hi-tech in de oudheid

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80647
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: hi-tech in de oudheid

Bericht door Tammy » 05 jul 2015, 03:38

Tardis schreef:
Citaat:

Tammy schreef:

Ik vind het erg jammer dat de Egyptologen zo halsstarrig vasthouden aan wat zij denken dat waar is.
Bijvoorbeeld de grote pyramide in Egypte.
Niet 2500 jaar oud maar meer 10.500.
Waar is men zo bang voor ?

Tardis schreef:

Op deze vraag heb ik een paar maanden geleden in een ander topic al antwoord gegeven: de kritische professionals zijn bang om zichzelf met een volledig afwijkende visie buiten de groep van gevestigde en gerespecteerde professionals te plaatsen. Men houdt van consensus en jaknikkers. Veel mensen kunnen in de praktijk maar moeilijk omgaan met kritiek, ook al beweren ze van zichzelf dat ze daar wel goed mee om kunnen gaan. De neeschudders krijgen het zwaar. Buiten de groep geplaatst worden zal voor de meeste mensen onzekerheid over de toekomst van de carrière betekenen. Dus het kan zijn dat veel professionals hun twijfels hebben maar die voor zich houden totdat er iets gevonden wordt waar niemand aan kan twijfelen en de boel toch op zijn kop zet.
Dan zijn ze hun vak niet waard.
Dit soort mensen Tardis zorgen ervoor dat het veel langer duurt voordat we de mysteries uit ons verleden ontrafelen.
Zij houden iets tegen vanuit hun eigen belang, en daar ben ik best kwaad over.

Wat je zegt over Atlantis klopt.
Ook ik denk dat er beschavingen zijn verdwenen die zeer hoog ontwikkeld waren en een klein stukje hebben achtergelaten voordat ze verdwenen.
Het verleden herbergt zeer veel antwoorden, maar we moeten ze wel willen horen.

Dat vind ik dus niet, het verleden biedt vooral heel veel vragen, en geen of weinig antwoorden.
Daar denk ik anders over Tardis. :wink:
In het verleden liggen alle antwoorden, maar de mens moet ze wel willen zien.
De Egyptologen bijvoorbeeld waar we het over hebben houden dat tegen.
En dat vind ik heel erg.

Citaat:

Er werden technieken gebruikt in vele bouwwerken overal ter wereld die niet passen in de tijd toen ze werden gebouwd.

Dit is in de praktijk onmogelijk en taalkundig onjuist :mrgreen: , maar ik begrijp wat je bedoelt te zeggen. Natuurlijk passen ze in de tijd toen ze werden gebruikt, zoals beton storten in onze tijd past. Je bedoelt dat Egyptologen (en niet alleen zij) een bepaald idee hebben over de stand van de techniek toen de piramides, de reusachtige stenen sarcofagen en de verfijnde hardstenen vazen werden gemaakt en dat die niet in overeenstemming is met de technische hoogstandjes die nodig zijn om ze te maken. Dat ben ik met je eens.
Dat bedoelde ik inderdaad. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie