Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Hier kan je alle mysterieuze zaken plaatsen zoals Graancirkels, Bermuda Driehoek, Nazca Lines, en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80572
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Tammy » 11 jan 2019, 16:02

Afbeelding
Een van de bijna duizend beelden op Paaseiland .

Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater.

Wetenschappers denken dat ze een van de mysteries van Paaseiland hebben opgelost. Volgens een nieuw onderzoek zouden de metershoge beelden op het afgelegen eiland wegwijzers zijn geweest naar drinkwater.

De geheimzinnige reuzenkoppen op Paaseiland - bijna 3700 kilometer ten westen van Chili en meer dan 2000 kilometer van het meest nabij gelegen bewoonde land - behoren tot de meest intrigerende beelden ter wereld. Een van de vele vragen rond de kolossen was waarom ze specifiek op bepaalde plaatsen zoals kustgebieden werden neergezet.

Volgens een nieuwe studie die gepubliceerd is op het wetenschappelijke platform Plos One, gebeurde dat om de weg naar drinkbaar water in de buurt te wijzen. Daarbij zou de grootte van de moai-beelden en ahu (ceremoniële platforms) de beschikbare hoeveelheid en de kwaliteit van het water op de locatie aangeven.
Een team wetenschappers onderzocht de locaties van 93 beelden en ahu’s en bekeek factoren die de onderlinge relatie tussen verschillende nederzettingen bepaalden: tuinbouwgrond, visgronden en de aanwezigheid van drinkwater. Duidelijk werd dat de ahu’s op de plekken stonden waar water uit een grondlaag via de poreuze rotsen naar de oceaan sijpelde. Bij eb ontstond in de zee een zoetwaterstroom. Dat zilte water zou drinkbaar geweest zijn en werd opgevangen werd door de bewoners, voor irrigatie en om te drinken.

Afbeelding

Civilisatie.

,,Wat belangrijk is, is dat het onderzoek laat zien dat de locaties van de beelden geen rituele plaatsen zijn, maar geïntegreerd in het leven van de gemeenschappen. Op plaatsen waar enorme hoeveelheden zoet water te vinden was, zien we gigantische beelden”, aldus Carl Lipo, professor antropologie aan de universiteit van Binghamton.
Bijna duizend moai-beelden werden er tussen de 12de en 15de eeuw door de inheemse Rapa Nui gebouwd en herinneren aan de bloeiende civilisatie. Op het hoogtepunt van de moai-beschaving woonden er tien- tot twaalfduizend mensen. Uit onderzoek van historische teksten van Europese ontdekkingsreizigers was al gebleken dat de bevolking ‘grotendeels afhankelijk was van brak water en vrij veel uit de Stille Oceaan dronk’. De beelden blijken dus neergezet op plekken waar dat brakke water te vinden is

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80572
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Tammy » 11 jan 2019, 16:11

Ik weet het niet hoor. [think]
Eerst krijgen we dat krekels mensen ziek maken op Amerikaanse ambassades in Cuba en elders.
En nu deze uitleg dat de beelden de weg wijzen naar drinkwater ?

Ik ben geen wetenschapper maar wat vinden jullie van deze uitleg ?
Zou het kunnen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Fenna » 11 jan 2019, 17:45

Ik heb ook sterke twijfels.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Vitharr » 11 jan 2019, 19:07

:shock: :rolfl:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80572
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Tammy » 12 jan 2019, 08:00

Waarom heeft Vitharr de slappe lach ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door univers » 12 jan 2019, 08:07

Omdat die wetenschappers uit hun nek lullen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Determinist » 12 jan 2019, 11:03

Ik wil hier slechts één opmerking maken aan de lezers en vooral de participanten van dit topic.

Vraag jezelf eerst dit af: heb ik een mening gevormd na het lezen van sec het artikel in het AD?
(twijfel is een mening aangezien je op basis van 'iets' geconcludeerd hebt dat de inhoud wellicht niet kan kloppen).

Stel je dan na de eerste vraag een nieuwe vraag: heb ik de bron, de daadwerkelijke inhoud, geraadpleegd? Heb ik het onderzoek ook maar even ingezien?

Als het antwoord op de laatste vraag een "nee" is dan dien je dus goed naar jezelf te kijken en je af te vragen of jouw mening wel enige grond heeft.
Ik neem aan dat je de "waarheid" wil weten en dat je het belangrijk vindt je meningen te laten baseren op valide argumenten.

Mijn gevoel zegt dat vrijwel niemand hier de moeite genomen heeft het oorspronkelijke onderzoek op te zoeken (minimaal toch een keer Google gebruikt te hebben) en de bron gevonden hebbende deze door te lezen.

Ik wil niet flauw doen, dus ik plaats het resultaat van mijn zoektocht hier.

PLOS ONE -> Rapa Nui (Easter Island) monument (ahu) locations explained by freshwater sources


In het algemeen zie ik en wellicht jullie ook dat mensen barsten van meningen, deze ook graag met de wereld delen, maar zodra het gaat over de inhoud ze weinig daadwerkelijke informatie tot zich genomen hebben. Of het nu over politiek gaat, over sociale kwesties of over wetenschap.

Het lijkt erop dat mensen denken een mening te moeten en vooral mogen hebben en dat ze daarbij geen enkele moeite voor hoeven te doen. Dat alleen het hebben van een mening het doel is. En hoe grotere stem je opzet hoe groter de validiteit van je mening.

Het is een soort virus wat over de wereld verspreid wordt onder internetters. Meningen worden gebaseerd op clickbaits en de eerste webpagina met informatie die ze voorgeschoteld wordt.
De tweede klik wordt al niet eens meer uitgevoerd. Laat staan de bron te raadplegen.

De discussie hier zou dus moeten gaan over de details van het onderzoek waarbij je passages, grafieken, de gepresenteerde data ter discussie stelt. En als je op basis van die bron informatie denkt dat de onderzoekers het fout hebben kom je met je argumenten.

Of is dit een vreemde gedachte van mij over hoe het eigenlijk zou moeten gaan?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80572
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Tammy » 12 jan 2019, 11:21

Nee is geen vreemde gedachte Determinist.
Toch in een eerste bericht kan al veel informatie staan voor de oplossing van dit bijvoorbeeld mysterie.
Maar verder onderzoek zou beter zijn.
Dat ga ik dus de volgende keer doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door univers » 12 jan 2019, 11:38

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Kristof Piessens » 12 jan 2019, 11:54

Via google maps kun je het een en ander ook bezien maar 1 nadeel het eiland zelf is 3D te zien maar van de beelden zelf is dat niet en moeilijk te bepalen, weet enkel dat er ooit een Belgische leerschip 'Mercator' genaamd een paar beelden of minder heeft vervoerd, en die beelden staan ergens in een museum in Europa, waar kan ik nog niet achterhalen, in ieder geval op het eerste zicht wijzen de gezichten meer in de richting van land immers tussen Australië en Zuid-Amerika liggen een hele reeks aan kleine eilanden, vrij belangrijk is ook hun vlieghaven waar de stijg en landingsbaan in het verlengde ligt van Zuid amerika en Japan - China.


Ligt wel het kortst bij chili (Zuid-Amerika), maar in drie hoek mooi tussen Zuid-Amerika, Australë en het uiterste oosten van Rusland.

Denk meer in de richting van oriëntering, dat de beelden bedoeld zijn om de richting aan te geven waar er ander land te vinden is en wordt eventuele reizen naar die gebieden overzee door middel van de beelden de richting bepaald in welke lijn de kortste route is.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Maxi » 27 jan 2019, 23:11

Dus die beelden zijn ongeveer het zelfde als "indian trail trees"

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door taigitu » 28 jan 2019, 12:43

Kristof Piessens schreef:
12 jan 2019, 11:54
Via google maps kun je het een en ander ook bezien maar 1 nadeel het eiland zelf is 3D te zien maar van de beelden zelf is dat niet en moeilijk te bepalen, weet enkel dat er ooit een Belgische leerschip 'Mercator' genaamd een paar beelden of minder heeft vervoerd, en die beelden staan ergens in een museum in Europa, waar kan ik nog niet achterhalen, in ieder geval op het eerste zicht wijzen de gezichten meer in de richting van land immers tussen Australië en Zuid-Amerika liggen een hele reeks aan kleine eilanden, vrij belangrijk is ook hun vlieghaven waar de stijg en landingsbaan in het verlengde ligt van Zuid amerika en Japan - China.

