Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Tammy » 15 dec 2019, 09:50

Afbeelding
Egyptische archeologen hebben bij opgravingen in de stad Mallawi een miniatuursfinx ontdekt .

Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat.

Egyptische archeologen hebben bij opgravingen in de stad Mallawi een miniatuursfinx ontdekt. Het kalkstenen beeldje met het lijf van een leeuw en het hoofd van een mens is slechts 55 centimeter lang en 35 centimeter hoog. Het verkeert na al die eeuwen nog in uitstekende staat, met fraaie, gedetailleerde gelaatstrekken. Dat heeft het ministerie van Oudheden vandaag bekendgemaakt, met een foto als bewijs.

De vondst werd gedaan in de necropolis Tuna al-Gabal. Het onderzoeksteam groef nog verscheidene andere voorwerpen op, waaronder een set amuletten van blauw geglazuurd aardewerk ter ere van de godheid Bes, potten van klei met verschillende vormen en een albasten fles. Op deze plek in de provincie Minya zijn de afgelopen drie jaar tal van opmerkelijke ontdekkingen gedaan, van onder meer goed bewaard gebleven sarcofagen met mummies.

Afbeelding

BRON.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Mooi hoor. :grin:
Ik vraag me af waarom ze dit beeldje hebben gemaakt in het klein .
Dit is nog nooit eerder gevonden .
Potten en sieraden enz wel maar deze kleine Sfinx nog nooit volgens mij.
Ook geen kleine Pyramides wat ik weet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Annemiet » 15 dec 2019, 10:13

Ik vraag me af hoe oud hij is?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door univers » 15 dec 2019, 10:25

Gezicht doet mij aan een Maria beeld denken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Tardis » 15 dec 2019, 23:41

Tammy schreef:
15 dec 2019, 09:50
Ik vraag me af waarom ze dit beeldje hebben gemaakt in het klein .
Dit is nog nooit eerder gevonden .
Potten en sieraden enz wel maar deze kleine Sfinx nog nooit volgens mij.
Ook geen kleine Pyramides wat ik weet.
Ja, toch wel. HIer zie je een rijtje miniatuur sphinxen.

Afbeelding

Aan de voet van de rode piramide is een miniatuur piramide gevonden. Deze wordt de piramidion genoemd. Deze heeft exact dezelfde verhoudingen als de grote piramide van Gizeh en is precies een meter hoog. Het zou de topsteen van de grote piramide kunnen zijn, maar deze miniatuur piramide wordt niet als zodanig erkend door de Egyptologen. Wat ik zelf een teken aan de wand vind is dat de hoogte precies een meter is. Dat kan geen toeval zijn, de piramidebouwers kenden de meter. Maar dat was misschien een geheime lengte die niet open en bloot werd gebruikt. Misschien beschouwden de piramidebouwers de meter wel als heilig. De meter is de afstand van pool tot evenaar gedeeld door tien miljoen. De piramidebouwers van de grote piramide konden de muren heel nauwkeurig noord-zuid en oost-west richten. Ze waren overduidelijk in staat om de plaats van de noordpool heel nauwkeurig te bepalen. Het waren in die tijd zeker geen primitieve lieden die maar wat aan rommelden, uit alles blijkt dat ze goed konden rekenen.

De piramidebouwers en later ook de Egyptenaren, gebruikten normaal gesproken de cubit, die is 0.5236 m.
De Egyptische cubit uitgedrukt in meter is afgeleid van pi minus phi. Dat zijn twee irrationele getallen die altijd geldig zijn, ongeacht het gebruikte getallenstelsel. Dus is dat handig om een boodschap in te verpakken als je informatie over de tijd wilt heentillen, en te oncijferen is voor andere culturen. phi is een heel merkwaardig getal. Het is een verhouding die volgt uit de gulden snede en het kwadraat van phi is phi plus 1.

pi minus phi is (afgerond) 3.1415 - 2.6180 = 1.5236


Afbeelding


1.5236 = 1 cubit (uitgedrukt in meters) + 1 meter


De oude Egyptenaren kenden volgens de Egyptologen pi en phi niet. Noch kenden ze de meter of hadden weet van de afstand pool tot evenaar. Daaruit trek ik de conclusie dat de oude Egyptenaren de grote piramide en waarschijnlijk de meeste andere piramides aantroffen toen ze de Nijloevers gingen bewonen. Ze zijn niet de makers geweest en hebben de verborgen rekenkundige informatie nooit begrepen.


Dat dit geen uit de duim gezogen fantasie is wordt bewezen door de hoogte van de piramidion. Een zeer belangrijke steen die precies 1 meter hoog is en op de top van de grote piramide exact noord-zuid geplaatst was. Er van uitgaande dat dit de topsteen was, maar de verhoudingen komen overeen, dus het is een plausibele theorie.

In de boeiende documentaire The Revelations of the Pyramids wordt hierover alles uitgelegd. Deze is de moeite waard om in zijn geheel te bekijken, maar de uitleg over de piramidion en de meter start vanaf 54:30



p.s. De stem is niet altijd goed verstaanbaar, hieronder nog twee links naar versies met een andere commentaarstem.



Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Osiris » 16 dec 2019, 05:55

:post:
Had 'm paar jaar geleden al paar keer geplaatst :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Gast1 » 16 dec 2019, 07:35

Grrr ... ik dien een weekje te wachten voordat ik dit interessant artikel kan gaan lezen op deze pc. ...

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Annemiet » 16 dec 2019, 07:53

Boeiend!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Tammy » 16 dec 2019, 11:26

Bedankt voor de documentaires Tardis ga ik deze week bekijken. ;P!
Ik wist dat dus niet van de andere kleine pyramides, weer wat geleerd.

Ik weet ook niet hoe oud dat beeldje is Annemiet.
En Univers dat gezichtje lijkt er inderdaad wel op wat jij zegt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Archeologen vinden miniatuursfinx in uitstekende staat

Bericht door Tardis » 16 dec 2019, 11:51

Osiris schreef:
16 dec 2019, 05:55
:post:
Had 'm paar jaar geleden al paar keer geplaatst :wink:
Ik ook. :mrgreen: Maar het kon geen kwaad om hem nog eens te plaatsen. Ik heb de documentaire op Blu Ray gekocht, op die manier verdienen de makers iets terug van hun productiekosten.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie