hi-tech in de oudheid

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

hi-tech in de oudheid

Bericht door Tardis » 15 jun 2015, 12:48

Bert Thurlings gaf jaren geleden een openbare lezing (Studium Generale) in de aula van de TU Delft. Het onderwerp is opmerkelijke gesteentebewerking in de oudheid. Hij noemt het hi-tech omdat sommige objecten voor de professionals van tegenwoordig alleen met de grootste moeite - of zelfs helemaal niet - zijn na te maken.

We hebben op dit forum destijds ook al over dit onderwerp gediscussieerd. Helaas moest je in 2009 Silverlight installeren om de lezing te kunnen zien. Ik weet niet of dat nu nog steeds moet, op mijn laptop deed de link het direct. Als je op onderstaande link klikt komen de plaatjes die Thurlings op dat moment bespreekt goed in beeld. Dat is het voordeel van Silverlight. http://collegerama.tudelft.nl/Mediasite ... 692d0b872e Dat gaf voor sommigen problemen of men vond het teveel moeite, de discussie hield toen ondanks het interessante onderwerp al snel op.

Gelukkig staat de lezing nu ook op YouTube, maar dan mis je vaak het plaatje waar Thurlings uitleg bij geeft.

Neem de tijd om zijn lezing te volgen, Thurlings is geen vlotte spreker, toch ik vond het toen (en nu nog) de moeite waard om zijn verhaal in zijn geheel aan te horen.
Laatst gewijzigd door Tardis op 15 jun 2015, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: hitech in de oudheid

Bericht door Tardis » 15 jun 2015, 13:14

Thurlings wijst (23.58 min.) op een stuk basalt en de zaagsnede. In het kader van het plastisch maken van gesteente zie ik halverwege dat stuk basalt ook een naad, alsof er een tweede laag basalt bovenop gekwakt is, waarna een koperen zaag inderdaad scherp genoeg is om als een mes door de boter een stuk plastische basalt weg te kunnen snijden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Susan » 15 jun 2015, 17:46

Een stukje nu kunnen bekijken, wat interessant en hier ga ik ook iemand anders blij
mee maken.
Prachtig, bedankt voor het plaatsen Tardis.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tardis » 15 jun 2015, 19:37

Graag gedaan.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Vitharr » 15 jun 2015, 21:47

Jammer dat mijn databundel op is. Ik hou hem dus nog even tegoed.

Maar wat zou hij hier van zeggen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mechanisme_van_Antikythera

Fabelachtig. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Gast1 » 16 jun 2015, 09:32

Ik ken de film en heb wel eens gecommuniceerd met Bert Thurlings inzake mijn manuscript.
De film ga ik nog eens op mijn gemak bekijken.
Dank Tardis!

Gast1

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Gast1 » 17 jun 2015, 06:12

De eerste 56 minuten (tot aan de pauze) bekeken.
Het was weer genieten.
Die vazen in het Louvre heb ik gezien en die bijlen in het Rijksmuseum van oudheden in Leiden ook.
Ik heb daar overigens nog veel meer gezien, het merkwaardige kleine dodecaëder ...
In dit museum werd gevraagd (op een tekst) of iemand wist waar het precies voor diende ...

Afbeelding

Lijkt mij, net als het mysterie van het mechanisme van Antikythera 'hi-tech' ...

Maar dat terzijde.
Ik dacht nog even tijdens het kijken, echt een lezing voor 'ongelovigen' (niet religieus).
Ik dacht nog even, wat weten we nou eigenlijk precies over het verleden?
Ik dacht ... nou ben ik heerlijk afgeleid door de erg rustige wijze van spreken ...
en ga even terug naar bedje.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door univers » 17 jun 2015, 08:24

Was een lange zit, maar wel interessant. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Vitharr » 17 jun 2015, 15:28

Gast1 schreef:Ik heb daar overigens nog veel meer gezien, het merkwaardige kleine dodecaëder ...
In dit museum werd gevraagd (op een tekst) of iemand wist waar het precies voor diende ...
Ik heb geen idee, maar zo te zien trekt het mini-ufo's aan. :shock: :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Gast1 » 17 jun 2015, 17:42

:grin:

Ik 'denk' dat het dekseltjes zijn voor op de 'gaten'...

Gast1

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Gast1 » 18 jun 2015, 18:39

Zo, dat was 'm weer met Bert Thurlings ...