Ligt wel het kortst bij chili (Zuid-Amerika), maar in drie hoek mooi tussen Zuid-Amerika, Australë en het uiterste oosten van Rusland.

Denk meer in de richting van oriëntering, dat de beelden bedoeld zijn om de richting aan te geven waar er ander land te vinden is en wordt eventuele reizen naar die gebieden overzee door middel van de beelden de richting bepaald in welke lijn de kortste route is.
Ik neem deze theorie van oriëntering (route) eerder als eventuele waarheid aan, dan dat ze duiden op aanwezig brak drinkwater.
En daarbij kan het verschil in grootte van de beelden kunnen duiden over het aantal bewoners van dat deel van het eiland
het verschil kunnen maken. Want het zijn enorme kolossen van steen die neergezet werden.
Dat deze beelden tevens/of te maken hebben met ceremonies van de bewoners zie ik ook als mogelijkheid.
Ik zou het ook geloofwaardig vinden dat het markeringen zijn van 'dorpen' en het aantal stenen aangeven welke het is
(hoeveel beelden en welke vorm/naam deze beelden hebben, of welke goden ze uitbeelden....)
Maar misschien kan het tijdverdrijf zijn of kunstuitingen van bevolking........

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder nog 2 linken naar hoe mogelijk het transport naar de plek waar het beeld wordt geplaatst?
En een landkaart van Paaseiland waarop de plek waar de (meeste?) beelden staan aangegeven.


https://www.livescience.com/37277-easte ... there.html

https://news.nationalgeographic.com/new ... ce-rocked/

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Vitharr » 28 jan 2019, 13:32

Determinist schreef:
12 jan 2019, 11:03
Of is dit een vreemde gedachte van mij over hoe het eigenlijk zou moeten gaan?
Ja, ik vind van wel. Ik vond het OT artikel lachwekkend en heb daar dan ook op gereageerd. Als ik meer wilde weten over het onderwerp had ik inderdaad de bron opgezocht maar ik zie dat niet als een must als ik me enkel een mening vorm over het OT.

Ik ben het met je eens dat men in het algemeen te snel de populaire bron als waarheid accepteert maar ik ben het niet met je eens dat elke mening een grondig onderzoek vereist.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1550
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door Kristof Piessens » 28 jan 2019, 20:14

@ taigitu,

Mooie foto's mee gepost ook ! En duidelijke ook.

Voor zover, als jij het schrijft, kolossen, is toch de vraag opgekomen of die kolossen in zijn geheel zichtbaar waren en in de loop van millenia ingezakt of door eroderend effect ingedamd zijn geraakt ?

Als er al stonden kan het niet anders dat er op een moment geen onderhoud meer werd gepleegd rond de beelden, ben ik toch geneigd te denken dat die toch een functie hadden binnen cultuur van die eilandbewoners zelf.

Geen onderhoud is doorheen de tijd eigenlijk ingesneeuwd door grond, de bedoelde eroderende effecten van plotselinge stilstand, maar inzakken dat weet ik zozeer niet of dat zo is, als die beelden letterlijk op een sokkel stonden en niet lukraak op de grond, kun je er het best vanuit gaan dat er grond is bijgevoegd en zodanig verhoogd tot het niveau waarbij enkel de schouders en het hoofd nog zichtbaar bleven...voor hetzelfde geldt dat het eiland helemaal niet is ontdekt geweest op bvb 100 a 200 jaar na...hadden de beelden zelfs niet bestaan mocht het eiland pas ontdekt zijn rond zeg maar 2200, het wekt wel op dat punt mijn interesse hoe dan de beelden zouden ontdekt worden als die volledig zijn ingesneeuwd met grond.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mysterie opgelost: beelden Paaseiland wezen weg naar drinkwater

Bericht door taigitu » 30 jan 2019, 14:10

Kristof Piessens schreef:
28 jan 2019, 20:14
@ taigitu,

Mooie foto's mee gepost ook ! En duidelijke ook.

Voor zover, als jij het schrijft, kolossen, is toch de vraag opgekomen of die kolossen in zijn geheel zichtbaar waren en in de loop van millenia ingezakt of door eroderend effect ingedamd zijn geraakt ?

Als er al stonden kan het niet anders dat er op een moment geen onderhoud meer werd gepleegd rond de beelden, ben ik toch geneigd te denken dat die toch een functie hadden binnen cultuur van die eilandbewoners zelf.

Geen onderhoud is doorheen de tijd eigenlijk ingesneeuwd door grond, de bedoelde eroderende effecten van plotselinge stilstand, maar inzakken dat weet ik zozeer niet of dat zo is, als die beelden letterlijk op een sokkel stonden en niet lukraak op de grond, kun je er het best vanuit gaan dat er grond is bijgevoegd en zodanig verhoogd tot het niveau waarbij enkel de schouders en het hoofd nog zichtbaar bleven...voor hetzelfde geldt dat het eiland helemaal niet is ontdekt geweest op bvb 100 a 200 jaar na...hadden de beelden zelfs niet bestaan mocht het eiland pas ontdekt zijn rond zeg maar 2200, het wekt wel op dat punt mijn interesse hoe dan de beelden zouden ontdekt worden als die volledig zijn ingesneeuwd met grond.
Ik zelf denk dat alleen het bovenste gedeelte als zichtbaar is geplaatst. Als er veel afkalving van grond zou zijn geweest
dan verwacht ik dat de mate waarin het beeld zichtbaar is niet zo strak op één rij staan. Waarschijnlijk zijn de grote stenen
zelf afgebroken als een soort pilaar van een rotswand of zo. Zodoende zijn ze diep ingegraven is alleen is het bovenste gedeelte
gebeeldhouwd. Maar dat zijn zo mijn hersenspinsels er over.

Ik zocht even op Wiki.
Ook hier spreken ze over ceremoniële beelden. Het lijkt me logisch.
Bijzonder is dat dit eiland zo groot zou zijn als Texel......
Je kan je bijna niet voorstellen dat er zoveel beelden staan opgesteld.

Wikipedia:

Bezienswaardigheden

De moai (ook wel paasbeelden genoemd), tot negen en een halve meter hoge beelden, zijn vervaardigd uit zacht vulkanisch gesteente (tufsteen).
De makers zijn de voorvaderen van een groot deel van de huidige eilandbewoners. De witte oogschijven, die oorspronkelijk in de oogkassen zaten,
werden pas in 1978 voor het eerst teruggevonden.

De meeste moai staan opgesteld op een platform of ahu en kijken naar het binnenland.
Slechts zeven beelden, opgesteld in een rij van klein naar groot en ietwat spottend de zeven apen (los siete monos) genoemd, kijken richting de oceaan.
De moai zijn voorstellingen van voorouders die om vruchtbaarheid smeken. Voortplanting was op een extreem geïsoleerd eiland als dit van
cruciaal belang om te overleven. Er zijn veel voorouderbeelden weer rechtop gezet, ook hebben vele hun indringende ogen die naar de hemel kijken weer terug.
De vooruitstekende lippen waren wellicht getooid met een baard. Opvallend zijn ook de langgerekte oorlellen.

Afgezien van beschrijvingen van bezoekende schepen is er weinig informatie over de gebeurtenissen die op het eiland plaatsvonden,
zowel voor de komst van de Europeanen als in de tijdspanne tussen hun bezoeken. Zo beschreef James Cook bij zijn bezoek in 1774
dat veel van de stenen beelden omgegooid waren terwijl dat bij het bezoek van Jacob Roggeveen nog niet het geval was.
Waarom dit is gebeurd, is onbekend. De laatste vermelding van rechtopstaande beelden dateert van 1838, daarna waren alle beelden omgegooid.
Sindsdien zijn veel beelden weer rechtop gezet.

Het gehele eiland staat sinds 1995 op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie