijking: zoals ik al vaker heb aangehaald is de wetenschap reeds behoorlijk ver gevorderd in het begrijpen van hoe de hersenen werken.

Zo weten wij inmiddels dat er een fractie van een seconde verloopt tussen het ogenblik waarop ons netvlies een beeld ontvangt en het ogenblik waarop wij ons realiseren wat wij hebben gezien.

Tijdens die fractie van een seconde gaan de hersenen de waarneming vergelijken met de in het geheugen opgeslagen gegevens ... zeg maar, herinneringen.

Wanneer iemand in een krant of ander medium een afbeelding heeft gezien van een dinosaurus zal die afbeelding, net zoals alles wat de waarnemer heeft opgeslagen in het geheugen, mee bepalend zijn voor het uiteindelijke beeld dat zal worden bewaard als zijnde 'wat de waarnemer heeft gezien'.

En dat is precies wat in het artikel wordt aangetoond door een tijdlijn op te bouwen: de link naar een dinosaurus wordt niet bewust gelegd maar hij is er wel en uit zich in het resultaat.

Maar ik wil hier best nog wat verder gaan: al wie de moeite wil doen om een tijdlijn op te stellen zal tot de vaststelling komen dat een dergelijk fenomeen zich ook manifesteert in de manier waarop oude afbeeldingen worden aanzien als verwijzend naar intelligente wezens afkomstig uit de ruimte.

Er is een duidelijke evolutie waar te nemen in hoe wordt gekeken naar bijvoorbeeld sculpturen uit oude beschavingen: de verwijzingen naar UFO's en aliëns lopen evenwijdig aan de evolutie in de ruimtevaart zoals die door de mens werd uitgevoerd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door univers » 08 sep 2019, 07:43

Ik denk dat een zeeman die midden op de oceaan zit en ineens een gigantisch dier ziet niet meteen denkt aan prehistorische fossielen.
Denk eerder aan een mooie vrouw.
Als je dichterbij komt is het een zeehond. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door Fenna » 08 sep 2019, 09:35

univers schreef:
08 sep 2019, 07:43
Ik denk dat een zeeman die midden op de oceaan zit en ineens een gigantisch dier ziet niet meteen denkt aan prehistorische fossielen.
Denk eerder aan een mooie vrouw.
Als je dichterbij komt is het een zeehond. :mrgreen:
Wat een teleurstelling hè?
:rolfl:
En ook geen
Afbeeldingimage hosting api
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door univers » 08 sep 2019, 09:44

Wat een teleurstelling hè?
Teleurstelling ?
Een afknapper. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door Fenna » 08 sep 2019, 09:50

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80557
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dinosaurusfossielen vormden verhalen over zeemonsters

Bericht door Tammy » 08 sep 2019, 10:56

Gusteman schreef :
Maar ik wil hier best nog wat verder gaan: al wie de moeite wil doen om een tijdlijn op te stellen zal tot de vaststelling komen dat een dergelijk fenomeen zich ook manifesteert in de manier waarop oude afbeeldingen worden aanzien als verwijzend naar intelligente wezens afkomstig uit de ruimte.

Er is een duidelijke evolutie waar te nemen in hoe wordt gekeken naar bijvoorbeeld sculpturen uit oude beschavingen: de verwijzingen naar UFO's en aliëns lopen evenwijdig aan de evolutie in de ruimtevaart zoals die door de mens werd uitgevoerd.
Ik zou het woord herkenning willen gebruiken Gusteman.
De mens van nu zit inderdaad in het ruimtevaarttijdperk.
Die ziet dingen uit het verleden zoals ufo’s op eeuwenoude schilderijen en grotschilderingen en beelden die mensen in deze tijd door contact te hebben gehad of gezien met buitenaardse wezens ( en ja ik geloof dat er close encounters hebben plaatsgevonden ) die er erg op lijken op wat men nu ook meemaakt.
Een herkenning dus Gusteman zoals ik het zie.
Jij ziet het op een andere manier maar ik kijk er anders tegenaan.

Wat men nu ziet aan ufo verschijnselen zag men eeuwen geleden ook toen er geen ruimtevaart was bij de mens.
De ufo verschijnselen hebben niks met onze ruimtevaart te maken.
Zij komen ergens anders vandaan maar niet van hier.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie