Ra ra wat is dit ?

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Tammy
Forumbeheerster

Ra ra wat is dit ?

Bericht door Tammy » 03 mei 2024, 11:42

De archeologen komen er niet uit maar hier op het forum lopen een paar knappe koppen rond dus laat maar horen. :mrgreen:

Wat is dit ?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding

Mysterieus Romeins twaalfvlak stelt archeologen voor een raadsel.

LINCOLN - In Engeland wordt een mysterieuze Romeinse dodecaëder tentoongesteld. Archeologen staan al jaren voor een raadsel, want niemand weet waarvoor de objecten dienen.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2313474 ... en-raadsel

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Tammy
Forumbeheerster

Re: Ra ra wat is dit ?

Bericht door Tammy » 03 mei 2024, 11:48

Wat is Romeinse dodecaëder?

Dodecaëders dateren uit de Romeinse periode en zijn mysterieuze, geometrische bronzen figuren, vervaardigd met de verloren-was-techniek.
Ze bestaan uit twaalf vijfhoekige vlakken met cirkelvormige openingen.
Op de hoeken zit er meestal telkens een bolletje.

Bron :

https://www.google.nl/search?q=Romeinse ... nt=gws-wiz

Carl Sagan.

Tammy
Forumbeheerster

Bericht door Tammy » 03 mei 2024, 13:03

Als ik de bol zie dan denk ik meteen aan een lichtbol.
In die tijd had men kaarsen en zou het kunnen dat men in de bol een kleine kaars plaatste zodat men een soort van lampje had waaruit licht schijnt uit alle gaten.
En wat de doden op weg hielp om het pad te verlichten waar ze naar toe zouden gaan.
Te modern en simpel gedacht denk ik van mij, maar het is het eerste wat in mij opkomt.

Carl Sagan.

Fenna
Kletskous

Bericht door Fenna » 03 mei 2024, 14:08

Misschien een meetinstrument net als de icosaëder?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Regelma ... ent%20zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Kristof Piessens
Leraar

Bericht door Kristof Piessens » 03 mei 2024, 16:51

Mogelijks een meetinstrument ?
Maar aan de andere kant denk ik dat ze ergens voor gebruikt werden ?
Aan de vorm en de openingen te zien denk ik dat het een technologische oplossing was voor de moderne wasmachines nu...de bolletjes zijn de kneders die het vuil uit de stoffen of kledij van die tijd duwen.
Soms denk ik dat het diende als meetinstrument door middel van lichtinval...de bolletjes steken uit op de hoeken van deze figuur, als meetinstrument denk je vervolgens dat er koorden aan werden bevestigd en in de richting van de lichtstraal getrokken...een stok met een spiegelhoek zou dan eerst in de grond geplaatst moeten worden en daarop dan de dodecaëder gezet...
Een andere niet onlogische manier is deze dodecaëder plaatsen op een stok en de bolletjes maken dan putjes in de grond terwijl je er lijnen mee wil rollen en tegelijk meet je de afstand er van...wil je de lijn in een andere richting rollen haal je de stok uit het gat waar je de eerste lijn mee hebt getekend, de dodecaëder blijft gewoon steken in de grond door middel van dat bolletje en je steekt vervolgens deze in een andere gat in de richting van de tweede lijn dat je wil rollen...slim gezien want op elke hoek steekt een bolletje en die afstand heeft over de ganse geometrie een vaste afstand...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Witte wel
Wetenschapper

Bericht door Witte wel » 03 mei 2024, 22:31

Zal een open vraag blijven. De beste wetenschappers, onderzoekers en archeologen hebben hier nog steeds geen antwoord op. Zal mogelijk een keer ontdekt worden waarvoor het gebruikt werd, voorlopig blijft het nog een mysterie.
Een wasbolletje, da's wel een goeie ja. :mrgreen: :mrgreen:
De samenstelling en verhoudingen zijn bekend, het nut of toepassing blijft tot op heden onbekend.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Kristof Piessens
Leraar

Bericht door Kristof Piessens » 04 mei 2024, 07:17

Het valt me op dat niet alle vlakken even grote gaten hebben...wat ik wel kan afleiden is dat ze zeker op een houder of iets dergelijks gemonteerd dienen te worden...de rest is nog mysterie zoals witte wel het stelt...maar een wasbolletje...hmmm, wat vergezocht maar wel een goeie gok waarvoor het zou gebruikt kunnen worden...

Kan ook als wapen gebruikt worden ? Of een menger om vloeistoffen goed door elkaar te mengen ? of een vanger om vruchten uit de bomen te halen ?

Je zou bij wijze van spreken een tijdmachine eens bouwen en teruggaan naar die tijd waar dat ding van oorsprong vandaan komt, dan weet je waarvoor dat ding gebruikt werd...het verband met wiskunde is zeker duidelijk anders zou je dit ding niet hebben gemaakt.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Fenna
Kletskous

Bericht door Fenna » 04 mei 2024, 08:53

Wasbolletje :rolfl:

Ze gaven zo'n ding vaak mee als grafgift.
Ik denk niet dat ze de doden in het hiernamaals aan het werk wilden zetten. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

MetalPig
"Oh no, not again."

Bericht door MetalPig » 13 mei 2024, 10:53

Er zijn wel filmpjes te vinden van mensen die er handschoenvingers mee breien. Maar of de Romeinen dat ook deden..?

Plaats reactie