Bert heeft in zijn presentatie veel zaken laten zien waar we het alhier in dit forum over hebben gehad.
Een aantal forumleden weten dat ik (en anderen) het daar ook eerder over heb gehad in het vorige forum en zelfs voordat ik deel ging nemen aan welk forum dat ook.

Veel, heel veel vragen en enkele aannames.
Veel aannames.
Giswerk.
Fantasieën van mij vroeger, waarbij ik me later af ging vragen of het wel fantasieën waren.
Toen ik geboren werd, 'wist' ik al verschrikkelijk veel, net als veel anderen.

Men noemde het 'reflexen' ...
Als baby kende ik het 'Moro-reflex, de assymetrische tonische nek-reflex, het zuigreflex en het loopreflex, het grijpreflex en het tactiele opzetreflex, maar ook het rooting reflex.
Allemaal 'reflexen' die mijn 'onderbewuste' nog 'kent' van vorige levens, van 1000-den, 10.000-den en zelfs 100.000-den levens geleden.
Allemaal herinneringen.
Ik ben waarlijk de resultante van de geschiedenis, van de evolutie en de optelsom van het leven zelf, net als jij dit dit leest ...
'Geloof het of niet' ... ik weet het ...

Mijn herinneringen vertellen mij dat mijn voorouders niet alleen van deze planeet komen.
Het waren fantastische en kundige, op mensen gelijkende wezen, soms klein en soms reusachtig.
Ik strekte mij na mijn geboorte vanuit de foetushouding en later zal ik daar weer naar toe kruipen, zoals ook een stervend dier in die houding gaat liggen.
Ik zal me niet bewust aan al mijn ervaringen alhier in dit leven herinneren ...
Maar ik zal het niet vergeten en verder groeien.

Groeien zoals ik hier tijdens dit leven ook gegroeid ben ...
Innerlijke hi-tech waarmee ik lang, heel lang geleden, ouder dan de oertijd mee ben begonnen ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door univers » 18 jun 2015, 20:41

Niet overmoedig worden Gast1. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tammy » 19 jun 2015, 05:23

Ik ga het zo gauw mogelijk bekijken, dank je Tardis. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Gast1 » 23 jun 2015, 08:46

En? ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tammy » 24 jun 2015, 05:21

Ik heb een hectische en niet leuke week achter de rug, dus nog niet gezien.
Maar zodra het kan ga ik de film bekijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tammy » 04 jul 2015, 04:35

Tardis, ik heb net de lezing bekeken.
Heel interessant en het is iets waar ik al heel lang vraagtekens bij heb.
Hoe konden ze in die tijd dit allemaal maken als we het zelfs nu niet kunnen.
Ik vind het erg jammer dat de Egyptologen zo halsstarrig vasthouden aan wat zij denken dat waar is.
Bijvoorbeeld de grote pyramide in Egypte.
Niet 2500 jaar oud maar meer 10.500.
Waar is men zo bang voor ?

Willen egyptologen niet de waarheid weten ?
Wat houd ze tegen ?
Er werden technieken gebruikt in vele bouwwerken overal ter wereld die niet passen in de tijd toen ze werden gebouwd.
Dat is zo fascinerend , dat moet men niet afdoen alsof dat niet zo is.

Het verleden herbergt zeer veel antwoorden, maar we moeten ze wel willen horen.
Ik wil ze horen, waarom velen niet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tardis » 04 jul 2015, 22:20

Tammy schreef:Hoe konden ze in die tijd dit allemaal maken als we het zelfs nu niet kunnen.
Je stelt de verkeerde vraag omdat het niet uitgesloten is dat we het nu wel kunnen. We kunnen het hooguit niet op de manier die we veronderstellen dat de piramidebouwers en de vazenmakers te werk gingen.
Ik vind het erg jammer dat de Egyptologen zo halsstarrig vasthouden aan wat zij denken dat waar is.
Bijvoorbeeld de grote pyramide in Egypte.
Niet 2500 jaar oud maar meer 10.500.
Waar is men zo bang voor ?
Op deze vraag heb ik een paar maanden geleden in een ander topic al antwoord gegeven: de kritische professionals zijn bang om zichzelf met een volledig afwijkende visie buiten de groep van gevestigde en gerespecteerde professionals te plaatsen. Men houdt van consensus en jaknikkers. Veel mensen kunnen in de praktijk maar moeilijk omgaan met kritiek, ook al beweren ze van zichzelf dat ze daar wel goed mee om kunnen gaan. De neeschudders krijgen het zwaar. Buiten de groep geplaatst worden zal voor de meeste mensen onzekerheid over de toekomst van de carrière betekenen. Dus het kan zijn dat veel professionals hun twijfels hebben maar die voor zich houden totdat er iets gevonden wordt waar niemand aan kan twijfelen en de boel toch op zijn kop zet.
Willen egyptologen niet de waarheid weten ?
Jazeker wel, maar ze denken die al gevonden te hebben.
Er werden technieken gebruikt in vele bouwwerken overal ter wereld die niet passen in de tijd toen ze werden gebouwd.
Dit is in de praktijk onmogelijk en taalkundig onjuist :mrgreen: , maar ik begrijp wat je bedoelt te zeggen. Natuurlijk passen ze in de tijd toen ze werden gebruikt, zoals beton storten in onze tijd past. Je bedoelt dat Egyptologen (en niet alleen zij) een bepaald idee hebben over de stand van de techniek toen de piramides, de reusachtige stenen sarcofagen en de verfijnde hardstenen vazen werden gemaakt en dat die niet in overeenstemming is met de technische hoogstandjes die nodig zijn om ze te maken. Dat ben ik met je eens.

Ik denk dus dat het tweedehands voorwerpen zijn die niet in de tijd van Egyptische koningen en farao's gemaakt zijn, maar uit een tijd stammen dat de mensheid een heel hoge staat van ontwikkeling had bereikt en dat die door een of andere ramp verloren is gegaan. Ik denk aan de legende over het door de zee verzwolgen Atlantis, de wereldwijd verspreide verhalen over een grote vloed (een versie daarvan is in de Bijbel terechtgekomen) en de bevroren mammoeten die nog onverteerde plantenresten in hun maag hadden. Dan vraag ik me meteen af wat dat voor planten waren (zijn dat planten die nog steeds op de toendra's voorkomen?) en hoe snel moet de temperatuur dalen voor een kolossaal dier als een mammoet tot op de maag bevroren is voordat de daar aanwezige plantenresten door het maagzuur verteerd worden. Kwam het massaal bevriezen van de mammoeten overeen met het einde van de ijstijd? Zo ja, hoe moeten we dat met elkaar in verband brengen?
Het verleden herbergt zeer veel antwoorden, maar we moeten ze wel willen horen.
Dat vind ik dus niet, het verleden biedt vooral heel veel vragen, en geen of weinig antwoorden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door univers » 04 jul 2015, 22:57

Ik heb weer genoten van je post. ;P! :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Vitharr » 04 jul 2015, 23:34

Tardis schreef:Kwam het massaal bevriezen van de mammoeten overeen met het einde van de ijstijd?
Maar dit is een vreemde zin. Dan ontdooien ze toch juist? Het eerste BBQ seizoen? Een wonder dat daar geen mensosaurussen uit voort gekomen zijn trouwens. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tardis » 05 jul 2015, 01:07

Vitharr schreef:
Tardis schreef:Kwam het massaal bevriezen van de mammoeten overeen met het einde van de ijstijd?
Dan ontdooien ze toch juist?
Dat is precies ook mijn eerste ingeving, maar misschien is e.e.a. tegen-intuïtief. De plotsklaps diepgevroren mammoeten komen vaak aan de orde als iemand het over een kosmische ramp heeft die ten grondslag kan liggen aan het einde van de ijstijd. Misschien is er een komeet op Aarde gestort, misschien is de dampkring ter plaatse beschadigd geraakt en zakte de temperatuur op een al koude plek voor een paar uur naar -100 graden Celsius, of nog veel kouder, waarna er in de atmosfeer van alles mis ging en er uiteindelijk een nieuw evenwicht ontstond met een significant hogere gemiddelde temperatuur. Ik gok ook maar wat, maar dat die mammoeten zo snel ingevroren raakten is zowel een feit als een onopgelost raadsel.
Ik heb geen gegevens over het dateren van de mammoeten, dus wanneer ze precies ingevroren zijn weet ik op dit moment nog niet. Ik ben er wel erg nieuwsgierig naar. De C14 methode gebruiken om de maaginhoud te bestuderen zou toch duidelijkheid moeten verschaffen, lijkt me. Als die inderdaad zo'n 12700 jaar oud is, dan zijn de mammoeten rond die tijd dus plotsklaps ingevroren en komt het scenario van een kosmische ramp die op aarde verwoestende gevolgen heeft gehad, waaronder een heel plotseling einde van de ijstijd en een dramatische stijging van de zeespiegel (100 meter) volgens mij wel in beeld.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie