Gilf Kebir, de grot met de zwemmers

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Gilf Kebir, de grot met de zwemmers

Bericht door Tardis » 05 okt 2015, 16:29

De grot met de zwemmers werd in 1933 ontdekt door de Hongaarse ontdekkingsreiziger Lázló Almásy. Hij is de centrale figuur in de speelfilm The English Patient en het is aan die film te danken dat ik nu weet dat die rotsschilderingen echt bestaan. Helaas weten toeristen dat nu ook en de grot heeft te lijden onder vandalisme.

Het is moeilijk om rotstekeningen te dateren, maar als het echt zwemmers zijn geweest dan zijn de tekeningen gemaakt in een tijd dat er flink veel water was in wat nu een droge woestijn is. Het is niet onmogelijk dat de tekeningen dateren uit de periode die wij de ijstijd noemen. De ijstijd heeft mijn bijzondere aandacht omdat we niet weten of die plotsklaps ophield en overging in een warmere periode, of dat de klimaatverandering geleidelijk is geweest. De mensen die in de ijstijd leefden worden gewoonlijk afgebeeld als halve wilden in berenvellen die met beperkte middelen in barre omstandigheden wisten te overleven. Toch moeten er in de ca. 100.000 jaar durende ijstijd ook tropische palmenstranden geweest zijn en gematigde zones waar het klimaat helemaal niet zo bar was. De mensheid bestaat lang genoeg (ca. 200.000 jaar) om in het verleden in staat te zijn geweest om hoge culturen te ontwikkelen (die om wat voor reden dan ook weer ten onder zijn gegaan) en ik vind dat er op verschillende plaatsen op aarde voldoende overblijfselen zijn die er op kunnen wijzen dat dit inderdaad zo is. In andere topics heb ik het daar vaak genoeg over gehad en daar open ik dit topic dan ook niet voor.

Hier wilde ik gewoon wat plaatjes en informatie kwijt over de grot met de zwemmers.

http://www.britishmuseum.org/research/r ... _sura.aspx



Afbeelding

Afbeelding
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gilf Kebir, de grot met de zwemmers

Bericht door Tammy » 06 okt 2015, 04:36

Heel interessant om te lezen Tardis. :hands:
Ik wist dit niet.
Zeer bijzonder als het inderdaad zwemmers voorstellen.
En vreselijk dat er vandalisme is door toeristen.
Om dit te bewaren is het misschien beter om de grot niet toegankelijk meer te maken voor toeristen.
Dit moet bewaard blijven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie